Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkat ja niistä keskustelu kaveripiirissä/kaveriperheissä

Vierailija
09.01.2021 |

Tiedätkö lähimpien kavereidesi palkat, entä kaveriperheiden, eli jos taloudessa on 2 aikuista? Jos tiedät niin oletteko samalla alalla vai miten olette päätyneet keskustelemaan asiasta?

Minä en tiedä lähimpien kavereiden palkkaa. Lähimmät ystävät ovat yliopistosta, olemme käyneet siis DI-koulutuksen 2000-luvun alkuvuosina. Olemme kaikki (5) teknisellä alalla, jokaisen nimike on jonkun asian päällikkö.

Emme ole koskaan puhuneet palkoista numeroilla, ei edes sillä tasolla millä numerolla kenenkin palkka alkaa. Yksi on jo monta vuotta sanonut että palkkansa on liian pieni. Yhden kaverini (ei kukaan näistä) palkan tiedän, hän on sosionomi.

Yhdenkään kaveriperheen tuloja en tiedä, en edes suuruusluokkaa.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kysynyt kaverin palkkaa silloin kun olin aloittamassa uraa valmistumisen jälkeen. Onhan tuo vähän sellainen asia ettei kannata jutellakaan, mutta tuossa se auttoi saamaan vähän käsitystä palkoista eri aloilla.

Vierailija
2/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni palkoista pitäisi pystyä juttelemaan avoimesti ja niiden pitäisi myös olla netissä selkeästi näkyvillä. Myös kaikki eläkkeet ja bonukset ja puolisalaiset epämääräiset pomodiili-korvaukset. Nähtäisiin kuinka järkyttävät palkkaerot Suomessa todella ovat, ja samalla jokaisen olisi helpompi neuvotella oma palkkansa. Jos on jotain salattavaa niin kaikki ei ole okei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kenenkään tuttuni tai työkaverin palkkaa. Työelämässä olen ollut yksityisellä 19 vuotta.

Vierailija
4/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on jotain salattavaa niin kaikki ei ole okei.

Valvonnan ja kyttäyksen ihannoijien lempilause, jolla voi perustella oikeastaan minkä hyvänsä räikeän yksityisyyden loukkauksen.

Vierailija
5/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos, ette voi lukea omia tai ystävienne tulotietoja vuosittain sanomalehdestä, niin tienaatte liian vähän.

Vierailija
6/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valvonnan ja kyttäyksen ihannoijien lempilause, jolla voi perustella oikeastaan minkä hyvänsä räikeän yksityisyyden loukkauksen.

Miksi sun palkkasi pitäisi olla salainen? Ei mulla ole kiinnostusta kytätä ketään, mutta kyllä räikeät ylipalkkaukset vaikka valtion hommissa pitää olla näkyvissä, ja ihmislle pitää antaa selkeä tieto alan keskipalkoista kun neuvottelevat omaa tulevaa palkkaansa. Miksi sen pitäisi olla arvailua?

Vierailija
7/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos, ette voi lukea omia tai ystävienne tulotietoja vuosittain sanomalehdestä, niin tienaatte liian vähän.

No ei sekään ole oikein että joidenkin ihmisten tulot revitään lööppeihin, mutta silti palkkojen tulisi mielestäni olla selvästi esillä.

Vierailija
8/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit ovat kunnalla sihteereinä. Palkka alle 3000. Oma palkkani 3600 ja käteen saan noin 200 enemmän. Mitään järkee

Vierailija
9/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä on puhua jostain palkoista vaikka kavereiden kesken? Onko se joku suurikin salaisuus jota täytyy varjella?

Vierailija
10/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun palkkasi pitäisi olla salainen? Ei mulla ole kiinnostusta kytätä ketään, mutta kyllä räikeät ylipalkkaukset vaikka valtion hommissa pitää olla näkyvissä, ja ihmislle pitää antaa selkeä tieto alan keskipalkoista kun neuvottelevat omaa tulevaa palkkaansa. Miksi sen pitäisi olla arvailua?

Eikös noista kaikkien alojen keskiarvopalkoista ja muista ole ihan tilastokeskuksen numerot olemassa ja kaikkien nähtävillä? Kyllä se riittää, eikä yksityishenkilöiden tarkkoihin palkkoihin tarvitse mennä.

Vierailija
11/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeellistä on puhua jostain palkoista vaikka kavereiden kesken? Onko se joku suurikin salaisuus jota täytyy varjella?

On se sinänsä, että pärstäkerroin ja pyrkyryys ovat myös keinoja saada parempaa palkkaa. Lisää mahdollisesti vain turhaa vitutusta, jos palkat eroaa liikaa toisistaan. Helpompi pitää kaverisuhteissa palkat vain omana tietonaan.

Vierailija
12/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverit ovat kunnalla sihteereinä. Palkka alle 3000. Oma palkkani 3600 ja käteen saan noin 200 enemmän. Mitään järkee

Saat karkeasti 300€ enemmän käteen kuin kaverisi. Onhan siinä järkeä.

Vierailija
13/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Eivätkä ystäväni tiedä palkkaani. Suomalaisessa kulttuurissa parempi pitää omana tietona.

Vierailija
14/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse arka puhumaan palkasta, mutta lähikaveripiirissäni muut ovat jossain kohtaa kertoneet palkkansa, joten olen itsekin sitten kertonut lähimmille ystäville. Tiedän myös heidän miestensä palkat. Lisäksi muutama läheinen ystävä on palkkakeskustelujen yhteydessä juorunnut muidenkin ystäviensä palkkoja, mikä taas minusta ei ole niin kivaa. Itse toivoisin että jakamani palkkatieto pysyisi ystävilläni. Ja juu, verotiedot on sinänsä julkisia, mutta en taas usko että ketään puolituttua kiinnostaa juuri minun palkkani niin paljon, että sitä on lähtenyt erikseen verotoimistosta selvittämään.

Eli siis tiedän nykyään, mutta ei ole minulle ollut itsestäänselvyys enkä varmaan oma-alotteisesti olisi kertonut. Mieheni palkkaa en ole kenellekään kertonut ja kukaan ei ole tainnut kehdata edes kysyä. Osittain johtuu siitä, että mies on yrittäjä ja tulotkin vaihtelevat riippuen siitä miten nostaa osinkoja jne. Ei voi suoraan verrata palkansaajaan, kun myös päättää itse mitä nostaa yrityksestä (osakeyhtiö).

Vierailija
15/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tämä verotus on järkyttävää. 3000€ jälkeen kannattaa seuraavaksi tienata vähintään 6000€, että jää jo merkittävästi enemmän käteen.

Vierailija
16/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tämä verotus on järkyttävää. 3000€ jälkeen kannattaa seuraavaksi tienata vähintään 6000€, että jää jo merkittävästi enemmän käteen.

Noista löytyy kyllä ihan taulukot ja se menee käytännössä niin, että lisäät mitä tahansa bruttopalkkaasi, niin saat siitä noin puolet nettona itsellesi. Pientä heittoa on, riippuen palkasta, mutta hyvin yleispätevä sääntö tuo on.

Vierailija
17/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla palkat on julkista tietoa. Voit koska tahansa kysyä kenen tahansa palkkaa (käytännössä palkkauspäätöstä), kunhan osaat yksilöidä sen riittävän hyvin.

Vierailija
18/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut avoimesti, että palkkani on 2200 e/kk. Sitä en kerro, että tuohon päälle tulee bonuksia jne. sen verran, että palkkakuitissa on 4500 - 5000 e/kk.

Vierailija
19/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ikinä kerro, vaikka joku niin röyhkeä olisikin että kysyisi. Sen on minun ja työnantajan välinen asia ja itsepä olen palkkani ansainnut. Jos siinä on ”tyhjää”, se taas ei ole minun vastuullani.

Olen yksityisellä sektorilla ja tiedän (palkkavertailuja seuraamalla) olevani hyvinkin keskiarvoa reilusti ylempänä. So what, ei ole minun ongelma muiden saamattomuus ja tyytyminen.

Vierailija
20/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut avoimesti, että palkkani on 2200 e/kk. Sitä en kerro, että tuohon päälle tulee bonuksia jne. sen verran, että palkkakuitissa on 4500 - 5000 e/kk.

Mikä järki? Antaa ystäville vääristyneen kuvan todellisista palkoista. Ja tuohan on valehtelua, jos et halua kertoa palkkaasi niin älä kerro, mutta älä ala valehdella tuollaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme