Maaliskuussa kaikki pitkäaikaistyöttömät TYPin asiakkaiksi?
Kaupungin työntekijä sanoi, että tällä hetkellä TYP on vielä "vapaaehtoinen" mutta tilanne muuttuu aiankin joltain osin maaliskuussa kun kunta ottaa vastuun työttömistä. Onnea elinikäiselle työkokeilu/kuntouttava uralle kaikki työttömät.
Kommentit (183)
Työvoiman palvelukeskus on ollut vuodesta 2005 lähtien. Yli vuoden työttömänä olleet ovat joutuneet tähän systeemiin mukaan.
Eli työkuntoutukseen/- kokeiluun 9 eurolla+ päiväraha. ILMAN työsuhdetta taikka kerryttävää työssäoloa!
Vierailija kirjoitti:
kuntakokeilussa mukana olevat kokeilualueet ja kunnat 1.3.2021–30.6.2023
Espoon kuntakokeilu: Espoo
Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu: Alavus, Isojoki, Karijoki, Kurikka, Kauhajoki, Teuva ja Soini
Helsingin kuntakokeilu: Helsinki
Hämeenlinnan seudun kuntakokeilu: Hämeenlinna, Hattula, Janakkala
Joensuun seudun kuntakokeilu: Joensuu, Outokumpu, Liperi, Polvijärvi, Kontiolahti
Jyväskylän seudun kuntakokeilu: Jyväskylä, Laukaa, Muurame, Äänekoski
Jämsä-Keuruu-Saarijärvi kuntakokeilu: Jämsä, Keuruu, Saarijärvi
Kainuun seudun kuntakokeilu: Hyrynsalmi, Kajaani, Kuhmo, Sotkamo, Suomusalmi, Paltamo, Ristijärvi
Kokkolan seudun kuntakokeilu: Kokkola, Kannus, Perho, Kaustinen, Veteli, Halsua, Toholampi, Lestijärvi.
Kuopion seudun kuntakokeilu: Kuopio, Iisalmi, Lapinlahti, Siilinjärvi, Sonkajärvi, Vieremä
Lahden seudun kuntakokeilu: Lahti, Hollola, Asikkala, Kärkölä, Orimattila
Mikkelin seudun kuntakokeilu: Mikkeli, Juva, Hirvensalmi, Mäntyharju, Kangasniemi, Puumala, Pertunmaa
Oulun seudun kuntakokeilu: Oulu, Hailuoto, Ii, Kempele, Liminka, Lumijoki, Tyrnävä, Muhos
Pirkanmaan kuntakokeilu: Tampere, Akaa, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kangasala, Kihniö, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Punkalaidun, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Urjala, Valkeakoski, Vesilahti, Virrat, Ylöjärvi
Porin seudun: Pori, Kokemäki, Ulvila
Porvoon kuntakokeilu: Porvoo
Raahen seudun:Raahe, Pyhäjoki, Siikajoki
Raaseporin ja Hangon kuntakokeilu
Rovaniemen seudun: Rovaniemi, Tornio, Kemijärvi, Sodankylä
Salon seudun:Salo, Marttila, Koski Tl
Savonlinnan kuntakokeilu
Seinäjoen ja Ilmajoen kuntakokeilu
Turun sudun: Turku, Laitila, Paimio, Sauvo, Uusikaupunki
Vantaan ja Keravan kuntakokeilu
Ylivieskan seudun:Ylivieska, Alavieska, Kalajoki, Merijärvi, Oulainen
MUIDEN KUNTIEN TYÖTTÖMÄT SAAVAT OLLA RAUHASSA
Huh oma kunta ei ole tuolla listalla. Pääsee siis jatkossakin Thaimaahan :)
Vierailija kirjoitti:
Kotikunta löytyy listalta eli ehdin jo säikähtää.
Työkkärin linkin takaa selviää, että eihän tää mua koske kun en ole näissä ryhmissä:
- sinulla ei ole oikeutta ansiopäivärahaan vaan saat työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa Kelasta
- äidinkielesi on muu kuin suomi, ruotsi tai saame tai kansalaisuutesi on muu kuin Suomi
- olet alle 30-vuotias
Huom. lisäys edelliseen. Olen siis jo pitkän työuran tehnyt, työkykyinen ja -haluinen koulutettu työtön työnhakija. Työnantajien harrastaman ikäsyrjinnän takia ei töitä ole löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Aika hiljasta =D Onneks on säästöjä niin muutaku antaa karenssin paukkua, heh.
Tuo on varmaan käytännössä siivousta tms kunnalle ilmaiseksi?
Turha on kunnilta enään töitä kysellä, kun ilmaista työvoimaa pukkaa ikkunoista ja ovista.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin linkin takaa selviää, että eihän tää mua koske kun en ole näissä ryhmissä:
- sinulla ei ole oikeutta ansiopäivärahaan vaan saat työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa Kelasta
- äidinkielesi on muu kuin suomi, ruotsi tai saame tai kansalaisuutesi on muu kuin Suomi
- olet alle 30-vuotias
Jos et saa työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa olet tämän ulkopuolella. Tätäkö tarkoitit?
Vierailija kirjoitti:
- olet alle 30-vuotias
Riittää, että yksi noista ehdoista täyttyy
Ansiosidonnaista saavat pysyy te-toimiston asiakkaina. Kunnille siirtyy vain ei-ansiosidonnaista saavat.
Mikä on ansiosidonnaisen päivärahan kesto?
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista saavat pysyy te-toimiston asiakkaina. Kunnille siirtyy vain ei-ansiosidonnaista saavat.
Kuinka moni pitkäaikaistyötön saa ansiosidonnaista?
Kaipa pitää sitten hakea saikkua. Olen moniongelmainen ja koko ajan huonommin ja huonommin voiva pitkäaikaistyötön, mutta en kuitenkaan ole saanut apua ongelmiini. Salkku työttömyydestä on kuulostanut typerältä kun silloin jo ennestään naurettavan pienet työmarkkinatuen suuruiset tulot pienenisivät entisestään, joten parempi se nyt on vaan ollut olla työttömänä. Olen sitä paitsi saanut olla vuoden rauhassa Te-toimistolta.
Vierailija kirjoitti:
9€ päivä, sillä kelpaa vähän enemmänkin rehkiä
niin 9e kaikkien korvausten päälle ei ole sama kuin 9e per päivä
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että saadaan vihdoin tuet vastikkeelliseksi.
kun sinne teidän työpaikalle laitetaan muutama haiseva-väkivaltainen-huumehörhö niin luulet että toivotte että nuo suljettaisiin johonkin eikä laitettaisi työpaikoille ja vielä vastaamaan jostain työstä jonka hoitamatta jättäminen voi aiheuttaa vaikkapa vaaratilanteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hiljasta =D Onneks on säästöjä niin muutaku antaa karenssin paukkua, heh.
Tuo on varmaan käytännössä siivousta tms kunnalle ilmaiseksi?
Ovatko siivoojat edes kunnan palkkalistoilla?
Sairaaloissa siivoaa SOL...joka on väärin
ulkoistetut SOL, coor, LT ym... eivät ole kunnan palkkalistoilla, eivätkä saa muutakaan kunnantyöntekijöille kuuluvia välineitä, palveluja ym...suuri ongelma juuri näin korona-aikaan
Onneksi on jo terveys mennyt ettei pysty työtä tekemään oikeastaan missään :) Saa rauhassa kotona sairastaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on TYP? Tampereen Yhdyspankki??
Työttömien ykien parantola
Jaa, että Suomi nousuun ns. ilmaistyövoimalla. Irtisanotaan kaikki kuntatyöntekijät ja "palkataan" työttömiä tilalle. Taas vaan työnsaanti vaikeutuu. Nyt yritykset pyörittävät näitä ilmaisharjoittelijoita ilman mitään aikomusta palkata heitä hatjoittelun jälkeen. Yritä tässä sitten löytää palkkatyö, joka elättää koko perheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- olet alle 30-vuotias
Huom. lisäys edelliseen. Olen siis jo pitkän työuran tehnyt, työkykyinen ja -haluinen koulutettu työtön työnhakija. Työnantajien harrastaman ikäsyrjinnän takia ei töitä ole löytynyt.
sama, järkevä normaali ei pääse edes yksinkertaisiin hommiin (vaikka suostuisi) kun sinne palkataan vain näintä "tukityöllisttettyjä" ja sitten työpaikoilla ihmettelevät näitä huonoja työntekijöitä joiden valintaan eivät voi itse vaikuttaa
Vierailija kirjoitti:
Kaipa pitää sitten hakea saikkua. Olen moniongelmainen ja koko ajan huonommin ja huonommin voiva pitkäaikaistyötön, mutta en kuitenkaan ole saanut apua ongelmiini. Salkku työttömyydestä on kuulostanut typerältä kun silloin jo ennestään naurettavan pienet työmarkkinatuen suuruiset tulot pienenisivät entisestään, joten parempi se nyt on vaan ollut olla työttömänä. Olen sitä paitsi saanut olla vuoden rauhassa Te-toimistolta.
Tai kaipa sitten pitää vaan asennoitua siihen, että joutuu hakemaan toimeentulotukea. Nykyään kun sitä haetaan Kelasta kuten montaa muutakin tukea niin kaipa se hakeminen on henkisesti helpompaa. Toisaalta tässä hakemisessa menettää niin pahasti yksityisyytensä, että se tuntuu jo hyvin pahalle, melkein rikolliselle toiminnalle, joka nöyryyttävyytensä lisäksi saa sitä hakevan tuntemaan itsensä hyvin suojattomaksi kaikin tavoin. Työmarkkinatuen hakeminen ja sen saaminen ei ole yhtään niin nöyryyttävää, sillä tilitietoja ei kysellä, eikä Kelaan mukaan tarvitse laittaa kaiken paljastavia liitteitä. Juuri se tilitietojen kysely on kaikkein nöyryyttävintä, vaikka väärinkäytöksiä tällä pyritään estämään. Kas kun eivät sentään kauppakuitteja halua nähdä todisteena siitä, mihin tuki on käytetty ja mitä sillä ostettu. Aikoinaan kun jouduin toimeentulotukea hakemaan meinasin oikeasti laittaa hakemukseen mukaan myös kasan Prisman kuitteja kun ärsytti niin paljon.
Ei haittaa yhtään, kunhan tarjotaan ihan palkallista työtä, työkokeiluunhan en ole menossa. Leikatkaa vaikka kaikki tuet, sittenpähän näätte mitä käy.
- olet alle 30-vuotias