Miksi monet eivät enää varaa saunavuoroa kerrostaloissa?
Minulle se joka lauantainen saunavuoro on viikon kohokohta, en ole ikinä jättänyt saunavuoroani väliin. Minulla on viimeinen saunavuoro, joka on 21-22, mutta usein saatan oleskella saunassa jopa 23.15 asti! Tässä kerrostalossa asuu muutamia kymmeniä perheitä, mutta jostain syystä minun lisäkseni vain 8 perheellä on varattuna saunavuoro, vaikka kellään ei ole omaa saunaa. Kyllä vielä 80-luvulla ainakin 90% kerrostalon väestöstä oli saunavuoro, mutta nykyään vain harvalla, en tajua miksi. Eikö muka nykyään ihmisiä kiinnosta sauna? Minulle saunavuoro on yksi elämäni tärkeimmistä asioista!
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyöhön esim. klo 18.00 menevä ei ehkä halua hikihanoja auki ennen sitä. Jos pitää varata aika ainoalle vapaalle, sekään ei ole kiva, jos ei voi olla vapaasti pyjamassa loppuiltaa. Harrastukset ja lasten kuskaaminen harrastuksiinsa rajoittaa.
Mulla on höyrysuihku, joka lämpiää parissa minuutissa ja se riittää, ei saunomista kaipaa.
Vuorotyö on itsellänikin syy siihen, etten saunavuoroa kerrostalossa asuessani ole varannut. Olisi todella hankala ajoittaa saunavuorot työhön ja muuhun elämään, vaikka saunomisesta pidänkin. Tuo, että saunavuoron voisi tarpeen mukaan varata, olisi todella hyvä käytäntö monelle. Ei olisi peseytymiset niin säännöllisesti aikaan sidottuja.
Birgitta Ralli kirjoitti:
Taloyhtiöissä pitäisi olla käytäntö, jonka mukaan saunan voisi varata halutessaan. Esim. jos saa tiedon, että vieraita on tulossa keskiviikkoiltana, voisi es. maanantaina merkitä saunan eteisessä olevaan varauslistaan saunavuoron ke klo 19-20. Silloin voisi saunoa fiiliksen mukaan ja tarvittaessa, eikä olla sidottu tiettyyn sauna-aikaan. Sisareni oli jonkun aikaa vuokralla eräässä asunnossa, jossa oli tällainen käytäntö. Kannatan.
Lista eteisessä on vähän vanhanaikainen, joku sähköinen varauskalenteri olisi helpompi. Laskutukseen tuo tarvitsisi jonkun helpon ratkaisun, ettei satunnaisten saunamaksujen räknäilystä tule taloyhtiölle enemmän kuluja kuin tuloja.
Meillä on kyllä kaikki saunavuorot varattu ja jonoakin on, eli meillä ainakin kiinnostaa vuorot. Mutta saunat ovatkin hiljattain uusitut ja hienot.
Opiskeluaikana, kun vielä asuin kerrostalossa, sain erikseen anottua, että täynnä olevien saunavuorolistojen perään saatiin lisättyä vuoro vielä 22-23. Talossa kuitenkin alkoi hiljaisuus vasta 23, ja sauna oli kellarissa, josta ei varmaan juuri minnekään kuulunut.
Aktiivista elämää elävälle opiskelijalle oli aivan täydellinen ajankohta saunoa torstaisin klo 22-23. Viikonloppuisin olin perjantaista sunnuntaihin takuuvarmasti jossain, en olisi ikinä ollut kotona. Aiemmin illalla ei myöskään olisi onnistunut, koska saatoin olla yliopistolla iltakahdeksaan, ainejärjestöriennoissa pidempäänkin myös arkena.
Ai että, nautin todella saunomisesta. Mieheni, silloisen poikaystäväni kanssa saatoimme myös helposti viipyä saunassa pidempäänkin, kun oli viimeinen vuoro. Nykyään omassa kodissamme saunomme lähes joka ilta.
En käytä koska vähän kellä tahansa on avain saunaan. Toinen syy on se että niitä siivoaa vähän kuka sattuu, ja pahimmassa tapauksessa levitellään lattialta bakteerit pitkin lauteita. Tätäkin on nähty.
Minä taas olen aina asunut taloissa joissa saunavuorolista on täpötäynnä eikä vapaita vuoroja meinaa edes saada! Muutimme myös 2015 valmistuneeseen taloon missä saunaosasto sijaitsi katolla isoine terasseineen, tunkua oli sielläkin. Tykkään kovasti saunoa, viikon kohokohtia. Juuri tässä saunakassia pakkailen.
Vierailija kirjoitti:
Birgitta Ralli kirjoitti:
Taloyhtiöissä pitäisi olla käytäntö, jonka mukaan saunan voisi varata halutessaan. Esim. jos saa tiedon, että vieraita on tulossa keskiviikkoiltana, voisi es. maanantaina merkitä saunan eteisessä olevaan varauslistaan saunavuoron ke klo 19-20. Silloin voisi saunoa fiiliksen mukaan ja tarvittaessa, eikä olla sidottu tiettyyn sauna-aikaan. Sisareni oli jonkun aikaa vuokralla eräässä asunnossa, jossa oli tällainen käytäntö. Kannatan.
