Sosiaalityön pääsykoe 2021
Kuinkas moni on tavoittelemassa sosiaalityön paikkaa syksyksi 2021? Miten/mitä olette ajatelleet lukea ennen ennakkomateriaalin julkaisua?
Itse ensimmäistä kertaa sosiaalityöhön hakevana kaipaisin neuvoja miten kyseiseen pääsykokeeseen kannattaa lukea ennen aineistoa. Olisi myös ihana kuulla miten vaikka jo sisälle päässeet lukivat kokeeseen.
Kommentit (992)
Oli taas varasijat kaikkien hakijoiden pääsykoejonossa liikkuneet ☺️
Ainakin Kuopio yhdellä ja Lappi kahdella. Tosin eilen en käynyt ollenkaan katsomassa joten voi olla että liikkuivat jo silloin. Meinasin jo luopua toivosta mutta niin ne jälleen liikahti 🙂
Onko ketään päässyt sisälle varasijalta ja jos niin minne ja miltä varasijalta?
Saa myös kertoa millä varasijalla on ja mihin.
Täältä löytyy Tampereen fb-ryhmä: https://www.facebook.com/groups/503597377386771/?notif_id=1626756299581… tuolta linkki myös whatsapp-tyhmään :)
Onko Kuopioon mitään fb tms. ryhmää? Entäs Hki?
Vierailija kirjoitti:
Jonotan varasija 7. Hki. Pääsykoejono.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin Tampereelle 1.varasijalta todistusvalinnalla🎉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset fiilikset on muilla, ketkä ei kouluun päässeet tai ole pääsemässä? Minä oon aivan liian kaukana varasijoilla toiskertalaisten jonossa. Aiotteko hakea uudestaan ens vuonna vai hakea johonkin muualle? Jäikö paljosta kiinni?
Minua harmittaa tosi paljon. Panostin toukokuussa lukemiseen paljon. Työn ohessa luin, mutta lomapäiviäkin oli noin puolitoista viikkoa. Ensi vuonna yritän uudestaan, mutta paineet on kovat. Jos tulee esim. enkun kielistä materiaalia kokeessa jakoon, niin mun osalta se koe on sit siinä taas. Sen verran on kova kilpailu kuitenkin.
Entä kouluun päässeet, pääsittekö ekalla kerralla vai oliko useampi hakukerta takana?
Yritän nyt kehittää opiskelutaitojani, koska viime opinnoista aikaa kauan..
Tsemppiä!
Minulle tämä oli 5. kerta, kun hain korkeakouluun, 3. hakukerta sosiaalityöhön ja nyt vihdoin nappasi ja vielä ykköstoiveeseeni :) Kävin yhden kurssin sosiaalityötä avoimessa yliopistossa tänä keväänä ja olin koko toukokuun vapaalla. Katsoin varjovalmennuksen videoita ja tein harjoituksia. Työstin tekstiä monella tapaa, en vain lukenut, vaan kirjoitin muistiinpanoja (joka tekstistä kahdesti), tein merkintöjä ja yliviivauksia aineistoon, tein kokonaisuuksista esseitä jotka tarkastin, tein seinälleni aikajanan sekä muistilappuja termeistä. Luin tekstit vain 6-7 kertaa, mutta aina ajatuksella. Kokeessa tuntui, että opettelin asiat aivan liian tarkasti enkä päässyt näyttämään puoliakaan osaamisestani. Mutta sain 46pistettä, joten ahkerointi kannatti!
Opin joka keväänä paremmin ja paremmin opiskelemaan, joten ei kannata lannistua vaikkei nyt onnistunutkaan :) Suosittelen kirjoittamaan käsin mahdollisimman paljon ja tuomaan tietoa muistista, esimerkiksi juurikin kirjoittamalla asiasta kaiken muistamasi ylös ja sitten aineistoa lukemalla täydentää tekstistäsi unohtuneet kohdat. Tsemppiä ensi vuodelle :)
Täällä pitkän linjan sst. Voipi kertoa oman tarinansa, miten pääsin Helsingin valtsikaan ekalla kerralla vuonna 1999. Luin kirjoja neljä kuukautta joka päivä noin yhden työpäivän verran, joka päivä. Olin myös kurssilla, jossa käytiin asioita läpi.
