Auto lähtee aamulla melko laiskasti käyntiin. Pidän lämmitysjohdossa. Onko vika akussa? Se on nyt noin 5v ikäinen.
Kommentit (26)
Miten pitkää ajomatkaa ajat kerralla? Lyhyessä kaupunkipätkäajossa ilmaan maantiepätkiä akku ei ehdi latautua täyteen. Tosin akut ei kestäkään nykyään montaa vuotta, auton alkuperäinen akku voi kestää hyvin 10-15 vuotta, mutta sen tilalle ostettu laatumerkkiä oleva akku kuitenkin vain 5 vuotta.
Akku voi hyytyä jopa parissa vuodessa. Mittauta akun jännite. Voi toki vikaa olla myös maadoituksessa tai starttimoottorissa.
Vierailija kirjoitti:
Laturi vasta vaihdettu. Ap
Eli akku tyhjeni kun huomattiin laturivika? Siitä ne akut usein hajoaa kun pääsee täysin purkautumaan. Aika yleistä että laturin hajoamisen jälkeen akkukin menee vaihtokuntoon. Varsinkin vanhahko akku ei kestä syväpurkautumista.
Jos ajat lyhyttä matkaa niin akku ei ehdi latautua tarpeeksi ,joten se tyhjenee koko ajan jolloin starttiaika pitenee, lopulta ei starttaa enää ollenkaan. Vasta n. 15 min. kuluttua akku alkaa latautumaan, jotkut uudet autot lataavat akkua ainoastaan moottorijarrutuksessa, eli eivät ajaessa kuten ennen aina. Tämä ongelma näkyy kylminä talvikausina, ei kesäaikana. Ylläpitolaturi poistaa ongelman. Laitatin omaani, maksoi n. 300 e töineen. Halvempiakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda akkunesteet.
Sincc
Ne pitää olla sitten pakkasen kestävät nesteet.
Akun kestoa pidentää ajamalla pidempiä matkoja, ei mitään 3min kauppareissuja. Tulpat milloin vaihdettu? Ja kauanko pidät lämmityksessä? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laturi vasta vaihdettu. Ap
Eli akku tyhjeni kun huomattiin laturivika? Siitä ne akut usein hajoaa kun pääsee täysin purkautumaan. Aika yleistä että laturin hajoamisen jälkeen akkukin menee vaihtokuntoon. Varsinkin vanhahko akku ei kestä syväpurkautumista.
Ääni tälle. Omassakin akku meni huonoon kuntoon laturin hajoamisen jälkeen koska pääsi tyhjenemään täysin. Käynnistysakut ei kestä tyhjenemistä.
Johtuu siitä, että pidät kiinni johdossa. Auton lämpötilasensori näyttää plussaa kun motti on oikeasti jäässä, siksi ei osaa antaa oikeaa seosta polttoainetta.
Ota pois johdosta ja huomaa ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda akkunesteet.
Sincc
Ne pitää olla sitten pakkasen kestävät nesteet.
Ei niitä nykyyän pysty itse vaihtelemaan. Kertakäyttöisiä ovat.
Mulla 8v sitten vaihdettu akku. Kestää kaupunkiajossa mutta käy yskimään kun pitkään ajaa lyhyitä matkoja. Kerran kuussa pyrin tekee pidemmän ajon, nyttekin ajoin reilu 200km ja kyllä kehrää.
Eli nyt päiväreissu jonnekin suunnittele ni autokin kiittää. Moottoritellä voi suoralla vähän päästellä höyryjä, lähtee "paskat liikkeelle".
Ap kertoi että laturi hiljattain vaihdettu, eiköhän syy ole silloin selvä että laturin hajotessa akku päässyt tyhjenemään täysin ja siksi mennyt huonoon kuntoon.
Kyseessä dieselauto. Ajelen usein lyhyttä matkaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä dieselauto. Ajelen usein lyhyttä matkaa. Ap
Tässä se syy. lyhyessä matkassa. akku ei kerkiä latautumaan. Koita ladata akkua akkulaturilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä dieselauto. Ajelen usein lyhyttä matkaa. Ap
Tässä se syy. lyhyessä matkassa. akku ei kerkiä latautumaan. Koita ladata akkua akkulaturilla.
Talviaikana pitäisi muutenkin ladata ajoittain akkua joko akkulaturilla, tai ajamalla pidempiä lenkkejä. Ja ihan ehdotonta, jos autossa on Webasto, tms. lisälämmitin.
-Ex-autoasentaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajat lyhyttä matkaa niin akku ei ehdi latautua tarpeeksi ,joten se tyhjenee koko ajan jolloin starttiaika pitenee, lopulta ei starttaa enää ollenkaan. Vasta n. 15 min. kuluttua akku alkaa latautumaan, jotkut uudet autot lataavat akkua ainoastaan moottorijarrutuksessa, eli eivät ajaessa kuten ennen aina. Tämä ongelma näkyy kylminä talvikausina, ei kesäaikana. Ylläpitolaturi poistaa ongelman. Laitatin omaani, maksoi n. 300 e töineen. Halvempiakin on.
On tietenkin. Kolmellakympilläkin saa, katselin toissapäivänä ..
Sincc
No ei kyllä mitään kolmenkympin ylläpitolaturia kannata kiinteäksi autoon asentaa. Halpislaturi toki ihan hyvä apu siinä että voi välillä ladata akun täyteen, mutta aikamoista puuhastelua, ihmiset varmaan haluaa sen kiinteän laturin joka lataa samalla kun auto piuhassa kiinni moottorinlämmitintä varten.
Sytytystulpat joi olla huonot, tai niiden johdot.
Vierailija kirjoitti:
Sytytystulpat joi olla huonot, tai niiden johdot.
Dieselissä?
Voipi olla.