Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pomon asiaton(?) käytös

07.01.2021 |

Toivottavasti täällä ei nyt kukaan tunnista minua, sillä kävin vasta tällä viikolla tutustumassa kyseiseen työpaikkaan. Mutta siis:

Kyseessä on asiakaspalvelualan yksityinen yritys. Sovimme maanantaina että menisin tiistaina käymään ja tutustumaan tähän työpaikkaan, ja katsomaan miten homma lähtee sujumaan. Emme sopineet mitään muuta kuin saapumisajaksi klo.11.

Menin paikalle. Heti ensimmäisenä minut laitettiin suoraan tuumasta toimeen tekemään töitä, mikä oli ok koska se oli ns. Perehdyttämistä. Huomasin pian että pomo kutsui kaikkia muita nimellä, paitsi minua. Minä olin "tyttö". "Hei tyttö tule tänne" "Me tehdään tytön kanssa tämä" "Näyttäkää tytölle" jne. Minua alkoi vaivaamaan tuo tytöttely. Hän olisi voinut kysyä nimeni uudestaan, jos ei muistanut sitä. Tosin paikassa oli jo työntekijä joka oli kanssani samanniminen, eikä kellään muulla ollut ongelmia muistaa nimeäni.

Muuten paikka oli mukava ja pomokin ihan mukava ja kannustava, mutta itse työpaikan toiminnasta hän oli oikeasti aika pihalla. Hän kysyi minulta miten asia x kuuluisi tehdä, koska hän ei itse tiennyt. Olin vähän hämilläni että hän oli se, jonka piti ohjeistaa minua, mutta kysyikin itse apua minulta.
Hän myös unohti kertoa paikan päällikölle etten ollut tullut työvuoroon vaan nimenomaan "tutustumaan", ja kohta huomasinkin että olin tehnyt täysin ilmaista työtä jo 4,5h (pomo itsekin sanoi etten tule saamaan mitään korvausta). Mainitsin asiasta ja sain lähteä pois, kun pomo lähtikin yhtä äkkiä pois ja jätti minut tekemään hommia. Olin jo aiemmin kysynyt pomolta että kauanko hän ajatteli että olisin paikanpäällä, ja hän vastasi vain "Vielä jonkun aikaa".
Minut olisi ilmeisesti pidetty siellä iltaan, sulkemisaikaan asti, ellen olisi sanonut paikan päällikölle että emme olleet sopineet niin. Jäi vähän paska maku suuhun. Mitä mieltä te olette?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi itse pitänyt mitenkään pahana. Kun olen miesvaltaisella alalla, niin kyllä tytöttelyyn on saanut vaan tottua, ja aika hankalaa olisi työelämä jos aina vetäisi siitä herneen nenään. Ja tuo ilmaiseen työn teettäminen - työpaikoista kilpailu on nykyään kovaa, ei ole epätavallista käyttää esim. puolta tai kokonaista työpäivää erilaiseen osaamisen testaamiseen, ja tämä testaaminen voi käytännössä olla työtä. 

Vierailija
22/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä33668 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen sä olet, ap?

Olen 20v, mutta en silti pidä siitä tytöttelystä. Olen kuitenkin jo naimisissa jne, eikä edes oma isäni kutsu minua "tytöksi". Tämä mies oli noin 40-50v, ja hänen käytöksestään sai ymmärtää että hän piti minua jotenkin alempiarvoisena "pikkutyttönä".

-Ap

20v on juuri lapsenkengissä päässyt ja on tyttö, vaikka olisi naimisissa. Pomot nyt yleensä tapaavat pitää kaikkia alempiarvoisina, koska pomo on ylempänä työpaikan hierarkiassa kuin alainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä33668 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkee että olet laiska tyyppi.

Minusta sinut on otettu hienosti vastaan, ja onhan se hyvä muutama tunti opetella valmiiksi hommia, vaikka ei saa mitään korvausta siitä.  Helpompi seuraavan kerran paikkaan.

Ja tiedoksi, että monet opiskelijat ovat harjoittelussa työpaikalla, ja tekevät siellä töitä täyttä häkää, mutta eivät saa euroakaan palkkaa.

Ja nuoria ihmisiä tytötellään ja pojitellaan, se vanha tapa, eikä sillä tarkoiteta mitään pahaa, eikä alenneta ihmistä mitenkään.   Se on tosiaan vain tapa.

Meidänkin työpaikalla nuoria 18 vuotiaita poikia sanotaan pojiksi, että poika hoitaisitko sinä tänään, nämä ja nämä asiat.

Olisit tyytyväinen ap, että olet näinä aikoina saanut töitä, että parkuisi ja valittaisi siitä, ettei sinua omasta mielestäsi kohdeltu kuin prinsessaa.  Mutta kermaperse mikä kermapese?

Anonyyminä on toki helppo huudella. Olen elänyt köyhän ja vaatimattoman lapsuuden, kaukana kermaperseestä. Mutta saat ajatella niin jos haluat, en provosoidu.

-Ap

Mutta silti oletat, että olet niin uniikki lumihiutale että esim nimesi jää kerrasta mieleen ja muut osaa lukea ajatuksesi ettet pidä tytöttelystä?

Kenen tahansa tytöttely työpaikalla on epäasiallista. Kenenkään ei pidä joutua asiasta erikseen sanomaan, koska kyseessä on itsestäänselvyys kaikille paitsi idiooteille.

Me olemme joko tyttöjä tai poikia ja jos se käy itsetunnon päälle sitä itsetuntoaan voi kehittää.

Vierailija
24/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä33668 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia antaa ilmaista työnäytettä, jos annetaan perehdytys, sekin on työaikaa eli palkka juoksee alennetusti mutta kuitenkin.

Miksi jäit tuonne melkein viideksi tunniksi tekemään töitä ilmaiseksi ja sitten pyysit lupaa lähteä? Onko sinulla työsopimus? Oliko sinut merkitty työvuorolistaan?

Ei ole sopimusta. Luulin nimenomaan meneväni katsomaan ensin miten paikassa toimitaan (on aiempaa kokemusta samalta alalta), ja sitten sopisimme palkat, työvuorot jne, mutta pomo häipyi paikalta enkä pystynyt kysymään häneltä enää mitään, joten lähdin pois. Yritin kyllä keskustella hänen kanssaan, mutta minut revittiin heti tekemään jotain työtä x, ja sitten hän häipyi. Yritin kyllä, siitä ei ollut kiinni.

-Ap

Siis sulla Ei ole edes työsopparia ja silti menet johonkin tekemään töitä? Pakko olla provo tai ihan ääliö pomo.

Tapahtuiko tämä k-kaupassa?

Vierailija
25/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä33668 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta sinut on otettu hienosti vastaan, ja onhan se hyvä muutama tunti opetella valmiiksi hommia, vaikka ei saa mitään korvausta siitä.  Helpompi seuraavan kerran paikkaan.

Ja tiedoksi, että monet opiskelijat ovat harjoittelussa työpaikalla, ja tekevät siellä töitä täyttä häkää, mutta eivät saa euroakaan palkkaa.

Ja nuoria ihmisiä tytötellään ja pojitellaan, se vanha tapa, eikä sillä tarkoiteta mitään pahaa, eikä alenneta ihmistä mitenkään.   Se on tosiaan vain tapa.

Meidänkin työpaikalla nuoria 18 vuotiaita poikia sanotaan pojiksi, että poika hoitaisitko sinä tänään, nämä ja nämä asiat.

Olisit tyytyväinen ap, että olet näinä aikoina saanut töitä, että parkuisi ja valittaisi siitä, ettei sinua omasta mielestäsi kohdeltu kuin prinsessaa.  Mutta kermaperse mikä kermapese?

Anonyyminä on toki helppo huudella. Olen elänyt köyhän ja vaatimattoman lapsuuden, kaukana kermaperseestä. Mutta saat ajatella niin jos haluat, en provosoidu.

-Ap

Mutta silti oletat, että olet niin uniikki lumihiutale että esim nimesi jää kerrasta mieleen ja muut osaa lukea ajatuksesi ettet pidä tytöttelystä?

Kenen tahansa tytöttely työpaikalla on epäasiallista. Kenenkään ei pidä joutua asiasta erikseen sanomaan, koska kyseessä on itsestäänselvyys kaikille paitsi idiooteille.

Näin meille on milloin minkäkin tahon propagandan tuloksena opetettu, mutta suurin osa osaa ohittaa sen, eikä ota sitä henkilökohtaisena loukkauksena vaan osaa laittaa sen käyttäytyvän puutteellisuuden piikkiin. Sellaista ihmistä kutsutaan aikuiseksi.

Vierailija
26/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ap on varaa valita työpaikoista, niin toki, valitse toinen paikka jos tuosta ei tullut hyvä fiilis.

Mutta jos ei  ole, niin kannattaa vaan niellä ylpeytensä ja antaa tytöttelyiden olla. Sitä tehdään paljon, eikä siitä kannata loukkaantua. Ei sillä yleensä tarkoiteta yhtään mitään halventavaa eikä alentavaa. Itseltän loppui it-alallla tytöttely vasta kun olin yli 40. Sitä ennen säännöllisesti joku viittasi minuun tyttönä. Yli kolmeekymppisenä se tuntui melkein imartelulta :D 

27/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä33668 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia antaa ilmaista työnäytettä, jos annetaan perehdytys, sekin on työaikaa eli palkka juoksee alennetusti mutta kuitenkin.

