Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten usein käytte läheisen haudalla?

Vierailija
11.01.2021 |

Kuinka usein käyt itsellesi läheisen hlön haudalla?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran pari kuussa.

Isä lepää maan povessa toisessa kaupungissa.

Vierailija
2/23 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan, kyllä ne siellä mullan alla pysyy. Ja muistoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelu ei ole liitetty hautausmaahan, se on paikasta riippumatonta. Eri asia on sitten hautapaikan hoito, ehkä osa on ripoteltu luontoon.

Vierailija
4/23 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes joka vuosi, ja se ahdistaa minua. Asun niin kaukana, ja kyseiselle paikkakunnalle ei ole muuta asiaa kuin haudat. Joulukaan ei tunnu miltään kun en käy haudoilla.

Vierailija
5/23 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan. En palvo raatoja.

Vierailija
6/23 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun on vuoro laittaa kukat kesäksi

Vierailija
7/23 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelu ei ole liitetty hautausmaahan, se on paikasta riippumatonta. Eri asia on sitten hautapaikan hoito, ehkä osa on ripoteltu luontoon.

Mitä kommentoija tarkoittaa kun sanoo: Ripoteltu luontoon.

Tuhkatun vainajan tuhkasta on olemassa tarkka laki. Sitä ei saa laittaa mihin tahansa.

Ja jos haluaa ripotella tuhkan metsään on oltava masnomistajan lupa.

Samoin jos tuhka ripotellaan veteen, on kerrottava vesistön nimi ja paikkakunta ja päivämäärä.

Ei vainajia Suomessa saa kohdella kuin jotain jätettä, että kunhan saan tämän käsistäni pois.

Vierailija
8/23 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuukausi vähintään kerran.

Vierailija
9/23 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kävelemässä hautausmailla kuukausittain. Samalla tulee käytyä myös läheisten hautoja katsomassa.

Vierailija
10/23 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka viikko

Vierailija
11/23 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta vuoteen, he kun eivät karkaa.

Vierailija
12/23 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa. Isäni haudalla. Tykkään, että siellä palaa kynttilä lyhdyssä. Kesällä käyn kastelemassa kukkia.

Vierailija
13/23 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä usein. On kiva viedä kukkia. Talvella harvemmin, koska matkaa on ja en pääse siivoamaan heti kynttilöitä pois. Kesällä voi pyöräillä. Kynttilän vieminen pimeälle hautuumaalle ei ole niin mukavaa kuin kukkien. Jotenkin kukista tulee äitini muutenkin mieleen.

Vierailija
14/23 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan.

Äiti kuollut 94 ja isä 2000. He ovat mun sydämessäni, eivät hautuumaalla.

Muista heitä ennemmin matkoillani kun vierailen kirkoissa ja sytytän kynttilän "postikortiksi"

Vierailija
15/23 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä ihmisiä jotka valvovat ja kyttäävät sitä kuinka monta kertaa joku käy sukulaisensa haudalla. Tai sitä miten ja missä toinen läheistään suree.

Ihmiset surevat kaikki omalla tavallaan omassa elämtilanteessaan.

Itse lähdin isäni kuoleman jälkeen yksin muutamaksi päiväksi matkoille. Olin yksin ja kävelin. Selvittelin ajatuksiani ja keräsin erittäin stressaavassa elämäntilanteessa voimia hautajaisten järjestelyyn.

Vierailija
16/23 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä ihmisiä jotka valvovat ja kyttäävät sitä kuinka monta kertaa joku käy sukulaisensa haudalla. Tai sitä miten ja missä toinen läheistään suree.

Ihmiset surevat kaikki omalla tavallaan omassa elämtilanteessaan.

Itse lähdin isäni kuoleman jälkeen yksin muutamaksi päiväksi matkoille. Olin yksin ja kävelin. Selvittelin ajatuksiani ja keräsin erittäin stressaavassa elämäntilanteessa voimia hautajaisten järjestelyyn.

Mä lähdin pari kuukautta äidin kuoleman jälkeen Sveitsiin työmatkalle ja jäin yksin kiertelemään 2 viikoksi Alpeille. Ainoa mikä harmittaa on se ettei ollut nauhuria mukana, sen verran tiivistä keskustelua kävin itseni kanssa autossa ja vuorilla samotessa. Vastuu isästä ja omista lapsista, työn ja yksinhuoltajuuden sovittaminen yhteen kaiken kaaoksen keskellä.

Sain tehtyä surutyöni ja pystyin keskittymään muijin taas

Vierailija
17/23 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kommentoija tarkoittaa kun sanoo: Ripoteltu luontoon.

Tuhkatun vainajan tuhkasta on olemassa tarkka laki. Sitä ei saa laittaa mihin tahansa.

Ja jos haluaa ripotella tuhkan metsään on oltava masnomistajan lupa.

Samoin jos tuhka ripotellaan veteen, on kerrottava vesistön nimi ja paikkakunta ja päivämäärä.

Ei vainajia Suomessa saa kohdella kuin jotain jätettä, että kunhan saan tämän käsistäni pois.

Tiedätkö, että moni tässä maassa omistaa itse sitä maata ja sinne saat silloin ripotella läheisesi tuhkat. Monella hautausmaalla on myös alue, jonne saat ripotella ne. Luontoa sekin on.

Vierailija
18/23 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vuodessa.

Vierailija
19/23 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn hautajaisissa. Sen jälkeen ei mielestäni ole tarvetta käydä.

Vierailija
20/23 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuumalla käyn jopa päivittäin kastelemassa kukkia, koska hautuumaa sattuu olemaan fillarointimatkan päässä. Äidilläni on tapana käydä jopa vanhempiensa syntymä- ja kuolinpäivinä heidän haudoillaan, kukkia tai kynttilät viemässä. Tätä en varmaan tule itse jatkamaan yhtä säännönmukaisesti... Jouluna ja itsenäisyyspäivänä (isoisät veteraaneja) tulee vietyä kynttilät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi