Kursailukulttuuri ärsyttää
En ymmärrä, mitä järkeä on sellaisessa teennäisessä inttämisessä ja periksiantamisella.
Minulta tulee tasan yksi kahvitarjous, ja jos vastauksena kuuluu "eeei nyt mua varten tarvi" niin ei tosiankaan huvita jankata asiasta, vaikka se ehkä etikettiin kuuluisi.
Kommentit (8)
Samoin. Ja aina kun kutsu kahville tulee, menen heti, olin ensimmäinen tai en, oli huoneessa "arvokkaampia" henkilöitä tai ei. Ja jos joku kehuu mun tekemiä tarjottavia, olen reilusti samaa mieltä, kiitän kohteliaisuudesta ja hymyilen -koska mä herranen aika OLEN loistava leipoja ja ruuanlaittaja.
Miehen sukulaiset pitävät minua tosi itsekkäänä ja huonotapaisena, kun kahvipöydässä otan ekana pullaa. Pakko ottaa, koska muuten käytetään puoli tuntia kursailuun ja joutuisin sitä kuunnellessa melkein vetämään ranteet auki.
Pitäisikö tehdä oikein kunnon kampanja tälle? Vanhanaikaista, ruuat ja kahvit ehtii jäähtyä, vierailu venyy jne. Ja aletaan kehumaan antimia kun on syytä ja otetaan kehut kauniisti vastaan eikä vähätellä. Kälyllä on tyylinä AINA jankata ainakin kolmeen kertaan, että se nyt on vaan semmonen pakasteesta sulatettu piirakka.. sanon aina viimeisenä että ihan sama, tää on oikeasti hyvää, prkl!
Kursailu on hyvä tapa. Jos joku kysyy otanko kahvia, sanon aina ettei mulle tartte keittää, mutta otan jos keitätte itsellennekin.
En mäkän. Tosin tykkään siitä, että porukan iäkkäimmät saavat ekana, joten jos eivät itse mene hakemaan, kysyn, että mitäs laittaisin sinulle.
Onneksi meidän suvussa ei tuota tapaa enää ole aikoihin ollut. Mitä sitä hyvää kahvia ( tai ruokaa) jäähdyttämään.
Mä oon alkanut tekemään niin, että kun kutsu tulee, lähden heti pöytään. Anoppi katseli ihmeissään kun olin ensimmäisenä ottamassa, mutta kun hänen siskonsa (vanhin vieras) ei tehnyt elettäkään, vaikka kahvit oli jo kupeissa ja anoppikin kahvin tarpeessa hössötettyään pöytää valmiiksi. Sanoin vain, että eikös tuommonen kursailu ole vähän vanhanaikaista. Muorit vaan nyökytteli, nuoremmat seurasivat heti perässäni (eli sama ollut mielessä heilläkin).