Asuinkokemuksia: Kotka/Lappeenranta vai Kuopio?
Plussia ja miinuksia? Mihin muuttaisit itse?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lappeenranta: pikkuvenäjä. Vuosien kuluessa taatusti ärsyttää venäjän polotus ihan joka puolella uimarantoja myöten. Nyt raja onneksi kiinni massaturismilta. Kuopio: huomattavasti kehittyneempi kuin Lappeenranta. Pääsee poiskin rataa myöten ja lentokenttäkin on. Kotka: ainoa merikaupunki näistä. Hyvät yhteydet Helsinkiin.
Hyvät yhteydet Helsinkiin: Onnibus kulkee sinne silloin tällöin, muuten saat ajella omalla autolla. Junalla ei pääse.
Pääseepäs junalla, itse kulje uzein, vaikka joutuukin kauhan Kouvolan kautta menemään.
Kauhean ei kauhan🙈
Kaikkihan on kiinni rahasta, kuten aina. Jos rahaa on reilusti, voi valita joka kaupungista parhaimmat ja rauhallisimmat kaupunginosat, jossa narkit ja eriväriset eivät häiritse vuokrataloissaan. Niinpä on mahdotonta sanoa, mikä sopisi tietämättä tulotasoa. Jokaisesta pääsee liikkumaan tarvittaessa muualle julkisilla ja jokainen sijaitsee kultaisen kolmion, Hki Tre Tku, ulkopuolella, joten työpaikkojen määrä ja muukaan kehitys ei ole samalla tasolla kuin isommissa kaupungeissa. Asunut Kuopiossa ja Lappeenrannassa enkä kumpaakaan suosittele erityisesti. Sisäänpäin lämpiviä pikkukaupunkeja molemmat ja jos sukua ei ole seudulta, ei helposti pääse paikkakuntalaisten piireihin.
Jos venäläiset ei haittaa niin Lappeenranta(ja niitä oikeesti riittää). Jos haittaa niin Kuopio.
Ostaisin kodin näin: hinta, pohja, sijainti (mikro ja makrosijainti - jokainen määrittää sijainnin itse). Esim. harrastan uimahalleilua, mutta muutin aavikolle suunnittelun kukkasia haluaisin välttää. En omista autoa, mutta muutin metsätaipaleelle jonne ei Wolt kulje yms.
Ja yhteenvetona: jos muutetaan kaupunkiin, muutetaan keskelle kaupunkia. Jos jonnekin muualle, keskelle metsää/maalle/aavikolle jne.
Sitten vaan katsot missä kaupungeissa on keskustoja eikä keskustojen tapaisia ratkaisuja.
Sopivasti kaikista kokemuksia, Kotkassa ja Kuopiossa olen asunut, Lappeenrannasta vain perheenjäsenen asumana. Suosittelen Kotkaa ja Kuopiota. Mutta en missään näissä kolmessa keskustaa. Ei Kotkansaarelle, ei Kuopion keskustaan... no Lpr en tunne niin. Mieluummin maaseudulle ja ympäristöön. Ihmiset ovat kyllä oikeasti ystävällisiä ja herttaisia, varsinkin Kuopiossa. Murrehan on kaunista, tosin ei sitä nykyään enää niin puhuta, hauska kuunnella kun oikein vanhat vääntää =). Tulee hyvä mieli. Kotkassa vähän tiukemman tyylisiä, kiireisempiä ja kyllä, huumeongelma on paha.
Pääseepäs junalla, itse kulje uzein, vaikka joutuukin kauhan Kouvolan kautta menemään.