Miksi jäit tuonne melkein viideksi tunniksi tekemään töitä ilmaiseksi ja sitten pyysit lupaa lähteä? Onko sinulla työsopimus? Oliko sinut merkitty työvuorolistaan?

Ei ole sopimusta. Luulin nimenomaan meneväni katsomaan ensin miten paikassa toimitaan (on aiempaa kokemusta samalta alalta), ja sitten sopisimme palkat, työvuorot jne, mutta pomo häipyi paikalta enkä pystynyt kysymään häneltä enää mitään, joten lähdin pois. Yritin kyllä keskustella hänen kanssaan, mutta minut revittiin heti tekemään jotain työtä x, ja sitten hän häipyi. Yritin kyllä, siitä ei ollut kiinni.

-Ap

Siis sulla Ei ole edes työsopparia ja silti menet johonkin tekemään töitä? Pakko olla provo tai ihan ääliö pomo.

Tapahtuiko tämä k-kaupassa?

Toivoisin tosiaan että tämä olisi vaan provo, mutta ei. Ihan oikeasti siinä kävi niin ja minulle jäi todella paska maku suuhun. Ja ei, en ole laiska työntekijä niikuin joku sanoi, mutta kuka haluaisi tehä ilmaista työtä kun oltiin sovittu että menen "käymään ja tutustumaan"? En näillä näkymin aio ottaa paikkaa vastaan. Tytöttelyn kestin, vaikken siitä tykännytkään, mutta tuo kaikki muu sai vähän miettimään. Tämä paikka on hetki sitten auennut kahvila/ravintola.

-Ap

Vierailija
28/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua luultiin joksikin jonka piti aloittaa työt kyseisenä päivänä?

29/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinua luultiin joksikin jonka piti aloittaa työt kyseisenä päivänä?

Pomo tiesi että tulin tutustumaan, ja muisti minut. Muut työntekijät ja paikan päällikkö ilmeisesti luuli toisin, ja päällikkö sanoi että tämmöiset tilanteet on kuulemma aika yleisiä kyseisen pomon kohdalla. En siis ollut ainoa joka koki että minua oltiin kohdeltu epäreilusti.

-Ap

Vierailija
30/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä33668 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 20v, mutta en silti pidä siitä tytöttelystä. Olen kuitenkin jo naimisissa jne, eikä edes oma isäni kutsu minua "tytöksi". Tämä mies oli noin 40-50v, ja hänen käytöksestään sai ymmärtää että hän piti minua jotenkin alempiarvoisena "pikkutyttönä".

-Ap

Tytöttely ei ollut asiallista käytöstä, en nyt sinänsä usko, että siinä mitään pahaa tahtoa oli takana, mutta ei tuollaista tarvitse eikä kannata sietää vaan seuraavaan työpaikkaan vain.

Sitä ihmettelen, että miten sinulle saattoi tulla yllätyksenä se, että et saanut tutustumisestasi palkkaa? Millä tavalla työhön tutustumisesta sovittiin ja eikö tätä asiaa sivuttu millään tavalla siinä? Harjoittelut ovat usein lähtökohtaisesti palkattomia ja jo tämänkin vuoksi kannattaa aina erikseen varmistaa palkkausasiat näissä haastatteluissa aivan samaan tapaan kuin pysyvämpiäkin työpaikkoja haettaessa.

Vierailija
31/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”katsomaan miten homma lähtee sujumaan” Sinut laitettiin hommiin, että nähdään miten se lähtee sujumaan kuten oli puhetta?

32/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paxi kirjoitti:

Käyttäjä33668 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Tytöttely ei ollut asiallista käytöstä, en nyt sinänsä usko, että siinä mitään pahaa tahtoa oli takana, mutta ei tuollaista tarvitse eikä kannata sietää vaan seuraavaan työpaikkaan vain.

Sitä ihmettelen, että miten sinulle saattoi tulla yllätyksenä se, että et saanut tutustumisestasi palkkaa? Millä tavalla työhön tutustumisesta sovittiin ja eikö tätä asiaa sivuttu millään tavalla siinä? Harjoittelut ovat usein lähtökohtaisesti palkattomia ja jo tämänkin vuoksi kannattaa aina erikseen varmistaa palkkausasiat näissä haastatteluissa aivan samaan tapaan kuin pysyvämpiäkin työpaikkoja haettaessa.

