Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Himohiihtäjät ja laturaivo Helsingin Paloheinässä

Laturauhaa kiitos
11.01.2021 |

IL: Laturaivo repesi Helsingin Paloheinässä – liikuntatunnilla olleet lapset saivat rajua huutelua osakseen

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a2f4e375-1272-461e-9a63-47f6aeac3cb2

Voisko nämä himohiihtäjät hiukan rauhoittua? Lapsista kuitenkin kyse...

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuolla Paloheinässä hiihtäjiä vaivaa, kun joka talvi saa lukea samanlaisia uutisia? Ja nimenomaan Paloheinästä.

Paloheinän latu on yksi näitä pääkaupunkiseudun latuja joita mm. lumetetaan ja joita käyttää ns. kilpahiihtäjät harjoitteluun.

Sulaa hulluutta vidä lapsia tuonne ladulle hiihtoa harjoitteleen.

Tämä juuri. Olin sielläpäin eilen ulkoilemassa eikä maastossa taatusti olisi voinut hiihtää, pehmeää höttölunta, hiihtolatujen pohjat oli kyllä lanattu, mutta lunta ei nimeksikään. Mennä sitten pienten lasten kanssa sinne kisaamaan ainoasta tekoladusta, mikä älynväläys.

Miksi sinulla olisi suurempi oikeus käyttää latua kuin lapsilla?

Vierailija
42/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuolla Paloheinässä hiihtäjiä vaivaa, kun joka talvi saa lukea samanlaisia uutisia? Ja nimenomaan Paloheinästä.

Paloheinän latu on yksi näitä pääkaupunkiseudun latuja joita mm. lumetetaan ja joita käyttää ns. kilpahiihtäjät harjoitteluun.

Tämä juuri. Olin sielläpäin eilen ulkoilemassa eikä maastossa taatusti olisi voinut hiihtää, pehmeää höttölunta, hiihtolatujen pohjat oli kyllä lanattu, mutta lunta ei nimeksikään. Mennä sitten pienten lasten kanssa sinne kisaamaan ainoasta tekoladusta, mikä älynväläys.

Selkeästi on opettajalta tilannearviointivirhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin yllättävää, not. Samat hullut keski-ikäiset naiset kiukuttelee meillä töissä.

T. Myyjä

Olen itse todella yllättynyt tästä käytöksestä. Olemme hiihtäneet vuosia lapsen kanssa Paloheinässä, eikä kukaan ole koskaan raivonnut. Lapsi on saanut poikkeuksetta kehuja, muistaa ne vieläkin, vaikka ei ole kova hiihtäjä.

Tykkään itse hiihtää ja olen joskus saattanut Paloheinän majalla hiihdon jälkeen jäädä juttusille vanhempien ihmisten kanssa.. Todella harmillinen tapaus.

Hiihtäjiä siellä tosiaan on todella paljon ja toki varmaan mahtuu kaikenlaista sukan- ja suksenkuluttajaa.

Vierailija
44/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti turkulaisia hiihtäjiä on eksynyt helsinkiin raivoamaan. Kostakaa turkulaisille ja lähettäkää turkuun helsinkiläisiä spandexpyöräilijöitä raivoamaan

Vierailija
45/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Ei ole opettajalla mitään virhearviota. Siellä hiihtää kaikki alueen koulujen lapset. Ei tosiaankaan ole varattu kenellekään "kilpahiihtäjälle" nämä ladut. Minäkin olen siellä lasten kanssa käynyt ja käyn edelleenkin. Minä olin siellä eilen hiihtämässä ja ihan vaan ohitin nämä lapset. Minut ohitti aika moni muu, mutta ei kukaan minulle mitään huutanut. Jos ei osaa ohittaa hitaampia hiihtäjiä, niin ei kannata mennä hiihtämään ollenkaan. Se on niin helppoa.

Vierailija
46/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain hörtölunta?? Ei pitänyt eilen paikkaansa. Lumi oli eilen pakkaantunutta plussalunta.

Ja Paloheinän alueella oli eilen runsaasti latuja. Osa oli jo pari päivää sitten tehty-pelloilla ja metsissä. Pystyi hiihtämään metsässä ja pellolla. Lunta ei ollut 30 cm suksien alla, muttei tarvittu kivikelin suksiakaan.

Vierailija
47/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole. Nyt majan edessä, pitkällä suoralla on monta samansuuntaista latua. Paras aika.

Vierailija
48/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai vitsi, olisi kiva mennä tuollaiseen paikkaan, missä noita raivopäitä on. Hiihtäisin tahallaan oikein hitaasti, ylämäissä menisin keskellä ja oikein leveästi ja kompuroisin "vahingossa" nurin vähän väliä. 

Ai että on säälittäviä! Sekä pyöräilijät että hiihtäjät, jotka ottavat touhun vähän liian vakavasti.

