Kuinka paljon lapsen saava OIKEASTI tarvitsee äitiys- ja imetysvaatteita?
Mitkä hankinnat ovat välttämättömiä? Suosituksia parhaista vaatteista ja kaupoista?
Olen ihan pihalla :D. Kiitos avusta!
Kommentit (70)
Mahatuubilla pystyy jatkamaan omien paitojen käyttöä. Myös housuihin on saatavilla "lisäpaloja" tai en tiedä miksi niitä kutsutaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona voi imettää missä vaatteissa vaan, paitsi ehkä pitkä yöpaita voi olla hankala, jos siinä ei ole suurta kaula-aukkoa. Mutta kyllä ihmisten ilmoille on kiva laittaa joku imetysvaate, missä imetyksen voi hoitaa helpommin. Jos ei aina halua olla samoissa vaatteissa, niin on niitä hyvä jonkin verran olla. Edes sen verran, että on jotain päällepantavaa kun osa on pyykissä.
Mä kyllä tykkäsin imetyspaidoista kotonakin. Ei ole kiva olla kotonakaan napa paljaana ja mukavampi se imetyspaita on vauvallekin.
Itse asiassa vauvaa kannattaisi kotona pitää vaippasillaan mahdollisimman paljon paljasta ihoa vasten.
Äitiysvaatteiden tarve riippuu hirveän monesta asiasta. Yksi on se, kuinka paljon maha oikeasti kasvaa. Siinä on hurjia yksilöllisiä eroja.
Millainen on olemassa oleva vaatevarastosi, ja kuinka paljon pystyy lainaamaan lähipiiriltään. Itse lainasin kuopusta odottaessani talvitakin äidiltäni. Ei ollut varsinainen äitiystakki, vaan ainoastaan malliltaan sellainen, että mahduin mahani kanssa siihen. Olen kuullut, että moni lainaa puolisoltaan esim. verkkareita.
Millainen pukeutumiskoodi sinulla on töissä, missä vaiheessa jäät töistä pois.
Millaista vaatetta tarvitset vapaa-ajallasi.
Onko raskausaikanasi jotain juhlia? Eli tarvitsetko äitiysmallisia juhlavaatteita? Niitä ei voi ostaa kamalan paljon etukäteen, koska et tiedä, minkä kokoinen mahasi on juhlien aikaan. Tästä tuli mieleeni myös imetysaika. Jos silloin on juhlia, etenkin, täysimetysaikana, suosittelen pukeutumaan niin, ettei tarvitse koko mekkoa riisua saadakseen rinnat esille. Vaikka vauva ei olisi juhlissa mukanakaan, joudut todennäköisesti pumppaamaan juhlien aikana rintojasi tyhjemmiksi, ihan vain oman olosi helpottamiseksi. Itse teetin sellaisen juhlamekon, missä on molemmissa sivusaumoissa vetoketjut. Oli muuten älyttömän kätevä. Eikä edes näytä imetysmekolta, joten sitä voi käyttää myöhemminkin.
Riippuu niin monesta asiasta. Siitä miten vatsa kasvaa tai ei kasva, siitä millaisia vaatteita omistat, siitä millaisille vaatteille on tarvetta (työ jne), siitä onnistuuko imetys ja jos onnistuu liikutteko juurikaan missään niin että on tarve imettää. Ja niin eespäin.
Mä oon töissä päiväkodissa ja käytän normaalistikin leggarityylisiä paksumpia housuja ja väljiä tunikoja/mekkoja. Joten nuo yläosat mulla passas koko raskausajan. Housut piti vaihtaa mammamalliin, koska mun vatsa oli valtava. Lisäksi mun oli pakko hankkia äitiystoppahousut ja isompi takki. Muuten menin hyvin pitkälti vanhoilla.
Vauvan synnyttyä käytin kotona edelleen samoja vaatteita kuin ennen raskautta (kaikki kilot jäi synnärille). Kotona käytin halpoja saumattomia, joustavia urheilurintsikoita, ne oli mukavat päällä ja helpot imettää ja niissä oli myös mukava nukkua.
Ostin yhden kunnolliset imetysliivit, sekä muutaman imetyspaidan/mekon, joita käytin ihmisten ilmoilla. Aika vähän vaan tuli missään käytyä, kotosalla, puistossa, viemässä esikoista eskariin, mummolassa ja mökillä lähinnä. Jos olisin viettänyt paljon aikaa esim kahviloissa ja ystävien luona, olisin varmasti ostanut enemmän imetysvaatteita.
No sehän riippuu ihan siitä miten hyvin mahdut entisiin vaatteisiin ja miten tarkka olet tyylistäsi. Jos jaksat kulkea yksissä samoissa housuissa koko raskauden niin yhdet riittää, jotkut saattaa pärjätä jopa omilla housuilla nappia avaamalla, jos ei lantio leviä yhtään. Imetyspaidat ei ole välttämättömiä ollenkaan, se on ihan makuasia. Imetysliivit taas oli ainakin minulle, pelkässä topissa ei pysynyt liivinsuojat paikallaan ja normi liiveissä en olisi voinut imettää, eikä ne oman kokoiset olisi mahtuneetkaan. Ap:n tilanteessa ostaisin ehkä jotkut joustavat imetysliivit nyt, jos normi liivit jää pieneksi, ne ei ehkä mahdu imetyksen alussa päälle, mutta jossain vaiheessa saattavat sopia taas.
Itse en voisi kuvitella kulkevani aina samoissa vaatteissa, joten äitiyshousuja oli muutamat (ne keskiraskaudessa hyvät ei mennyt enää loppuvaiheessa päälle), paitoja pari ja imetysvaatteitakin aika monta. Tykkäsin että ne oli käteviä. Ne kuitenkin ehtii ihan hyvin hankkia sitten kun tietää miten imetys sujuu ja mikä tuntuu kätevälle... Itsellä ne imetysvaatteet oli kyllä kovalla käytöllä kun imetin kahta lastamme yhteensä kaksi vuotta. Suurimman osan ostin käytettynä ja ne meni hyvin kaupaksi sitten kun ei enää tarvinnut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona voi imettää missä vaatteissa vaan, paitsi ehkä pitkä yöpaita voi olla hankala, jos siinä ei ole suurta kaula-aukkoa. Mutta kyllä ihmisten ilmoille on kiva laittaa joku imetysvaate, missä imetyksen voi hoitaa helpommin. Jos ei aina halua olla samoissa vaatteissa, niin on niitä hyvä jonkin verran olla. Edes sen verran, että on jotain päällepantavaa kun osa on pyykissä.
Mä kyllä tykkäsin imetyspaidoista kotonakin. Ei ole kiva olla kotonakaan napa paljaana ja mukavampi se imetyspaita on vauvallekin.
Itse asiassa vauvaa kannattaisi kotona pitää vaippasillaan mahdollisimman paljon paljasta ihoa vasten.
Itse tykkäsin pitää lasta vaatteisiin puettuna. Itseni myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasyntyneenä juu, mutta yritäpä vaikka puolivuotiaan kanssa. Ei onnistu. Minä käytin imetyspaitoja paljon koska niissä oli helpoin olla ja liikuttiin paljon ihmisten ilmoilla, varsinkin kuopuksen vauva-aikana kun oli myös kolmevuotias kotihoidossa. Ei siinä hirveästi ehtinyt vauvan kanssa pesimään ihan ensimmäisiä hetkiä lukuunottamatta.
Mulla on nyt kaksi imetys toppia ja varmaan viidet imetys liivit ja 3vk ikäinen vauva. Maitoa tulee aika paljon ja melkein joka imetys kerta tulee maitoa siitä toisesta tissistä ja vuotaa suojan yli liiviin. Lisäksi öisin hikoilen paljon maidonnousun johdosta, joten aika monesti saa vaatteita ja lakanoita vaihtaa. Tämä vaihe onneksi kestää vain vähän aikaa ja tilanne tasoittuu muutaman viikon päästä viimeistään.
Raskausajaksi en tarvinnut mitään. Käytin legginssejä ja löysiä collegehousuja. Paitoina venyviä toppeja yms reilun kokoisia paitoja. Neuletakkeja auki. Imetysvaatteita taas kannattaa ostaa useammat, varsinkin jos on aikomus imettää pitkään.. Tilasin nettikirppikseltä parit trikoiset imetysliivit, niitä pidin myös loppuraskaudessa kun ovat niin ihanan pehmeät päällä. Imetystoppeja tykkään pitää, on ihan kotonakin kätevät kun vaan nipsaisee auki samalla tavalla kuin liivit. Ostin myös paitapuseroita mistä helppo imettää kun avaa muutaman ylimmän napin. Voi käyttää vielä imetyksen jälkeenkin.
Kyllä kannattaa olla imetyspaitoja etenkin alussa kun tulee oltua paljon kotona. Tosin mikä vain paita kelpaa jos saa kaula-aukkoa venytettyä alas tarpeksi ;)
Kolmesta vauvasta kaksi oli talvivauvoja. Yhtään äitiysvaatetta tai imetysvaatetta tai imetysliiviä en ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Kolmesta vauvasta kaksi oli talvivauvoja. Yhtään äitiysvaatetta tai imetysvaatetta tai imetysliiviä en ostanut.
Mitä tekemistä tuolla on vuodenajan kanssa?
Hassua että äidin pitäisi unohtaa oma mukavuus raskauden ja imetyksen aikana. Ei ole synti hankkia itselleen tarkoituksenmukaiset vaatteet.
Välttämättömiä ovat imetysliivit ja niitä tosiaan tarvitsee useammat, kuten täällä onkin sanottu. Osta joustavat, koska rintojen koko vaihtelee päivän aikana ja eri päivien välillä jopa 2 kuppikokoa. Myös liivinsuojia kannattaa olla vähintään yhtä monta paria kuin rintaliivejä, koska sitä maitoa saattaa tulla niin, että muuten joutuisi vaihtamaan liivejä monta kertaa päivässä. Itsellä on 4 paria joustavia Kappahlilta ostettuja imetysliivejä (kaksi 2-packia), jotka ostin loppuraskaudessa kun en vielä tiennyt minkä kokoiset liivit tarvitsee eikä viitsinyt ostaa mitään kallista, jos ei olekaan sopivat. Onneksi ovat ja nämä joustaa sen verran, että siihen menee se 2 kuppikoon vaihteluväli ihan kivasti. Pehmukkeet saa irti halutessaan, joten voi käyttää yölläkin, vaikka yökäyttöön ostinkin erikseen Carriwellin "verkkoliivit". Eivät tue raskaita rintoja, mutta jos on tottunut nukkumaan nakuna niin kuin minä, niin on hyvä korvike siihen hommaan, koska imettäessähän EI nukuta alasti, jos ei halua olla vaihtamassa jatkuvasti lakanaa. Joo ja se äitiyspakkauksen kosteussuoja ei muuten ole meillä vauvan sängyssä vaan minun allani :D
Imetyspaitoja minulla on pari kappaletta, joita käytän hyvin vähän. Enemmän käytin niitä raskausaikana. Sen sijaan imetysliivien tavoin avattavia imetystoppeja minulla on pari kappaletta, jotka on koko ajan käytössä, joten niitä voin suositella korvaamaan imetysliivit + paidan yhdistelmän. Ostin Lindexiltä ja hyvin ovat toimineet, saatan ostaa kolmannenkin, koska tosiaan noita varsinaisia imetyspaitoja tulee kotona käytettyä hyvin vähän. Kaipaisin kyllä itse ihan perus trikoisia imetyspaitoja, koska tavalliset (bambu-)topit alkaa mennä pilalle, kun niitä siirtää rintojen alle imetyksen ajaksi ja normaalin paidan rullaaminen kokonaan ylös tekee liivien napsauttelusta kiinni vähän haastavaa, kun kiinnikkeitä ei nää ja talvella on vähän vilakka olla maha paljaana imetyksen ajan, etenkin jos vauva ei ole mikään nopea syömäri.
Äitiysvaatteita minulla sitten olikin runsaasti (lue: liikaa), niin paitoja kuin mekkojakin, shortsit ja legginssejä. Jos maha kasvaa isoksi, niin ainakin ne legginssit on hyvä olla, että on jotain mukavaa päälle laitettavaa, koska ei ole mukava, jos mahaa puristaa. Joustavat trikoopaidat voi mahtua päälle, mutta itsellä oli tosiaan ne äitiys-/imetyspaidat kovassa käytössä raskausaikana, vaikka nyt imettäessä ei olekaan tullut käytettyä kun en niitä kotona käytä ja julkisilla paikoilla ei 6vko vanhan vauvan kanssa uskalla vielä käydä. Zalandolta ostin valtaosan, mutta H&M:llä on ihan ok hinta-laatusuhteella äitiysvaatteita, jos ei hirveästi viitsi panostaa, eikä välttämättä kannatakaan, kun ei näitä niin pitkään ehdi käyttää. Ainoa mihin voi ja kannattaa panostaa on hyvät imetysliivit (Bravadoa on suositeltu) ja niihinkin vasta synnytyksen jälkeen, että tiedät mitä kokoa ostaa. Halvat kuitenkin kannattaa olla varuilta olemassa niin ei tarvi heti lähteä ostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Minä lainasin miehen vaatteita sitten kun omat verkkarit tms. eivät enää riittäneet. No, minulla oli niin pieni maha että synnärilläkin siitä lääkärit huomauttelivat. Joten etukäteen ei voi tietää mitä tarvitsee.
Mulla sama, kaksikin kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Välttämättömiä ovat imetysliivit ja niitä tosiaan tarvitsee useammat, kuten täällä onkin sanottu. Osta joustavat, koska rintojen koko vaihtelee päivän aikana ja eri päivien välillä jopa 2 kuppikokoa. Myös liivinsuojia kannattaa olla vähintään yhtä monta paria kuin rintaliivejä, koska sitä maitoa saattaa tulla niin, että muuten joutuisi vaihtamaan liivejä monta kertaa päivässä. Itsellä on 4 paria joustavia Kappahlilta ostettuja imetysliivejä (kaksi 2-packia), jotka ostin loppuraskaudessa kun en vielä tiennyt minkä kokoiset liivit tarvitsee eikä viitsinyt ostaa mitään kallista, jos ei olekaan sopivat. Onneksi ovat ja nämä joustaa sen verran, että siihen menee se 2 kuppikoon vaihteluväli ihan kivasti. Pehmukkeet saa irti halutessaan, joten voi käyttää yölläkin, vaikka yökäyttöön ostinkin erikseen Carriwellin "verkkoliivit". Eivät tue raskaita rintoja, mutta jos on tottunut nukkumaan nakuna niin kuin minä, niin on hyvä korvike siihen hommaan, koska imettäessähän EI nukuta alasti, jos ei halua olla vaihtamassa jatkuvasti lakanaa. Joo ja se äitiyspakkauksen kosteussuoja ei muuten ole meillä vauvan sängyssä vaan minun allani :D
Imetyspaitoja minulla on pari kappaletta, joita käytän hyvin vähän. Enemmän käytin niitä raskausaikana. Sen sijaan imetysliivien tavoin avattavia imetystoppeja minulla on pari kappaletta, jotka on koko ajan käytössä, joten niitä voin suositella korvaamaan imetysliivit + paidan yhdistelmän. Ostin Lindexiltä ja hyvin ovat toimineet, saatan ostaa kolmannenkin, koska tosiaan noita varsinaisia imetyspaitoja tulee kotona käytettyä hyvin vähän. Kaipaisin kyllä itse ihan perus trikoisia imetyspaitoja, koska tavalliset (bambu-)topit alkaa mennä pilalle, kun niitä siirtää rintojen alle imetyksen ajaksi ja normaalin paidan rullaaminen kokonaan ylös tekee liivien napsauttelusta kiinni vähän haastavaa, kun kiinnikkeitä ei nää ja talvella on vähän vilakka olla maha paljaana imetyksen ajan, etenkin jos vauva ei ole mikään nopea syömäri.
Äitiysvaatteita minulla sitten olikin runsaasti (lue: liikaa), niin paitoja kuin mekkojakin, shortsit ja legginssejä. Jos maha kasvaa isoksi, niin ainakin ne legginssit on hyvä olla, että on jotain mukavaa päälle laitettavaa, koska ei ole mukava, jos mahaa puristaa. Joustavat trikoopaidat voi mahtua päälle, mutta itsellä oli tosiaan ne äitiys-/imetyspaidat kovassa käytössä raskausaikana, vaikka nyt imettäessä ei olekaan tullut käytettyä kun en niitä kotona käytä ja julkisilla paikoilla ei 6vko vanhan vauvan kanssa uskalla vielä käydä. Zalandolta ostin valtaosan, mutta H&M:llä on ihan ok hinta-laatusuhteella äitiysvaatteita, jos ei hirveästi viitsi panostaa, eikä välttämättä kannatakaan, kun ei näitä niin pitkään ehdi käyttää. Ainoa mihin voi ja kannattaa panostaa on hyvät imetysliivit (Bravadoa on suositeltu) ja niihinkin vasta synnytyksen jälkeen, että tiedät mitä kokoa ostaa. Halvat kuitenkin kannattaa olla varuilta olemassa niin ei tarvi heti lähteä ostoksille.
Lisään vielä, että riippuen siitä mihin vuodenaikaan laskettu aika osuu, voi ulkotakille tulla tarvetta. Käytin miehen takkia 2 viikkoa, kunnes jäi pieneksi, joten oli pakko ostaa softshell-takki, jolla pärjäsi alkusyksyn ja vielä talvellakin. Synnytin marraskuun lopussa. Jos ostaa sellaisen 2in1 tai 3in1-takin, jossa on irrotettava raskauspaneeli ja mahdollisesti bonuksena myös vauvankantopaneeli, niin takki menee myös raskauden jälkeen. Omani on Mamaliciouksen ja odotan innolla, että pääsen vauvelia kantamaan ulkona, kunhan napero vähän kasvaa, ettei huku kantoreppuun ja/tai takkiin kokonaan :) Takki oli raskausaikana sopivan tilava ja nyt synnytyksen jälkeen menee ihan normitakkina.
Vierailija kirjoitti:
Kai sen nyt huomaa, kun ei mahdu enää entisiin vaatteisiin. Kokeile odottaa kaksosia.
Minä kokeilin tuota, en ostanut mitään äitiysvaatteita. Housuihin lisäsin resoria etuosaan. Imetysvaatteitakaan en hankkinut, vauvat oli helpompi ruokkia kotona kuin kaupassa.
Riippuu myös siitä millaisia töitä teet.
Itselläni oli esikoisen raskaudessa sellainen työ, jossa vaadittiin muodollista pukeutumista, normaalisti käytin housupukuja, mekkoja jne.
Onneksi sain kaverilta pari housupukua, varmaan jotain sikakalliita, ranskalaisen merkin vaatteita ja hankin pari mekkoa. Niillä sinnittelin töissä.
Kotona meni ihan tavalliset verkkarit ja T-paidatkin, ostin muutamia pidemmän mallisia. Muuten oli ehkä yhdet äitiysfarkut ja yhdet sellaiset siistit mustat housut.
Imetysliivejä oli varmaan viidet, kun niitä tartti yölläkin ja meni nopsaan likaisiksi vaikka kuinka käytti liivinsuojia.
Imetysvaatteita (liivien lisäksi) ei tainnut olla olemassakaan kun lapseni sain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä tuolla on vuodenajan kanssa?
Hassua että äidin pitäisi unohtaa oma mukavuus raskauden ja imetyksen aikana. Ei ole synti hankkia itselleen tarkoituksenmukaiset vaatteet.
Oho. Siitä unohtui lause. Eli siis en ostanut edes isompaa talvivaatetta vatsan peitoksi.
Kyllä minulla oli silti ihan mukavaa vaatteissani. En vain näe järkeä hankkia vaatteita, joiden käyttöikä on lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kaupungilla kivempi ettei näy sekä vatsa että tissit, varsinkin kylmillä säillä. Lisäksi, itse imetin muutaman vuoden, olin jo palannut toki töihin mutta pidin silti mukavia imetysvaatteita työvaatteiden alla vaikka imetyksiä taaperolla vain pari kertaa /pvä.
Mulla oli yhdet äitiyshousut kodin ulkopuoliseen menoon,loput verkkareita kotona. Yhtään äitiyspaitaa,vain collageita,yhtään liiviä en ostanut,kun en muutenkaan käytä. Halvalla pääsin,kun en muutenkaan vaatteilla koreile.
Ps. Olin muuten töissä vielä kolme päivää ennen laskettua synnytystä.