Normaali ihminen ei tarvitse ala-asteen jälkeen opetettua matematiikkaa mihinkään arjessaan
Pitäisi siis olla vapaaehtoista heti ala-asteen jälkeen
Kommentit (29)
En oikeastaan tarvinnut matikkaa ollenkaan 40-vuotis pankki urallani.
En oo toki mitenkään normaali, mutta olen kyllä tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Alennusmyynnit ovat parhaillaan menossa. Kaikissa liikkeissä ei ole valmiita taulukoita, joista näkee, paljonko alennettu hinta on, jos alennusprosentti on vaikka 45 %. Laskeeko ap suit sait alennetun hinnan päässä? Eli onkoprosenttilasku hallussa? Entä esim.pinta-alan laskeminen, kun vaikkapa olethankkimassa uusia tapetteja asunnon seiniin?
Nämä on sitä ala-aste matikkaa.
Mä oon kyllä tarvinnu x:n ratkaisua harrastuksissa aika monta kertaa.
Prosenttilaskut ja ensimmäisen asteen yhtälöt ovat kaikille välttämättömiä elämässä sekä asiantuntijatehtävissä että ostoksilla.
Aika monella alalla tulee opinnoissa itku, jos matikan osaaminen on jäänyt vajaaksi ja sitä joutuu paikkailemaan jälkikäteen. Puhun kokemuksesta. Oikeasti, mistä tämä yleinen asennevamma matematiikkaa kohtaan kumpuaa? Toivottavasti ette opeta tuota asennetta lapsillenne.
Vierailija kirjoitti:
Alennusmyynnit ovat parhaillaan menossa. Kaikissa liikkeissä ei ole valmiita taulukoita, joista näkee, paljonko alennettu hinta on, jos alennusprosentti on vaikka 45 %. Laskeeko ap suit sait alennetun hinnan päässä? Eli onkoprosenttilasku hallussa? Entä esim.pinta-alan laskeminen, kun vaikkapa olethankkimassa uusia tapetteja asunnon seiniin?
Nuo laskut opetetaan ala-asteella!
Jos ostat tapetit pinta-alan mukaan niin metsään menee.
Kyllähän yläastematematiikkaa tarvitsee mm. kirvesmies, koneistaja, sähköasentaja...
Oon tyytyväinen että on myös vähemmän normaaleja.