Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmevuotias heräilee yhä monta kertaa yössä

Vierailija
11.01.2021 |

Olen itse aivan jaksamisen äärirajoilla, oikeastaan lopen uupunut ja väsynyt kun lapsi yhä heräilee useita kertoja yössä. Ja joudun silloin itsekin heräämään. Unituntini jää todella vähiin, olen töissä ihan pihalla kaikesta kun olen niin väsynyt ja muisti pätkii. Miten saan lapsen nukkumaan koko yön?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kuulostaa ehkä tyhmältä mutta parikin on jo tässä ketjussa sanonut tästä ja meillä oli sama kunnes tajusin mistä on kyse: saako lapsesi VARMASTI tarpeeksi ruokaa niin, ettei nälkä herätä yöllä? Meillä alkoi kunnon yöunet vasta kun lapsi oli non 3,5-vuotias ja minä tajusin alkaa tankata kunnolla häneen ruokaa.

Vierailija
42/56 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen heräsi 5-8 kertaa yössä kaksivuotiaaksi asti. Sitten alkoi nukkua hyvin kuin taikaiskusta. Tosin tuolloin tuotiin kotiin kuopus, joka puolestaan heräili taas 5-8 kertaa yössä kaksivuotiaaksi asti. En tiedä mikä ihme kummallakaan oli. Nyt jälkikäteen olen ajatellut, että jos en ollut antanut heille tarpeeksi ruokaa ja heräilivät nälkäänsä, mutta epäilen sitä. Eivät ainakaan suostuneet enempää syömään ruoka-aikoina.

Ap:n kannattaisi ehkä kuitenkin kokeilla lisäsyömisiä, jos se vaikuttaisi lapsen uneen. Tsemppiä!

Neuvolalääkäri muuten aikoinaan sanoi, että olisin vapautunut tuohon aikaan murhasyytteistäkin syyntakeettomana unen puutteen vuoksi. Toivottavasti kellekään ei käy niin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi ruoasta. Lapsi syö kunnon iltapalan niin että tarjolla on enemmänkin mutta syö siis ihan paljonkin. Ap

Vierailija
44/56 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei siis pysty nukahtamaan uudelleen, kun näkee sinut herättyään? Vai nukkuuko lapsi yksin? Siinä tapauksessa hänellä voi olla "alitajuinen" huoli hylätyksi tulemisesta, ja tämä huoli olisi vakiintunut hänen rytmiinsä.

Jos lapsi nukkuu yksin, hän joutuu ehkä heräämään enemmän, ennen kuin menet hänen luokseen. Sinuna ottaisin siinä tapauksessa lapsen sängyn omani viereen!

Nukkuu samassa huoneessa kuin minä. Hänelle ei riitä että näkee minut vaan minun pitää hänelle sanoa jotain tai kohentaa peittoa tai koskea tms. Sitten en saa enää itse unta kun olen herännyt. Ap

Selitä päiväsaikaan asia lapselle, että et pysty jutella yöllä, että muuten äiti ei saa enää unta ja on tosi väsy, ja on tosi tärkeää että kaikki saa nukkua, myös äiti.  Yöllä vastaat "äiti ei nyt juttele, nukutaan" etkä muuta. 

Itse sanoin heräilevälle lapselle (oli kyllä jo 4) että jos näet painajaista ja pelottaa, niin toki saat tulla viereen . Jos kuitenkin olet omassa sängyssä koko yön, niin laitetaan tarra kalenteriin, ja sunnuntaina jos on koko viikko tarroja, saat valita jonkun yllärin kaupan purkka- jne automaateista. 

Äidin herättely loppui. 

Vierailija
45/56 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha työuransa perhepäivähoitajana tehnyt äitini sanoi aina, että jos lapsi nukkuu hyvät yöunet niin nukkuu myös hyvät päiväunet ja toisinpäin myös. En käsitä miksi noin pieneltä on ne päiväunet jätetty pois. Aivot tarvitsevat unta kehittyäkseen. Kuulostaa että teidän lapsen aivoille tulee liian pitkä valveillaolojakso biologiseen ikään nähden. Aivot eivät saa tarvitsemaansa levähdystaukoa keskellä päivää niin aivot sekoilevat ja herättävät lasta sitten yöllä. Yöunijakso taas on lapsenne aivoille liian pitkä ja siksi heräilee.. Kannattaisi antaa lapsen nukkua ne päiväunet niin nukkuisi paremmin myös yöunet.

Vierailija
46/56 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan lapsista ehkä uppoaa ruokaa tarvetta enemmän, jos eivät osaa säädellä tai ilmaista tunteitaan. Jos ovat jotenkin tottuneet passiivisuuteen. Sitä voisi kai hyväksikäyttää edelleen. Mutta mitään ahdistavaa pakkomeininkiä ei saisi olla.

Joku velli ei varmasti pidä nälkää kauan poissa ja eihän sillä edes kasva. Lapset tarvitsevat suhteellisesti enemmän proteiinia. Se myös pitää nälän paremmin poissa.

Vierailija
47/56 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti lapsi nukkuu päiväunet 3-vuotiaaksi asti. Se että paljon aikaisemmin jää pois, voi olla myös unihäiriö?

Vierailija
48/56 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei siis pysty nukahtamaan uudelleen, kun näkee sinut herättyään? Vai nukkuuko lapsi yksin? Siinä tapauksessa hänellä voi olla "alitajuinen" huoli hylätyksi tulemisesta, ja tämä huoli olisi vakiintunut hänen rytmiinsä.

Jos lapsi nukkuu yksin, hän joutuu ehkä heräämään enemmän, ennen kuin menet hänen luokseen. Sinuna ottaisin siinä tapauksessa lapsen sängyn omani viereen!

Nukkuu samassa huoneessa kuin minä. Hänelle ei riitä että näkee minut vaan minun pitää hänelle sanoa jotain tai kohentaa peittoa tai koskea tms. Sitten en saa enää itse unta kun olen herännyt. Ap

Selitä päiväsaikaan asia lapselle, että et pysty jutella yöllä, että muuten äiti ei saa enää unta ja on tosi väsy, ja on tosi tärkeää että kaikki saa nukkua, myös äiti.  Yöllä vastaat "äiti ei nyt juttele, nukutaan" etkä muuta. 

Itse sanoin heräilevälle lapselle (oli kyllä jo 4) että jos näet painajaista ja pelottaa, niin toki saat tulla viereen . Jos kuitenkin olet omassa sängyssä koko yön, niin laitetaan tarra kalenteriin, ja sunnuntaina jos on koko viikko tarroja, saat valita jonkun yllärin kaupan purkka- jne automaateista. 

Äidin herättely loppui. 

No minusta lapsen syyllistäminen ei ole hyvä idea. Mutta lapsi siis ei häiritse äitiä valvoessaan; äiti ei vain saa nukuttua, vaikka on jo tehnyt pari välttämätöntä elettä.

Palkitseminen on muuten kiva idea, mutta ei vaihtokauppana avun pyytämisestä... jos on pienikin avun tarve, ja sitä rupeaa punnitsemaan palkintoa vastaan, voi ehkä joutua tilanteeseen jossa "myy hyvänolonsa halvalla" Ei tiedä miten lapset nämä asiat kokevat.

Vierailija
49/56 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ap:llä on hänen vaikeutensa nukahtaa uudelleen, lapselle asiasta ei kai koidu haittaa.

Vierailija
50/56 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aikuinen voi uniongelmaansa hoitaa. Se tässä on ydinkysymys.

Vierailija
51/56 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi heräili myös mutta nuorempana, otin lapsen sängyn meidän sängyn viereen kosketusetäisyydelle.

Herkkäunisena havahduin jo levottomuuteen niin laitoin käteni lapsen pyllylle ja selkään ja silittelin hyvin äkkiä rauhoittui eikä edes herännyt kunnolla.

