Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työntekijän oikeuksia ei puolusta kukaan, miksei tästä puhuta?

Vierailija
11.01.2021 |

Olen tilanteessa jossa työnantaja on rikkonut velvoitteitaan useasti ja muuttanut työnkuvaani muuttamatta työsopimusta ja niin edelleen.

Asioita selvittäessäni mm. pääluottamusmiehen, liiton ja työsuojelun kanssa on käynyt selväksi että työntekijää ei puolusta kukaan. Työnantaja saa tehdä ihan mitä huvittaa eikä ketään kiinnosta ja jos työntekijä lähtee epärehelliseltä työnantajalta rangaistuksena on karenssi.

Olo on ihan kuin tosielämän karpolla on asiaa ohjelmassa. Asiat ovat pinnan alla tosiaan todella huonosti, miten olenkin ollut niin naiivi että ajattelin että joku puolustaisi. Typeryyttä. Tämä on murentanut uskoni työntekemisen täysin, ihmisellä ei ole arvoa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo tahot työntekijän asiaa ajaa jos on asiallista syytä.

Joskus vikaa on työntekijässäkin.

Vierailija
2/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista nyt ensin, onko siinä sopparissa kohta "myös muita työnantajan osoittamia tehtäviä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijä on alisteinen työnantajalle, joskus unohtuu että työnantajalla on määräysvalta, ja jos ei miellytä, parempi vaihtaa työnantajaa kuin koettaa hakea oikeutta.

Vierailija
4/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman huomannut. Eläköityneiden työntekijöiden työt jaetaan aina vaan pienemmälle porukalle, uusia ei saa rekrytoida ja tadaa; palkka pysyy kuitenkin samana, vaikka työt on lisääntynyt 30%. Kun haluaisi lähteä, uhkaillaan karenssilla. Pian ollaan kuitenkin siinä pisteessä, ettei kiinnosta karenssi kun vaihtoehtona on terveyden menetys.

Vierailija
5/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin täällä villiinnytään niin olen tarkistanut että velvoitteita on tosiaan rikottu, tämä on minulle liitosta myönnetty, lisäksi työsuojelusta on todettu että sopimusta ei saisi radikaalisti muuttaa ilman uutta työsopimusta.

Valitettavasti nämä toteamukset eivät johda mihinkään, koska liitto eikä pääluottamusmies eivät ole kiinnostuneita hoitamaan asiaa, vastassa on iso monikansallinen yhtiö ja he saavat tehdä ihan mitä huvitttaa. Tämä jättää minit työntekijänä tyhjiöön jossa ei ole oikeuksia.

Vierailija
6/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuiluitko siihen liittoon? Liitto ajaa jäseniensä asioita, ei kenen tahansa vapaamatkustajan.

Vierailija
7/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman huomannut. Eläköityneiden työntekijöiden työt jaetaan aina vaan pienemmälle porukalle, uusia ei saa rekrytoida ja tadaa; palkka pysyy kuitenkin samana, vaikka työt on lisääntynyt 30%. Kun haluaisi lähteä, uhkaillaan karenssilla. Pian ollaan kuitenkin siinä pisteessä, ettei kiinnosta karenssi kun vaihtoehtona on terveyden menetys.

Olen lähdössä seuraavaksi, en ole mikään yrityksen potkupallo. Oikeudet ne minullakin on ja yksi oikeus niistä on lähteä.

Vierailija
8/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuiluitko siihen liittoon? Liitto ajaa jäseniensä asioita, ei kenen tahansa vapaamatkustajan.

Kuulun liittoon, liitto ei aja työntekijän asiaa jos se ei heidän näkemyksensä mukaan ”ole järkevää ” ts. maksaa liikaa heille. Tämä on fakta ja tämä minulle liitosta kerrottiin. Jäsen olen ollut kohta kymmenen vuotta.

Vierailija
9/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa on parasta venyttää toisesta päästä. Teet vain minimin ja jos suinkin mahdollista ymmärtää ohjeistus väärin niin tietysti. Suoria virheitä tai työstä kieltäytymistä tulee välttää. Oma-aloitteisuus pois kokonaan.

