Kuinka paljon lapsen saava OIKEASTI tarvitsee äitiys- ja imetysvaatteita?
Mitkä hankinnat ovat välttämättömiä? Suosituksia parhaista vaatteista ja kaupoista?
Olen ihan pihalla :D. Kiitos avusta!
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmesta vauvasta kaksi oli talvivauvoja. Yhtään äitiysvaatetta tai imetysvaatetta tai imetysliiviä en ostanut.
Mitä tekemistä tuolla on vuodenajan kanssa?
Hassua että äidin pitäisi unohtaa oma mukavuus raskauden ja imetyksen aikana. Ei ole synti hankkia itselleen tarkoituksenmukaiset vaatteet.
Mikä on tarkoituksenmukainen vaate? Collegepusero tai T-paita venyvät vatsan yli ihan hyvin, imetysvaatteen ei tarvitse olla sen oudompi kuin tavallinen pusero, jossa on edessä napit tai vetoketju. Kaikki eivät imetä lapsiaan julkisissa tiloissa, joten läheskään kaikki eivät tarvitse erityistä tarkoituksenmukaisten vaatteiden repertuaaria, kun tavallisillakin, monikäyttöisillä pärjää hyvin.
Laita sitten pyyhkeitä sänkyyn kun maito nousee <3 Se tulvii yli nääs.
Minulla oli kaksi imetystoppia (Lindex) ja yhdet liivit (Vauvapiste, tai jokin vastaava, joka on tainnut jo lopettaa). Raskausvaatteita en hankkinut, pidin joustavia ja väljiä normaaleja vaatteita. Lapsi on kohta 3-vuotias, mutta käytän noita imetysvaatteita usein edelleen... Ovat mukavia päällä.
Imetystopit oli helppoja käyttää ja imetyspaitoja kyllä tuli käytettyä paljon. Kävin paljon vauvakerhoissa yms. missä ne oli käteviä. Raskaana ollessa toki kunnon raskaushousut, jotka ei paina.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nyt kaksi imetys toppia ja varmaan viidet imetys liivit ja 3vk ikäinen vauva. Maitoa tulee aika paljon ja melkein joka imetys kerta tulee maitoa siitä toisesta tissistä ja vuotaa suojan yli liiviin. Lisäksi öisin hikoilen paljon maidonnousun johdosta, joten aika monesti saa vaatteita ja lakanoita vaihtaa. Tämä vaihe onneksi kestää vain vähän aikaa ja tilanne tasoittuu muutaman viikon päästä viimeistään.
Sama täällä, öisinkin imetysliivit päällä. Pidän aina toisenkin rinnan auki kun imetän ja päästän siitä heruvan maidon harsoon. Säästyy pyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmesta vauvasta kaksi oli talvivauvoja. Yhtään äitiysvaatetta tai imetysvaatetta tai imetysliiviä en ostanut.
Hassua että äidin pitäisi unohtaa oma mukavuus raskauden ja imetyksen aikana. Ei ole synti hankkia itselleen tarkoituksenmukaiset vaatteet.
Mikä on tarkoituksenmukainen vaate? Collegepusero tai T-paita venyvät vatsan yli ihan hyvin, imetysvaatteen ei tarvitse olla sen oudompi kuin tavallinen pusero, jossa on edessä napit tai vetoketju. Kaikki eivät imetä lapsiaan julkisissa tiloissa, joten läheskään kaikki eivät tarvitse erityistä tarkoituksenmukaisten vaatteiden repertuaaria, kun tavallisillakin, monikäyttöisillä pärjää hyvin.
Imetysliivit on tarkoitettu ihan kaikenlaisilla paikoilla käytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla toimi aivan hyvin sloggin comfort top.
Äitiysvaatteita olen ostanut tähän mennessä kahdet mustat sukkahousut, toiset paksummat talvisukkahousut ja toiset ohuemmat. Onneksi on etätyöt, muuten olisi tarvetta useammalle parille. Ainoa kauppa, josta löysin oli Lindex ja etenkin nuo paksut talviversiot ovat ihanat.
Varmaan jossain vaiheessa tulee ostettua jokin mekko, jossa ei ole vyötärön kohdalla vaakasuorassa olevaa leikkausta. Sellaisten olen havainnut olevan välillä ikäviä, vaikka mekko muuten olisikin väljä.
Liivit pitäisi myös ostaa jossain vaiheessa. Jotkut edullisemmat kaarituettomat voisi ostaa vaikka heti, jos jostain löytyisi tarpeeksi tukevat.
Vierailija kirjoitti:
Mahatuubilla pystyy jatkamaan omien paitojen käyttöä. Myös housuihin on saatavilla "lisäpaloja" tai en tiedä miksi niitä kutsutaan :)
Kuminauhaksi napinlävessä😁
Oon nyt rv28 ja toinen raskaus. Tähän asti oon pärjänny yksillä mammafarkuilla ja -legginsseillä. Yläosina käytän ihan normivalikoimastani löysiä malleja. Ja miehen flanellipaitoja 😊 Raskautta on vielä jäljellä ja maha tulee kasvamaan. Tekis tavallaan mieli investoida johonkin ihan uusiin paitoihin jne jotka sais mut tuntemaan itseni edes vähän tyylikkäämmäksi. Mut sit taas just ekologiseltakin kannalta ahdistaa ostaa uusia vaatteita jotain 10-12 viikon käyttöä varten.
Vanhat rintsikat on jääneet pieniksi ja oon siirtynyt imetysliiveihin. Mulle käy nyt ihan hyvin samat liivit, mitä käytin esikoisen imetysajan. Imetyspaitoja suosittelen mäkin, tosi käteviä julkisella paikalla mutta myös ihan kotona. Boobin paidat oli hyviä, paljon parempia käytettävyydeltään minusta kuin henkkamaukan.
Hyvin toimii imetyksessä perus toppi, jonka päällä perus paita. Nosta paita ylös ja toppia vedät vähän alas, eikä tarvitse olla maha paljaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin yölläkin kun maitoa valui, oli pakko pitää liivinsuojia, ettei sänky olisi uinut maidossa, jos vauva nukkui pidemmän pätkän, sänky ui silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en minä ainakaan olisi voinut pitää tavallisia omia vaatteitani. Kaarituet kaikissa liiveissä, eikä niitä suositella alle 3 kk imetyksen alusta jos koskaan. Voivat aiheuttaa tukoksia. Pillifarkut sun muut eivät mahtuneet, siirryin matalavyötäröisiin väljiin housuihin. Ostin kaiken kirppikseltä ja myin sitten eteenpäin myöhemmin. Liikuin paljon vauvan kanssa kodin ulkopuolella, joten oli kätevää kun oli imetystopit ja muut joiden avulla vauvan ruokki missä vain ilman että koko rintamus ns tiskissä.
Mulla oli yhdet äitiyshousut käytössä, pari imetyspaitaa ja liivit. En kerinnyt edes itse ostaa liivejä kun lapsella oli niin kiire maailmaan että tuli kuukauden etuajassa. Jouduin lähettämään äitin liivikaupoille. En kyllä tiedä kuka niitä liivejä suunnittelee kun mistään ei löytynyt tarpeeksi isoa kuppikokoa, piti sitten tilata että sai sopivat. Monesti sai raskauden aikanakin hankki isompaa liiviä kun joka kuukausi totesi että ei mahdu enää päälle. Tissit turposi jo ennen kun menkat jäi pois.
Vaikka monet varoittelee tulvista ja imetysliivien välttämättömyydestä, niin todellisuudessa tuo on hyvin yksilöllistä. Ehkä jos kuitenkin maltat odottaa synnytyksen jälkeen, että hankit enemmän noita imetysvaatteita. Itse en välittänyt noista imetysvaatteista koskaan ja olisihan se toisaalta ollut vähän hassua, jos olisin oikeasti käyttänyt imetysvaatteita 5 vuotta putkeen. Tuon ajan olen nyt imettänyt yhtä mittaan, kun olen saanut tässä 3 lasta ja imetin raskausajankin. Sitten synnytyksen jälkeen on sitten jossain vaiheessa loppunut isomman sisaruksen imetys. Mulla on aina tullut hyvin maitoa, mutta eipä se ole kuin muutamia kertoja kastellut sänkyä. Öisin en voisi koskaan pitää liivejä, liian epämukavaa. Ihan olen vain nostanut paitaa hieman ja ottanut tissin normiliiveistä, ei se imetys sen kummempaa ole. Tosin kaarituellisia liivejä käytän nykyään vähemmän, koska kaarituettomat liivit sallii enemmän rintojen koon vaihtelua. Katsot sitten myöhemmin miten itse koet olon mukavaksi.
Miten ootte ratkaisseet sen, jos jo hyvin varhaisilla viikoilla on pakko hankkia isompia rintsikoita? Millaiset kannattaa? Imetysliiveille ehkä liian aikaista?
Omat pakolliset oli:
- Äitiys t - paitoja 5
-äitiyshousuja 4 (2farkut, 2 collarit)
- äitiysmekko talveen + sukkikset
-äitiys kesähousuja 2
- äitiyskesämekko
-Äitiysuimapuku
- äitiyspitkähihainen
-imetysliivejä 5 kpl (etukäteenvaratut 2 jäi pieniksi synnytyksen jälkeen)
-Raskaustukivyö!
-tukisukat
-äitiyspikkareita 7
Omat ja miehen vaatteet mitä lisäksi käytin venyi piloille, paitsi auki käytetyt neuletakit.
Kengätkin oli pakko ostaa uudet kun jalka turposi. Vatsani oli tosi iso ja kipeä, jos sitä painoi joku vyörärönauha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en minä ainakaan olisi voinut pitää tavallisia omia vaatteitani. Kaarituet kaikissa liiveissä, eikä niitä suositella alle 3 kk imetyksen alusta jos koskaan. Voivat aiheuttaa tukoksia. Pillifarkut sun muut eivät mahtuneet, siirryin matalavyötäröisiin väljiin housuihin. Ostin kaiken kirppikseltä ja myin sitten eteenpäin myöhemmin. Liikuin paljon vauvan kanssa kodin ulkopuolella, joten oli kätevää kun oli imetystopit ja muut joiden avulla vauvan ruokki missä vain ilman että koko rintamus ns tiskissä.
Saman asian se paitapusero ajaa kuin imetystoppi ja ap kyseli nimenomaan vaihtoehtoja kerskakulutukselle.
Minulla oli kahdet äitiyshousut,ja yhdet sukkahousut. Käytin omia löysempiä paitojani/mekkoja loppuun asti.
Millekään imetysvaatteelle/liiville ei ollut tarvetta.
Itse ostin kaiken maailman imetysliiviä ja -paitaa ja ekaa (osa)imetin kolme viikkoa, tokaa kaksi. Maito vaan loppui, tai no ei sitä missään vaiheessa edes tullut kunnolla. Että ei ehkä kannata tehdä niin kuin minä ja panostaa ennakkoon pientä omaisuutta noihin imetysjuttuihin, kun ei voi etukäteen tietää onnistuuko koko imetys.