Miksi monet eivät enää varaa saunavuoroa kerrostaloissa?
Minulle se joka lauantainen saunavuoro on viikon kohokohta, en ole ikinä jättänyt saunavuoroani väliin. Minulla on viimeinen saunavuoro, joka on 21-22, mutta usein saatan oleskella saunassa jopa 23.15 asti! Tässä kerrostalossa asuu muutamia kymmeniä perheitä, mutta jostain syystä minun lisäkseni vain 8 perheellä on varattuna saunavuoro, vaikka kellään ei ole omaa saunaa. Kyllä vielä 80-luvulla ainakin 90% kerrostalon väestöstä oli saunavuoro, mutta nykyään vain harvalla, en tajua miksi. Eikö muka nykyään ihmisiä kiinnosta sauna? Minulle saunavuoro on yksi elämäni tärkeimmistä asioista!
Kommentit (196)
Koska meillä on tarjolla vain pe ja la iltoja, ottaisin jos ajan saisi viikolle mutta en halua viikonloppuja sitoa saunavuoron kellonaikaan. Pe/la sauna on huonoin aika mitä teidän
En tykkää saunomisesta lainkaan, tukalaa on eikä siellä jaksa olla kuin hetken. Yritttänyt opetella. Minulla on ollut aiemmin saunavuoro tämän taloyhtiön saunassa (kaupungin vuokra-asunto). Siivous oli todella ala-arvoista. Ei auttanut, vaikka siitä laittoi valituksia. Saunassa ja pesutiloissa haisi raa'alle kalalle. Suihkun lattiakaivossa oli joka kerran iso määrä ruskeaa paksua karvaa. Kuvotti, kun oli itse menossa peseytymään ja koittamaan rentoutua. Ja piti aloittaa aina tuosta karvojen siivoamisesta. Käyn siis mieluummin vain suihkussa kotona.
Kiitos valaisevista vastauksista!
T. AP
En viihdy saunassa kauaa, joten se tuntuu turhalta. Se ei vaan tunnu enää niin hyvältä. Viimeksi kun minulla oli oma sauna, en käynyt siellä edes joka kuukausi. Yleiseen saunaan en viitsi enää varata vuoroa.
Koska sieltä kuuluu "Höö" ja muita ääniä.
Koska sinun saunavuorosi on se paras jota en saa.
Meidän talon ilmoitustaululla on lappu tyyliin "Saunavuorot peruttu. Saunaa ei desinfioida: käyttö omalla vastuulla."
Meidän taloyhtiön sauna on kuin venäläisen sotilaskodin pesutilat jostain 1940-luvulta. Ei sinne vapaaehtoisesti mene kukaan.
Mun unelma olisi saada ostaa huoneisto 70- luvun taloyhtiöstä jossa on uima-allas. Olisi mukava käydä joka aamu uimassa ennen töihiin menoa.
En ole ikinä ollut mikään saunoja, mutta kylpyamme olisi ihana! Edellisessä asunnossa oli, ja kävin ainakin kolme kertaa viikossa pitkässä, kuumassa kylvyssä. Se oli aivan mahtavaa. Eikä siihen mennyt edes rahaa! Vesimaksu oli kulutuksen mukaan, ja se oli silti vähemmän kuin nykyisessä kämpässä, jossa kiinteä maksu ja suihku.
Birgitta Ralli kirjoitti:
Taloyhtiöissä pitäisi olla käytäntö, jonka mukaan saunan voisi varata halutessaan. Esim. jos saa tiedon, että vieraita on tulossa keskiviikkoiltana, voisi es. maanantaina merkitä saunan eteisessä olevaan varauslistaan saunavuoron ke klo 19-20. Silloin voisi saunoa fiiliksen mukaan ja tarvittaessa, eikä olla sidottu tiettyyn sauna-aikaan. Sisareni oli jonkun aikaa vuokralla eräässä asunnossa, jossa oli tällainen käytäntö. Kannatan.
