Asuinkokemuksia: Kotka/Lappeenranta vai Kuopio?
Plussia ja miinuksia? Mihin muuttaisit itse?
Kommentit (66)
Kotka. Upeat rannat ja lenkkimaastot. Paljon tapahtumia. Keskusta on kaunis, paljon vanhoja upeita taloja. Hyvin edulliset hinnat asumiselle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt, kun googletin niin kaikissahan noissa on lentoasema. Kuinka kauas ne äänet mahtavat kuulua entä mitä reittejä lentävät? Tulisin varmaan hulluksi, jos päivittäin hirveä jylinä tai öisinkin...
ap
No ei Kotkassa kyllä mitään lentoasemaa ole 😄 Eikä tule meteliä. Siis lentokoneista, toki muusta voi tulla. Laivojen sumutorvet huutaa joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotka on ihan jees, itse opiskelen siellä. Luonto, meri ja kaikki tarvittavat palvelut on lähellä. Harmi vaan kun sittari ja prisma on vähän kaukana jos ei omista autoa.
Onko hyviä metsäpolkuja?
ap
Onhan niitä ihan hyvin. Kotkansaari on nimensä mukaisesti saari, mutta rannalla on kivat ja kauniit ulkoilumaastot. Puistoja on myös paljon. Koulun lähellä, siinä metsolassa olen myös tehnyt pitkiä kävelylenkkejä joenvartta pitkin, ja polkua tuntuu kyllä riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt, kun googletin niin kaikissahan noissa on lentoasema. Kuinka kauas ne äänet mahtavat kuulua entä mitä reittejä lentävät? Tulisin varmaan hulluksi, jos päivittäin hirveä jylinä tai öisinkin...
ap
No ei Kotkassa kyllä mitään lentoasemaa ole 😄 Eikä tule meteliä. Siis lentokoneista, toki muusta voi tulla. Laivojen sumutorvet huutaa joskus.
Totta, oho. Kiitos korjauksesta! Olikin Kymin lenttäkenttä mitä ehdotti. No, se on nyt ainakin vahvoilla. Ennen keskestelua oli vasta 3. näistä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Lentsikat ei häiritse yhtään ja riippuu missä asuu, mutta ihmiset Lappeenrannassa ovat todella sisäänpäin lämpeneviä. Vanhat ihmiset, +60v ovat niitä aitoja "rempseitä ja iloisia karjalaisia", mutta muuten siellä saa kynsilleen. Pitkä miinus Lappeenrannalle.
Ei ne vanhemmatkaan mitään rempseitä ole, pötypuhetta.
Kuopio kirkkaasti ykkösenä. Sopivan kokoinen kaupunki ja ihmiset ovat leppoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hirveästi kokemuksia mut ite muuttaisin noista Kotkaan.
Kiinnostaisi miksi?
ap
Meri ja venäjän kieli passaavat minulle, lisäksi pääsee pääkaupunkiseudulle paljon helpommin kuin muista vaihtoehdoista. Pienehkö paikka, joten ei kallista asua ja elää, mutta varmaan sieltä löytyy kumminkin seuraa ja joku kuppilakin, koska opiskelijoita on.
Kotkassa on kyllä venäläisiä, mutta sitäkin enemmän brittejä. Saattaa johtua Haminassa olevasta googlen toimipisteestä, sekä jostain toisesta kansainvälisestä firmasta jonka nimeä nyt en muista enkä jaksa alkaa ottamaan selvää. Vanhojen talojen, merimies-teeman ja kännisten brittien möykätessä tuntuu joskus viikonloppuisin kuin kävelisi jossain rekvisiitassa. Ihan hyvin olen kyllä viihtynyt.
Minulla on noista kokemusta vain Kuopiosta. Sopivan kokoinen kaupunki, paljon palveluita mutta myös ihan maaseudun rauha löytyy läheltä. Järvimaisemia kaikkialla samoin kuin metsää ja luontopolkuja. Hiljaista ja rauhallista. Ihmiset auttavaisia ja rentoja. Ja lentokenttää kun mietit, niin se on todella kaukana kaupungista, ei todellakaan kuulu tai näy lentokoneita jos et kentän viereen muuta.
Itse olen asunut noista vain Lappeenrannassa useita vuosia, jonne olen harkinnut muuttavani mahdollisesti takaisin.
Kotkalaisten luokkakavereideni puheesta Kotkasta jäi kuva etten halua sinne muuttaa. Mihinkään oikeaan kokemukseeni tämä ei perustu, joten pelkkä mielikuva vain, minkä muut ovat minulle syöttäneet.
Asuin arviolta 4 kilometrin päässä lentokentältä 7 vuotta enkä kertaakaan muista kiinnittäneeni huomiota lentokoneiden ääniin. Lappeenrannassa pidin luonnosta ja lenkkeilymahdollisuuksista, hyvät liikuntamahdollisuudet, maalaismaisuus, töitä löytyy ainakin omilta aloilta, hyvä junaliikenne Helsinkiin.
Kuopiosta myös positiivinen kuva. Liian iso omaan makuuni, mutta mukavan oloinen.