Työttömänä en ole koskaan ollut. Siirtynyt sittemmin asiantuntijatehtäviin.
Hitsi kun noi varasijoilta paikan saaneet päättäis nyt et ottaako vai eikö, haluisin niin kovasti sisälle mut 3 paikkaa enää vapaana ja viikko aikaa niitten liikkua 🙄😶 Toki ymmärrän et saattaa odottaa muuta paikkaa mut muille odottajille paha paikka jos kaikki jättää viimetippaan...
Varasija 11 kuopioon todistusvalinnassa ensikertalaiset... näkeekö kukaan mulle mitään toivonrippeitä😅
Kuinka moni olisi tekemässä lähinnä etänä opintoja ja mihin kaupunkiin pääsit?
Koronatilanteen vuoksi olisi vähintään reilua saada suorittaa etänä, mutta yleiset linjaukset määrittää… itsellä elämäntilanne ei niin vaan salli muuttoa/pitkiä junamatkoja muutoinkaan tosin ja ilmottautuminenkin jää viimeiseen, kun varasijoilla eli vaikeahko suunnitella etukäteen.
Toivon, että jokaiselle löytyy oma tapa suorittaa opinnot, ymmärrän, että toisille lähiopetus on tärkeintä eikä etäopinnot kiinnosta. Itse vaan puolestaan toivon suorittavani nyt niin paljon etänä kuin pystyy. Muita samoilla linjoilla?
Ite kans yritän suorittaa mahdollisimman paljon etänä. Asun Tampereella ja sain Kuopiosta paikan, mutta elämäntilanne ja muut tekijät estää tällä hetkellä muuttamista sinne. Toivon, että etänä opiskelu onnistuu. Tampereellekin ehkä vielä pieni mahdollisuus päästä, jos varasijat liikkuu. Epätoivo kyl alkaa tuleen sen suhteen.
Mutta oon kyllä kuullu, että yliopistossa pystyy aika hyvin muokkaileen, että miten tekee, mut saa nähä. Orientaatioviikolla aattelin mennä paikanpäälle.
Vierailija kirjoitti:
Ite kans yritän suorittaa mahdollisimman paljon etänä. Asun Tampereella ja sain Kuopiosta paikan, mutta elämäntilanne ja muut tekijät estää tällä hetkellä muuttamista sinne. Toivon, että etänä opiskelu onnistuu. Tampereellekin ehkä vielä pieni mahdollisuus päästä, jos varasijat liikkuu. Epätoivo kyl alkaa tuleen sen suhteen.
Mutta oon kyllä kuullu, että yliopistossa pystyy aika hyvin muokkaileen, että miten tekee, mut saa nähä. Orientaatioviikolla aattelin mennä paikanpäälle.
Meillä on siis melkein sama tilanne, Tampereella itsekin asun. Varasijoilla Tampereellekin, mutta huonolta näyttää… Varasijoja on lähempänä muihin kaupunkeihin myös, mutta nekään ei ole liikkuneet päiviin.
Toisaalta tulis paikka mistä vaan, niin etäopiskelu on tässä elämäntilanteessa paras mahdollinen vaihtoehto. Bileitä tms. en kaipaa muutenkaan, mutta tosiaan ymmärrän jos muuttaa yksin vieraaseen kaupunkiin, niin nämä voivat olla yks henkireikä.
Vierailija kirjoitti:
Koronatilanteen vuoksi olisi vähintään reilua saada suorittaa etänä, mutta yleiset linjaukset määrittää… itsellä elämäntilanne ei niin vaan salli muuttoa/pitkiä junamatkoja muutoinkaan tosin ja ilmottautuminenkin jää viimeiseen, kun varasijoilla eli vaikeahko suunnitella etukäteen.
Toivon, että jokaiselle löytyy oma tapa suorittaa opinnot, ymmärrän, että toisille lähiopetus on tärkeintä eikä etäopinnot kiinnosta. Itse vaan puolestaan toivon suorittavani nyt niin paljon etänä kuin pystyy. Muita samoilla linjoilla?
Etelä-Suomesta hain Lappiin, siis tietoisesti. Olisin päässyt pisteilläni lähemmäksikin, jos olisin laittanut toisenlaiseen järjestykseen toiveeni. Tämän hetkinen elämäntilanne ei kuitenkaan Lappiin muuttoa ajatellen ole paras mahdollinen, joten etänä on suunnitelmissa pääasiassa opiskella.
Joko näet Kuopion lukuvuoden opintosuunnitelmat, mitä siellä sanotaan läsnäoloista/ luennoista/ etäjutuista yms. Lapin osalta ainakin on melko hyvät etämahdollisuudet, mitä nyt toki orientaatioviikko/-t on paljon läsnäoloakin, mutta jatkossa itselleni pakollista läsnäoloa n. 1pvä/kk, joten sen sitten matkustan ja muuten olen etänä. Muutamia avoimen kursseja takana, joten helpottaa tätä etämahdollisuutta ja esim. itseäni kiinnostavat sivuaineet on kaikki etänä, niin voin niitä suoritella jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Suomesta hain Lappiin, siis tietoisesti. Olisin päässyt pisteilläni lähemmäksikin, jos olisin laittanut toisenlaiseen järjestykseen toiveeni. Tämän hetkinen elämäntilanne ei kuitenkaan Lappiin muuttoa ajatellen ole paras mahdollinen, joten etänä on suunnitelmissa pääasiassa opiskella.
Joko näet Kuopion lukuvuoden opintosuunnitelmat, mitä siellä sanotaan läsnäoloista/ luennoista/ etäjutuista yms. Lapin osalta ainakin on melko hyvät etämahdollisuudet, mitä nyt toki orientaatioviikko/-t on paljon läsnäoloakin, mutta jatkossa itselleni pakollista läsnäoloa n. 1pvä/kk, joten sen sitten matkustan ja muuten olen etänä. Muutamia avoimen kursseja takana, joten helpottaa tätä etämahdollisuutta ja esim. itseäni kiinnostavat sivuaineet on kaikki etänä, niin voin niitä suoritella jne.
Itsekin olen siis päässyt Lapin yliopistoon, olisin päässyt myös muuallekin ja edelleen olen varasijoilla toisaalle. Olen tehnyt myös oikaisupyynnön.
Itse en ole kovin hyvin perillä eri kaupunkien linjauksista, olen ajatellut, että etänä alkuun kävi miten kävi ja muuttoakin pitää ajatella, oli kaupunki mikä tahansa. En lähtökohtaisesti innostu pitkistä junapäivistä.
Tuo 1 * kk kuulostaa muuten vähäiseltä, en tosin tiedä mitä hyväksiluet.
[/quote]Olen tehnyt myös oikaisupyynnön.[/quote]
Ihan mielenkiinnosta, mitä kohtaa/kohtia hait muutettavaksi oikaisupyynnössä?
Sikäli kun haluat kertoa.
57/57 ottanu nyt paikan vastaan kuopioon... Jäin sijalle 10. Kuitenkin 66 on vastaanottanut paikan, mitähän se meinaa??
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt myös oikaisupyynnön.
Ihan mielenkiinnosta, mitä kohtaa/kohtia hait muutettavaksi oikaisupyynnössä?
Sikäli kun haluat kertoa.
En muista niitä numeroita varmasti nyt, eikä huvita palata enää niihin, mutta ”palvelumarkkinat”-kysymys ja alan ammatillisen koulutuksen puute…
Entä sinä tai joku muu?
Mä tein myös siitä "palvelumarkkinoista", jos tarkoitat oikein/väärin -kysymyksiä. Ja parista musta. Suoraan
sanottuna vituttaa, että nippelikysymyksiin jätetään (pääsykoemateriaalin perusteella) minkäänlaista optiota myös toiselle oikealle vaihtoehdolle. Niiden pitäisi olla tosi yksiselitteisiä.
Minäkin yritin etsiä facebookista tampereen fuksien ryhmää, mutta en myöskään löytänyt sitä.