Epämukava ja nöyryytetty olo naisellisissa vaatteissa
Epämukavuutta aiheuttaa mm. vaatteet joissa röyhelöitä, hameet ja mekot, syvään uurretut kaula-aukot paidoissa, tiukat housut, hempeät värit, korut ja mitä vielä.
En toki itse tuollaisia vaatteita käytäkään, mutta en ymmärrä miten toiset naiset viihtyvät tuollaisissa vaatteissa. Joskus, kun olen käyttänyt jotain mainituista vaatteista, olen kokenut oloni todella epämukavaksi ja jollain tapaa nöyryytetyksi. Kai se liittyy siihen, että kokisin esineellistävän itseäni.
Mitä ajatuksia, tykkäättekö pukeutua naisellisesti vai aiheuttaako se teissäkin samoja tuntemuksia?
Kommentit (56)
En vaan saa itse mitenkään esineellistämistä siitä, että puen päälleni talvisukkikset, neulemekon, mekkoon sopivan huivin ja matalapohjaiset talvikengät.
Hempeilystä pidän. Kun muu maailma tuntuu kovalta ja kylmältä, niin on ihanaa joskus vaan laittaa naamaan kotitekoinen kasvonaamio, maata sohvalla pinkkikuvioisessa kylpytakissa ja katsoa puhelimesta meikkitutorialeja.
Ap voi ekaksi alottaa silleä että vaihtaa nimensä joksiksi Kuunsäteen Halaus Norsunpoikasenhenkäys.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kuljeskella pieruverkkareissa kotona. Entäs muut?
Minulla on tällä hetkellä muumipyjama :p
(En pidä sitä yöllä)
Mua häirittee syväänuurretut paidat, tulee alaston olo. En siis käytä niitä. Ongelma ratkaistu :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voivoi kun taas naisia sorretaan. paha patriarkki tulee joka aamu kaikki naiset meikkaamaan ja pukemaan.
uhriraukkaparoille jaksuhaleja
Kerro nyt ihmeessä mikä mt diagnoosi tarjoaa tämän sinun purkauksesi?
Ei mielenterveyttä voi diagnosoida, jos pikkurillinpään kokoiset aivot roikkuvat jalkovälissä
En ymmärrä, millä tavalla röyhelöt ja pinkin hörhelöt liittyvät alistamiseen. Kun täällä itse kukin saa pukeutua täsmälleen miten parhaaksi tahtoo eräitä ammattiin liittyviä työpukeutumisvaatimuksia lukuun ottamatta, pukeutuminen on oma valinta. Tuskin missään Suomessa vaaditaan naisia käyttämään edes työssään hameita ja korkeakorkoisia kenkiä, kun lentoemännät ja tarjoilijatkin voivat pukeutua pitkiin housuihin.
Vierailija kirjoitti:
No käytä sitten muunlaisia, hyvä ihminen.
Tämä. Missä pakotetaan hankkimaan ja käyttämään vaatteita, joita ei halua? En yksinkertaisesti osta epämukavia vaatteita niin niitä ei tarvitse pitää. En ole koskaan pitänyt mekoista ja korkkareista yms hörselöistä. En käytä myöskään koruja, huiveja tai muita vaivalloista lisäkkeitä.
Jokainen pukeutukoon kuten haluaa, oli kyseessä sitten tuulipuku, pinkki minimekko tai jotain siltä väliltä. Muita ihmisiä ei tarvitse ulkomuodolla miellyttää. Pidän kyllä hieman huolestuttavana ap:n asennetta, koska hän kokee naisellisen pukeutumistyylin nöyryyttävänä. Mistä tämä kumpuaa? Pitääkö naisen näyttää ulkoisesti mieheltä tai muuten on alistettu? En ole mikään woke-hörhö, mutta nyt haisee kyllä sisäistetty misogynia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei nyt kiisteltäisi siitä, mitä on naisellinen pukeutuminen, vaan kysyisin kiinnostuneena, mikä saa naisen pukeutumaan paljastavasti? Ja kruunaamaan asun kengillä, jotka näyttävät lähinnä kidutusvälineiltä?
Minä käytän toisinaan tuollaisia kenkiä. Saavat oloni tuntumaan mahtavalta ja itsevarmalta, ehkä liittyy pituuteen ja siihen että otan automaattisesti paremman ryhdin. Lisäksi kenkien kopina on sellainen "täältä tulen minä, hahaa!" Minut kasvatettiin olemaan näkymätön, joten haluan olla näyttävä.
