Palkat ja niistä keskustelu kaveripiirissä/kaveriperheissä
Tiedätkö lähimpien kavereidesi palkat, entä kaveriperheiden, eli jos taloudessa on 2 aikuista? Jos tiedät niin oletteko samalla alalla vai miten olette päätyneet keskustelemaan asiasta?
Minä en tiedä lähimpien kavereiden palkkaa. Lähimmät ystävät ovat yliopistosta, olemme käyneet siis DI-koulutuksen 2000-luvun alkuvuosina. Olemme kaikki (5) teknisellä alalla, jokaisen nimike on jonkun asian päällikkö.
Emme ole koskaan puhuneet palkoista numeroilla, ei edes sillä tasolla millä numerolla kenenkin palkka alkaa. Yksi on jo monta vuotta sanonut että palkkansa on liian pieni. Yhden kaverini (ei kukaan näistä) palkan tiedän, hän on sosionomi.
Yhdenkään kaveriperheen tuloja en tiedä, en edes suuruusluokkaa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ikinä kerro, vaikka joku niin röyhkeä olisikin että kysyisi. Sen on minun ja työnantajan välinen asia ja itsepä olen palkkani ansainnut. Jos siinä on ”tyhjää”, se taas ei ole minun vastuullani.
Olen yksityisellä sektorilla ja tiedän (palkkavertailuja seuraamalla) olevani hyvinkin keskiarvoa reilusti ylempänä. So what, ei ole minun ongelma muiden saamattomuus ja tyytyminen.
Miksi ajattelet, että hyvin tienaaminen olisi huono asia? Minä ainakin olen iloinen jos kuulen jonkun ystäväni tienaavan hyvin. Antaa uskoa itsellekin. Jos taas kuulen ystävän tienaavan huonosti niin kiukuttaa että taas naisille maksetaan huonompaa palkkaa kuin miehille samasta työstä.
Samoin. Kyllä palkkaus pitäisi olla helposti tarkistettavista jostain ettei kukaan tule poljetuksi. Jotkut täällä kuvittelee että niitä halutaan kytätä ja kadehtia. Projisoivat vissiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos, ette voi lukea omia tai ystävienne tulotietoja vuosittain sanomalehdestä, niin tienaatte liian vähän.
Mä skippaan aina nämä verotieto-uutisoinnit. En siis tiedä onko kaverit listoilla. Mieheni on, en ole käynyt sitäkään listalta katsomassa mutta tiedän sen siitä kun häntä ahdistaa asia. Minä itse en ole listalla.
AP
No onpa nyt taas outo ahdistuksen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ikinä kerro, vaikka joku niin röyhkeä olisikin että kysyisi. Sen on minun ja työnantajan välinen asia ja itsepä olen palkkani ansainnut. Jos siinä on ”tyhjää”, se taas ei ole minun vastuullani.
Olen yksityisellä sektorilla ja tiedän (palkkavertailuja seuraamalla) olevani hyvinkin keskiarvoa reilusti ylempänä. So what, ei ole minun ongelma muiden saamattomuus ja tyytyminen.
Juuri kaltaistesi tyyppien palkkaa en halua tietää, koska tulee instant vitututs. Toki se voi olle myös alkusysäys työpaikan vaihtoon ja sitä kautta omankin palkan kasvattamiseen.
Ei, vaan juuri edellisen edellisten takia palkat (firmojen sisällä erityisesti) pitäisi olla vertailtavissa. Onhan omituista että yksi saa samasta hommasta paljon enemmän kuin toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos, ette voi lukea omia tai ystävienne tulotietoja vuosittain sanomalehdestä, niin tienaatte liian vähän.
Mä skippaan aina nämä verotieto-uutisoinnit. En siis tiedä onko kaverit listoilla. Mieheni on, en ole käynyt sitäkään listalta katsomassa mutta tiedän sen siitä kun häntä ahdistaa asia. Minä itse en ole listalla.
AP
Uskon, että miehesi ei ole ainoa, joka tuntee ahdistusta asiasta. Miksi näin? Miksi ei voi ajatella, että olen ylpeä saavutuksistani, olen ollut ahkera ja tehnyt hyvää työtä ja sitä kautta päässyt asemaan, jossa maksetaan hyvää palkkaa? Miksi hyviä tuloja pitää hävetä?