Tämä auttoi meillä.

Vierailija
52/56 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi ruoasta. Lapsi syö kunnon iltapalan niin että tarjolla on enemmänkin mutta syö siis ihan paljonkin. Ap

Mä syöttäisin puuroa, jossa on raejuustoa ja jotain rasvaa kunnon unipaineen saamiseksi eli hyödyntäisin hiilareiden väsyttävää vaikutusta. Mukaan jotain marjaa, sosetta yms. Samalla myös vältetään se, että lapsi heräilee laskevan verensokerin takia. Ei mitään leipäpalaa ja pari haukkua porkkanasta. Jos syöminen on määrän suhteen vähäistä, yrittäisin keksiä jonkin hitaasti sulavan hiilaripommin, jota riittäisi vähempikin määrä

Vierailija
53/56 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha työuransa perhepäivähoitajana tehnyt äitini sanoi aina, että jos lapsi nukkuu hyvät yöunet niin nukkuu myös hyvät päiväunet ja toisinpäin myös. En käsitä miksi noin pieneltä on ne päiväunet jätetty pois. Aivot tarvitsevat unta kehittyäkseen. Kuulostaa että teidän lapsen aivoille tulee liian pitkä valveillaolojakso biologiseen ikään nähden. Aivot eivät saa tarvitsemaansa levähdystaukoa keskellä päivää niin aivot sekoilevat ja herättävät lasta sitten yöllä. Yöunijakso taas on lapsenne aivoille liian pitkä ja siksi heräilee.. Kannattaisi antaa lapsen nukkua ne päiväunet niin nukkuisi paremmin myös yöunet.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Mutta tilanne on se, että päiväunia ei todellakaan jätetty pois, vaan lapsi jätti ne itse pois. Yritin kuukausia sen jälkeen joka päivä nukuttaa lasta päiväunille, niin ulos kuin sisälle (kaiken mitä vain keksin), mutta lapsi ei vain nukahtanut. Mielestäni lapsi tarvisi vieläkin päiväunet, mutta ei ole nukahtanut päiväunille tosiaan piiiitkään aikaan vaikka miten olen yrittänyt häntä saada uneen. Uskon kyllä, että jos nukkuisi päiväunet niin voisi nukkua yötkin paremmin, mutta en tiedä miten saisin hänet nukkumaan ne päiväunet. Ap

Vierailija
54/56 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan lapsista ehkä uppoaa ruokaa tarvetta enemmän, jos eivät osaa säädellä tai ilmaista tunteitaan. Jos ovat jotenkin tottuneet passiivisuuteen. Sitä voisi kai hyväksikäyttää edelleen. Mutta mitään ahdistavaa pakkomeininkiä ei saisi olla.

Joku velli ei varmasti pidä nälkää kauan poissa ja eihän sillä edes kasva. Lapset tarvitsevat suhteellisesti enemmän proteiinia. Se myös pitää nälän paremmin poissa.

Meillä on ihan runsas iltapala, jolla on useampaa proteiinia kyllä, myös rasvaa ja hiilareita. Häntä ei pakoteta syömään paljon vaan syö itse paljon. Velliä en ole koskaan syöttänyt lapselle. Vaan hän syö siis iltapalaksi esim. juustovoileivän ja leikkeleen sen päällä, jogurtin, hedelmän, puuroa, maitoa ja jotain muutakin, ja saa lisää niin paljon kuin vain haluaa. Ap

Vierailija
55/56 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyllä ihmetellä näitä miettiä, jotka luistavat vastuustaan ja jättävät kaiken naisen harteille.

Tsemppiä Ap:lle!

Vierailija
56/56 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kyllä ihmetellä näitä miettiä, jotka luistavat vastuustaan ja jättävät kaiken naisen harteille.

Tsemppiä Ap:lle!

Kiitos tsempistä.

Tuo miehen luistaminen olisi oman aloituksen arvoinen asia kyllä, mutta nyt yritin hakea neuvoja ihan lapsen nukkumiseen. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän