Teininä peloteltiin että raskaaksi tuleminen on maailman loppu, nyt ihmetellään miksi raskautta pelätään
Ihan jäätävää oli se raskaudella pelottelu miten se pilaa koko elämän kun tulee raskaaksi ja saa lapsen. Nyt sit ihmetellään miksi tuon seksikasvatuksen saaneet milleniaalit pelkäävät lasten saantia ja eivät ikimaailmassa halua raskaaksi. Johtuisiko siitä että peloteltiin teininä sillä miten kauheaa se on??? Muutenkin tuntuu että meidän sukupolvi on kasvatettu liiankin fiksuksi ja koska lasten hankkimisille ei ole riittävästi fiksuja perusteita niin ne jätetään tekemättä.
Kommentit (225)
Minusta on aina tuntunut että lasten tekeminen on jotenkin kiellettyä, tuhmaa, sellaista vähän huonomman väen hommmaa. On kasvatettu niin, ja ei ne maagisesti muutu kun ikää tulee. Olen jo kohta 30, ja silti tuntuu että olisin ihan järkyttävän kauhea teiniäiti jos nyt saisin jonkun lapsen.
Ihmettelin jo 90 luvulla kun tyyliin 13v mimmeille tuputettiin e-pillereitä.. nyt reilu 20v niitä syötyään samat mammat ihmettelee miksi eivät tule raskaaksi, vaikka "justhan mä pillerit lopetin"...
90 ja 00 luvulla ei vielä tiedetty mitään vauvakadosta, kammottiin vaan sitä häpeää mikä kohtaa perheen jos teini tulee raskaaksi!
Katsokaas kun elämässä on ns. oikea järjestys, jota vastan vahinkoraskaus sotii. Ensin käydään koulut, sitten opiskellaan ja siinä sivussa löydetään puoliso. Mennään töihin, ja naimisiin. Sitten siinä 25-30 vuotiaana tehdään ensimmäinen lapsi ja parin vuoden päästä toinen. Samalla siirrytään kaupungista radanvarteen rivariin ja hankitaan koira.
Joka tästä oikeasta järjestyksestä ja aikataulusta poikkeaa, hänet hukka perii!
Kaikki ajallaan kirjoitti:
Katsokaas kun elämässä on ns. oikea järjestys, jota vastan vahinkoraskaus sotii. Ensin käydään koulut, sitten opiskellaan ja siinä sivussa löydetään puoliso. Mennään töihin, ja naimisiin. Sitten siinä 25-30 vuotiaana tehdään ensimmäinen lapsi ja parin vuoden päästä toinen. Samalla siirrytään kaupungista radanvarteen rivariin ja hankitaan koira.
Nykyään 25 v on vielä ihan paheksuttavan nuori tekemään ensimmäisen lapsen. Sanoisin että 30-35 olisi se ikä mikä on sosiaalisesti hyväksyttävä.
Olen hiukan vanhempi kuin milleniaalit. Olen todellakin ihmetellyt, mitä siitä seuraa, kun nuorille opetetaan, että pahinta, mitä naiselle voi elämässään tapahtua, on se, että hän tulee raskaaksi. Ei tuntunut joku syöpä tai edes AIDS olevan niin pelottava asia kuin raskaus.
Meidän suvussa on paheksuttu jopa 28 vuotiaana raskaaksi tullutta, on kuulemma liian nuori ja kokematon vielä.
Hohhoijaa, niinhän se onkin, jos raskaaksi tulee lapsena eli alle 18-vuotiaana. Ovatko ihmiset tosiaan nykyään näin yksinkertaisia?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ajallaan kirjoitti:
Nykyään 25 v on vielä ihan paheksuttavan nuori tekemään ensimmäisen lapsen. Sanoisin että 30-35 olisi se ikä mikä on sosiaalisesti hyväksyttävä.
No joo, 25 on vähän alakanttiin, mutta 35 on ehdottomasti liian vanha. Sanotaan, että 28-32 vuotiaana on soveliasta tehdä lapset.
Huume- tupakka ja alkoholivalistuksetkaan ei ollut yhtä ankaria ja pelottavia kuin nollarin raskausvalistukset!
Vierailija kirjoitti:
90 ja 00 luvulla ei vielä tiedetty mitään vauvakadosta, kammottiin vaan sitä häpeää mikä kohtaa perheen jos teini tulee raskaaksi!
