Vaikeasta ocd:stä kärsivät, kertokaa elämästänne / selviytymistarinoitanne
Minulla on ollut lapsesta asti, pahentunut vuosien aikana. Nykyisin lähemmäs 30v. pystyn käydä kyllä puolipäiväisesti töissä joskaan en tähtää uralla etenemiseen, sillä oireiden vuoksi en uskalla haalia itselleni vastuualueita koska ihan jo viimeisinä työpaikalla oleminen on minulle vaikeaa.
Oireet ovat lähinnä pesemistä ja tarkistelua, enkä pysty päivässäni tekemään juuri mitään ilman pakko-oireita. Eli ahdistusta aiheuttaa kaikki mahdollinen ovien sulkeminen (jääkaappi, ulko-ovet, kaapin ovet) käsienpesut, hiustenpesu, tiskaaminen ym. Tarkastelen että tavarat ovat paikallaan ja että laitteet ovat pois päältä. Nukkumaan meneminen on yksi vaikeimmista asioista mitä tiedän; jättää koko asunto niille sijoilleen koko yöksi.
Inhoan oireitani, ne pilaavat elämäni. Olen ihan normaali ja fiksu ihminen, mutta oireiden takia olen lannistunut ja elämäni on tosi rajoittunutta. Minussa ei ole sellaista taistelijaa myöskään että haluaisin "uhmata" kohtaloani, vaan todellakin koen arjen niin hankalaksi jo muutenkin etten tahdo ottaa ylimääräisiä haasteita.
Kaipaisin vähän vertaistukea. Sinä joka sairastat pakko-oireista häiriötä siinä määrin että se todella rajoittaa elämääsi, miten olet edennyt elämässäsi?
Teetkö sitä työtä mitä haluat, oletko edennyt urallasi oireista huolimatta? Miten pärjäät oireiden kanssa, mitä ajattelet niistä?
Onko jotain vinkkiä tai "salaisuutta" minkä voisit jakaa?
Luin jotain että yksi 40:stä sairastaa ocd:ta. Emme siis ole yksin vaivamme kanssa.
Kommentit (26)
1/8 osa zopinoxista (nukahtamislääke) lopettaa OCD-oireet noin tunniksi kerrallaan. Jos onnistut sinä aikana aloittamaan jonkun aktiviteetin, joka vie mukanaan ja pääset flow-tilaan, saat lisää oireetonta aikaa vaikka zopinoxin vaikutus on jo loppunut.
SSRIt auttaa jonkin verran, samoin myös antipsykootti. Myös betasalpaajasta hyötyä. Tärkeetä että nukkuu riittävästi, vatsa toimii säännöllisesti ja huolehtii, ettei verensokeri tipu liian alas. Välttää ihmissuhdedraamaa ja alkoholia.
Muistaa että kofeiini ja nikotiini usein lisää kierroksia ja sitä kautta pahentaa oireilua.
Itsellä on OCD, ollut jo yli 40 vuotta. Käytän paljon myös kännykällä videoimista oireiden hallintaan.
Millasia oireita AP sulla tarkalleen on? Voin yrittää ehdottaa jotain keinoja niiden hallintaan.
Vaarallinen ohje. Vahvistaa sairauden jatkumista tuo kompulsio ja vakuuttelu.
Nämä ohjeet on hoitoprotokollan vastaisia. Mentävä kohti pakkoajatuksia ei saaajoittaa elämää se kompulsiota.
Jos lääkkeet , kognitiivinen terapia ei ole auttanut niin kokeilisin laajentaa tajuntaa.
Lsd:llä tai sienillä.
Turvallisen ihmisen seurassa joka olisi vain läsnä tripin ajan ja voisi ohjata puheella trippiä keskittymään pakko-oireisiin.
Jos tilanne on ap sinulla noin paha, et voi menettää mitään jos kokeilet. Lsd poistuu kyllä elimistöstä ja kaikki on ohi 12 tunnissa.
Jos olisin ap, kokeilisin.