Kirjoja joita kannattaa omistaa?
Luen kaunokirjallisuuteni yleensä vain kerran, eli lainaan kirjastosta tai luen/kuuntelen digitaalisessa muodossa. En siis omista juuri yhtään tällaisia kirjoja, muutamia poikkeuksia on.
Kotiini on kuitenkin alkanut kertymään harrastukseen liittyviä kirjoja sen verran, että niille pitäisi löytää paikka ja aloin haaveilla kirjahyllystä. Nämä ei kuitenkaan täytä koko hyllyä, joten mietin mitä muita kirjoja voisin alkaa keräilemään hyllyyn.
Onko mitään suosituksia, mitä kirjoja kannattaisi omistaa? Tämän harrastuskirjallisuuden lisäksi löytyy jo karttakirjoja, matkailukirjallisuutta, yleisimmät uskonnolliset teokset ja vähän ammattikirjallisuutta.
Kommentit (28)
Kirjoja, joihin haluat palata.
Itselle tällaisia ovat esim Astrid Lindgrenin ja Tove Janssonin kirjat, tietyt runokirjat, Shakespearen näytelmät. Don Rosan sarjakuvat, Tintit.
Suomalaiset klassikot: sinuhe, täällä pohjantähden alla, tuntematon...
Minullakin on kirjahylly, mutta ei hyviä kirjoja niin paljoa, että koko kirjahylly niillä täyttyisi. Parilla hyllyllä on pelkkiä sisustusesineitä ja yhdellä säilytän kirjastosta lainassa olevia kirjoja.
Kaikki Päätalot. Taru Sormusten herrasta. Asimovin Säätiö. Harry Potterit.
Vierailija kirjoitti:
Paasilinnan tuotanto.
Ja tämän saa edullisesti kirjaston vaihtohyllystä tai antikvariaatin Ota tästä ilmaiseksi-korista
Vain ensipainoksia merkittäviltä kirjailijoilta. Millään muulla ei ole arvoa nykyään. Sijoita ne rahasi ennemmin kuin ostelet kirjoja. Jos et hae arvonnousua niin kysymys on typerä, sillä muussa tapauksessa on järkevää ostaa vain niitä kirjoja joita tarvitsee/lukee useammin.
Kirjastot on keksitty. Todella harvassa on ne kirjat mitä kannattaa omistaa. Suurinta osaa kirjoista en lue kuin yhden kerran. Joitain todella hyviä olen lukenut muutaman kerran. Erittäin harvoja sitä useammin.
Kirjahyllyssäni on lähinnä harvinaisempia työhön ja harrastuksiin liittyviä kirjoja joita on ollut pakko tilata ulkomailta kun ei ole muuten saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastot on keksitty. Todella harvassa on ne kirjat mitä kannattaa omistaa. Suurinta osaa kirjoista en lue kuin yhden kerran. Joitain todella hyviä olen lukenut muutaman kerran. Erittäin harvoja sitä useammin.
Kirjahyllyssäni on lähinnä harvinaisempia työhön ja harrastuksiin liittyviä kirjoja joita on ollut pakko tilata ulkomailta kun ei ole muuten saatavilla.
aloitus luettu hienosti🙄
Kartat ja matkaoppaatkin menee niin nopeasti vanhaksi, että mielummin katselee netistä. Kymmenen vuotta vanha matkaopas on jo ihan roskiskamaa.
Anarkian varalta suuri lääkärikirja, karttakirjoja, metsästys- ja kalastusopas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aloitus luettu hienosti🙄
Joku fiksumpi olisi osannut lukea rivien välistä: Kirjoja ei ole tarpeellista omistaa. Kirjahyllyyn kirjojen hamstraaminen ja vuosikausien tarpeettomana säilyttäminen on menneiden aikojen juttu.
Minäkin luen valtavasti, pari sataa kirjaa vuodessa. En omista kuin runokirjoja ja Astrid Lindgrenin lastenkirjat. Kaikki muut lainaan ja palautan kirjastoon. Kirjojen keräily on tietysti harrastus muiden joukossa, mutta miksi omistaisit sellaista, jota et enää lue?
Oma kokemukseni sanoo, ettei kirjahyllyä kannata alkaa tarkoituksella täyttämään - se täyttyy kyllä itsestäänkin ihan liian nopeasti.
Omassa kirjahyllyssäni on paljon työhön liittyvää oman tieteenalan kirjallisuutta, josta osa on klassikoita, osa käsikirjoja ja osa muuten vain usein tarvitsemaani materiaalia. Olen tieteenalalla, jossaa monografioilla on tärkeä merkitys, joten journaaliarkistoista ei löydy läheskään kaikkea tarpeellista. Olen myös alalla, jossa tulokset eivät menetä merkitystään 5 vuodessa, joten läheskään kaikkea tarpeellista ei ole missään sähköisessä muodossa, vaikka uusimmat yleensä jo ovatkin.
Muuta kuin työhön liittyvää kirjallisuutta minulla on hyllyssä:
1. harrastuksiin liittyvää käsikirjamateriaalia, harrastuksien historiaan liittyvää kirjallisuutta. Lisäksi on harrrastuksiin liittyvää ns. kahvipöytäkirjallisuutta, eli kauniilla kuvilla varustettuja nätisti taitettuja selailukirjoja.
2. Keittokirjoja.
3. Satukirjoja,
4. runokirjoja
5. Sellaista kaunokirjallisuutta, johon palaan kerran toisens jölkeen. Elisabeth Gaskell, Jane Austen, Tshehov, Wodehouse etc.
6. vanhaa kirjallisuutta oman lapsuuden ja nuoruuden ajoilta, josta pidän ja johon palaan, koska siitä tulee hyvä mieli, vaikka se ei ole mitään maailmanluokan klassikkoa lähelläkään - mistä syystä sitä ei ole sähköisenä saatavilla eikä enää kirjastoissakaan.
Olen myös huomannut, että vaikka luen paljon sähkökirjoja, tarvitsen paperisiakin kirjoja koska kärsin unettomuudesta ja paperikirjan lukeminen yöllä antaa nukahtaa uudelleen nopeammin kuin e-kirjan.
Ihmisillä on erilaisia lukutapoja. Jotkut eivät lue kirjan kuin kerrran. Silloin sitä ei tosiaan kannata hyllyssä säilyttää.
Jotkut toisen. Kuten minä itse, taas lukeavat samoja kirjoja uudestaan montakin kertaa, makustelevat niiden lauseita ja ajatuksia, löytävät niistä uusia piirteitä ja puolia eri lukutilanteissa ja nauttivat siitä odotuksen tunteesta joka tulee kun tietää, että kohta tulee hieno kohta tekstissä tai juonessa. Näiden ihmisten kannattaa omistaa ja säilytttää kirjoja, koska kirjat eivät heille ole kertakäyttötavaraa.
Keneen sillä on tarkoitus tehdä vaikutus?
Muihin? Osta maailmankirjallisuuden klassikot. Tsehov, Dostojevski, nobelistit, Keltainen kirjasto jne.
Itseesi? Osta sellaisia kirjoja kuin itse haluat, äläkä mieti, mitä kirjoja hyllyssä pitää olla.
Kirjoja, joita haluat lukea uudelleen tai antaa jonkun toisen luettavaksi.
Minusta kirjahylly kirjoineen on sivistyskodin merkki ja kodin kirjojen määrä korreloi tutkitusti lapsen koulumenestyksen kanssa.
Ihan käytännössä on näin korona-aikaan kiva, että pystyy antamaan lapselle/nuorelle kodin hyllystä kirjan, jota koulussa tarvitaan.
Alberto Moraviaa.