Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12v lapsi kuulee ja näkee harhoja

Vierailija
07.01.2021 |

Lapseni kertoi, että on lähikuukausien aikana alkanut kuulemaan puhetta sekä näkemään ”varjoja”. Otanko yhteyttä psykiatriin?

Kommentit (178)

Vierailija
61/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenia

Lapselle ei tehdä diagnoosia. Ei ole mitään takeita, että kyse on sch:sta. Yhteys omaan terveyskeskukseen, josta lähete yliopistosairaalaan (/keskussairaalaan). Mitä pikemmin puututaan, sen parempi lopputulos.

Lapsuuden skitsofrenia on kyllä olemassa, samoin myös hebefreeninen.

Totta kai on, mutta lapselle ei tehdä dg:tä ”noin vain”. Nykyään seuranta-aika on hyvinkin pitkä (vuosia), ennen kuin hebefrenia dg:n voi saada.

Moni toipuu hyvällä hoidolla, joka aloitetaan viiveettä.

Mikä hoito?

Vierailija
62/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

syökö esim.antihistamiinia? Eräs sellainen aiheutti lapsellemme kaikenmaailman ääni- ja näköharhoja sekä pakko-oireita. Nuo kaikki oireet loppuivat 3 päivän päästä siitä kun lopetimme ko.antihistamiinin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

syökö esim.antihistamiinia? Eräs sellainen aiheutti lapsellemme kaikenmaailman ääni- ja näköharhoja sekä pakko-oireita. Nuo kaikki oireet loppuivat 3 päivän päästä siitä kun lopetimme ko.antihistamiinin.

Ei syö mitään lääkkeitä.

Vierailija
64/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsellani on aina ollut isosisko, vaikka isällään on vain yksi lapsi ja minäkin olen vain kerran synnyttänyt, tämän ainokaiseni. Lapsi näkee ja kuulee ja juttelee ja leikkii tämän siskonsa kanssa. En ole koskaan ajatellut, että kyse olisi jostain vakavasta.

Vierailija
65/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla stressiä tai väsymystä? Kannattaa viedä juttelemaan terapeutille. Ei noin pienellä saisi olla stressiä.

Olen itse 28-vuotias ja ainakin viimeiset 10 vuotta olen väsyneenä ja stressaantuneena kuullut kuiskutusta iltaisin ja päivän aikana näen varjoja silmäkulmissa. Silloin tiedän että nyt ei saa venyttää jaksamista yhtään lisää. Mitään varsinaisia mielenterveyden ongelmia ei ole kuitenkaan tullut. Olen ihan kokopäivätöissä ja elän normaalia elämää näistä ajoittaisista harhoista huolimatta.

Vierailija
66/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mom dad i’m longer the boy you used to see

Vierailija
67/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla stressiä tai väsymystä? Kannattaa viedä juttelemaan terapeutille. Ei noin pienellä saisi olla stressiä.

Olen itse 28-vuotias ja ainakin viimeiset 10 vuotta olen väsyneenä ja stressaantuneena kuullut kuiskutusta iltaisin ja päivän aikana näen varjoja silmäkulmissa. Silloin tiedän että nyt ei saa venyttää jaksamista yhtään lisää. Mitään varsinaisia mielenterveyden ongelmia ei ole kuitenkaan tullut. Olen ihan kokopäivätöissä ja elän normaalia elämää näistä ajoittaisista harhoista huolimatta.

Joo teen näin. Psykoosilääkitystä en kyllä aloita noin nuorelle lapselle.

Vierailija
68/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsellani on aina ollut isosisko, vaikka isällään on vain yksi lapsi ja minäkin olen vain kerran synnyttänyt, tämän ainokaiseni. Lapsi näkee ja kuulee ja juttelee ja leikkii tämän siskonsa kanssa. En ole koskaan ajatellut, että kyse olisi jostain vakavasta.

Olisin huolissani.

Vierailija
69/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä Ap:lle. Yritä olla huolestumatta liikaa ja varaa aika lääkäriin. Saattaa olla jotain ohimenevää kehitykseen liittyvää. On myös paljon ihmisiä jotka kuulevat ääniä koko elämänsä, mutta eivät ole sairaita. Ja sitten on niitä jotka ovat sairaita, mutta aika moni hyötyy nykyajan lääkkeistä ja hoidoista (ei läheskään kaikki). Minun lapsellani on sukurasitteita, mutta yritän silti pitää pään kylmänä. Välillä toki hiipii mieleen ajatus, että "menetänkö" hänet henkisesti tai konkreettisesti joskus, liian varhain. Mutta ei auta, näillä mennään.

Vierailija
70/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin huolissani.

Miksi? Eikö sinulla ollut mielikuvituskaveria lapsena? Eivätkö pehmolelut olleet sinulle eläviä olentoja?

Vierailija
71/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko lapsellasi olla ongelmaa riittävän unen suhteen? Väsymys voi aiheuttaa harhoja joillakin.

Vierailija
72/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko lapsellasi olla ongelmaa riittävän unen suhteen? Väsymys voi aiheuttaa harhoja joillakin.

En usko.

-Ap

Vierailija
73/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin huolissani.

Miksi? Eikö sinulla ollut mielikuvituskaveria lapsena? Eivätkö pehmolelut olleet sinulle eläviä olentoja?

Ei ole ollut

Vierailija
74/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on skitsofreenikko selvästi

Vierailija
75/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä Ap:lle. Yritä olla huolestumatta liikaa ja varaa aika lääkäriin. Saattaa olla jotain ohimenevää kehitykseen liittyvää. On myös paljon ihmisiä jotka kuulevat ääniä koko elämänsä, mutta eivät ole sairaita. Ja sitten on niitä jotka ovat sairaita, mutta aika moni hyötyy nykyajan lääkkeistä ja hoidoista (ei läheskään kaikki). Minun lapsellani on sukurasitteita, mutta yritän silti pitää pään kylmänä. Välillä toki hiipii mieleen ajatus, että "menetänkö" hänet henkisesti tai konkreettisesti joskus, liian varhain. Mutta ei auta, näillä mennään.

Olenko sairas jos minulla on harhaluuloja

Vierailija
76/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä enää mieti näitä , vaan tilaa aika kokeneelle lasten neurologille. Siitä lähdetään asiaa tutkimaan ja pääsette selvyyteen mahdollisimman pian. Myös epätietoisuus on raskasta.

Voimia.

Vierailija
77/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä enää mieti näitä , vaan tilaa aika kokeneelle lasten neurologille. Siitä lähdetään asiaa tutkimaan ja pääsette selvyyteen mahdollisimman pian. Myös epätietoisuus on raskasta.

Voimia.

Miksei psykiatrille?

-AP

Vierailija
78/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuloharhat eivät ole pelkästään skitsofrenialle ominainen oire, vaan niitä esiintyy muidenkin (muistaakseni) esim. ahdistushäiriöiden kanssa. Se ei siis ole määräävin kriteeri diagnoosille.

Vierailija
79/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimia.

Miksei psykiatrille?

-AP

Varaa aika ihan vaan lääkärille ja hän miettii mihin osoitteeseen lähettää. Luulen, että tässä on tietty järjestys jossa pitää sulkea pois muita vaihtoehtoja. Siksi neurolle ensin, mutta varmasti tapauskohtaisesti. 

Vierailija
80/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin huolissani.

Ei ole ollut

Se vasta olisi minusta huolestuttavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi