Haiseeko teistäkin suurin osa muista ihmisistä pahalta?
Esim. kaikki läheiset kaverini ja tuttavani sekä lapsuuden perheeni paria kaveria lukuunottamatta haisevat mielestäni aina jotenkin ällötävältä. Joillakin haisee henki, mutta toisilla ei haise henki vaan ominaishaju ei ilmeisesti miellytä (vai peseytyvätkö sitten huonosti). Olen miettinyt, että haisenkohan itsekin ihan kamalalta, vaikka käyn kaksi kertaa päivässä suihkussa ja pidän hygieniastani muutenkin hyvää huolta, vai onko minulla vain tarkka hajuaisti. Ominaishajuani peitän lisäksi miedolla hajuvedellä, joka tietysti saattaa joidenkin mielestä olla huono sekin. Mutta miten on, haiseeko lähes kaikki ihmiset teistäkin pahalta?
Kommentit (69)
Jos ei koskaan lankaa hampaita, kannattaa ostaa sitä hammaslankaa ja illalla langata JA HAISTAA sitä lankaa sen jälkeen. Se on erehtymättömän kamala, mätä haju mitä sieltä hampaiden välistä siihen lankaan tarttuu Vaikka olisi aamulla pessyt hampaat. Päivän aikana ruokaa menee pieniä paloja sinne väleihin ja se alkaa tuoksua. Erittäin ikävä haju tulee lihasta ja kalasta, anteeksi nyt vaan lihansyöjät, mutta erityisesti teidän kannattaa langata hampaat päivittäin.
Itselläni on herkkä hajuaisti, jota turrutan hajuvesillä :) Mikään ei ole niin kamalaa mielestäni kuin mennä vessaan esim. työpaikalla sen jälkeen kun toinen henkilö on käynyt siellä.. pissalla. Haistan jos ihminen ei juo tarpeeksi vettä, hänellä on hiiva tai hän on käynyt lempimässä miestään lounastauolla. Vaikka en haluaisi. Voisin veikata, että haistan myös pissatulehduksen.
Tästä syystä nuuhkin itseäni koko ajan ja pelkään haisevani myös. On pitänyt ihan opetella pois tästä, ettei mene OCD-oireiluun ja pakonomaiseen pesuun. Käytän antiperspirantteja ja pesen kaikki vaatteet säännöllisesti kuumassa pesussa. Silti tunnistan ominaishajuni, joka on eri paikoissa kehoa erilainen ja jossain voimakkaampi.
En ole haistanut muiden ihmisten ei-likaisia ominaishajuja muuten kuin aivan läheisessä kontaktissa, jossa olen vain puolisoni ja lasteni kanssa. Vastaus kysymykseesi siis: Ei, minusta suurin osa ihmisistä ei haise pahalta. Itse kyllä haisen usein pahalta, mutta en ole kysynyt huomaavatko kanssaihmiset sitä.
En ole haistellut suurinta osaa muista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei koskaan lankaa hampaita, kannattaa ostaa sitä hammaslankaa ja illalla langata JA HAISTAA sitä lankaa sen jälkeen. Se on erehtymättömän kamala, mätä haju mitä sieltä hampaiden välistä siihen lankaan tarttuu Vaikka olisi aamulla pessyt hampaat. Päivän aikana ruokaa menee pieniä paloja sinne väleihin ja se alkaa tuoksua. Erittäin ikävä haju tulee lihasta ja kalasta, anteeksi nyt vaan lihansyöjät, mutta erityisesti teidän kannattaa langata hampaat päivittäin.
Itselläni on herkkä hajuaisti, jota turrutan hajuvesillä :) Mikään ei ole niin kamalaa mielestäni kuin mennä vessaan esim. työpaikalla sen jälkeen kun toinen henkilö on käynyt siellä.. pissalla. Haistan jos ihminen ei juo tarpeeksi vettä, hänellä on hiiva tai hän on käynyt lempimässä miestään lounastauolla. Vaikka en haluaisi. Voisin veikata, että haistan myös pissatulehduksen.
Tästä syystä nuuhkin itseäni koko ajan ja pelkään haisevani myös. On pitänyt ihan opetella pois tästä, ettei mene OCD-oireiluun ja pakonomaiseen pesuun. Käytän antiperspirantteja ja pesen kaikki vaatteet säännöllisesti kuumassa pesussa. Silti tunnistan ominaishajuni, joka on eri paikoissa kehoa erilainen ja jossain voimakkaampi.
Olet naurettava.
Minäkin tunnistan eri kehonosieni ominaishajut, mutta muista ihmisistä en kyllä ole niitä huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Onko siis vielä olemassa ihmisiä, jotka eivät puhdista langalla hammasvälejään päivittäin? Hyi helv....... minä putsaan hammasvälit joka ruokailun jälkeen.
Ap tunnistan saman ilmiön! Tutkija kun olen olen asiaa ihan tilastoinut :)
Osalla haisee vaatteet pahalle, sanoisin 15%:lla, siis esim takkia ei ole pesty kuin ehkä kerta puoleen vuoteen. Ehkä noin 20% ihmisillä se on hiki/likainen iho. Varmaan 30% ihmisistä on huono suuhygienia. Erittäin monen ulkoisestikin siistin ihmisen suu ja hengitys on kamalan hajuinen.
Sit vähän noloa... ehkä n. 15% haisee perseelle. Siis ihan siistitkin ihmiset. Alapäähygienia kehno tai ei vaihdeta vaatteita. Esim yksi tuttu perhe pitää samoja housuja pari viikkoa ja oikeasti ihan hirveä haju! Todellakin ”sohva haisee perseeltä” kun ovat käyneet. Ei ole urbaanilegendaa siis.
Sit osalla, loppu 20% on hajusteiden sekamelska. Pahin on pyykkiaine Ariel, siihen sekaan sitten hajuvettä, meikkiä, hiuslakkaa, deodoranttia, tulee todella paha kemikaali-hajupommi.
Ja EN siis väitä että olisin itse hajuton. Mutta käyn myös 2krt/pv suihkussa ja vaihdan alushousut 2krt vuorokaudessa juuri siksi etten vaan haisisi perseelle! Mikään ei ole niin paha haju kuin se.
T. Tilastonikkari
Vierailija kirjoitti:
Ap, kannattaa käydä tutkimassa oma nenä, nielu ja hampaat. Sulla voi itsellä muhia siellä tulehdus, jonka haistat mutta et oivalla sen tulevan siitä. Eräs tuttava oli ihmetellyt aivan samoin pahoja hajuja ja paljastui, että hänellä oli nenässä jonkinlainen tulehtunut paise mistä se haju olikin peräisin. Eikä mitään muuta oiretta ollut.
Ilmiön nimi on ”hajunenä”. Mutta en usko että ap on hajunenä vaan aistiherkkä. Minäkin olen ja haistan esim juuri kuukautiset ja ovulaationkin työkavereilta...
On myös hormonihajuja. Itse en niitä tunnista, mutta minä olen joskus haissut kuulemma. Eikä se ole normaali hienhaju. Ja siis aina normaali hygienia.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kannattaa käydä tutkimassa oma nenä, nielu ja hampaat. Sulla voi itsellä muhia siellä tulehdus, jonka haistat mutta et oivalla sen tulevan siitä. Eräs tuttava oli ihmetellyt aivan samoin pahoja hajuja ja paljastui, että hänellä oli nenässä jonkinlainen tulehtunut paise mistä se haju olikin peräisin. Eikä mitään muuta oiretta ollut.
En huomaa hajuja yksin ollessani paitsi jos olen kipeä niin silloin huomaan haisevani. Ja siis eri ihmiset haisevat eri tavalla pahalta, eli haju ei ole yksi ja sama.
Vastaus otsikkoon: ei. Vaikka olen kohtuullisen herkkänenäinen, ja haistan kyllä eri ihmisten tuoksut, niin suurin osa niistä on mun nenään "normaaleja", eikä erityisen pahoja. Korona-aika on kyllä helpottanut tätä, kun ei kukaan tunkee niin lähelle ja maski vähän hillitsee enimpiä hajuja. Mutta ennen koronaa jo kiinnitin muutaman kerran huomiota, kuinka virkistävää oli, kun bussissa tuli vieruskaveriksi joku, joka ei oikeasti haissut MILTÄÄN, siis täysin tuoksuton, se tuntui jostain syystä erityiseltä, kun lähes kaikilla on joku omanlainen haju ja sitä aina kauhulla odottaa että minkälainen tuoksuja siihen viereen istuu jota joutuu haistelemaan koko matkan. Joskus hyväkin tuoksu alkaa ottaa nenään jos se on liian voimakas, kuten jotkut hajuvedet. Kyllä niitä pahanhajuisia ihmisiäkin toki löytyy, mutta en nyt sanoisi että suurin osa.