Ja muut ajattelee, että sieltä se luuseri taas kipittää korkkareissaan. Säälittävää.
Mä taas tykkäisin mekoista/hameista ja jopa maltillisista röyhelöistäkin, mutta tällä kropalla mä näytän oikeasti vaan hassulta yhtään "naisellisissa" vaatteissa.
Mulla siis on samaan aikaan sekä tosi oma ja kotoisa, että epämukava olo esim mekossa. Henkisesti olen selkeästi mekkoihminen mutta fyysisesti en :-(
omppu
En välitä minäkään noista naisellisiksi mielletyistä jutuista. Työni mahdollistaa pääosan ajasta joko vaellushousujen tai farkkujen (en pidä tiukoista, valitsen juuri sellaiset mitkä itseä miellyttää) käyttämisen, asiakastilaisuuksia ja iltajuttuja varten löytyy suoralla lahkeella olevat villakankaiset mustat housut jakun pariksi. Ei siistimpien housujenkaan tarvitse olla malliltaan tiukat, kunhan ovat muuten istuvat.
Korkkareita en juurikaan käytä, olen muutenkin lähemmäs 180 senttiä ja hoikkuus korostaa pituus vaikutelmaa kuitenkin. Lisäksi molemmista nilkoista on revennyt nivelsiteet, joten ei se korkkareiden käyttäminen varmaan pidempiä pätkiä kerrallaan edes onnistuisi ja yritän muutenkin vähän varoa jalkojani.
Haluan käyttää sellaisia vaatteita, jotka ovat käytännöllisiä ja saavat minut tuntemaan oloni itsevarmaksi. Jokaisella on oma tyylinsä ja makunsa, joten ymmärrän niitäkin, jotka tykkäävät röyhelöistä ja koruista, minulle eivät vaan koskaan ole luontevasti istuneet tyyliin.
No sitten et pukeudu niin. Voi hyvänen aika mikä ongelma! Kaupat ovat väärällään arkisia ja löysiä vaatteita. Ei pitäisi olla vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä huomioita. Tuohon lisäksi vielä esim tv-juontajat, miehet ok suht sinällään, naisille silmät täyteen mustaa mönjää ja jalat sietämättömään asentoon vääntävät kengät.
Miksi!?
Aika yksipuolinen näkemys jälleen kerran. Miehetkin maskeerataan ja kuka sanoi, ettei heidän vaatteet voi olla epämukavat, kuristava kraka? Tuskinpa saisivat esim. sheivaamatta tai kunnolla karvat siistimättä ja miten sattuu studioon tulla. Asian voi nähdä monella tavalla.
Minusta taas hameet ja mekot ovat paljon mukavampia kuin housut. Käytän housuja vain ulkoillessa talvella tai salilla.
Vierailija kirjoitti:
No sitten et pukeudu niin. Voi hyvänen aika mikä ongelma! Kaupat ovat väärällään arkisia ja löysiä vaatteita. Ei pitäisi olla vaikeaa.
Mä käytän hameita ja mekkoja päivittäin. Lisäksi pidän tyköistuvista vaatteista ja väreistä vaatteissa. Minusta tuntuu, että omaan tyyliini on paljon vaikeampi löytää kaupasta vaatteita kuin sellaisen joka pukeutuu mielellään löysiin ja synkkiin tai vaaleisiin väreihin.
Nyt raskaana olen ihan pulassa äitiysvaatteiden kanssa, kun kivannäköisiä äitiysvaatteita on ihan mahdoton löytää. Jotain lappuhaalareita löytyy enemmän kuin klassisia hameita. Onneksi olen etätöissä, niin ei tarvitse joka päivä pukeutua siihen yhteen asialliseen mekkoon, joka vielä mahtuu päälle.
En minäkään röyhelöistä pidä enkä liian avonaisista kaula-aukoista. Mekkoja käytän kyllä paljon. Oli vaate mikä tahansa, pitää valita itselle sopiva ja päällä mukavalta tuntuva vaihtoehto. Lähtökohtaisesti mekko on paljon rennompi ja mukavampi vaate kuin puristavat tiukat farkut.