Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkonäköön liittyvät stereotypiat, kokemuksia?

Vierailija
06.01.2021 |

Ootteko saaneet stereotypisoivaa kohtelua ulkoisen olemuksenne vuoksi?

Itse oon meikitön, maanläheisiin väreihin pukeutuva 27-vuotias nainen. Jostain syystä useampi mies on olettanut, että en juuri käy juhlimassa tai muutenkaan juo alkoholia. Miksi? Eräs sanoi, että mun "rajumpi" persona mustine huumorineen tuli kunnon yllätyksenä. Minusta tuo on vaan ärsyttävää ihmisten typistämistä.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon myös ujo. Kuvittelevatko jotkut tosissaan, että ujoilla naisilla on joku "kiltin tytön syndrooma"? Viinan sijaan lipitetään teetä ja joogataan kirja kädessä, neulomista toki unohtamatta?

Vierailija
2/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ääliöt luulee, että kaikki ujot on joitain sukkia virkkaavia absolutisteja. Mä oon myös ujo nainen. Pahin kokemus oli, kun deittimies oletti mun olevan neitsyt/harrastaneen vain vähän seksiä. Kysyin että miksi luulit niin, mutta en saanut vastausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole myönteistä jos nainen ei vedä kaksin käsin viinaa tai että on muka pakko ostaa kaljaa ja siideriä joka viikonloppu. Ei fiksut mainosta omaa juomistaan vaan pystyvät tapaamaan ihmisiä selvinkin päin. Tosin semmoiset ujot ihmiset ovat huvittavia että he muutaman oluen jälkeen muuttuvat vilkkaammiksi, mutta ovat muuten tuppisuita.

Vierailija
4/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkä, ja minulta on lukemattomat kerrat kyselty harrastanko koripalloa.

En harrasta. N 180cm/63kg

Vierailija
5/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole myönteistä jos nainen ei vedä kaksin käsin viinaa tai että on muka pakko ostaa kaljaa ja siideriä joka viikonloppu. Ei fiksut mainosta omaa juomistaan vaan pystyvät tapaamaan ihmisiä selvinkin päin. Tosin semmoiset ujot ihmiset ovat huvittavia että he muutaman oluen jälkeen muuttuvat vilkkaammiksi, mutta ovat muuten tuppisuita.

Ei ole myönteistä aina, sehän riippuu ihmisestä. En itse tykkää yhtään, että mua luullaan absolutisti vain koska olen ujo. Ihan helvetin ärsyttävää ja jopa loukkaavaa, suoraan sanottuna. Tuntuu, että ihminen typistetään vain ujouden perusteella.

N27

Vierailija
6/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei nainen saisi vetää kaksin käsin viinaa? Mieskö saa? Ihan normaalia varsinkin nuorille. Ap:ta ärsyttää varmaan se, että hänestä ylipäätään oletetaan jotain.

Vierailija
7/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei usko, että jaksan juosta tunnin putkeen. 167 cm ja 80+ kg.

Ei myöskään, etten ole hetero.

Meikkiä, mekkoja, huulipunaa, iso pylly ja kapea vyötärö.

Vierailija
8/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osahan juo just siks, että on niin estyny eli toisin sanoen ujo. 😊

Vierailija
9/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ulkonäköni perusteella rillipäinen nörtti ja mua pidetään kilttinä, siveänä ja asiallisena. Todellisuudessa käytän reippaasti alkoholia ja harrastan ajoittain dominajuttuja 20 vuotta nuorempien miesten kanssa. Kukaan ei IKINÄ uskois.

Vierailija
10/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ujohko nainen myös, en juuri meikkaa ja käytän paljon villapaitoja. Muakin on luultu absolutiksiksi tai että juon vain harvoin :D Onhan se outoa, mutta lähinnä huvittaa vaan. En yleensä halua olla tekemisissä noin mustavalkosiesti ajattelevien tyyppien kanssa.

Vierailija
11/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ääliöt luulee, että kaikki ujot on joitain sukkia virkkaavia absolutisteja. Mä oon myös ujo nainen. Pahin kokemus oli, kun deittimies oletti mun olevan neitsyt/harrastaneen vain vähän seksiä. Kysyin että miksi luulit niin, mutta en saanut vastausta.

Sama täällä. Lisäksi punastun aika helposti, niin miehet kuvittelee mun olevan kaino ja  jopa kokematon. Itse taas koen seksin harrastamisen monesti hauskempana ja luentevampana aktiviteettina kiinnostavan mutta suht vieraan miehen kanssa kuin vaikka pitkät keskustelut, ja lisäksi olen kokelunhaluinen ja tykkään aika pervoistakin jutuista. Eli sängyssä musta kuoriutuukin aika mutkaton ja ns. temput osaava, sekä olen suorapuheinen ja kerron mieltymyksistäni ilman kummempaa sensurointia, mikä sitten tuntuu tulevan toisinaan yllätyksenä miehelle, joka kuvittelee vietelleensä kainon ja siveän pikku kukkasen.

Vierailija
12/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö tunne ujoja ekstrovertteja? Ite tunnen. Ei ujous ole aina estyneisyyttä. Ja myös estynyt voi olla seurallinen.

Vierailija
13/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään tehdä työni säntillisesti ja järjestelmällisesti. Tämän johdosta oletetaan, että kotini on kuin sisustuslehdestä.

Toinen, mikä muuten myös liitetään ujouteen on se, ettei muka osaa tai pysty suuttumaan. Tästäkin on omakohtaista kokemusta, ettei uskota mun osaavan olla vihainen.

Vierailija
14/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nuo sterotypiat ovat varmaan opittuja elokuvista, tv-sarjoista ja kirjallisuudesta, eli yleensäkin kulttuurista.

Myönnän, että sorrun itsekin usein tekemään johtopäätöksen ihmisestä ulkonäon tai tietyntyyppisen käytöksen perusteella.

Esimerkkinä vaikka se, että tutustuin viime vuonna naiseen, joka saattettaisiin kauniin ulkonäkönsä perusteella luokitella kliseisesti eräänlaiseksi missi- tai prinsessatyypiksi.

No, tutustumalla häneen, ulkokuoren alta paljastui todella fiksu, järkevä, kouluttautunut, empaattinen, leikkisä, huumorintajuinen ja muutenkin superihana ihminen.

Sellainen kova työmyyrä ja puurtaja, jolla ei mene sormi suuhun ongelmatilanteissa.

Tottakai jokaisessa ihmisessä esiintyy myös niitä huonompiakin puolia ja piirteitä, jopa niitä sterotyyppisiä. Tällaisten ei kuitenkaan pitäisi antaa määrittää liikaa siinä asiassa, millaisen kuvan saa jostain ihmisestä ensivaikutelman tai pelkän ulkonäön perusteella.

Summa summarum, eräs tuttavani sanoi keskustellessamme ehkä järkevimmän jutun mitä kuulin koko viime vuonna: "Ihminen ihmiselle".

Kiitos hänelle, muistan lausahduksen varmasti lopun ikääni.

Tämmöistä ajatuksenvirtaa näköjään tänään.

Hyvää loppiaista.

m40.

Vierailija
15/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujouteen liittyvät stereotypiat on tosi yleisiä. Ujo on muka aina introvertti, joka on bilettänyt viimeksi kastevedellä omissa ristiäisissään. Varsinkin seksiin liittyvät stereotypiat on ällöttäviä: ujon naisen oletetaan olevan joku kaino neitsyt. Itse oon ujo nainen, mutta oon bilettänyt ja harrastanut irtosuhteita vaikka kuinka. Ihan normaalia myös ujoille.

Vierailija
16/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään tehdä työni säntillisesti ja järjestelmällisesti. Tämän johdosta oletetaan, että kotini on kuin sisustuslehdestä.

Toinen, mikä muuten myös liitetään ujouteen on se, ettei muka osaa tai pysty suuttumaan. Tästäkin on omakohtaista kokemusta, ettei uskota mun osaavan olla vihainen.

Pitikin olla ulkonäköjuttu, no "kiltiltä" näyttäminen liittyy tuojon suuttumiseen myös.

Vierailija
17/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tunne ujoja ekstrovertteja? Ite tunnen. Ei ujous ole aina estyneisyyttä. Ja myös estynyt voi olla seurallinen.

No, itse en kyllä tunne ujoja ekstrovertteja. Introvertti ei ole aina ujo, mutta ujo tuntuu useimmiten olevan introvertti.

Vierailija
18/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, itse en kyllä tunne ujoja ekstrovertteja. Introvertti ei ole aina ujo, mutta ujo tuntuu useimmiten olevan introvertti.

No mä tunnen monia ujoja, mutta sosiaalisia ihmisiä. Oon itsekin sellainen. En väsy ihmisten seurasta, olen siis enemmän ekstrovertti.

Vierailija
19/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäköni perusteella on tultu kertomaan esimerkiksi että olen ylimielinen. En tiedä mikä ulkonäössä voi yleensä edes viitata ylimielisyyteen, itse en ainakaan pysty ylimielisyyttä pelkän pinnan perusteella tunnistamaan, mutta näemmä jotkut voivat. Minua on myös pidetty huumorintajuttomana, oletettavasti vakavan perusilmeeni vuoksi. Ei osu oikeaan.

Vierailija
20/46 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ennen mulle aina lässytettiin 🙈🙈 sit on sanottu usein et mua ei voi ottaa vakavasti koska oon "söpö ja kaunis" ja kuulemma mun pitäs hankkia jopa silmälasit sen takia (en tarvitse laseja ja oon tyytyväinen kauneuteeni) sekä sanottu että oon liian kiltti enkä kuulemma osaa pitää puoliani (koska näytän kiltiltä, mutta en varsinaisesti ole vaan oon tosi oikeudenmukanen ja suorasanainen ja uskallan aina olla se ensimmäinen joka saa muutoksia aikaan yms). Lisäksi on luultu fyysisesti heikoks ja kehotettu olemaan aggressiivisempi (oon treenannu 10 v aktiivisesti ja oon todella vahva sekä en ole kilpailuhenkinen eli mua ei kiinnosta talloa muita jalkoihini vaan otan muut huomioon).

Lisäksi kun opiskelin hoitoalaa, sanottiin että sopisin paremmin kosmetologiksi (koska olin hyvännäköinen yms ja laittauduin vähän) sekä ihmeteltiin että miks "menestynyt" (ulkonäkö hyvä, muuten köyhä ja ei menestynyt paitsi henkisesti) ihminen muka haluaisi hoitoalalla (🙈mulla ei ollu edes ammattia) sekä myös ulkonäön perusteella luokiteltu mut joko menestyneeks tai ei menestyneeks🙈🙈🙈 esim hoikkana tuntematon nimittänyt mut menestyneeks ihmiseksi (ilman muuta näyttöä) sekä pyöreänä mut nimetty tuntemattoman taholta esim laiskaks, köyhäks yms (olin rikkaampi ku hoikkana sekä opiskellut enemmän jne sekä onnellisempi ja tasapainosenpi)..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi