Pölyallergisen kodintekstiilit
Minulla epäillään pölyallergiaa, ja ajattelin että, kun täältä varmaan löytyy pölyallegikkoja, tai sellaisten kanssa asuvia, niin kysynpä, että millaisia materiaaleja olette valinneet mattoihin, verhoihin, vuodevaatteisiin ja muihin kodintekstiileihin ja huonekaluihin. Olen jotain allergiaoppaita lueskellut, mutta ajattelin, että olisi kiinnostavaa tietää myös näitä käytännön kokemuksia
Kommentit (4)
Tekokuitua vaan kaikki. Ei varsinkaan mitään paksua aitoa villaa mattoihin tms.
Mies on pölyallergikko, mutta ihan tavallisia tekstiilejä meillä on. Vain Villamatot on hävitetty, sillä lyhytnukkaiset viskoosi/puuvillaplyysimatot on helpompi pitää puhtaana. Verhot on rullaverhoja. Olennaista on säännöllinen imurointi ja vuodevaatteiden tuuletus. Ne taas on helpompi tehdä, kun matot on helposti imuroitavissa eikä mitään shaggy-tyyliä. Satiinipuuvillaa käytän vuodevaatteissa ihan omista mieltymyksistä, mutta on se myös pölyn kannalta parempi kuin tavallinen puuvilla.
Mä oon pölyallergikko ja ihan tavalliset tekstiilit meillä on käytössä. Siivota pitää tietenkin huolella ja usein. Ja pestä niitä tekstiilejä.
Käsittääksen mattojen pitää ainakin olla nukattomia, ja eikös niitä jotain muovimattoja ole olemassa; niiden ei ainakaan luulisi pölyävän