Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjoja joita kannattaa omistaa?

Vierailija
10.01.2021 |

Luen kaunokirjallisuuteni yleensä vain kerran, eli lainaan kirjastosta tai luen/kuuntelen digitaalisessa muodossa. En siis omista juuri yhtään tällaisia kirjoja, muutamia poikkeuksia on.

Kotiini on kuitenkin alkanut kertymään harrastukseen liittyviä kirjoja sen verran, että niille pitäisi löytää paikka ja aloin haaveilla kirjahyllystä. Nämä ei kuitenkaan täytä koko hyllyä, joten mietin mitä muita kirjoja voisin alkaa keräilemään hyllyyn.

Onko mitään suosituksia, mitä kirjoja kannattaisi omistaa? Tämän harrastuskirjallisuuden lisäksi löytyy jo karttakirjoja, matkailukirjallisuutta, yleisimmät uskonnolliset teokset ja vähän ammattikirjallisuutta.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiven Seitsemän veljestä

Runokirjoja jos tykkäät runoista.

Nobel-kirjailijoista mieleisiäsi.

Kiinnostavia elämäkertoja

Itse kerään kirjoja myös aika oudolla periaatteella eli kirjan kauniin nimen tai hienon kannen takia yhdistettynä myös hyvään sisältöön, kuten Joen yli puiden siimekseen (Hemingway), Varjoja Hudsonin yllä (Singer), Jos talviyönä matkamies (Calvino).

Vierailija
22/28 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu.Etenkin raamattu kansalle käännös.

Sitä kannattaa myös lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoja, joita haluat lukea uudelleen tai antaa jonkun toisen luettavaksi.

Minusta kirjahylly kirjoineen on sivistyskodin merkki ja kodin kirjojen määrä korreloi tutkitusti lapsen koulumenestyksen kanssa.

Ihan käytännössä on näin korona-aikaan kiva, että pystyy antamaan lapselle/nuorelle kodin hyllystä kirjan, jota koulussa tarvitaan.

Korrelaatio ei implikoi kausaliteettia. Lapsen koulumenestys ei sillä parana, että vanhemmat ostaa kirjahyllyn ja mättää siihen kottikärryllisen kirjoja.

Vierailija
24/28 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä

Kiitos hyvistä ehdotuksista niille muutamille jotka siihen vastasivat. En ole siis tekemässä vaikutusta muihin tai kasvattamassa rahallista arvoa (hämmennyin tästä ehdotuksesta). Ja vinkki ”osta mitä haluat” on muuten hyvä mutta täältä kysyin juuri siksi kun itse ei välttämättä hoksaa ajatellakaan jotain mutta kun toinen sitä ehdottaa niin ihmettelee miten ei itse sitä keksinyt.

Mutta kiitos varsinkin niille, jotka ehdottivat erilaisia kategorioita (satukirjat, runokirjat... mitä näitä ehdotuksia olikaan). Kertokaa ihmeessä lisää jos tulee mieleen.

Romaaneja joita en tule lukemaan (uudelleen) en siis aio itselleni hankkia. Hassua miten moni mielsi kysymykseni ”Mitä romaaneja _pitää_ ostaa?”

Vierailija
25/28 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja ei kannata omistaa ja ne onkin surkeimpia sijoituskohteita mitä onkaan. Maksat kirjasta sen 25€ ja luet sen ja sitten eteenpäin 5€/ilmaiseksi tai se jää pyörimään hyllyyn.

Vierailija
26/28 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta pienempi hylly kirjoillesi.

Vierailija
27/28 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa kirjastota teoksia luettavaksi. Sitten kun huomaat kolmannen kerran lainaavasi samaa teosta niin osta omaksi.

Vierailija
28/28 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kartat ja matkaoppaatkin menee niin nopeasti vanhaksi, että mielummin katselee netistä. Kymmenen vuotta vanha matkaopas on jo ihan roskiskamaa.

Itse olen eri mieltä. Hyvät matkaoppaat kertovat kohteen historiasta, luonteesta ja tunnelmasta monin tavoin, kun taas netistä haettu tieto on usein pelkkää mainosta. Nykyisin vielä tietyntyyppistä mainosta. Ja vaikka joku tieto ei olisikaan juuri tätä päivää, on niitä kiva selailla ja yleiskuva on yleensä oikea.

Karttojen pääsisältö ei myöskään vanhene kymmenessä vuodessa. Ja vaikka vanhenisikin, saa vuoden 1990 kartasta mielenkiintoista tietoa. Itse asiassa itse keräilen tarkoituksella samoja kartastoja tietyin vuosin. Kun haluan tietää miltä joku maa näytti vuonna 1996 tai 2004, on helppo tarkistaa noist kartoista. Netistä ei välttämättä löydä niin helposti kun tiedot päivitetään niin usein.

Puhelinten karttapalvelut on usein myöskin suunniteltu autoilijoille. Jos haluaa tietoa maastosta, on paperinen kartta parempi.