UMK 2021
Tähän keskustelua ja spekulointia Uuden musiikin kilpailusta 2021. Suomen euroviisu edustaja toukokuuksi valitaan Uuden musiikin kilpailun finaalissa helmikuussa. Finaalin kilpailijat julkaistaan ensi viikon keskiviikkona. Uuden musiikin kilpailun Instagram-tilillä on jo julkaistu vihje ensimmäisestä kilpailijasta: Hän on turkulainen, joka on tehnyt musiikkia sekä suomeksi että englanniksi. Mukana siis yhteensä 7 kilpailijaa.
Kommentit (3410)
Teflonit veti osuutensa hyvin, mutta Pandora oli pettymys. Pandoran rooli jäi epäselväksi ja hänen äänensä ei ollut mitenkään erityisen hyvä Jännittikö Pandora esiintymistä jotenkin vai mikä oikein oli? Hän oli tyylin sen oloinen että " mitä mun pitää tehdä?" . Pandora vain oli paikoillaan , vaikka toki se alku ilmestyminen sinne ufon päälle oli siisti. Esitys oli muuten ihan kiva ja ufo teema oli hauskasti keksitty, mutta siitä puuttui jotakin ja näinollen se jäi kappaleeseen nähden hieman irralliseksi, mutta pienellä hiomisella ja Pandoran roolin lisäämisellä tämä olisi voinut olla kovakin juttu, mutta ei esitys mielestäni ollut mitenkään huono ja tämä esitys oli toinen mikä jäi mieleen Blind Channelin ohella.
Osrk ja Aksel taas olivat sitä peruskauraa mitä viisuissa nähdään joka vuosi. Eivät hekään olleet huonoja, mutta minulle ei vain jäänyt kauheasti mitään mieleen heistä. Akselin ääni on todella hyvä, mutta kappale ei vain lähtenyt käyntiin ,vaikka sen teema olikin puhutteleva.
Ilta ja Danny vetivät myös hyvin, mutta en usko että nuo esitykset olisivat kauheasti viisuissa purreet muuhun eurooppaan. Ilta olisi saattanut ehkä yllättääkin positiivisesti ja toivon että kuulemma hänestä vielä enemmän.
Laurassa ei sinäänsä ollut mitään vikaa, mutta minulle ei vain jäänyt oikein mieleen mitään hänestä. Ehkä se johtui siitä, että tämän tyylisiä biisejä on niin paljon viisuissa ja sen takia se ei erottunut millään tavalla. Olisin kuitenkin suonut hänelle enemmän pisteitä.
Blind Channelin vahvuus on sen erottuvuus. Se on kaunistelematon eikä teeskentele ja en yhtään yllättynyt että pojat voittivat. Lienee ehkä paras näistä kaikista vaihtoehdoista erottuvuutensa puolesta.
Kaikenkaikkiaan tämän vuoden taso oli mielestäni hyvä. Jokaiseen makuun jotakin , vanhaa ja uutta.
Antti saisi myös jatkossakin juontaa nämä karkelot.
Baby, baby, miss you, love you ja sama uudelleen tuhat kertaa. En jaksa tätä tekstien tylsyyttä ja jankkaavuutta. Missä on kunnon runot? Melodiatkin on iha alelaarista. Miks edes kuuntelin?
Mä haluisin nähdä ensi vuonna Oskrin, Akselin ja Iltan yhdistävän voimansa. Jokin itkettävän koskettava mahtiballadi. Kolme upeaa ääntä ja tulkitsijaa yhdessä, voisi olla mielenkiintoinen kombo.
Blind Channelin esitys kelpasi minulle juuri tuollaisena. Kuiskaukset olivat kiva lisä, kylmiä väreitä (hyvällä tavalla) tuli niistä. Tykkäsin jopa enemmän live-esityksestä kuin videosta. Laulu toimi mulle, sopivan raakaa, aitoa ja täysillä vedetty, niinkuin asiaan kuuluu. Teknisesti täydellistä ei tarvitsekaan olla. Genre ei välttämättä uppoa eurooppalaisiin, mutta eipä sillä niin väliä tuleeko menestystä viisuissa, pääasia että saavat näkyvyyttä mahdollisimman paljon. Mielettömän hyvä bändi, toivon onnea ja menestystä heille.
Vierailija kirjoitti:
Ilta ja Danny vetivät myös hyvin, mutta en usko että nuo esitykset olisivat kauheasti viisuissa purreet muuhun eurooppaan. Ilta olisi saattanut ehkä yllättääkin positiivisesti ja toivon että kuulemma hänestä vielä enemmän.
Piti pitkästä kirjoituksestasi poimia tuo oheinen kohta. Olikohan sulla jotkut ihme ylipositiivisuus-filtterit käytössä kun et pystyny huomaamaan aivan luokatonta laulamista, etenkin Dannyn tapauksessa. Ei ne kaikki muutkaan oikein live-esiintymisillään pystyneet vakuuttamaan. Senpä takia Blind Channelin energiapläjäys oli sitäkin parempi ja nousi edukseen esille massasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos YLE! Kiitos Antti! Onneksi olkoon BlindChannel 🥳 Tämä oli mielestäni melkein paras UMK ikinä.
kopio Usherin feat Ludacrisin YEAH! kappaleesta JA videosta, kuka tahansa tunnistaa! Tai ainakin huomattavasti kopioitu.
Sehän se oli. Kuulosti niin tutulta tuo biitti, mutta en saanut päähäni mistä biisistä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa BC:n faneille tulla julman suuri puhelinlasku. Olikos se euro /puhelu tai viesti?
Ihan ilmaiseksi äänestin ylen sovelluksella.
Itse olen kaksi euroa köyhempi, mutta se oli worth it :D (kaksi tekstaria).
Äänestystuotot menee lisäksi hyvään tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos YLE! Kiitos Antti! Onneksi olkoon BlindChannel 🥳 Tämä oli mielestäni melkein paras UMK ikinä.
kopio Usherin feat Ludacrisin YEAH! kappaleesta JA videosta, kuka tahansa tunnistaa! Tai ainakin huomattavasti kopioitu.
Sehän se oli. Kuulosti niin tutulta tuo biitti, mutta en saanut päähäni mistä biisistä oli.
Nyt äkkiä tiedottamaan ulkomaalaisille. Kateus vie kanatkin uunista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti pitkästä kirjoituksestasi poimia tuo oheinen kohta. Olikohan sulla jotkut ihme ylipositiivisuus-filtterit käytössä kun et pystyny huomaamaan aivan luokatonta laulamista, etenkin Dannyn tapauksessa. Ei ne kaikki muutkaan oikein live-esiintymisillään pystyneet vakuuttamaan. Senpä takia Blind Channelin energiapläjäys oli sitäkin parempi ja nousi edukseen esille massasta.
Suomessa ei ole koskaan oikein arvostettu teknisesti taitavia laulajia vaan karismaattisiksi sanovat näitä huonoja laulajia kuten Danny. Onhan se huomattu yleensä jossain Voicessa ja muissa kisoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö saisi sanoa mitään positiivista myös muista osallistujista? Blind Channelin voitto ei ollut mikään yllätys ja ansaittu voitto se olikin, mutta mielestäni yleisesti ottaen myös muissa osallistujissa oli positiivisia juttuja ja tämän vuoden taso oli mielestäni hyvä.
Se siitä Blind Channelin urasta, ei varmasti näy missään Euroviisujen jälkeen. Jos voittaisikin, niin joku voittorundi ja joululevy ja sitten tanssilavoja, ristelylaivoja ja kunnantaloja kiertämään. Se siitä rokkistaran leikkimisestä, uskottavuus meni, jos sitä edes oli.
Mun mielestä ainoa varteenotettava euroviisubiisi oli Teflon Brothers, en tykännyt mutta olisi saattanut menestyä. Iltan ja Dannyn kappaleet ja esitykset oli hienoja, etenkin sanoma, mutta tuskin euroviisukamaa.
Kivaa kuitenkin jännätä Euroviisuja, kun ei tässä muutakaan viihdettä juuri tarjolla ole. Tottahan kannatan Blind Channelia :)
Vierailija kirjoitti:
Lauran asu oli todella ruma ja mauton. Tuollainen vetoaa vain Itä-Euroopassa. Siksi ei pisteitä.
Eihän tämä mikään muotishow ollut mutta ei ollut kovin kaunis asu. Toisaalta itse ihmettelin sitä miten epäselvästi hän lausui sanat.
Teflarit olivat mun mielessä ennakkosuosikki, mutta jostain käsittämättömästä syystä valitsivat naamioitua mutanttismurffeiksi. Pandora hilattiin laulamaan niin korkealle korkeissa koroissaan, että ei kyennyt liikuttamaan kehoaan yhtään ja ääni jäi tosi hauraaksi ja epävireiseksi.
Ihastuin i love you:n musavideon freesiin retrohenkeen, se oli just tätä päivää ja kappale aukesi mulle ihan uudella tavalla. Ja nyt livenä se ei toiminut lainkaan, mutta hyvällä visuaalisella toteututuksella ja päästämällä Pandora lavalle tasavertaisesti poikien kanssa olisi ollut parempi.
Mikä asetelma muutenkin tuo että Pandora oli joku akka ylijumala, jota pojat palvoi? Videolla Pandora oli yksi teflareista ja aivan ihastuttavan androgyynimäinen kasarimuija.
Miksi Teflarit eivät tuoneet viisulavalle flippereitä tms. rekvisiittaa ja pitäneet kiinni tästä retrohengestä? Ufoteema ei auennut mulle ollenkaan, mitä sillä haettiin? Pyrot eivät olleet edes korneja vaan kummalliset.
Lopetin UMK:n katsomisen tän ekan esityksen jälkeen eilen kun otti niin paljon aivoon.
Ja tää voittaja on niin itsestäänselviö Suomen edustajaksi. Teflareilla olisi ollut mahdollisuus tarjota jotain pirteää ja uutta, nyt mokasivat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä biiseissä jotain samaa voi olla, mutta ei mielestäni kumminkaan kopio. Jos kopio, niin on alkuperäistä parempi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa BC:n faneille tulla julman suuri puhelinlasku. Olikos se euro /puhelu tai viesti?
Ihan ilmaiseksi äänestin ylen sovelluksella.
Itse olen kaksi euroa köyhempi, mutta se oli worth it :D (kaksi tekstaria).
Äänestystuotot menee lisäksi hyvään tarkoitukseen.
Mun tekstarit, 2 kpl, meni perille vasta kun äänestys oli jo loppunut. Rekisteröinti kesti komeat 16 minuuttia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä mitenkään näe yhteneväisyyttä näiden kappaleiden välillä ja jos joku yhteneväisyys on, se ei ole merkittävä.
Vierailija kirjoitti:
Se siitä Blind Channelin urasta, ei varmasti näy missään Euroviisujen jälkeen. Jos voittaisikin, niin joku voittorundi ja joululevy ja sitten tanssilavoja, ristelylaivoja ja kunnantaloja kiertämään. Se siitä rokkistaran leikkimisestä, uskottavuus meni, jos sitä edes oli.
Mun mielestä ainoa varteenotettava euroviisubiisi oli Teflon Brothers, en tykännyt mutta olisi saattanut menestyä. Iltan ja Dannyn kappaleet ja esitykset oli hienoja, etenkin sanoma, mutta tuskin euroviisukamaa.
Kivaa kuitenkin jännätä Euroviisuja, kun ei tässä muutakaan viihdettä juuri tarjolla ole. Tottahan kannatan Blind Channelia :)
Onko tosiaan asia näin masentava, että jos erehtyy euroviisuihin, niin ura on pilattu?
Vierailija kirjoitti:
Siis hä :D BC:n on ihan tunnettu omassa skenessään ja lämpänny isoja tunnettuja artisteja sekä päässyt Wacken Open Air -festarille Saksaan soittelemaan. Että tuskin kiertelee kunnantaloja viisujen jälkeen.
Tykkään BC:n maailmanvalloittajameiningistä, esim. Teflarithan ja Dannyhän ne on ne jotka niitä risteilyjä kiertää ja sinne jää.
ALUKSI Blind Channelin keikoilla saattoi olla paikalla viisi ihmistä. Se ei kuitenkaan lannistanut.
– Silloin mitataan, että kenestä on tähän hommaan. Sitten kun pystyy vetämään viidelle ihmiselle sellaisen show’n, ettei kenelläkään jää mitään kysyttävää, niin pystyy myös esiintymään miljoonayleisöille.
Pian homma lähti rytinällä liikkeelle. Yhtye voitti Wacken Metal Battle -kilpailun vuonna 2014 ja pääsi palkinnoksi soittamaan massiiviselle Wacken Open Air -festarille Saksaan.
Innostuneet ja kokemattomat nuoret kiinnittivät autoon peräkärryn ja lähtivät ajamaan varusteineen Haaparannan ja Ruotsin kautta Saksaan. Reissu auton kanssa kesti neljä päivää suuntaansa.
– Yövyimme leirintäalueilla Ruotsissa niin, ettei maksettu mistään mitään. Ei me tiedetty, miten toimia, eikä tajuttu, että siitä olisi pitänyt maksaa. Oltiin niin nuoria ja kokemattomia!
– Pakko myöntää, että meidän äidit mietti, voiko meitä päästää ollenkaan reissuun.
Matka kuitenkin räjäytti nuorten poikien tajunnan. Yhtye oli ollut koossa alle vuoden, ja he esiintyivät jo nyt yhdellä Euroopan tunnetuimmista festareista.
– Soitimme 10 000 ihmiselle jalkapallostadionin kokoisessa teltassa. Nuorin meistä oli silloin 16-vuotias. Se oli melkoinen kokemus ja me vedettiin ihan hullu keikka.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tässä on kyse siitäkin, että miten tämän euroviisujen tuoman huomion osaa käyttää? Jos tarjolla on jatkossakin hyvää musiikkia, niin hieman hankala ymmärtää, miksi suosio ei voisi jatkua? Ja tarjolla olisi keikkalavoja vähän muuallakin kuin kunnantalolla ja risteilyillä, esim. festivaaleilla ja muitakin keikkoja.
Jotenkin suomalaisilla on kauhean armoton asenne euroviisuesiintyjiään kohtaan. Positiivisuus on kaukana kun ollaan jo maalaamassa surkeaa tulevaisuutta, ja floppausta ja mitä lie.
Ruotsista on tullut pikkuveli, ei sen väliä. Suomi vie Ruotsi vikisee.