Vajaa vuosi kulunut: Aiotko nyt ottaa Korona-rokotteen, kun se tulee saataville?
Tuo aiempi iso ketju on aloitettu 4.3.2020. Ajattelin, että olisi aika nähdä mikä on palstalaisten tämänhetkinen ajatusmalli. Rokote vai ei?
Kommentit (62)
Aika floppihan tästä rokoteesta tuli. Ei estä tartuntoja, eikä anna laumasuojaa. Mikä siis on pointti? Estää vakava tautimuoto, mikä muutenkin on äärimmäisen harvinainen. No ehkä just jollekin puolikuolleille vanhuksille, tai monisairaille tän ymmärtää, mut eihän tää nyt alkuunkaan oo sen vouhkauksen ja odotuksen arvoinen. Rokotteenhan piti kadottaa tauti. Nyt ei niin tuu kuitenkaan käymään.
Eli en ota.
Vierailija kirjoitti:
Olen 70+ ja otan rokotteen heti kun se on saatavilla.
Olen yli 60 perusterve ja ottaisin rokotteen jos sen vain lopultakin saisin, kaikki muut länsimaat ovat rokotuttaneet omansa riskiryhmien kanssa jo monta kuukautta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan nyt ensin, että toimiiko se rokote vai ei. Tästä ei ole mitään varmaan tietoa ja virus muuntuu jatkuvasti.
Kaikki virukset muuntuvat koko ajan, mutta koronavirus muuntuu verrattain hitaasti, esimerkiksi influenssavirus muuntuu kuusi kertaa nopeammin. Mutta tärkeintä on, että mikä tahansa suoja on parempi kuin ei mitään, ja nopeudella on merkitystä. Tämä on kilpajuoksu, viikoittain sairastuneet vastaan viikoittain rokotetut. Kumpi voittaa? Lisäksi SARS-1 vastustuskyky on säilynyt pitkään, toistakymmentä vuotta. Tämänkin viruksen, SARS-CoV-2, vastustuskyky saattaa hyvinkin säilyä yhtä pitään.
Vierailija kirjoitti:
Aika floppihan tästä rokoteesta tuli. Ei estä tartuntoja, eikä anna laumasuojaa. Mikä siis on pointti? Estää vakava tautimuoto, mikä muutenkin on äärimmäisen harvinainen. No ehkä just jollekin puolikuolleille vanhuksille, tai monisairaille tän ymmärtää, mut eihän tää nyt alkuunkaan oo sen vouhkauksen ja odotuksen arvoinen. Rokotteenhan piti kadottaa tauti. Nyt ei niin tuu kuitenkaan käymään.
Eli toimii niin kuin käytännössä kaikki muutkin rokotteet. Vain ani harva rokote estää tartunnan, yleensä ne lisäävät vastustuskykyä siten, että kun tartunta tapahtuu, elimistö voittaa viruksen nopeasti, ennen kuin pahoja oireita tulee ja virus ehtii levitä pidemmälle. Yleensä jo ennen kuin tartunnansaanut on saanut mitään oireita. Näin ne rokotteet toimivat.
Ei ole vielä ajankohtainen. Katsotaan mitä tapahtuu ensin.
Maailmalta kuuluu kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli toimii niin kuin käytännössä kaikki muutkin rokotteet. Vain ani harva rokote estää tartunnan, yleensä ne lisäävät vastustuskykyä siten, että kun tartunta tapahtuu, elimistö voittaa viruksen nopeasti, ennen kuin pahoja oireita tulee ja virus ehtii levitä pidemmälle. Yleensä jo ennen kuin tartunnansaanut on saanut mitään oireita. Näin ne rokotteet toimivat.
Mitä nyt vaan oikeat rokotteet estävät jatkotartunnat ja kuihduttavat taudin pois. Ja nimenomaan tätä ei koronarokotteet tee (mikäli valmistajia uskomme).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt vaan oikeat rokotteet estävät jatkotartunnat ja kuihduttavat taudin pois. Ja nimenomaan tätä ei koronarokotteet tee (mikäli valmistajia uskomme).
Älä viitsi. Se rokote toimii juuri niin kuin sen pitääkin. Ei estä tartuntaa vaan estää sairastumisen. Tuhoaa viruksen nopeasti jolloin edelleentartuttamisen todennäköisyys jää pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykytiedon valossa rokote ei anna laumasuojaa. Suojaa ainoastaan ottajaansa koronan vakavalta muodolta, mutta rokotettukin voi yhä tartuttaa tautia eteenpäin . Minä jätän todennäköisesti ottamatta, jos se ei kerran edes suojaa läheisiäni. Olen 26v ja perusterve, kerran jo oireettoman koronan sairastanut joten itse tauti ei pelota.
Niin eli jos kaikki ottaisivat rokotteen kukaan ei saisi taudin vakavaa muotoa. Ehdottomasti otan ja läheiseni onneksi ottavat myös.
Wikipedia määrittelee laumasuojan näin: "Laumasuoja tautiin syntyy, kun riittävän suuri määrä ihmisiä on vastustukykyisiä taudille, jolloin rokottamattomat ovat paremmassa suojassa sairastumiselta." Jos "laumasuoja" vaatii toimiakseen 100% rokotekattavuuden niin se ei silloin ole laumasuoja. Vaikka jokainen kykenevä ottaisi tämän rokotteen, se ei suojaa rokottamattomia taudin vakavalta muodolta.
Vierailija kirjoitti:
Nykytiedon valossa rokote ei anna laumasuojaa. Suojaa ainoastaan ottajaansa koronan vakavalta muodolta, mutta rokotettukin voi yhä tartuttaa tautia eteenpäin . Minä jätän todennäköisesti ottamatta, jos se ei kerran edes suojaa läheisiäni.
Olet vaarallinen ihminen, miten sinusta tuli tuollainen? Levität täällä propagandaa, joka saattaa meidät kaikki vaaraan. Miksi? Mitä sinä siitä saat? Ajatteletko yhtään, että joku saattaa vaikka uskoa sinua ja sen tähden kuolla. Ilmeisesti sinulle pelkkä ajatuskin siitä, että olisit siitä millään tavalla vastuussa on täysin naurettava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykytiedon valossa rokote ei anna laumasuojaa. Suojaa ainoastaan ottajaansa koronan vakavalta muodolta, mutta rokotettukin voi yhä tartuttaa tautia eteenpäin . Minä jätän todennäköisesti ottamatta, jos se ei kerran edes suojaa läheisiäni.
Olet vaarallinen ihminen, miten sinusta tuli tuollainen? Levität täällä propagandaa, joka saattaa meidät kaikki vaaraan. Miksi? Mitä sinä siitä saat? Ajatteletko yhtään, että joku saattaa vaikka uskoa sinua ja sen tähden kuolla. Ilmeisesti sinulle pelkkä ajatuskin siitä, että olisit siitä millään tavalla vastuussa on täysin naurettava?
Mikä tuossa oli sellaista mitä ei maan isoimpien sanomalehtien artikkeleissa olisi jo todettu? Olen mielestäni ihan vastuullinen ihminen, pidän turvavälit ja hygienian kunnossa, käytän maskia töissä 8h/päivä ja julkisilla paikoilla. Mutta en ota rokotetta, en näillä tiedoilla. Miksi sinulle on niin kammottava asia että joku on kanssasi eri mieltä keskustelupalstalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulutko niihin joilla on inhottava elämäntyyli?
en ota sinä tosi pahat sivuvaikutuset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulutko niihin joilla on inhottava elämäntyyli?
Varmaan. Kuulun niihin, jotka varustelivat tammikuussa talonsa maailmanlopun varalta, ovat eläneet rajoitusten voimassaollessa rauhassa ja odottaen, että tämä menisi ohi, ja toivovat koronan menevän pian ohi ja että palaamme siihen elämään, jota elimme vuonna 2019.
Luotan myöskin tieteellisesti tutkittuun tietoon ja auktoriteetteihin ja minua ahdistaa se, kun netissä voi lonkalta heitellä mitä tahansa mustatuntuujuttuja ja kutsua sitä itsenäiseksi ajatteluksi. Minusta se on vain tuuliajolla ajelehtimista.
Eipä mun tarvi. Uskallan kyllä olla ilmankin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ainakaan ennenkuin on reilu puoli vuotta katseltu. Pahoin pelkään etten silloinkaan.
Rokotus veisi pelkosi pois.
Tuskin ainakaan sivuvaikutusten pelkoa
Jännä tauti tää vaarallinen korona, kun pitää ihan testissä käydä, että ylipäätään tietää sairastavansa moista tautia.
Jotkut taudit on oikeasti niin pahoja, ettei paljon epäselvyyttä jää...
Otin jo. Ei tarvinnut kauaa miettiä otanko vai en.
Rokotus veisi pelkosi pois.