Hänellä on ansio- ja pääomatulot suurinpiirteiden saman verran ja pelkästään toiset eivät riitä listalle. Hän kokee oudoksi esim jos joku työpaikallaan näkee hänet listalla, kun palkkahan ei häntä sinne nosta. Poikkeaa paljon kavereistaan tulojen osalta (muilla ei siis pääomatuloa). Lisäksi on muutenkin hyvin matalaa profiilia pitävä luonteeltaan. Eli kyse ei ole ahkeruudesta ja siitä ylpeänä olosta, hän on ennemmin henkilö joka menee sieltä mistä aita on matalin (tällaisissa asioissa, kiinnostuksenkohteet muualla kuin työelämässä).
AP
Vierailija kirjoitti:
Palkat eivät ole asia, josta kaveripiirissäni keskusteltaisiin. En tiedä kavereideni palkkoja eivätkä kaverini tiedä mun palkkaanikaan elleivät sitten ole käyneet verottajalta tarkistamassa asiaa. Täysin epäoleellinen asia ystävyyssuhteissa.
Ei ole nyt kyse siitä miten palkat vaikuttavat ystävyyssuhteisiin, vaan siitä että niitä turhaan salaillaan ja syntyy tilanteita joissa joku saa tuplat ihan samasta hommasta. Selitys on aina "olen niin hyvä, ja niin hyvä neuvottelija" - okei, mutta miltä tuntuisi sitten kohta kuulla että joku saa vielä sinuakin enemmän ihan siitä samasta työstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Uskon, että miehesi ei ole ainoa, joka tuntee ahdistusta asiasta. Miksi näin? Miksi ei voi ajatella, että olen ylpeä saavutuksistani, olen ollut ahkera ja tehnyt hyvää työtä ja sitä kautta päässyt asemaan, jossa maksetaan hyvää palkkaa? Miksi hyviä tuloja pitää hävetä?
Hänellä on ansio- ja pääomatulot suurinpiirteiden saman verran ja pelkästään toiset eivät riitä listalle. Hän kokee oudoksi esim jos joku työpaikallaan näkee hänet listalla, kun palkkahan ei häntä sinne nosta. Poikkeaa paljon kavereistaan tulojen osalta (muilla ei siis pääomatuloa). Lisäksi on muutenkin hyvin matalaa profiilia pitävä luonteeltaan. Eli kyse ei ole ahkeruudesta ja siitä ylpeänä olosta, hän on ennemmin henkilö joka menee sieltä mistä aita on matalin (tällaisissa asioissa, kiinnostuksenkohteet muualla kuin työelämässä).
AP
Kuule, lähes ketään ei kiinnosta, ja ne joita kiinnostaa onkisivat kyllä kaikki tiedot ilman mitään julkisia listojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri kaltaistesi tyyppien palkkaa en halua tietää, koska tulee instant vitututs. Toki se voi olle myös alkusysäys työpaikan vaihtoon ja sitä kautta omankin palkan kasvattamiseen.
Ei, vaan juuri edellisen edellisten takia palkat (firmojen sisällä erityisesti) pitäisi olla vertailtavissa. Onhan omituista että yksi saa samasta hommasta paljon enemmän kuin toinen.
Joskus voi olla ihan perusteltua maksaa samasta hommasta jollekin enemmän kuin toiselle, jos työpanos ja kyky saada tuloksia aikaiseksi ovat hyvin eri tasolla. Tämä pitäisi minusta myös ymmärtää, ei ole oikein aina vaatia samasta duunista täsmälleen samaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
No onpa nyt taas outo ahdistuksen aihe.
Sä tykkäisit olla listalla vai eikä ahdistaisi? Muutoin tulot on näköjään ihmisille hyvin yksityisiä mutta jos yli 100 000 niin sit ne ei yhtäkkiä saisi ollakaan.
Tämä on totta, että Suomessa ei ole palkasta keskustelun kulttuuria. Johtuisikohan siitä että verotus tasaa palkkoja ja Suomessa harva pääsee palkalla rikastumaan. Koulutus ja terveydenhoito on miltei ilmaista, joten sekin tasaa tuloeroja.
Itse olen työläisperheestä ja rahatietoinen. Mediasta on helppo hahmottaa eri ammattien palkkoja ja luulen muutaman satasen tarkkuudella tietäväni ystävien ja tuttavien palkat.
Itse tiedän kahden samalla alalla olevan palkan. Ovat sanoneet tienaavansa alle 5000e kuussa bruttona. Molempien puolisot matalapalkka-aloilla. Ja terveydenhoitoalalla oleva ystäväni kertoo saavansa nettona 1800. Yksi uransa alussa sinkkukollegani kertoi, että hänelle jää 300 e per kk elämiseen.
En usko että ns. hyvätuloisia yleensä hävettää oma palkka. Syy siihen että toivoo tulojensa ja varallisuutensa olevan yksityisasia johtunee muista asioista: pelosta joutua omaisuusrikoksen tai kateellisten kiusanteon/huonon kohtelun kohteeksi, ja ihan vain siitä että ajattelee omien raha-asioiden olevan yksityisasia.
Julkinen sektori on tietysti asia erikseen. Itse ajattelen että jos saa yhteisestä kassasta palkkatuloja tai tukia, sen pitäisi olla julkista tietoa ainakin päättävässä asemassa oleville kuten poliitikoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi olla ihan perusteltua maksaa samasta hommasta jollekin enemmän kuin toiselle, jos työpanos ja kyky saada tuloksia aikaiseksi ovat hyvin eri tasolla. Tämä pitäisi minusta myös ymmärtää, ei ole oikein aina vaatia samasta duunista täsmälleen samaa palkkaa.
Tuosta olen samaa mieltä, että tulokset merkitsevät. Jos tyyppi on selkeästi tehokkaampi ja siten tärkeämpi firmalle, niin siitä kuuluukin maksaa. Jos tyyppi sitten taas on ihan samaa tasoa, mutta osaa lässyttää paskaa, neuvotella poikkeuksellisesti palkkansa, ja ehkä jopa manipuloida ihmisiä, niin sitten en voi sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin se enemmän tekevä pitää selkeästi ylentää. Ja kyllä jokainen ymmärtää että vaikka kauemmin duunissa ollut ja siten tietävämpi saa hommastaan enemmän. Mutta jos palkataan uusi tyyppi joka saa huomattavasti enemmän kuin tämä seniorityöntekijä, onko se sitten okei?
Vierailija kirjoitti:
En usko että ns. hyvätuloisia yleensä hävettää oma palkka. Syy siihen että toivoo tulojensa ja varallisuutensa olevan yksityisasia johtunee muista asioista: pelosta joutua omaisuusrikoksen tai kateellisten kiusanteon/huonon kohtelun kohteeksi, ja ihan vain siitä että ajattelee omien raha-asioiden olevan yksityisasia.
Julkinen sektori on tietysti asia erikseen. Itse ajattelen että jos saa yhteisestä kassasta palkkatuloja tai tukia, sen pitäisi olla julkista tietoa ainakin päättävässä asemassa oleville kuten poliitikoille.
No, idea ei ole että jokainen moottorivene on pennilleen listattu, vaan että ihmiset pystyvät vertailemaan palkkojaan, ja että hyväveli-ökypalkkausta ei pääse tapahtumaan.
En tiedä, enkä halua tietää. Palkkani ei heille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijatöissä "samoja töitä" ei oikeastaan ole olemassa ja vaikka olisikin niin toinen voi suoriutua niistä toista huomattavasti paremmin ja laadukkaammin. Yleisellä tasolla firman palkkataso voi ehkä hieman nousta avoimella palkkakeskustelulla, mutta samalla se myös keskiarvioistuu ja ne supertekijät kärsivät palkan laahatessa keskiarvon mukaan. En kannata palkkakommunismia johon tämä avoin keskustelu johtaa kun työnantajalla ei Suomessa ole pokkaa sanoa, että henkilö X saa enemmän palkka kuin sinä koska hän on tehokkaampi työntekijä. Meillä kun ala-asteelta asti teeskennellään että kaikki ovat yhtä hyviä.
t: konsultti jonka työpaikalla osalla 120% laskutusaste ja osalla 70%. Sama palkka olisi vittuilua osalle.
En myöskään ymmärrä tätä. Itseäni ei hirveästi kiinnosta toisten palkkaus kunhan tiedän että omani on reilu verrattuina muihin. Ymmärrän ihan hyvin että jotkut alat on paremmin tai huonommin palkattuja. Olen valinnut polkuni, olen tyytyväinen.