Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla HÄTÄVARA?

Järkijuttu
11.01.2021 |

Siivosin viikonlopulla jääkaapin, pakastimen ja ruokakomeron. Samalla tuli mieleen että miten meidän perhe selviää viikon omillaan, vai selviääkö.
Pelastusalan keskusjärjestö kertoo sivuillaan mitä kotoa pitäisi löytyä, jotta ei tule hätä. Meillä nuori VPK-lainen nimittäin alkoi minulle sitä lukemaan ja kyllä ruuan puolesta pärjäämme, lämmityskin ok, mutta vesi, vessan käyttö, paristoradio ja taskulamppu... Haimme juniorin kanssa yhdessä ruokakaapin alimmalle tasolle tavarat ja sovimme miehen kanssa että hän hakee uuden kaasupullon kaiken varalle, kun se vaunun pullo on kuulemma lopussa. Saadaan grillin keitintasolla kokata jos sähköä ei ole. Miten teillä? Kannattaa tutustua osoitteeseen
www.spek.fi/turvallisuus/varautuminen-ja-paloturvallisuus/varautuminen

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On

Vierailija
2/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Minulla on ollut hätävara keittiön kaapissa jo 15 vuoden ajan. Kaverit naureskelivat sille ("Miksi jemmaat säilykkeitä ja pullovettä"?

Eivät naura enää. Koronavirus tuli ja näytti, että kotivara on joskus tarpeen. Esimerkiksi silloin, kun lääkäri määrää sinut 14 vuorokauden karanteeniin (eristykseen) oman kotisi seinien sisälle.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Minulla on ollut hätävara keittiön kaapissa jo 15 vuoden ajan. Kaverit naureskelivat sille ("Miksi jemmaat säilykkeitä ja pullovettä"?

Eivät naura enää. Koronavirus tuli ja näytti, että kotivara on joskus tarpeen. Esimerkiksi silloin, kun lääkäri määrää sinut 14 vuorokauden karanteeniin (eristykseen) oman kotisi seinien sisälle.   

Minä olin karanteenissa ja sain kaikki tarvitsevani palvelut tilattua netin kautta.

Vierailija
4/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätävaraan kannattaa miettiä siten että mitä jos ei ole sähköä? Lämmitys ei toimi, et voi kokata, veden tulo loppuu, vessa ei toimi, kännykät ei toimi kauaa, netti katkeaa, kauppa ei ole auki, bensaa ei saa, automaatti ei anna rahaa, relkkari ei toimi jne jne.

Eli oletko oikeasti pulassa jos ei ole sähköä? Seuraavat pari viikkoa maailmaa myllerretään kunnolla uusiksi, parempi varautua, jo tänään. Hyvä aloitus oikeaan aikaan.

Vierailija
5/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä saaristossa tuo kaikki on arkipäivää. Esim sähkökatkon sattuessa sähköt ovat saattaneet olla poissa toista viikkoakin.

Vierailija
6/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Luultavasti en koskaan tarvitse hätävaraa ja sen ajattelu nostaa verenpainettani ja aiheuttaa stressiä, jotka vaikuttavat terveyteeni. Turhaa stressiä.

Vierailija
7/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun karanteeniin voi joutua milloin vain, on kotona oltava parin viikon ruoat. Täällä maalla ei ole palveluja, jotka toisivat ruoat kotiin.

Vierailija
8/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patteriradio puuttuu. Kiitos muistutuksesta!

Vierailija
9/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun karanteeniin voi joutua milloin vain, on kotona oltava parin viikon ruoat. Täällä maalla ei ole palveluja, jotka toisivat ruoat kotiin.

Meillä onneksi täällä on vielä yhteisöllisyyttä ja paikalliset yritykset organisoivat, kauppapalveluita, noutoruokia, lähiruokaa, jne.

Vierailija
10/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä saaristossa tuo kaikki on arkipäivää. Esim sähkökatkon sattuessa sähköt ovat saattaneet olla poissa toista viikkoakin.

Asentaisin tuossa tilanteessa paneelit katolle ja jonkun pienen tuulimyllyn.

Vierailija
11/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekin asutaan maalla ja paikallinen lounasravintola ja taksiyrittäjä toimitti, joko lounaan tai kauppakassin.

Vierailija
12/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel.. Miten joskus ennen vanhaan ihmiset pärjäsivät vaikka sähköt monta päivää poikki.. Nykyään ihmiset tyhmistyy koko ajan.

Vierailija
13/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. 48 tölkkiä olutta, 6 punaviiniä, siideriä jonkun verran pari pulloa kossua.

Vierailija
14/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ruokaa, oma kaivo ja puita ja puuhella ja uunit joka huoneessa. Ja tilaa majoittaa muitakin hädässä olevia jos alkavat talot kylmetä. Kantamista ja puuhastelua vaatisi kyllä jotta saisi talon lämpimänä pysymään. Ulkovessaa ei enää ole mutta pian sen rakentaisi johonkin nurkalle. Ämpäri ja roskapussi toimii hetken aikaa käymälänä. Ja puilla lämmitettävä saunankiuaskin löytyy ja saa samalla lämmintä vettä peseytymiseen. Joo ja sähkökatkoksista kokemusta, hankalin homma on se että parin päivän kuluttua pakastin alkaa sulaa. Pitäisi syödä nopeasti kaikki pakastettu ruoka. Jos ulkona kunnolla pakkasta niin tämäkään ei ongelma. 

Vierailija
15/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin karanteenissa ja sain kaikki tarvitsevani palvelut tilattua netin kautta.

Miten mahtaisivat nämä netistä tilailijat pärjätä, jos sähkönjakelu yhtäkkiä keskeytyisi tai kaupat ja muut yhteiskunnan palvelut lopetettaisiin tai suljettaisiin?

Vierailija
16/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taksi tuo useammankin kilometrin päästä. Soitat kauppaan voisivatko he kerätä, kun meillä on nyt tällainen tilanne ja kassit taksin kyytiin.

Vierailija
17/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mahtaisivat nämä netistä tilailijat pärjätä, jos sähkönjakelu yhtäkkiä keskeytyisi tai kaupat ja muut yhteiskunnan palvelut lopetettaisiin tai suljettaisiin?

Kumpi elää enemmän todellisuudessa sinä vai nämä netistä tilaajat?

Vierailija
18/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vissi ero, asuuko haja-asutusalueella omakotitalossa vai Helsingin keskustassa kerrostalossa. Mökillä pärjäisin ihan hyvin, mutta kotona olisi aika hankalaa. En kuitenkaan aio hankkia agregaattia kerrostaloon.

Vierailija
19/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi elää enemmän todellisuudessa sinä vai nämä netistä tilaajat?

Riippuu tietysti siitä, mitä tarkoitetaan ' todellisuudella', höpsö.

Vierailija
20/27 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on takka ja kaasugrilli, hyvät talvimakuupussit ja ruokaa 2 viikoksi. Pullovettä muutamaksi päiväksi.

Vessa ja peseytyminen olisi ekat ongelmat. Pitäisi hankkia kannettava kemiallinen pytty, pihalle voisi tehdä riu’un.

Taskulamppua on, mutta ei ne patterit ja akut päiväkausia kestä. Tähän aikaan vuodesta sitä selviäisi takan ääressä makuupussin sisällä. Mutta vähän tylsää voisi olla. Kun on pimeää ison osan päivästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän