Suosittele Netflix-sarjaa katsottavaksi
Kommentit (88)
Equinox oli mielenkiintonen. Tykkäsin!
Miten kukaan ei ole maininnut jo Luciferia?
Meni muutaman jakson verran ennen kuin innostuin sarjasta (ennakkoluulot hälveni) ja nyt odottelen josko tekisivät vielä lisää.
Lupin. Vaikka ei montaa jaksoa vielä olekkaan.
The Haunting of Hill House
Black Mirror
American Horror Story (eka kausi paras)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Breaking Bad - yksinkertaisesti paras TV-sarja koskaan. Nerokas käsikirjoitus, hienot näyttelijät.
Rahapaja - Erittäin hyvä. Kekseliäs juoni joka tosin kahden kauden jälkeen alkaa toistaa itseään. Viihdyttävä, jännittävä. Puta madre ✌🏻
Rahapaja on yksi typerimmistä sarjoista mitä nähnyt, jäi itsellä eka kausi kesken. Vaikea ymmärtää sarjan hypeä, perus espanjalaista telenovela meininkiä.
Mahtavan hyvät näyttelijät ja ihan kiva kässäri, joihin ainakin itse tykästyin. Joissain kohdissa kyllä meni niin viihteen puolelle ettei mitään määrää ja tosiaan alkaa toistaa itseään.
Spy oli yllättävän hyvä. Epäilytti kykeneekö Sasha Baron Cohen draamaan, mutta tuntui luonnistuvan.
Vierailija kirjoitti:
Bridgerton oli hyvä. Sopivan lyhyt. Itse en jaksa katsoa sarjoja jotka vaan jatkuvat ja jatkuvat jatkumistaan.
Jos tykkää historiallisista hyvin tehdyistä sarjoista, niin Bridgeton on kyllä aikamoista kuraa. Kevyenä viihdehömppänä voi mennä.
Bridgerton oli kaikin tavoin karmeaa kuraa.
1864. Tanskalaista historiallista laatudraamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä näen asian niin, että fiktiossa näyttelijän ihon ei tarvitse olla tismalleen saman värinen kuin mitä kyseisenä aikakautena on normina ollut. Näyttelijä on näyttelijä ja pystyy kyllä esittämään 1800-luvun englantilaista herttuaa, vaikka oma iho olisi astetta tummempi. Tämän ei pitäisi myöskään katsojaa häiritä tippaakaan. Bridgetonissa roolisuoritukset on huippuhyviä juuri tällä castingilla.
Oletko sinä niitä, joiden mielestä tummaihoinen näyttelemässä hitleriä olisi ihan ok ja vain virkistävää? Vai olisiko se häiritsevää ja kiellettyä?
Ei kai siinä mitään, jos kyseessä on fiktiivinen tarina. En minä näe ihmisiä mustina tai valkoisina, näen vain ihmisiä.
Etkä näe ihmisiä naisina tai miehinä, etkä aikuisina tai lapsina, näet vain ihmisiä.
Seuraava Bond voisikin olla afroamerikkalainen 90-vuotias liikuntarajoitteinen lesbomummo. Saataisiin vähän intersektionaalista feminismiä ahdistavan yksiulotteiseen hahmoon.
Käännekohta. Sopii päivän agendaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä näen asian niin, että fiktiossa näyttelijän ihon ei tarvitse olla tismalleen saman värinen kuin mitä kyseisenä aikakautena on normina ollut. Näyttelijä on näyttelijä ja pystyy kyllä esittämään 1800-luvun englantilaista herttuaa, vaikka oma iho olisi astetta tummempi. Tämän ei pitäisi myöskään katsojaa häiritä tippaakaan. Bridgetonissa roolisuoritukset on huippuhyviä juuri tällä castingilla.
