Miten keskiajalla pystyttiin laatimaan karttoja?
Esim. Pohjoismaista on karttoja keskiajalta. Miten se onnistui kun ei ollut lentokoneita eikä satellitteja.
Kommentit (48)
Onhan ne kartat nykymittapuun mukaan aika viitteellisiä.
Hyvä kysymys, minäkin tätä olen joskus miettinyt. Olisivatkohan laivalla ajelleet pitkin rannikkoa ja piirtäneet ne muodot sen mukaan? Rannikothan on usein esitetty tosi tarkasti. Ja kyllähän silloin käytettiin jo erilaisia matkamittayksiköitä eli suunnilleen tiedettiin minkä kokoisia eri maat ja ruhtinaskunnat ovat. Ei toki yhtä tarkasti kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys, minäkin tätä olen joskus miettinyt. Olisivatkohan laivalla ajelleet pitkin rannikkoa ja piirtäneet ne muodot sen mukaan? Rannikothan on usein esitetty tosi tarkasti. Ja kyllähän silloin käytettiin jo erilaisia matkamittayksiköitä eli suunnilleen tiedettiin minkä kokoisia eri maat ja ruhtinaskunnat ovat. Ei toki yhtä tarkasti kuin nykyään.
Jotenkin tuntuu hassulta että saa kokonaiskuvan, joka itse asiassa on aika lähellä oikeaa, kun ei näe ylhäältä.
Ei ne ihmiset keskiajallakaan pölvästejä olleet.
Jo faaraon porukat mittasi koko maapallon ympärysmitta melkein oikein kaivosta kuun heijastuessa tähden kulmaa kahdelta paikkakunnalta havaiten. Tosin keskiajalla moni tiede taantui.
Hämmentävin kartta, mihin olen törmännyt on Jacopo De Barbarin kartta Venetsiasta vuodelta 1500. Jokaikinen talo ja kuja, kirkko, kanava ja tori on kuvattu täysin tarkasti linnunsilmäperspektiivistä.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e2/Jacopo_de%27_Barbar…
Matematiikka ja geometria olivat tuolloin jo olemassa.
Tosin uuvatit ovat todenneet ne nyttemmin tarpeettomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ihmiset keskiajallakaan pölvästejä olleet.
Olivat itseasiassa älykkäämpiä kuin nyt, koska henkiin jääminen oli siitä kiinni.
Kolmiomittaus ja tähtipaikannus oli jo keksitty. Johan Afrikan mantereella maanmittausta harjoitettiin yli 4000 vuotta sitten, kun Keopsin pyramidi mitattiin auringon avulla täsmälleen itä-länsisuuntaan.
Karttoja osattiin tehdä kauan ennen keskiaikaa. Jopa maapallon ympärysmitta osattiin laskea tuhansia vuosia sitten.
Karttoja tehtiin kovalla työllä. Pitkää venymätöntä kettinkiä voi käyttää mittanauhana. Torneja rakentamalla saa tähystyspisteitä kolmiomittaukseen. Yms. Yksinkertaisia menetelmia, mutta kovin työläitä.
Ne kartat on ihan päin honkia. Katso vaikka google-haulla. Pienen alueen kartta voi olla ihan ok, mutta kaikki muu ei.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävin kartta, mihin olen törmännyt on Jacopo De Barbarin kartta Venetsiasta vuodelta 1500. Jokaikinen talo ja kuja, kirkko, kanava ja tori on kuvattu täysin tarkasti linnunsilmäperspektiivistä.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e2/Jacopo_de%27_Barbar…
Alueen tuntemus sekä hyvä visuaalinen hahmotuskyky ja piirustustaito. Hieno kartta.
Olisko tuolla suunnalla vuori tai korkeampi kohta ollut josta näkymää, ei yhdenmukaisesti, mutta perspektiiviä.?
Vierailija kirjoitti:
Ne kartat on ihan päin honkia. Katso vaikka google-haulla. Pienen alueen kartta voi olla ihan ok, mutta kaikki muu ei.
Itse asiassa ei ole päin honkia. Yllättävän tarkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen näin. Rannikot ovat siksi oikein.
Matematiikan ja geometrian avulla Pyramiditkin rakennettiin jo yli 13 tuhatta vuotta sitten. On muuten edelleen maailman tarkin rakennus pohjois-etelä-suunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiajan kartat ovat kaikista epätarkimpia. Sitä edeltävältä ajalta on säilynyt karttoja, joissa jopa etelämanner on kuvattuna. Etelämanner "löydettiin" 1800-luvulla europpalaisen historian mukaan. Jokin siis ei täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kartat ovat todella tarkkoja, ja jopa etelänavan maa jään alla on tarkasti kartoitettu. Ihan aidosti uskon että alienit antoivat infoa.
Jos ratsasti rannikolla hevosen selässä ja piirsi viivaa. No ei sentään.
Ihmisillä ei ollut älylaitteita pilaamassa aivoja, joten osasivat käyttää aivojaan hyödyllisesti. Ja oli aikaa paneutua asioihin, kun ei tarvinut kaikkia päiviä somettaa ja päivystää av:lla.
Piirtämällä.