Miksi monet eivät enää varaa saunavuoroa kerrostaloissa?
Minulle se joka lauantainen saunavuoro on viikon kohokohta, en ole ikinä jättänyt saunavuoroani väliin. Minulla on viimeinen saunavuoro, joka on 21-22, mutta usein saatan oleskella saunassa jopa 23.15 asti! Tässä kerrostalossa asuu muutamia kymmeniä perheitä, mutta jostain syystä minun lisäkseni vain 8 perheellä on varattuna saunavuoro, vaikka kellään ei ole omaa saunaa. Kyllä vielä 80-luvulla ainakin 90% kerrostalon väestöstä oli saunavuoro, mutta nykyään vain harvalla, en tajua miksi. Eikö muka nykyään ihmisiä kiinnosta sauna? Minulle saunavuoro on yksi elämäni tärkeimmistä asioista!
Kommentit (196)
Arvelen, että ihmiset mieluummin muuttavat saunallisiin asuntoihin.
Tuollainen kiinteä aika olsi ärsyttävän sitova. (toki voi jättää menemättä, mutta silti) Yhteisessä saunassa ei ole leppoisaa, kun miettii pöpöjä.
Omassa saunassa tulee nyt saunottua monta kertaa viikossa, mutta kyllä se taloyhtiön vuoro oli vaan aikanaan todella epäkäytännöllinen. Tunti on liian lyhyt, ikävä kiireessä saunoa, eikä pääse rauhassa välillä vilvottelemaan. Ja se oli vaan lähes aina väärään aikaan vaikka kuinka yritti miettiä hyvän vuoron. Ei tullut oikein käytyä.
Vanhempi väki kuolee jotka ovat tottuneet saunomaan ja nuoriso ei pahemmin sauno.
Saunominen kyllä kiinnostaa, kesällä mökillä, Löylyssä, Sea Allas Poolilla, kylpylässä tms. paikassa.
Nihkeät löylyt pikkuisessa sähkökiuassaunassa ei enää ollenkaan, oli sitten oma tai taloyhtiön.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vakituinen saunavuoro on vähän mennyttä aikaa. En itse haluaisi jotain tiettyä aikaa, jolloin saunaan pitäisi mennä vaan haluan mennä silloin kun siltä tuntuu. Olisi kumma kieltäytyä vaikkapa viikonlopun menoista, koska mulla on saunavuoro lauantaina. ”Sori, en voi tulla leffaan, mulla on saunavuoro”
Ja sen vuoron omistaminenhan pakottaisi menemään sinne saunaan aivan joka viikko? Toki se on eri, jos on aina menossa, eikä esim. viikonloppuiltaisin koskaan kotona. Mitäpä sitä silloin saunavuorolla tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Arvelen, että ihmiset mieluummin muuttavat saunallisiin asuntoihin.
Tuollainen kiinteä aika olsi ärsyttävän sitova. (toki voi jättää menemättä, mutta silti) Yhteisessä saunassa ei ole leppoisaa, kun miettii pöpöjä.
Sandaalit ja kertakäyttöinen laudeliina estää pöpöt. Enempi niitä pöpöjä on julkisissa paikoissa kuten kauppojen ovenkahvat, pankkiautomaattien tai kauppojen punnitusvaa'at.
Minulle tulee saunassa huono olo. Nuorempana pari kertaa jopa pyörryin saunan jälkeen. Enkä todellakaan istu kauan tai kovin kuumassa saunassa. Meille on laitettu amme, jossa voin lämmitellä ja rentoutua.
Sauna ei vaan sovi kaikille.
En kyllä itsekään ole jaksanut varata saunavuoroa, vaikka periaatteessa voisin, koska pidän saunan tuomasta rentouttavasta tunteesta. Ei kuitenkaan ole kiinnostanut niin paljon, että olisin saanut aikaiseksi.
Monethan haluavat nykyään yhteisöllistä saunomista. Itse olen siinä eri linjoilla, sillä en pidä vieraiden kanssa saunomisesta etenkään Suomessa, sillä täällä on oletus, että saunassa pitää jutella niitä näitä. Olisin mieluiten ihan hiljaa. Toki voin saunoa vaikka kumppanin tai jonkun hyvän kaverin kanssa, mutta ei minua hirveästi mikään saunassa puhuminen silti kiinnosta.
Varaussysteemi on semmoinen ettei houkuttele, koska voi joutua maalitetuksi, eihän uimahallien kanssa ole mitään kun ei siellä tiedetä toisten käymisaikoja.