Vierailija
49/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lapsille ja muille hitaasti hiihtäville voisi olla oma lenkki, jossa ei olisi niin korkeita mäkiä, vaan sellaista mukavaa tasaista harjoittelumaastoa. Omallakin kylällä on nyt yksi reitti auki, missä on kovasti mäkeä ja mutkaa ja paljon väkeä. Olen käynyt siellä pari kertaa ja vähän hirvittää ne laskut joiden alla on mutka. Että jos siellä onkin joku lapsi kaatuneena tai hyvin hitaasti liikkuva hiihtäjä. Eikä välttämättä ole tilaa väistää.. Jonkin verran penään tässä myös aikuisten vastuuta lapsistaan. Ihan pieniä lapsia ei kannattaisi viedä niille kovin mäkisille reiteille. En omianikaan ole uskaltanut niille viedä, vaan on aina etsitty tasaisempi ja rauhallisempi paikka.

Vierailija
50/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun liikunnan opetussuunnitelmaan kuuluu hiihto. Paloheinässä on alakoulu lähellä latuja. Helsingissä on lunta ja ladut. Oppilailla on lukujärjestyksessä liikuntatunti.

Mitä tilannearviota opettajan olisi pitänyt tässä tehdä? Johan hän oli neuvonut oppilaita olemaan välittämättä huutelemiisista ja jos oli tuon ottanut esille, varmasti oli myös ohjeistanut latukäytöksestä muutenkin.

Vierailija
51/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä lapsille ja muille hitaasti hiihtäville voisi olla oma lenkki, jossa ei olisi niin korkeita mäkiä, vaan sellaista mukavaa tasaista harjoittelumaastoa. Omallakin kylällä on nyt yksi reitti auki, missä on kovasti mäkeä ja mutkaa ja paljon väkeä. Olen käynyt siellä pari kertaa ja vähän hirvittää ne laskut joiden alla on mutka. Että jos siellä onkin joku lapsi kaatuneena tai hyvin hitaasti liikkuva hiihtäjä. Eikä välttämättä ole tilaa väistää.. Jonkin verran penään tässä myös aikuisten vastuuta lapsistaan. Ihan pieniä lapsia ei kannattaisi viedä niille kovin mäkisille reiteille. En omianikaan ole uskaltanut niille viedä, vaan on aina etsitty tasaisempi ja rauhallisempi paikka.

Mainitsinkin jo aiemmin, että Paloheinässä on juurikin monta samansuuntaista, tasaista latua suht’ heti hiihtomökin edessä. Ollut jo pari päivää. Lisäksi latuverkosto jatkuu pelloille ja metsiin pitkän matkaa, joten lääniä on.

Vierailija
52/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas kulttuuri. En itse enää hiihdä ollenkaan ja tuskin kovin moni nuori haluaa enää assosioitua hiihtäjäksi. Kuoleva laji Suomessa.

Vierailija
53/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat onneksi aivan yksittäistapauksia, vaikka yksikin lasten ilon pilaava hullu on toki liikaa. Olen hiihtänyt Paloheinässä 3-vuotiaasta asti nyt jo yli 40 vuotta, ja todellista laturaivoa en ole kohdannut kertaakaan, pipo tai trikoot liian kireällä hiihtäviä tuhisijoita ja puhisijoita alle 10 kertaa koko tuona aikana. Eilenkin kävin kahdesti hiihtämässä, yhteensä lähes 20 km, ja tuolla matkalla vastaan, ohi ja selkä edellä tuli vain hyväntuulisia ja ystävällisiä hiihtäjiä, ikään, tasoon, kuntoon ja sukupuoleen katsomatta.

Ihan yhtä harmillista kuin nämä muutamat hullut raivoajat, on se, että nämä yksittäistapaukset yleistetään koskemaan kaikkia hiihtäjiä ja kaikkia hiihtokertoja. Kuten sanottua, yksittäisen henkilön etenkin lapsiin, mutta myös muuten hitaampiin hiihtäjiin kohdistama raivo tai edes turha huomauttelu, on tuomittavaa, mutta 99,9 % Paloheinässä hiihtäjistä on iloista, sallivaa ja ystävällistä porukkaa, ja ainakin kaupunginosan facebook-palstojen perusteella ne aggressiivisimmat jopa hiihtäjien hakkaamisesta haaveilevat ja kaikki pystyyn haukkuvat löytyvät sieltä kävelijöiden ja koiranulkoiluttajien joukosta. 

Eli olisi ihan hirveän kiva, jos yksittäistapausten takia ei demonisoitaisi koko lajia ja sen harrastajia, vaikka iltapäivälehdille nämä tapaukset tietysti kivasta klikkejä antavat, ja omia kouluaikojen hiihtotrumojaan vielä käsitteleville myös purkautumistien tarjoavat.

Vierailija
54/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oittaalla on peltolatu jonka kohdalla kartassa lukee lasten latu. Myös siellä on joka vuosi saanut lasten kanssa kuulla kiroilua ja huutoa trikoomiehiltä: lisäksi ohittavat liian läheltä niin että taakse kauan heilahtavat sauvat osuvat lapseen. Melkein joka kerta (esim 2 vuotta sitten kun siellä ahkerasti käytiin) tuli osuma lapseen. Kannattaisin itse sitä että olisi useammassa paikassa lapsille tarkoitettuja harjoittelupaikkoja mutta jos sielläkin ne trikoopöksyt raivoaa ni eihän sekään auta...

Vierailija
55/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi sinulta on tilannearviointivirhe, että vieläkin kulutat meidän muiden happea. Kys, kenelläkään ei tule ikävä, ei yhtään kenelläkään.

Vierailija
56/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai vitsi, olisi kiva mennä tuollaiseen paikkaan, missä noita raivopäitä on. Hiihtäisin tahallaan oikein hitaasti, ylämäissä menisin keskellä ja oikein leveästi ja kompuroisin "vahingossa" nurin vähän väliä. 

Ai että on säälittäviä! Sekä pyöräilijät että hiihtäjät, jotka ottavat touhun vähän liian vakavasti.

Samoin on säälittäviä ne joiden ainoa tarkoitus on mennä häiritsevään toisten kuntoilua, kuten sinunkin tapauksessasi. Näitähän on nykyään aika paljon, koettu mm. että ulkotreenipaikoilla tullaan häiriköimään ja huutelemaan kun on varmaan koettu että joku tekee liian paljon leukoja tms., uimahallissa KELLUTAAN nopealla radalla tai hihitellään päädyissä norkoillen estäen muiden kuntouinti jne.  Sitten kun tästä huomauttaa ASIALLISESTI, niin olet rageeja. 

Ihmiset triggeröityy nykyään kaikesta mitä toiset tekee. Tuosta kuntoilijoiden vastaisesta raivosta en vaan tiedä että johtuuko se alemmuuskompleksista ja kateudesta, vai mistä.

Vierailija
57/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin keski-ikäiselle kääkälle raivottiin pari vuotta sitten. En kuullut takaa tulevaa raivomummoa joka melkein tökki suksisauvalla kun hoksannut latua antaa. Tämä oli juuri Paloheinässä. Jostain syystä Oittaalla ei ole samaa havaittavissa, onneksi. Jos lunta tulee tähän malliin niin kohta on lääniä hiihtää kaikille. Rauhallista talven jatkoa kaikille! Annetaan kaikkien nauttia talvilajeista ilman raivoa, jookos?

Vierailija
58/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono käytös on huonoa käytöstä juu, mutta kyllä tässä taas vähän haiskahtaa se perinteinen että "minulla on oikeus ja se on suurempi kuin sinulla".  Onko sinne ladulle ihan pakko mennä kököttämään ja hidastelemaan ja on ihan selvä juttu, ettei lapset osaa latuetikettiä niin hyvin että tajuaisivat väistää nopeampaa liikennettä. 

Etikettihän on että kun kuuluu "LATUA!" niin annetaan nopeammille tilaa; se on hitaamman velvollisuus koska hänellähän ei ole mihinkään kiire.

Mutta tätähän se on nykyään joka paikassa: uimahalliin mennään nopeiden radalle kellumaan koska "oikeus", juoksuportaissa mennään etanavauhtia rinnakkain naamat kiinni puhelimissa koska "oikeus", autolla ajetaan 20km/h alle nopeusrajoituksen koska "oikeus" jne.

Miten väistäminen onnistuu, jos ei osaa vielä hiihtää hyvin? Kai sitä joskus saa edes harjoitella.

Kokenut hiihtäjä osaa kyllä nopeasti suihkaista tuollaisen lapsijoukon ohi. Jonossahan kuitenkin hiihtävät siististi, joten tilaa on.

Vierailija
59/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te tiedätte, mitä ladulla on oikeasti tapahtunut? Eikö noille hiihtämistä opetteleville voisi varata omat ladut, joille aikuisilla ei ole asiaa? Aika moni tuon ikäisistä lapsista ei osaa vielä hiihtää eikä heitä ole syytä viedä noilla taidoilla yleisille laduille.

Vierailija
60/85 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun liikunnan opetussuunnitelmaan kuuluu hiihto. Paloheinässä on alakoulu lähellä latuja. Helsingissä on lunta ja ladut. Oppilailla on lukujärjestyksessä liikuntatunti.

Mitä tilannearviota opettajan olisi pitänyt tässä tehdä? Johan hän oli neuvonut oppilaita olemaan välittämättä huutelemiisista ja jos oli tuon ottanut esille, varmasti oli myös ohjeistanut latukäytöksestä muutenkin.

Ei ollut lunta vielä hiihtämisen. Kouluryhmillä on uimahalleissakin omat vuoronsa, ei ne voi mennä kilpauintiradoille harjoittelemaan ja jos tilanne on se ettei ole vettä harjoittelualtaassa, pitää siirtää kunnes saadaan käyttöön.