Lista eteisessä on vähän vanhanaikainen, joku sähköinen varauskalenteri olisi helpompi. Laskutukseen tuo tarvitsisi jonkun helpon ratkaisun, ettei satunnaisten saunamaksujen räknäilystä tule taloyhtiölle enemmän kuluja kuin tuloja.
Turussa oli tällainen systeemi ylioppilaskyläsäätiön asunnoissa, voi olla vieläkin. Ensin se meni niin, että oli mahdollisuus ostaa itselleen "krediittejä" (en muista termiä mitä siitä käytettiin) joilla vuoroja sai lunastaa. Sitten muutettiin niin, että vuokra sisältää oikeuden varata x määrä saunakertoja kuussa. Nettisysteemistä sai varata ja käytettävissä oli useammankin talon saunat joista valita, siis koko asuntokohteen porukka sai varata mistä tahansa talosta, missä vaan vapaata oli. Usein jos tuli mieliteko saunaan, niin jostain löytyi vapaata kyllä. Mulla oli myös naapuritalossa hyvä ystävä, jonka kanssa käytiin usein saunomassa yhdessä jommankumman varausoikeutta käyttäen. Oi niitä aikoja :)
Vierailija kirjoitti:
En tykkää saunasta, saan aina huonon olon, ihan pienestä saakka huomasin, että se kuumuus saa veteläksi ja sydämen tykytykset päälle.
Sama mulla. En välitä saunomisesta yhtään. Välillä käyn mökillä saunassa kun se vähän niinku kuuluu mökkeilyyn. Olen löylyssä 15 min ja sitten voikin mennä jo uimaan :):
Mulla on herkkä iho ja naamani ei tykkää saunan kuumuudesta, vaan helottaa sen jälkeen koko viikon punaisena. Siksi en tykkää saunoa.
En edes kaipaa saunaa.
Vierailija kirjoitti:
Hhm. Taitaa 8 vuotta olla siitä kun kävin saunassa. Mulla kiinteä vesimaksu, niin silloin tällöin otan pitkän kuuman suihkun. Saunavuoro maksaisi 8 € kuussa.
Meidänkin taloyhtiössä saunavuoro maksaisi 8 € kuukaudessa eli käytännössä 2 € / kerta, mutta käyn mielummin kotona aamulla suihkussa. Saunoin mieluiten silloin on mahdollista käydä uimassa luonnonvesissä tai uima-altaassa.
Monissa uudemmissa taloyhtiöissä on valitettavasti kalliita neliöitä käytetty niihin kylpyhuoneen perällä oleviin saunakoppeihin, vaikka kyseessä olisi vain tilava yksiö tai kaksio. Osa päätyykin käyttämään niitä saunakoppeja lähinnä pyykin kuivaamisen mikäli taloyhtiössä ei ole yhteisiä pesu- ja kuivaustiloja. Joillekin saunakoppi on pelkkä varastotila, jota käytetään harvoin saunomiseen.
Pelkään jalkasientä, kynsisilsaa, HPV-virusta, herpestä ja muita eritteitä (hiuksia, spermaa, ihonpalasia, kynsiä, vanhoja laastareita), joita vieraat ihmiset sinne jättävät.
Inhottaa niiden epähygienisyys.
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä varastat taloyhtiöitä olemalla tunnin viikossa liian kauan saunassa? Cool.
Eiköhän se kiuas samalla ajastimenlyömällä sammu joka tapauksessa.
Sitä tosin ihmettelen mitä ap kylmenevässä saunassa viitsii kykkiä.
Minulla on nykyään samoin viikon viimeinen vuoro, jolloin saa saunoa rauhassa.
Puoli tuntia saunomiseen ja peseytymiseen, toinen puolituntinen kuivatteluun pukuhuoneessa, on ollut aina jonkinlainen stressin aihe keskellä varauslistoja, vaikka aika riittäisi loppujen lopuksi mainiosti. Saunakäynneillä kuuluisi saada rentoutua, eikä stressata.
Joustava nettiajanvaraus varmasti lisäisi kiinnostusta! Peruutus min 12h ennen. Ei siis mitään tylsiä kiinteitä vuoroja.
Meillä om tuo tarpeen mukaan -varaussysteemi käytössä ja se on just soppeli.
Ahdistaa sitoutua. Jos on jotain just sillon. Monesti ei varmaan olis tai ei varmaan ehkä ikinä. Mut ahdistaa.
Eräässä kivassa talossa asuessa sauna laitettiin itse lämpiämään ennen omaa vuoroa. Ja oman vuoron lisäksi saunaa sai lämmittää vapaasti silloin, kun vapaata oli. Tuo oli kiva systeemi.
Koen tuon perinteen sellaisena muinaisajan jäänteenä mitä ei enää kaipaa.
Taloyhtiösaunat ovat usei kellarissa, ja niissä on huono ilmanvaihto. Ällöä käydä samassa saunassa ja kylpyhuoneessa vieraiden ihmisten kanssa. Vaikka saisikin käydä omalla ajalla, muide jalkasienet yms. siellä pyörivät.
En tykkää saunoa.