En halua hiippaloida pihan poikki saunan jälkeen. Meillä on sauna vain toisessa taloyhtiömme taloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vakituinen saunavuoro on vähän mennyttä aikaa. En itse haluaisi jotain tiettyä aikaa, jolloin saunaan pitäisi mennä vaan haluan mennä silloin kun siltä tuntuu. Olisi kumma kieltäytyä vaikkapa viikonlopun menoista, koska mulla on saunavuoro lauantaina. ”Sori, en voi tulla leffaan, mulla on saunavuoro”
Ja sen vuoron omistaminenhan pakottaisi menemään sinne saunaan aivan joka viikko? Toki se on eri, jos on aina menossa, eikä esim. viikonloppuiltaisin koskaan kotona. Mitäpä sitä silloin saunavuorolla tekisi.
Ei tietenkään pakota. Mutta itse en viitsi maksaa tyhjästä eli niistä käyttämättä jääneistä vuoroista.
Tunti ilman kännykkää & somea illalla... ei kiitos
Taloyhtiöissä pitäisi olla käytäntö, jonka mukaan saunan voisi varata halutessaan. Esim. jos saa tiedon, että vieraita on tulossa keskiviikkoiltana, voisi es. maanantaina merkitä saunan eteisessä olevaan varauslistaan saunavuoron ke klo 19-20. Silloin voisi saunoa fiiliksen mukaan ja tarvittaessa, eikä olla sidottu tiettyyn sauna-aikaan. Sisareni oli jonkun aikaa vuokralla eräässä asunnossa, jossa oli tällainen käytäntö. Kannatan.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, voisin käydä talvisin esim. 1-2 kertaa kuukaudessa, jos voisin varata saunavuoron vaikka saman viikon maanantaina loppuviikon vapaista vuoroista. Kavereilta tulee kutsuja puulämmitteisiin saunoihin, varsinkin kesäaikaan ihan kiitettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, voisin käydä talvisin esim. 1-2 kertaa kuukaudessa, jos voisin varata saunavuoron vaikka saman viikon maanantaina loppuviikon vapaista vuoroista. Kavereilta tulee kutsuja puulämmitteisiin saunoihin, varsinkin kesäaikaan ihan kiitettävästi.
Olisipa hyvä idea, kun taloyhtiöt ottaisivat jokaviikoisen pakkovarauksen sijaan käyttöön tuollaisen mallin. Voisi lisätä intoa saunan käyttöön. Ja toisi se muutaman euron taloyhtiön kassaankin.
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä varastat taloyhtiöitä olemalla tunnin viikossa liian kauan saunassa? Cool.
Kommentoin tähän sen verran, että itselläni on myös viimeinen saunavuoro, ja jään usein pitemmäksi aikaa pukuhuoneeseen, että saa rauhassa kuivatella. Sinne saunan puolelle on turha mennä, kun ei se kiuas enää lämmitä ainakaan meidän taloyhtiössä sen kymmenen jälkeen. Eli ainoa asia mitä "varastan" taloyhtiöltä on pukuhuoneen valon vievä sähkö.
En käy yleisissä saunoissa niiden epähygienisyyden vuoksi. Omassa saunassani toki käyn pari kertaa viikossa mutta ennen kuin muutin saunalliseen asuntoon, en yksinkertaisesti käynyt saunassa. Pärjäsin ilmankin jos vaihtoehtona oli mennä saunaan jota ei todellakaan siivota kovin usein.
Vuorotyöhön esim. klo 18.00 menevä ei ehkä halua hikihanoja auki ennen sitä. Jos pitää varata aika ainoalle vapaalle, sekään ei ole kiva, jos ei voi olla vapaasti pyjamassa loppuiltaa. Harrastukset ja lasten kuskaaminen harrastuksiinsa rajoittaa.
Mulla on höyrysuihku, joka lämpiää parissa minuutissa ja se riittää, ei saunomista kaipaa.
90-luvun alussa asuin sellaisessa vuokrakämpässä, jossa oli oma sauna. Tuli vain pari kertaa käytettyä. Ja nykyisessä taloyhtiön saunassa en ikinä ole käynyt, vaikka olen asunut täällä 27 vuotta. En vain pidä kuumuudesta, en uimahallissakaan silloin ennen koronaa juurikaan saunonut.
Jotkut eivät tykkää saunoa.
Minusta on vähän stressaavaa mennä saunaan omalla vuorolla, varsinkin jos tietää että naapuri on tulossa heti perässä. Pitää seurata kelloa ja huolehtia, ettei vaan ole liian pitkään.
Ainakin minun käyttämissäni yleissaunoissa pukuhuoneet ovat ihan jääkylmiä, mahtaako niissä olla lämmitystä ollenkaan. On ikävä tunne, kun tulee lämpimästä siihen hyytävään huoneeseen ilkialastomana.
SIinäpä omat syyni.