Työntekijän oikeuksia ei puolusta kukaan, miksei tästä puhuta?
Olen tilanteessa jossa työnantaja on rikkonut velvoitteitaan useasti ja muuttanut työnkuvaani muuttamatta työsopimusta ja niin edelleen.
Asioita selvittäessäni mm. pääluottamusmiehen, liiton ja työsuojelun kanssa on käynyt selväksi että työntekijää ei puolusta kukaan. Työnantaja saa tehdä ihan mitä huvittaa eikä ketään kiinnosta ja jos työntekijä lähtee epärehelliseltä työnantajalta rangaistuksena on karenssi.
Olo on ihan kuin tosielämän karpolla on asiaa ohjelmassa. Asiat ovat pinnan alla tosiaan todella huonosti, miten olenkin ollut niin naiivi että ajattelin että joku puolustaisi. Typeryyttä. Tämä on murentanut uskoni työntekemisen täysin, ihmisellä ei ole arvoa.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkista nyt ensin, onko siinä sopparissa kohta "myös muita työnantajan osoittamia tehtäviä".
Olen joustava työntekijä ja tehnyt yhtä sun toista, mutta tässä tilanteessa voisin verrata tilannetta siihen että sinut rekrytoitaisiin vaikkapa graafiseksi suunnittelijaksi ja yhtäkkiä työsi muutettaisiin kolmivuorotyössä tehtäväksi siivoustyöksi.
Jos tilanne on tämä niin varmaankin etsit koko ajan uutta työpaikkaa itsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo tahot työntekijän asiaa ajaa jos on asiallista syytä.
Joskus vikaa on työntekijässäkin.
Jotain vikaa voi olla kaikissa, mutta kyllä lähtökohtaisesti pitäisi olla aina heikommassa asemassa olevan puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkista nyt ensin, onko siinä sopparissa kohta "myös muita työnantajan osoittamia tehtäviä".
Olen joustava työntekijä ja tehnyt yhtä sun toista, mutta tässä tilanteessa voisin verrata tilannetta siihen että sinut rekrytoitaisiin vaikkapa graafiseksi suunnittelijaksi ja yhtäkkiä työsi muutettaisiin kolmivuorotyössä tehtäväksi siivoustyöksi.
Jos tilanne on tämä niin varmaankin etsit koko ajan uutta työpaikkaa itsellesi?
Uutta työpaikkaa ja ulospääsyä etsin kyllä, yritin myös ajaa oikeuksiani mutta tuntuu että toimillani olen joutunut työnantajan silmätikuksi- kukaan kun ei pidä siitä että työnantajaa kyseenalaistetaan.
Työnantaja saa muuttaa tehtävääsi YT-menettelyn jälkeen. Jos et suostu, sinut voidaan irtisanoa. Onko kyse tästä? Myös palkka voidaan laskea jos se uudessa tehtävässä on alempi. Työnantajan oikeudet ovat valitettavan laajat, niihin vaan kannattaa sopeutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain vikaa voi olla kaikissa, mutta kyllä lähtökohtaisesti pitäisi olla aina heikommassa asemassa olevan puolella.
Niin minäkin ajattelin. Liitosta todettiin että ikäviä juttuja ja näitä sattuu mutta eipä niille voi mitään tehdä. Olin aidosti järkyttynyt tästä ei edes kannata yrittää asenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja saa muuttaa tehtävääsi YT-menettelyn jälkeen. Jos et suostu, sinut voidaan irtisanoa. Onko kyse tästä? Myös palkka voidaan laskea jos se uudessa tehtävässä on alempi. Työnantajan oikeudet ovat valitettavan laajat, niihin vaan kannattaa sopeutua.
En aio sopeutua, aina löytyy uusi hölmö samaan myllyyn joka sitten sylkäistään ulos mielenterveytensä, omantunnonarvonsa ja oikeutensa menettäneenä.
Vierailija kirjoitti:
Odota kun osuu omalle kohdalle ja järkyty. Ei aja.
Jokaisen työntekijän pitäisi muistaa että:
Työnantaja on se jolla on TARVE, työnantaja tarvitsee jonkun tekemään jotain hänen hyväkseen.
Työnantaja ostaa työntekijän aikaa ja osaamista.
En tiedä missä on menty metsään kun työnantajia pidetään joinain jumalina, jotka voivat polkea ehtoja, kyykyttää ja joiden peetä pitäisi nuolla, ja olla vielä kiitollinen että saa tehdä asiat mihin työnantaja sinua TARVITSEE.
Työntekijä sinä päätät mitä olet valmis tekemään ja mihin hintaan, millä hinnalla myyt vapaa-aikaasi ja mikä on osaamisesi hinta. Pidä kiinni oikeuksistasi, jos silmillesi hypitään vaihda työpaikkaa ja anna työnantajan tehdä työnsä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio sopeutua, aina löytyy uusi hölmö samaan myllyyn joka sitten sylkäistään ulos mielenterveytensä, omantunnonarvonsa ja oikeutensa menettäneenä.
No sitten vaihdat firmaa.
Niin monta asiatonta firmaa (ei maksa palkkaa, kiusaamista ym) nähneenä mun nykyinen asenne on että mä määrään mun elämää ja että lähtökohtasesti ei tarvii joustaa kun ei muutkaan jousta sulle.
Vierailija kirjoitti:
Niin monta asiatonta firmaa (ei maksa palkkaa, kiusaamista ym) nähneenä mun nykyinen asenne on että mä määrään mun elämää ja että lähtökohtasesti ei tarvii joustaa kun ei muutkaan jousta sulle.
Tämän asenteen aionkin tästä lähtien omaksua, mitään en tee enää joustamisen ilosta tai nöyryydestä työpaikkaa kohtaan, aion joka välissä kysyä mitä hyödyn jos joustan. Jos vastaus on en mitään ,en jousta.
Tämä ongelma on suuri eritysesti naisvaltaisilla aloilla, sillä kaikki aina pyyteettömästi joustaa, eikä edes odota saavansa siitä mitään. Miesvaltaisilla aloilla näpäytetään työnantajaa heti jos homma alkaa mennä raiteiltaan. Kyllästyttävää. Naisvaltaisilla aloilla jopa puhutaan pahaa niistä jotka edes yrittävät tehdä jotain, oikeasti pitäisi yhtenä rintamana hoitaa asioita jotta ne paranisivat.