Etätyön takia olen käynyt suihkussa aiempaa harvemmin. Tiheä suihkuttelu myös kuivattaa vanhenevaa ihoa, hiuksia ja päänahkaa. Joten voi hyvinkin olla, että haisen aiempaa pahemmalta, kun käyn pitkästä aikaa ihmisten ilmoilla. Mutta koetan palata kotiin pikaisesti. Koettakaa kestää.
Nenääni haisevat häiritsevästi yleensä vain ns. spurgut, jotka joskus osuvat lähelle julkisissa kulkuneuvoissa, tai pissavaivaiset vanhukset. Mutta ne ovat kuitenkin ohimeneviä ja satunnaisia kohtaamisia. Ihmiset haisevat, minäkin haisen, mutta minkäs teet.
Hienhajun saa näköjään parhaiten pois, jos peseytymisen jälkeen pyyhkii itseään desinfiointiaineella. En silti tee niin kuin joskus.
Isesdä talvells usein ulonhaju, vaatteisss ja iholla
Aika moni näyttää olevan tuoksuneurootikko. Ei ole kyllä mitenkään normaalia vaihtaa esim. pikkareita kahta kertaa päivässä vai falskaako teillä yksi tai useampi reikä? Ette varmaan ole kuulleetkaan esim. pikkuhousunsuojista mitään? Lisäksi, kun tarpeeksi rassaatte sitä alapäätä saippualla, niin ei ihme, että tulehtuu ja haisee.
Osalla ihmisistä vaatteet haisee pahalle, koska niistä ei osata pitää huolta tai niitä ei osata puhdistaa. Käytetään pesukoneessa pikaohjelmia matalilla lämpötiloilla ylisuurella pesuainemäärällä, sitten vaatteet muhitetaan pyykkikoneessa vielä ennen ripustusta ainakin vuorokausi, kuivataan se haiseva mytty ja narulta sitten haisevat vaatteet päälle. Sitten jos vaate kostuu uudestaan esim hikoillessa, niin siinä huonosti pestyssä vaatteessa oleva mikrobipopulaatio suorastaan kiihtyy kasvuun ja tuottaa hajua. Myöskään vaatteita / vaatekaappien sisältöä ei enää kukaan tuuleta.
Osa tästä huonosta vaatehygieniasta on toki laiskuutta, osa sitä, että ei osata käyttää pesuaineita, tai käytetään jotain kamalaa zeoliittihalpispesuainetta, joka kerääntyy sinne pesukoneeseen ja kerää myös ne mikrobit sinne haisemaan ja hajustamaan pyykit päälle. Myöskään pesukoneita ei koskaan käytetä 90C ohjelmalla, joka desinfioisi koneen. Sen lisäksi käytetään huonolaatuisia materiaaleja mm. alusvaatteissa ja esim. stringejä jatkuvalla syötöllä, jolloinka päällysvaate likaantuu niistä perseen eritteistä, kun ei ole käytännössä ollenkaan alushousuja. Sitten kun sitä samaa farkkua pidetään se pari viikkoa pesemättä, niin ei ihme, jos perse haisee.
Minulla on herkkä nenä ihmisten ominaishajulle, enkä pidä sitä huonona asiana. Ystävät, kaikki lapset ja kaikki verisukulaiset tuoksuvat "pahalle", kai se on luonnon keino pitää sellaiset erillään minusta terveellä tavalla. Olen valinnut kumppaneiksi joko hajuttomia tai miellyttävän tuoksuisia ihmisiä. Hankala selittää, ystävän tai työkaverin (paha) tuoksu ilahduttaa siksi, että mukava ihminen on samassa tilassa, mutten saa siitä mitään eroottisia väreitä. Ja tämä ei liity mitenkään hikeen, haisevaan hengitykseen, peseytymättömyyteen, huuhteluaineisiin tms.
Kyllä, suurin osa ihmisistä haisee hirveälle. En esim. ymmärrä, miten voi ruveta haisemaan, jos pikkasen hikoilee. Hiki itsehän on ihan hajutonta eli se on se bakteeripaska mikä haisee. Kai ihmiset ei sit osaa peseytyä.
Yksi kamala on myös se pesemättömien hiusten talin haju, niin itsellä kuin muillakin. Enkä tarkoita nyt edes mitään liimaletin näköistä, vaan jopa ns. suht puhtaalta näyttävät hiukset voi haista. Turvaväli auttaa onneksi tähän hieman kauppareissulla.
Kemiaalien, lähinnä tuoksutteiden ja tupakan ja alkoh. tuottteiden haju tunkee hanakasti.