Kyllähän saa ja voi häiritä. Minäkään en jaksanut katsoa Bridgertonia alkua pitemmälle juuri tuon mustaihoisten tyrkyttämisen takia. Ei heitä ollut Austenin ajan ylhäistössä, eli ei ole lainkaan uskottavaa enkä minä ainakaan jaksa leikkiä mitään woke-katsojaa kenenkään mieliksi. Sarjan tekijät tekivät oman valintansa ja osa tykkää siitä, mutta osan katsojista se vierottaa pois ihan syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peaky Blinders, brittiläinen maailmansotien väliseen aikaan sijoittuva gangsterisarja. Yllättävän ronskia väkivaltaa ja seksiä sekä jatkuvaa röökaamista ja viskin juontia.
Kuka ihme haluaa katsoa väkivaltaa, röökaamista ja juopottelua? Huonoa viihdettä
Mun mielestä edellinen vastaaja tiivisti sarjasta aika pinnallisia puolia. Oleellisempia kuin nuo on mielestäni todella taitavat näyttelysuoritukset, vetävä tarina ja huolella tehdut kulissit ja puvustus. Viski, väkivalta ja seksi on loppujen lopuksi aika pienessä roolissa ja se väkivaltakin on onneksi toteutettu niin, että mitään kauheaa gorea ei ole luvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Queen’s gambit / Musta kuningatar
CrownJoo nämä samat ehdottomasti mulla myös suosikit, sekä Anna A lopussa, joka oli niiiiin ihana! <3
Valtiatarta katson nyt.. onhan sekin aika hyvä mutta vähä liian raakakin mun makuun..
Anna A lopussa oli myös pilattu wokismilla. Eka kausi meni, mutta sitten syöksyi alas. Ei ihme että lopetettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän saa ja voi häiritä. Minäkään en jaksanut katsoa Bridgertonia alkua pitemmälle juuri tuon mustaihoisten tyrkyttämisen takia. Ei heitä ollut Austenin ajan ylhäistössä, eli ei ole lainkaan uskottavaa enkä minä ainakaan jaksa leikkiä mitään woke-katsojaa kenenkään mieliksi. Sarjan tekijät tekivät oman valintansa ja osa tykkää siitä, mutta osan katsojista se vierottaa pois ihan syystä.
Mä en jotenkin ymmärrä tätä, että kaiken pitäisi mennä sen realistisen historian mukaan. Bridgerton edustaa vaihtoehtohistoriaa ja tämä on käsittääkseni tuotu esiin tuotannonkin puolesta alusta alkaen. On aika yleistä, että historiallisissa sarjoissa hyödynnetään esimerkiksi oikean elämän hahmoja, jotka kuitenkin voivat olla hyvin erilaisia kuin historian kirjoissa on kerrottu. Tämä ei silti varmaan häiritse samalla tavalla, kuin väärän värinen näyttelijä. Ylipäänsä historiaa muunnellaan todella paljon fiktiossa, mutta jostain syystä se on ilmeisesti eri juttu kuin tämä. Varmasti historialliset sarjat tulevat jatkossakin olemaan pääasiassa realistisia tässä suhteessa, mutta minusta on hyvin tilaa myös tällaisille vaihtoehtohistoriallisille tarinoille.
Lisäksi mustat ihmiset seurapiireissä eivät tuohonkaan aikaan olleet täysin poissuljettu asia. Juttelin kerran Turun linnassa oppaana toimineen historioitsijan kanssa, ja kysyin häneltä Jane Austenin Sanditonista, jossa on karibialainen nuori rikas neito, jota tietysti halutaan naittaa (valkoisille) miehille sarjassa. Hän osasi kertoa, että tuohon aikaan sosiaalinen asema oli itse asiassa oleellisempaa kun ihonväri - toki useimpien mustien sosiaalinen asema oli hyvin alhainen, mutta poikkeuksiakin löytyy. Tätäkin filmatisointia moni varmaan pitää "woketuksena", vaikka hahmo esiintyy ihan alkuperäisessä romaanissakin.
Valhalla murhat