Kissan eutanasia? Vai voisiko antaa vain kuolla kotona omaan tahtiin?
Kissaa on hoidettu vaikean sairauden vuoksi jo yli vuoden, nyt loppu on tulossa ihan milloin tahansa.
Nimittain edelliselle kissalle kotiin tullut laakari oli mielestani stressaava kokemus, eika mielestani ollenkaan rauhallinen ja kunniallinen tapa lahtea.
En halua stressata vaikeasti hengittavaa kissaparkaa laakariin viemisella, kun talla viikolla jo oltiin ja han sai happea ja tipan jne, ja halusin ottaa hanet kotiin loppuajaksi ja antaa paattaa aikansa oman kodin rauhassa.
Mutta silti vaivaa mielta, etta jos onkin kipuja, mutta ajatus vieda haukkuvia koiria taynna olevalle klinikalle ei tunnu hyvalta jossa on kiireisesti liikkuvaa henkilokuntaa, en haluaisi stressata kissaa enaa.
Kotiin pyydetty loppuhoito maksaa todella paljon eika ratkaise ongelmaa, koska kissa pelkaa vieraita ihmisia.
Kissalla on pupillit jo laajat, hengittaa melkein koko ajan suun kautta, syovan mukana on nyt keuhkoissa vetta, saa vetta ja recovery ruokaa kapealla ruiskulla suoraan suuhun hyvin pienina maarina, vien pissalle kantamalla.
Miten toimisin rakkaan lemmikin viimemetreilla?
Kommentit (42)
Piikille. Ei tuollainen ole enää mukavaa elämää, on selkeästi tullut aika päästää kissa menemään.
Kyllä se kuuluu sinun velvollisuuksiin lopettaa se kissa. Joko teet sen itse eläinsuojelulakien hyväksymällä tavalla, tai viet sinne lääkäriin. Parempi kuolla nopeasti stressissä kuin monta päivää/viikkoa stressissä ja kivuissa.
Miksi olet jo toinen kissanomistaja, jonka kuulen sanovan näin? Olen vihainen.
Vierailija kirjoitti:
Piikille. Ei tuollainen ole enää mukavaa elämää, on selkeästi tullut aika päästää kissa menemään.
Tama on selva. On aika paastaa. Olen ollut valmis paastamaan jo pitkaan.
Mutta vaivaa mielta se meluisa klinikka.
Kolmonen jatkaa vielä: voit lopetuttaa kissan myös autoon, eli pyydät eläinlääkärin pihalle, kun ajanvarauksenne aika on. Miten kestät katsoa kissan kärsimystä ja kysyä tällaista tosissasi?
Eläinlääkäri voi tulla esim. autoon antamaan kissalle nukutuslääkkeen. Älä anna kissaparan kärsiä!
Anna jotain omia resepti lääkkeitä reilusti Eiköhän se siitä tokene
Ole armollinen kissalle ja vie lopetettavaksi! Olet vastuuton jos jätät kitumaan kissaparan.
Syyllistyt eläinsuojelurikokseen, jos et vie kissaa piikille nyt heti.
Nopea eutanasia on nyt paikallaan, kissa kärsii. Soita tilanteesta eläinlääkärille, kerro tilanne ja varaa aika. Teidät ohjataan omaan huoneeseen lääkäriä odottamaan, niin ei tarvitse odottaa koirien kanssa odotushuoneessa. Epäröintisi johtuu siitä, että päätös on raskas, mutta nyt on aika toimia. Lämpimiä ajatuksia teille.
Eläinlääkäri tekee myös kotikäyntejä jos lopettaminen tuntuu vaikealta niin kotona se käy helpommin.
Tama kommenttini syntyi siita kun elainlaakariasema lahti hoitamaan lahtovalmista kissaa.
Nimittain kysyin etta josko piikki olisi jo silloin kun tuli diagnoosi (s) mutta laakarin mielesta niin kauan kun syo ja juo ja liikkuu niin ok.
Nyt viikko sitten heikkeni ja vein laakariin uudestaan ja kysyin piikkia, niin sitten annettiin laakkeita ja kotiin takaisin " jos viela vahan tokenisi" joka suututti koska miksi pitaa hoitaa ketaan pirteammaksi, etta voi kuolla? Tama vaikutti elainlaakariaseman bisnekselta.
