Inhoan miestäni ja haluan erota, olen työtön
Kuinka voin toimia, että pääsen eroon tästä? Voin erittäin huonosti. Minulla ei ole rahaa eikö omaisuutta. En ole saanut työtä korkeasta koulutuksesta huolimatta. Perhettä tai ystäviä ei ole.
Kommentit (92)
Eroat miehestä. Suhteellisen yksinkertaista jos ei ole yhteisiä lapsia.
Hommaat ensiksi oman kämpän ja aloitat alusta. Pistät itsesi fyysisesti ja henkisesti kuosiin ja otat elämäsi omaan kontrolliisi. Syteen tai saveen.
Vierailija kirjoitti:
Eroat miehestä. Suhteellisen yksinkertaista jos ei ole yhteisiä lapsia.
Minulla ei ole ketään muuta. Eikä ole oikeasti yhtään rahaa.
En voi saada asuntoa. Tilillä on oikeasti noin 100 euroa tällä hetkellä.
Ap
Tee elämästä sellaista kuin siitä haluat.
Vain itse voit vaikuttaa elämäsi laatuun.
Aloita tänään, niin olet huomenna onnellinen.
Sanot miehellesi, että inhoat häntä. Miehesi hoitaa sen jälkeen käytännön järjestelyt.
Eli haet asuntoa. Jos ei ole rahaa, haet toimeentulotukea, soita siis Kelaan ja pyydä neuvoa asunnon takuumaksun kanssa yms.
Pyydä terveyskeskuksesta aika lääkärille, joka ohjaa sinut myös psykiatrisen sairaanhoitajan tai psykologin juttusille. Soita mieli ry:n numeroon jos et kestä oloa tässä hetkessä.
Etsi itsellesi oma vuokra-asunto. Hae Kelasta toimeentulotukea vuokravakuuteen ja muuttokuluihin sekä elantoon. Hae Kelasta asumistukea. Jos olette naimisissa, varaudu että miehesi elatusvelvollisuutta selvitetään toimeentulotuen yhteydessä. Aviopuolisoilla on lain mukaan velvollisuus elättää toisiaan siihen saakka kunnes avioero astuu voimaan. Tällä ei varsinaisesti ole sinulle haittaa eli vaikka mies ei auta sinua taloudellisesti, ei sinulle siitä tule ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Eroa miehestä ja hanki työpaikka.
Olen hakenut työtä kahden vuoden ajan. En ikinä saa työtä. Olisin eronnut jo aikaa sitten jos olisin voinut. En halua asunnottomaksi tai johonkin köyhäasuntolaan.
Ap
Miksi menit yhteen miehesi kanssa alunperin? Kai hänessä jotain hyvää oli?
Ymmärrän sinua, mutta kaipaatko vertaistukea pärjäämisellesi taloudellisesti, aikomaasi eroon vai sekä että?
Avaa hieman enemmän niin pystyy ottamaan kantaa paremmin
Et joudu mihinkään asuntolaan, vaan kaupunkisi/kuntasi vuokra-asuntoon, tai ainakin asuntojonoon.
Täytyy vaan ottaa askel kerrallaan. Raha-asiat lähtevät kelan kautta lutviutumaan ja keskusteluapua olisi varmaan hyvä saada.
Ok. Inhoat miestä, joka käytännössä maksaa elämisesi ja asumisesi. Tilanteesta ei ehkä ole nopeaa ulospääsyä, mutta voit kuitenkin lähteä selvittämään ja hoitamaan asioistasi niin, että saavutat tavoitteesi ja voit lähteä suhteesta.
Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi. Hae töitä. Jos et mitään työtä onnistu saamaan, pyri työvoimapoliittiseen koulutukseen työllistävälle alalle. Koulutuksen jälkeen todennäköisesti saat töitä. Työpaikan kautta voi avautua esim. työsuhdeasunto sinulle. Ulospääsy tilanteessasi edellyttää siis sarjan oikeansuuntaisia elämänmuutoksia, sinun täytyy olla aktiivinen ja ymmärtää ettei ole mitään helppoa ratkaisua, jolla saisit kaiken kerrralla kuntoon. Eikä kukaan muu kuin sinä itse voi muuttaa elämääsi.
Sitten menet ensimmäiseksi sosiaaliapuun, niin siellä järjestävät sinulle jonkinlaisen asunnon. Esitä siellä asiat rehellisesti mutta dramaattisesti. Saat luultavasti maksusitoomuksen jonnekin C-luokan asuinalueelle, mutta alkuhan sekin on.
Kannattaa tarkistaa Kelasta, että mikä on kaupunkisi kohtuullinen vuokra. Jos haet vuokravakuutta Kelasta ylikalliiseen asuntoon, niin hylkypäätös tulee. Turussa esim. 540e/kk + vesi on kohtuullinen yhdelle hengelle. Jos vuokra on kohtuullinen ja tulot eivät ole suuret, luulisi päätöksen olevan myönteinen.
Olen henkisesti ja fyysisesti ihan hyvässä kunnossa. Haluan erota, mutta minulla ei ole varaa siihen! En halua keskusteluapua, haluan kodin ja työn, että voin jättää miehen, jota en rakasta ja jota halveksun. Ilman perhettä tai ystäviä en näköjään pysty tähän. Mikään Kela EI auta.
Ap
Jatkan 13 kysymyksiä, vaikka.eri kyselijä olenkin:
Ja miksi nyt haluat miehestäsi eroon? Oletko 'vain' pitkästynyt kaikkeen, vai onko takana esim jotain kaltoinkohtelua?
Miksi sinulla ei ole yhtään rahaa? Mihin kaikki rahasi menevät? - käyttääkö mies teidän molempien rahat 'yhteiseen hyvään' vaiko oletko itsenäinen omien tukieurojesi kanssa?
Käykö mies töissä?
Oletteko yhdessä jumissa kaikki päivät?
Jos mies on yhä ihan ok, mutta elämä jumittaa ja on tylsää... ehkä neuvoisin ensin hakeutumaan johonkin koulutukseen tai töihin, vapaaehtoisympyröihin tai harrastuksiin. Saattaa olla, että se elämä miehen kanssakin rupeaisi tuntumaan taas yhtä hyvältä kuin silloin kun muutitte yhteen?
Onko edes ketään joka ymmärtää?
Ap