Minut kutsuttiin vain käymään ja tutustumaan paikan toimintaan, joten alalla ennenkin olleena kuvittelin tutustumisen olevan sitä, että käymme käytännön asiat läpi jonka jälkeen sovimme mm. Palkkauksen, työtunnit jne. Tähän ei tullut mahdollisuutta, koska vaikka yritin kysellä asioista, en saanut vastauksia. Sitten pomo häipyi ja työntekijät alkoivat pyytämään taas avuksi tekemään töitä. Silloin mainitsin asiasta, ja päällikkö sanoi, että saan lähteä jos emme olleet sopineet että jään tekemään töitä, vaan tulen vain tutustumaan paikkaan ja sopimaan asioita. Tein heille periaatteessa ilmaisen lyhyen työvuoron, vaikka olin menossa sopimaan ihan tärkeistä asioista, kuten. Palkkaus ja työajat.

-Ap

Vierailija
33/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä33668 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Ymmärrän, että se oli epäasiallista, joskus 60-luvulla, kun naiset vielä taisteli asemastaan mutta tänä päivänä?!

Vierailija
34/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä33668 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Me olemme joko tyttöjä tai poikia ja jos se käy itsetunnon päälle sitä itsetuntoaan voi kehittää.

Joidenkin mielestä työntekijät eivät ole edes ihmisiä. Olemme vain yhtä suurta ikävää massaa.

Vierailija
35/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä33668 kirjoitti:

Paxi kirjoitti:

Käyttäjä33668 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Minut kutsuttiin vain käymään ja tutustumaan paikan toimintaan, joten alalla ennenkin olleena kuvittelin tutustumisen olevan sitä, että käymme käytännön asiat läpi jonka jälkeen sovimme mm. Palkkauksen, työtunnit jne. Tähän ei tullut mahdollisuutta, koska vaikka yritin kysellä asioista, en saanut vastauksia. Sitten pomo häipyi ja työntekijät alkoivat pyytämään taas avuksi tekemään töitä. Silloin mainitsin asiasta, ja päällikkö sanoi, että saan lähteä jos emme olleet sopineet että jään tekemään töitä, vaan tulen vain tutustumaan paikkaan ja sopimaan asioita. Tein heille periaatteessa ilmaisen lyhyen työvuoron, vaikka olin menossa sopimaan ihan tärkeistä asioista, kuten. Palkkaus ja työajat.

-Ap

Aloituksessa puhuit, että menet tutustumaan miten hommat lähtee sujumaan?

Vierailija
36/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele tämä sääntö: älä oleta mitään

37/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa:

En ollut siis aiemmin käynyt paikan päällä, eikä minua oltu haastateltu. En siis tietenkään olettanut että kukaan laittaisi täysin tuntematonta ihmistä suoraan työntekoon yksin. En saanut mitään vastauksia esim. Työvuoroista, työtunneista tai palkasta, mutta pomo sanoi että saan paikan jos haluan. Enhän minä voi ottaa vastaan paikkaa josta en tiedä minun palkkausta tai edes työvuoroja. Paikalla oli kiirettä ja asiakkaita tuli paljon, joten minut haluttiin selkeästi heti auttamaan töiden kanssa.

-Ap

38/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä33668 kirjoitti:

Paxi kirjoitti:

Käyttäjä33668 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

-Ap

Aloituksessa puhuit, että menet tutustumaan miten hommat lähtee sujumaan?

Niin? Tottakai joka paikassa on omat käytännöt joihin täytyy tutustua, mutta ei se minusta ole verrattavissa suoranaiseen työntekoon.

-Ap

Vierailija
39/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä33668 kirjoitti:

Paxi kirjoitti:

Käyttäjä33668 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

-Ap

En tunne alasi käytäntöjä, mutta kuulostaa erikoiselta. Kannattaa nyt joka tapauksessa tulevaisuutta varten omaksua se asenne, että älä aloita työntekoa ennen kuin on tullut sovituksi työntekemisen ehdot ja sinulla on mustaa valkoisella työsuhteesta ja sen ehdoista. Ihan sellaiset perusperiaatteet kuin vaikkapa työpaikan vakuutus henkilöstölle eivät koske sinua, jos sinulla ei ole virallista työsopimuspaperia. Oman tilanteesi selvittäminen ei tee sinusta hankalaa työntekijää tai jos tekee, niin usko minua et halua työskennellä moisessa yrityksessä.

Vierailija
40/62 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa uhriutimista, mitä on tuo 4-5 h jos saa työpaikan. Tämän takia meillä riittää näitä työttömiä. Heti on kaikki vaatimassa joka sekunnista palkaa...