Milloin viimeksi oli töitä joihin "vaan mentiin"?
Joillain tuntuu olevan kuvitelma että koska ennen vanhaankin pääsi kun vaan kysyi niin kyllä nykyäänkin. Näinhän ei ole.
Kommentit (22)
80-luvulla mua revittiin molemmista käsistä vaikka minne töihin, pystyin valitsemaan mieluisimman.
Se loppui ysärilamaan. Sitä ennen täysin kokematon lukiolainen sai kesätöitä mistä vain keksi pyytää. Laman alettua ei.
80-luvun loppupuolella oli helpointa. 80-luvun alkupuolella oli enemmän työttömyyttä.
80-luvun lopussa, sanoisin.
Lisäksi n. 1997-2000 oli ajanjakso, jolloi IT-alalle pääsi kun osasi kirjoittaa Hello Worldin tai avata Powerpointin. Itsehän en tähän ryhmään kuulunut, mutta tämänhetken noin 45-50v porukassa on paljon ihmisiä, jotka ovat aikoinaan täysin oikeudetta saaneet IT-alan duuninsa.
M/40
Vierailija kirjoitti:
Nykyään woltit ja vastaavat, siivoushommat, onko muita?
Puhelinmyynti?
Ysärin alussa itse ainakin muistan, juuri ennen EU:ta. Oli paljon erilaisia pieniä tehtaita, mihin pääsi ihan ilman mitään koulutusta kuin peruskoulu. Nythän niitä firmoja on siirretty halpamaihin, mutta kyllä niitä edelleen on. Ei vaan niin paljon kuin ennen ja monet vaatii alan koulutusta tai vastaavan alan kokemusta.
Olen itsekin edelleen sellaisessa työpaikassa, mutta vaikeaa tänne on nuorten päästä muuten kuin suhteilla. Itsekin hommasin sukulaispojalleni työpaikan täältä. Ei varmasti olisi päässyt tänne töihin muuten. Ihan ventovierailta nuorilta vaaditaan joko koulutus tai kokemus. Ja kokemustahan nuoret ei tältä alalta saa, ellei mihinkään päästetä.
Ojankaivajan homma olisi stressitön.
Talonmies, konekirjoittaja... ei niitä ole enää. Liukuhihnallakin on tahti ja tehtävät erilaiset, ja robotit vie nekin työt.
70-luvulla revittiin suorastaan koulun penkiltä suoraan duuniin. Työpaikkaa oli helppo halutessaan vaihtaa sillä töitä oli paljon ja liksatkin oli ok. Moni työnantaja koulutti töntekijänsä itse jos tekijä halus esim yletä toimissaan.
K-kaupan jonossa kyseltiin minua minun miheltäni. Voisiko se teidän Sari tulla, eikös se ole ollut ennen siellä XXX.llä. Kyllä menin seraavana maanantaina ja siellä olin yli 20 vuotta. Se oli 1992 vuonna. Sen verran erikoisosaamista meidän ammatissa tarvitaan, että ei nytkään kukaan ole työttömänä. Pitää olla se tutkinto ja ajan tasalla osaaminen ja lisäkoulutukset kunnossa. Sattumalta meidän suvussa on sellaiset ammatit ettei kukaan ole työttömänä. Kannataa myös hoitaa myös suhteitaan sillä silmällä. Huomaa myös some yhteydet.
Mulla kävi niin tossa 3v sitten, soittelin ex-esimiehelle ja sit vaan menin töihin. Ei tosin vakipaikka enkä sellasta enää haluakaan, käyn aina välillä "keikalla". Logistiikkafirma.
Jaa, no en muista, että 80-luvun lopulla olisi noin vaan päässyt töihin. Kesätöitä aloimme kyselemään helmikuulla,. tosin kyllä joka kesä irtosi joku työpaikka ja ihan koko kesäksi, myös palkka oli ihan ok, muistan, että sain v. 1988 kesätyöstä palkkaa 4200 mk/ kk. (Tosin sitten opintotukea ja asumislisää sai yhteensä sen verran, että sai vuokran juuri ja juuri maksettua. Lainaa joutui ottamaan ja laman jälkeen sen korko nousi yhtä korkealle kuin muidenkin lainojen.)
Ei täkäläisille tehtaille ainakaan enää 80-luvun lopulla otettu ketään, päinvastoin, irtisanottiin. Olivat sellaisilla aloilla, että idän kauppa kun hyytyi, loppui koko tehdas. Mutta 70-luvulla esim. täkälaiseen vaatetustehtaaseen pääsi kuka tahansa, kunhan vain meni ja kysyi töitä.
Kasarilla tosiaan. Ysärin alussa alkoi vaikee aika eikä ikinä oikeestaan loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Siivoushommiin on todella tarkat vaatimukset, koulutus tai kokemusta täytyy olla. Ärsyttää kun vaativaa työtä vähätellään aina ehdottamalla sitä muka helppona hommana! Woltkuskin hommat ei ole edes mitään varsinaista työtä vaan yrittämistä, koska kiinteää palkkaa ja työsuhteen etuja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole siivoushommat nykyään sitä. Tiedän, kun olen yrittänyt saada.
Wolt taas on pikemmin yrittäjyyttä, ei oikea työsuhde.
Viime viikolla viimeksi. Teen työtä vanhusten kanssa ja jään jatkuvasti suustani kiinni ihmisten kanssa. Kun he/vanhusten sukulaiset kuulevat mitä teen työkseni, niin he kysyvät minua samantien töihin.
Töitä siis riittää yllin kyllin ja viihdyn töissäni liian hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole siivoushommat nykyään sitä. Tiedän, kun olen yrittänyt saada.
Wolt taas on pikemmin yrittäjyyttä, ei oikea työsuhde.
Yrittänyt ja yrittänyt.. Et siis osaa asiaasi, joten et saa töitä.
Näissä muisteluissa on vaikeaa se, että ei osaa sanoa, mikä johtui ajasta ja mikä omasta elämäntilanteesta sillä hetkellä.
Opiskelin 80-luvulla ja kesätöitä + tilapäisduunia lukukausien ajaksi sai, kun käveli johonkin firmaan sisälle ja ilmoitti tulevansa. Mutta onnistuiko tuo silloin myös joltain kuusikymppiseltä, jolla ei ollut taustaa kuin kansakoulu jonka jälkeen ollut kotiäitinä?
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla viimeksi. Teen työtä vanhusten kanssa ja jään jatkuvasti suustani kiinni ihmisten kanssa. Kun he/vanhusten sukulaiset kuulevat mitä teen työkseni, niin he kysyvät minua samantien töihin.
Töitä siis riittää yllin kyllin ja viihdyn töissäni liian hyvin.
Mihin työhön vanhusten sukulaiset palkkaavat ihmisiä? Harvemmalla kai on varaa maksaa omasta pussistaan kotihoitopalveluita, joten se ei ainakaan vaikuta todennäköiseltä vaihtoehdolta.