Eikä tultu ajatelleeksi, että se teini ei ole ikuisesti teini, vaan hänestä tulee aikuinen, jonka olisi ihan suotavaakin tulla kerran tai pari elämässään raskaaksi. ja se raskaaksi tulemisen mahdollisuus koskee naisilla varsin rajallista ajanjaksoa elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, niinhän se onkin, jos raskaaksi tulee lapsena eli alle 18-vuotiaana. Ovatko ihmiset tosiaan nykyään näin yksinkertaisia?
Miksi se olisi 17 vuotiaana sen kauheampaa kuin 27 vuotiaana? Olen itse 27, enkä koe olevani yhtään sen kypsempi äidiksi kuin mitä olisin ollut 10 vuotta sit. Rahatilanne on jopa huonompi kuin 17 veenä, koska nyt on massiiviset määrät velkaa. Mielenterveyskin on nyt kehnompi, ja on päihdeongelmaa mitä ei silloin ollut.
Ukko38 kirjoitti:
Ihmettelin jo 90 luvulla kun tyyliin 13v mimmeille tuputettiin e-pillereitä.. nyt reilu 20v niitä syötyään samat mammat ihmettelee miksi eivät tule raskaaksi, vaikka "justhan mä pillerit lopetin"...
Ja tämä tuputus vielä kiihtyy kun nyt saadaan nuorille (yläikäraja 25v...) ilmainen ehkäisy.
Meillä näytettiin koulussa esiteininä todella graafinen synnytysvideo ja uskon että aika moni traumatisoitui siitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen hiukan vanhempi kuin milleniaalit. Olen todellakin ihmetellyt, mitä siitä seuraa, kun nuorille opetetaan, että pahinta, mitä naiselle voi elämässään tapahtua, on se, että hän tulee raskaaksi. Ei tuntunut joku syöpä tai edes AIDS olevan niin pelottava asia kuin raskaus.
Ennen naisen kaikki unelmat meni murskaksi lapsen myötä. Jos teini haaveilee lähtevänsä ulkomaille opiskelemaan ja vaihtamaan maata muutaman vuoden välein, niin haaveiden toteutus menee hankalaksi vaikkei ne nykyään ihan kokonaan mene pilalle.
Joo ja sit KERRASTA tulee raskaaksi. Tosi monella on sellanen mielikuva et kerran kun erehtyy panemaan ilman ehkäsyä ni sitä sit paukahtaa samantein raskaaksi. Ei hirveesti kerrottu sillon et siinä on joku ikärajakin ja hedelmällisyys alkaa laskea jo 25-weenä...
Ja just toi että eka koulut, sit avioliitto, sit vakiduuni, sit vauvat. Mistä saa nykyään vakiduunin jos on nuori nainen? Sitä saa kyl ootella huomattavasti pidempään...Ja toi aiemman ehdottama 25-wee niin siin ajas ehtii kyl kouluttautua just ja just kun suuri osa käy nykyään korkeakoulun, mut työelämään ei kyllä ehdi.
Juuri näin! Itsellä oli jotenkin syntinen olo kun alettiin lasta tekemään. Oli niin takaraivossa se ajatus että se on väärin ja pahinta mitä voi tehdä.
Olikohan nykyajan 50-60 vuotiaiden nuoruudessa minkälaista seksivalistusta? Oltiinko aiheesta vaan hiljaa vai peloteltiinko silloinkin? Tuo sukupolvi ei kuitenkaan ole samalla tavalla lisääntymistä pelännyt.
Vierailija kirjoitti:
Olikohan nykyajan 50-60 vuotiaiden nuoruudessa minkälaista seksivalistusta? Oltiinko aiheesta vaan hiljaa vai peloteltiinko silloinkin? Tuo sukupolvi ei kuitenkaan ole samalla tavalla lisääntymistä pelännyt.
Äiti kertoi ettei silloin kyselty vaan oletettiin että totta kai joka nainen haluaa lisääntyä. Avautui tästä, koska koki tulleensa painostetuksi.
Samoin sukupuolitaudeilla peloteltiin ihan kuoliaaksi teininä. Näytettiin kuvia kaiken maailman peniskasvaimista ja blue waffle jutuista ja sanottiin että jos edes yhden kerran harrastat seksiä ilman kondomia niin sinulle tulee tämä.