Vein uudestaan kun vointi yha heikkeni ja taas kysyin piikkia, sanoivat etta pitaa ottaa sisaan ja antaa happea ja laakitysta.
Siis kissa ei saa rauhassa kuolla vaan joutuu jatkuvien pitkittavien hoitojen kohteeksi.
Tata taustaa vasten kysyn! Miksi laakari ei ota selkeaa kantaa.
Sanoo etta ok, voidaan antaa piikki jos niin haluat (hiukan syyllistavaan tyyliin) ja jatkaa etta MUTTA, tehdaan viela rontgen, happea, laakkeita jne.
Suututtaa. Siksi otin pois ja jouduin allekirjoittamaan etta olen omavaltaisesti keskeyttanyt kissan hoidon!
Eli jos puolikuollutta kissaa on elvytetty tassa viikon aikana, eika piikitetty, niin ajattelin etta omaan tahtiin lahtekoon.
Alkaa siis haukkuko minua tuntematta tilannetta.
Olen yrittanyt saada piikkia jo pitkaan hanelle.
Vierailija kirjoitti:
Nopea eutanasia on nyt paikallaan, kissa kärsii. Soita tilanteesta eläinlääkärille, kerro tilanne ja varaa aika. Teidät ohjataan omaan huoneeseen lääkäriä odottamaan, niin ei tarvitse odottaa koirien kanssa odotushuoneessa. Epäröintisi johtuu siitä, että päätös on raskas, mutta nyt on aika toimia. Lämpimiä ajatuksia teille.
Eläimen luonteeseen kuuluu sinnitellä elossa niin kauan kuin pystyy. Ei eutanasia ole kissan tahto, vaan ihmisen. Kissalle on parempi, että päättää itse milloin ei enää jaksa pinnistellä vaan antaa periksi.
Olen siis yrittanyt saada piikkia kissalle jo 5 kaynnilla.
Aina on selitetty etta yritetaan viela.
Olemme siis elainlaakaribisneksen uhreja?
Kiitos neuvoista. Hyva idea pyytaa autoon.
Saanhan ottaa kissani mukaani ja haudata omalle maalle. Eihan siihen ole mitaan lain tuomaa estetta?
Onpa outoa. Eläinlääkäri ei tietenkään voi tehdä päätöstä puolestasi mutta kyllä meille on aina suoraan sanottu jos paranemisen mahdollisuutta ei ole. Ja jälkikäteen ovat sanoneet että oli oikea aika. Terveisin monta kissaa omistanut
Joko piikki tai ampuminen, jos osaat
Vaihda nyt jo herranjestas eläinlääkäriä! Tuohan on aivan älytöntä. Ja varaa aika eutanasiaan, ei siinä vaiheessa normaalisti ainakaan enää lähdetä kyseenalaistamaan ja väkisin hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa outoa. Eläinlääkäri ei tietenkään voi tehdä päätöstä puolestasi mutta kyllä meille on aina suoraan sanottu jos paranemisen mahdollisuutta ei ole. Ja jälkikäteen ovat sanoneet että oli oikea aika. Terveisin monta kissaa omistanut
On outoa. On ollut selvaa jo VUODEN ettei ole mahdollisuutta. Koska paatin etten halua kayttaa rahaa leikkaukseen ja kaliisiin hoitoihin jotka mahdollisesti lisaavat heikkolaatuista elinaikaa muutamalla kuukaudella. Tama on toinen kissa jolla on syopa ja edellisen kissan kohdalla hoidot lisasivat 4-5 kk elinaika ja haavat vaativat hoitoa jne oli kurjaa kissallekin.
Tein selvaksi laakarille ette EN halua taman kissan karsivan vaan HETI kun nayttaa etta karsii niin lopetus. Nyt olen kaynyt vuoden aikana 5 kertaa ja ollut aika kannattava asiakas, koska ollaan saatu "pitkitettya" mika mielestani ei ole mita sovittiin eika mielestani eettista kun on kyse kuolemaan johtavasta sairaudesta elaimella.
Kyllä eläinlääkäri sen lopettaa, kun varaat eutanasia-ajan ja sanot että enempää ei yritetä hoitaa ja sillä selvä. Ja tottakai saat ottaa sen mukaasi omalle maalle haudattavaksi, ei ole mikään pakko lähettää tuhkaukseen.
Olet sairas.