Meillä on tuollainen systeemi, eli vapaita vuoroja voi varata ja ne laskutetaan erikseen. Mutta ei todellakaan mitään lappua eteisessä, vaan sähköinen palveluportaali, johon kirjaudutaan selaimella.
Helpoin selitys tähän on tietysti ettei kiinnosta saunoa yleisessä käytössä olevassa saunassa. Saunon mielelläni vaikka joka päivä, mutta ainoastaan omassa saunassani.
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiön sauna on kuin venäläisen sotilaskodin pesutilat jostain 1940-luvulta. Ei sinne vapaaehtoisesti mene kukaan.
Ihme alapeukutus taas. Meidän taloyhtiössä on 200 asuntoa, ja saunavuoroja on käytössä tällä hetkellä 9. Eli mielestäni ihan todenmukainen väite, ettei siellä kovin moni käy. Osa näistäkin tod.näk. maksaa vuorosta vanhasta tottumuksesta, vaikka eivät vuoroaan käytä.
En silti usko, että itsekään varaisin enää saunavuoroa, vaikka taloyhtiö kunnostaisi tilat miten luksukkaiksi.
Joku taloyhtiön saunavuoro on ihan vihonviimeinen.
Onneksi on oma sauna ja voi saunoa kun huvittaa.
Rakastan saunomista. Minulla on taloyhtiössä oma vuoro ja käyn sen lisäksi lenkkisaunassa. Käyn myös työpaikalla saunassa, joka on kuntosalin yhteydessä. Kesämökillä saunon rantasaunassa. Tapaan myös paria kaveria niin, että menemme uimaan ja saunomaan uimahalliin. Löyly, Kotiharjun sauna ja Allas ❤
Birgitta Ralli kirjoitti:
Taloyhtiöissä pitäisi olla käytäntö, jonka mukaan saunan voisi varata halutessaan. Esim. jos saa tiedon, että vieraita on tulossa keskiviikkoiltana, voisi es. maanantaina merkitä saunan eteisessä olevaan varauslistaan saunavuoron ke klo 19-20. Silloin voisi saunoa fiiliksen mukaan ja tarvittaessa, eikä olla sidottu tiettyyn sauna-aikaan. Sisareni oli jonkun aikaa vuokralla eräässä asunnossa, jossa oli tällainen käytäntö. Kannatan.
Meidän taloyhtiössä on juuri tällainen sauna. On tykätty.
Ei ole rentouttavaa, jos täytyy kytätä kelloa. Tykkään pitkistä viilentymusväleistä saunoessa ja muutenkin kiireettömyyden tunnusta. Samoin en halua välttämättä saunoa joka viikko tiettyyn aikaan.
Jos voisi varata pari-kolme tuntia silloin tällöin, menisin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän talon ilmoitustaululla on lappu tyyliin "Saunavuorot peruttu. Saunaa ei desinfioida: käyttö omalla vastuulla."
Jos desinfiointi tehtäisiin samalla lailla vasemmalla kädellä kuin usein muu taloyhtiöiden pesutilojen siivous, niin parempi ettei sitä tehdä ollenkaan. Saunojat pyörtyvät vielä kloorikaasuihin, joita ei ole huuhdeltu kunnolla pois lauteilta.
Mikä mättää, että saunatilat ovat usein niin huonosti siivottuja? Eikö mitoituksessa ole annettu tarpeeksi aikaa saunojen siivoukselle? Onko välineistä pulaa?
Et oo tainnut paljoa uustuotantoa seurata. Nimenomaan tehdään taloyhtiöiden yhteisiä saunatiloja. Yleensä ylimpään kerrokseen isoja tiloja. Näin voidaan nipistää asunnot vieläkin pienemmiksi ja myydä rakennuttajan märkää päiväunta, 35 neliön neliötä 9000e neliöltä kiitos.