Jos tulee kenkää, niin ei saa karenssia.

Vierailija
10/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijällä kuitenkin on oikeuksia, ja ne joskus jopa toteutuvat. Kokeile yrittäjyyttä vähän aikaa, niin tajuat mitä se on, kun ei ole oikeuksia, mutta velvollisuuksia senkin edestä.

Vierailija
11/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tilanteessa on parasta venyttää toisesta päästä. Teet vain minimin ja jos suinkin mahdollista ymmärtää ohjeistus väärin niin tietysti. Suoria virheitä tai työstä kieltäytymistä tulee välttää. Oma-aloitteisuus pois kokonaan.

Jos tulee kenkää, niin ei saa karenssia.

Itseasiassa jos työntekijä omalla toiminnallaan aiheuttaa potkut, saa karenssin.

Ei minua karenssi enää pelota, vaan se että kohta menee mielenterveys. Karenssin yli pärjää kyllä lopputilillä, karenssi on vain pelote jolla yritetään saada matalapalkka-aloilla työskentelevät ihmiset jäämään epäoikeudenmukaiselta työnantajille töihin.

Vierailija
12/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin täällä villiinnytään niin olen tarkistanut että velvoitteita on tosiaan rikottu, tämä on minulle liitosta myönnetty, lisäksi työsuojelusta on todettu että sopimusta ei saisi radikaalisti muuttaa ilman uutta työsopimusta.

Valitettavasti nämä toteamukset eivät johda mihinkään, koska liitto eikä pääluottamusmies eivät ole kiinnostuneita hoitamaan asiaa, vastassa on iso monikansallinen yhtiö ja he saavat tehdä ihan mitä huvitttaa. Tämä jättää minit työntekijänä tyhjiöön jossa ei ole oikeuksia.

Joskus on vaan puolustettava ihan itse itseään. Eli kyllä varmasti löytyy "juristi", joka palkkiota vastaan lähtee tuota juttua sulle ajamaan, mutta varaudu siihen, että kuonoon tulee ja kovaa ja pääset maksamaan sen työnantajasikin oikeudenkäyntikulut. Koska jos työn sisältö ei muutu yli 50%, työaika, työntekopaikka tai sovellettava TES ei muutu, mitään uuden työsopimuksen tekemisen perusteita ei löydy. Ja kunhan siinä ekassa sopparissa on tosiaan se kohta "ja muut töynantajan osoittamat tehtävät".

Vierailija
13/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijällä kuitenkin on oikeuksia, ja ne joskus jopa toteutuvat. Kokeile yrittäjyyttä vähän aikaa, niin tajuat mitä se on, kun ei ole oikeuksia, mutta velvollisuuksia senkin edestä.

Olen todennut että ainut oikeus jota työntekijällä on on oikeus olla töissä. Siinä se.

Vierailija
14/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun liittoon, liitto ei aja työntekijän asiaa jos se ei heidän näkemyksensä mukaan ”ole järkevää ” ts. maksaa liikaa heille. Tämä on fakta ja tämä minulle liitosta kerrottiin. Jäsen olen ollut kohta kymmenen vuotta.

Eli toi sun keissisi voi oikeudessa kääntyä myös toisinpäin, siksi eivät lähde tuohon.

Vierailija
15/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus on vaan puolustettava ihan itse itseään. Eli kyllä varmasti löytyy "juristi", joka palkkiota vastaan lähtee tuota juttua sulle ajamaan, mutta varaudu siihen, että kuonoon tulee ja kovaa ja pääset maksamaan sen työnantajasikin oikeudenkäyntikulut. Koska jos työn sisältö ei muutu yli 50%, työaika, työntekopaikka tai sovellettava TES ei muutu, mitään uuden työsopimuksen tekemisen perusteita ei löydy. Ja kunhan siinä ekassa sopparissa on tosiaan se kohta "ja muut töynantajan osoittamat tehtävät".