Lappeenrannasta ei lennä tällä hetkellä yhtään mitään ja vaikka lentäisi, niin pari kertaa viikossa eikä ikinä yöaikaan. Pääasiassa kesäkuukausina.
Asuin vähän aikaa lentokentästä parin km päässä eikä sitä konetta kuullut ellei ollut ulkona. Finnair joo voi välillä käydä harjoittelemassa, mutta ei sitäkään yöaikaan. Kuopion kenttä taas on oikeasti aktiivisessa käytössä.
Mitä ihmisiin tulee, niin kyllä täältäkin löytyy mukavia ihmisiä esim. harrastusporukoista. Pätee tosin muihinkin kaupunkeihin, sillä eiköhän kaverisuhteissa paina muut asiat kuin se, mistä maakunnasta sattuu olemaan kotoisin.
Liikuntamahdollisuudet lähellä, luonto lähellä ja kesäisin herää eloon niin kuin kaikki Suomen kaupungit. Nyt kun on lunta, niin pääsee hiihtämään keskustassakin kivenheiton päähän.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti kirjoitti:
Lappis. Lappeenranta tietysti . Lentokenttä suorat Italiaan Eurooppaan ja pääsy merelle kanavaa pitkin . Tehtaita työpaikkoja urheilua . Kesäkaupunki .
No unohda sitten ainakin Kuopio - tällä jyrisee Hornetit ja lujaa.
On kieltämättä kaunis paikka, kun kuvia katsoo. Mietin, miten mahtaa lentokoneiden äänimaailma vaikuttaa asuinkokemukseen? Nautin kuitenkin hiljaisuudesta.
ap
Kotkalaisilla on puhevika:
purjevene -> purje-vene (pitäisi sanoa purjev-vene).
Tosiaan Lappeenrannasta ei mitään säännöllistä, päivittäistä lentoliikennettä mene mihinkään. Vaan tyyliin yksi kone yhtenä päivänä - yleensä alkuillasta. Ja koneellisia päiviä on ehkä 3/vko. Että niiden aiheuttamia häiriöitä ei kyllä tarvi pelätä :)
Muuten Lappeenranta on Kaakkoisen Suomen keskuspaikka. Kaikki palvelut löytyy ja kauppojakin ylenmäärin. Joka puolella on voivoteltu muuttotappioita, mutta Lappeenranta oli ainakin pitkään muuttovoitollinen kunta tällä suunalla.
Kaunis luonto, hyvät kulkuyhteydet ja kun tietyt alueet välttää, niin rauhallinen ja turvallinen paikka asua. Lappeenranta voitti nyt syksyllä Euroopan vihreimmän kaupungin tittelin ( https://kuntalehti.fi/uutiset/ymparisto/lappeenranta-voitti-european-gr… )ja valittiin taannoin myös parhaaksi suomalaiseksi kaupunkikeskustaksi (https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/aa8fc3f7-7c20-482e-a5fb-12bf78db2104).
Kotka on minusta myös mukava kaupunki meren rannalla. Ainut mikä häiritsee, on kaupungin pirstaleisuus. Se itse keskusta on siellä "saarella", mistä ei ole kuin yksi väylä pois. Sitten on pari muuta keskusta ihan erillään.
Kuopio on jotenki syrjässä. Pitkä matka joka paikkaan. Kaupunki itsessään on kyllä hieno ja toimiva. Sopivan iso, että varmasti kaikki tarvittava löytyy, eikä tule varmaan ihan hetkessä kuihtumaan pois kartalta (mikä tuntuu olevan monen pikkukunnan pelottava kohtalo).
Eli härskisti kotiinpäin vetäen toivotan AP:n tervetulleeksi Lappeenrantaan :)
Lprn puolet jo tuossa tulikin ylempänä ja kuopiossakin vuosia asuneena näiden kahden väliltä valitsisin lprn.
Kotkasta ei ole kokemusta
Lappeenranta: pikkuvenäjä. Vuosien kuluessa taatusti ärsyttää venäjän polotus ihan joka puolella uimarantoja myöten. Nyt raja onneksi kiinni massaturismilta. Kuopio: huomattavasti kehittyneempi kuin Lappeenranta. Pääsee poiskin rataa myöten ja lentokenttäkin on. Kotka: ainoa merikaupunki näistä. Hyvät yhteydet Helsinkiin.
Kuopiosta olen kotoisin ja siellä asunu 30-vuotta ennen muuttoa pk-seudulle. Voin olla jäävi arvioimaan kotiseutua, mutta muuttaisin takaisin jos työt eivät pitäisi etelässä. Ihmiset ovat mielestäni aidompia ja välittömämpiä kuin Etelä-Suomen suurissa kaupungeissa. Kaunista luontoa ja liikuntamahdollisuuksia löytyy. Kaikista kaupungeista kyllä löytää myös niitä ei niin mukavia tuttavuuksiakin, koska meitä on moneksi.
Kannattaa miettiä sitäkin missä sinulle tärkeät ihmiset asuvat, koska on vaikea lähteä kaukaa heitä tapaamaan.
Tai vielä enemmän hulluksi... ;)
ap