Miksi paidat haisee pyykinpesun jälkeen
Muutamat käytetyt paidat haisee tunkkaiselle pesun jälkeen ja toiset ei, onko paidat tulleet tiensä päähän vai miksi niihin jää paha haju? Käykö teidän vaatteille samalla lailla ja heitättekö roskiin?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mustiaMustat haisee pahalle. Pitää pestä väljässä vedessä ja kuivattaa hyvin tuulettuen.
Harmaita paitoja. Voiko ne alkaa haisemaan kun niitä käyttää riittävän usein? Saman olen huomannut pyyheissäkin. Kauanko pidät pyyhkeitä käytössä ennen kuin heität pois?
Jos pesee niitä teknisiä paitoja ja puuvillaa sekaisin samassa pesussa, niin ne tekniset alkaa haista.
Pese erikseen.
Ensin tarkasta kone. Onko tiivisteet likaiset ja haisevat? Ne pitää pestä. Ja juuri lin, että tiivisteet pitää kuivata joka pesun jälkeen.
Meillä oli ihan haisevaa mönjää.
Ja sitten se kone kans pestä kuumalla ja tosiaan etikka... siitä joku mainitsi.
Vierailija kirjoitti:
pyykki haisee myös jos sen ei anneta kuivaa kunnolla. jos kosteana laittaa kaappiin niin haisee ihan oksennukselle. on pestävä uudestaan.
Ei haise oikein pestynä. Mulla on joskus jäänyt koneesta otettu pyykkiläjä kosteana lojumaan (älkää kysykö miksi, long story) eikä haissut monen päivän päästäkään millekään.
Opetelkaa pesemään pyykit oikein. Ei se nyt mitään rakettitiedettä ole.
Minä olen pari kertaa avannut koneen kesken ohjelman ja huomasin kuinka vähän vettä kone käyttää. Se on muka säästöä ja kai se onkin muutama litra vuodessa. Mutta esim. suihkussa moni käyttää paljon vettä ,olemalla siellä vaikka yli 20 minuuttia kun se niin mukavasti rentouttaa ja lämmittää. Minä kaadankin aina kolme hammas mukillista vettä lisää koneeseen samalla kun laitan pesuaineen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pari kertaa avannut koneen kesken ohjelman ja huomasin kuinka vähän vettä kone käyttää. Se on muka säästöä ja kai se onkin muutama litra vuodessa. Mutta esim. suihkussa moni käyttää paljon vettä ,olemalla siellä vaikka yli 20 minuuttia kun se niin mukavasti rentouttaa ja lämmittää. Minä kaadankin aina kolme hammas mukillista vettä lisää koneeseen samalla kun laitan pesuaineen.
Itse lasken bideesuihkulla useita litroja vettä koneeseen alkuvaiheessa. Ilmeisesti olisi hyvä, jos koneessa olisi vedenpinnan säätö, sillä nämä energiapihit koneet vain lulluttavat puolikosteaa likapyykkiä vesitilkassa tuntikausia.
Onpa outo ongelma. Minulla ei koskaan haise puhtaat pestyt tekstiilit.. varmasti liittyy että pesukone ei ole puhdas ja jotkin tekstiilit imevät sitä hajua. Ei kuulu tekstiilien alkaa pesusta tietenkään haista, ei tietenkään edes vanhana.
Totta kai haisee, jollei saa kuivua vaan kosteana laitetaan kaappiin.
Vanhaan ketjuun.. Meillä haisee taas tekniset paidat. Vaikka pesen ne aina 60 asteessa, vaikka kuinka etikkaa huuhtelulokeroon tai jopa vaatteet hetkeksi etikkasankoon ennen pesua. Paha haju tulee vaatteisiin tosin vasta käytössä, kun hikoaa. Kaupasta ostettu desinfiointiaine huuhteluun auttoi muutaman pesun ja käytön, mutta nyt taas ongelma läsnä. En käytä zeoliitillista pyykinpesuainetta, pesen vaatteet 60 ja joskus lakanat 95 eli ei pitäisi olla kyse likaisesta koneesta. Pyyhin myös aina vedet tiivisteestä ja pesuainelokero sekä luukku on aina auki kun konetta ei käytetä, pääsee siis kuivumaan.
Oon tosin pessyt nuo tekniset muiden vaatteiden seassa, josta joku oli kommentoinut. Mutta rasittavia nämä haasteet kun ei meinaa löytyä ratkaisua. Kone toki on ehkä 16 vuotta vanha, en tiedä pitääkö se laittaa vaihtoon ja kokeilla auttaisko asiaan.
Konetta ei saa täyttää liian täyteen. Muuten vaatteet eivät puhdistu kunnolla.