Itseasiassa tässä on muuttunut koko työn sisältö sekä työaika täysin. Eikä se ole tosiaan ainut asia mikä on pielessä.

Ja sitä tässä juuri ihmettelenkin, että kukaan ei puolusta. Ellei satu olemaan varakas ja rahaa juristeihin. Sillonkin tosiaan häviäisi koska vastassa on niin paljon rahaa.

Pidän itseäni pöljänä kun kuvittelin että lakiin kirjattuja asioita pitäisi noudattaa, ei pidä.

Vierailija
16/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkansaajat saavat syyttää tilanteesta pitkälti itseään.

Palkansaajilla ei ole tässäkään yhteiskunnassaainuttakaan muuta edunvalvojaakuin ammattiliitot, mutta niiden jäsenmäärä on laskenut huomattavasti. Näin on menetetty joukkoase, joukkovoima.

Työnantajien liitot sen sijaan ovat saaneet lisää jäseniä, eli työnantajien edunvalvonta (lobbaus) on suurempaa ja heillä on myös taloudellinen ase.

Ap, miten liittosi on perustellut, että mitään ei (muka) ole tehtävissä? Se on olennainen tieto tässä asiassa, kaikki muu on pelkkää spekulointia.

Vierailija
17/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miten liittosi on perustellut, että mitään ei (muka) ole tehtävissä? Se on olennainen tieto tässä asiassa, kaikki muu on pelkkää spekulointia.

Heidän näkökulmastaan taistelu näin isoa yritystä vastaan on turhaa, vaikka rikkomukset ovat törkeitä. Liiton näkökulmasta he eivät voi voittaa. He eivät myöskään uskalla astua ison työllistäjän varpaille kritisoimalla heidän tekemiään asioita. Mitä isompi yritys sitä pienemmän mahdollisuudet on epäkohtiin puuttumiselle.

Liikaa vastuuta ja velvollisuuksia laitetaan myös pääluottamusmiesten harteille, omassa yrityksessäni pääluottamusmies on henkilö jota ei oman tehtävänsä hoitaminen kiinnosta ja siihen tyssää asioiden eteenpäin meneminen - hän on ihanteellinen henkilö yrityksen kannalta.

Vierailija
18/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä, rikkomuksia sattuu myös muiden työntekijöiden kohdalla, mutta kukaan ei uskalla tulla julkisuuteen asian kanssa, sillä heitä pelottaa että menettävät työnsä ja tulevaisuuden työnsä samalla.

Vierailija
19/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei. Huomasin saman myös aikoinaan. Liittokaan ei auttanut ja mikä pahinta, neuvoi jopa väärin.

Että en mä tiedä mitä virkaa noilla liitoilla enää nykyään on. Työnantajan oikeudet on niin hyvät, ettei työntekijällä paljon ole muuta mahdollisuutta kuin vaihtaa työpaikkaa jos homma ei miellytä.

Vierailija
20/32 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa tässä on muuttunut koko työn sisältö sekä työaika täysin. Eikä se ole tosiaan ainut asia mikä on pielessä.

Ja sitä tässä juuri ihmettelenkin, että kukaan ei puolusta. Ellei satu olemaan varakas ja rahaa juristeihin. Sillonkin tosiaan häviäisi koska vastassa on niin paljon rahaa.

Pidän itseäni pöljänä kun kuvittelin että lakiin kirjattuja asioita pitäisi noudattaa, ei pidä.

Jos OIKEASTi on noin, ole yhteydessä AViin, tuo on heidän tontillaan hoitaa. Mutta jos työaika on muuttunut niin, että menit töihin kauppaan kassalle ja aluksi teitä töitä ma-pe 8-16 ja nyt sinut on laitettu hyllyttämään ke-su vuoroon 16-24, eikä tuota mahdollisuutta ole rajattu pois sun ekassa sopparissa, et tule tuota juttua voittamaan. Kyseessä on kuitenkin ko. työpaikan normaali työ ja normaalit työajat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan