Nyt asiallinen keskustelu! Miksi maitotuotteita ja hiilareita pitäisi välttää?
Tuhansia vuosia on ihmiset näillä saanut nälkänsä pois.
Ulkomailla varsinkin on mennyt aivan yli. Monet on maidottomalla dietillä koska he luulevat että maito on paha kun se turvottaa. Ne ei tosiaan ymmärrä ostaa laktoositonta.
Itse käytän kevytmaitoa, juustoa, piimää, viili, jogurttia. Mielestäni monipuolinen ruokavalio on paras.
Hiilareina menee kaurapuuroa, ruisleipää, banaaneja.
Ehkä olisi kevyempi olo vegaanina tai ketona, mutta kun kattoo kuinka valtava määrä hyvää karsiutuu pois, niin en tee sitä.
Muuten vain tulee tosi tylsäksi ja kalliiksi syödä pelkästään vihreetä, se ei edes pidä nälkää.
Kommentit (33)
Tuoremaito aiheuttaa rapautuneessa elimistössä matala-asteisen tulehduksen, sitten sitä voivotellaan että kun ei nivelet kestä kävelemistä enää.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä.
Oma ruokavalioni koostuu virallisen ravintoympyrän mukaisista elintarvikkeista siksi, että pidän niistä valtavasti.
Rakastan marjoja, puuroja, hedelmiä, vihanneksia, ruisleipää, maitotuotteita, kalaa ja kanaa. Tuntuisi todella yksipuoliselta jättää tästä jotain pois.Syön mielelläni kauden mukaan, ja se on edullistakin.
Maitotuotteet ovat hyviä, ja iso osa ruokavaliotani.
Ainoa mitä olen vähentänyt, on punainen liha. Sitäkin kyllä syön, mutta vähemmän.
Sulla on terveellinen ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tuntuu, että maidonjuontia ja maitotuotteiden käyttöä täytyy selitellä.
Monesti kysytään, miksen käytä kasvimaitoja tai -jogurtteja.Itse pidän piimästä, maidosta, raejuustosta, rahkasta ym, ja ne ovat edullisempiakin. En näe mitään syytä miksi lopettaisin niiden käytön.
Toki tiedän, että pärjäisin hyvin ilman maitoa, enkä oikeasti tarvitse sitä. En kuitenkaan tarvitse myöskään karkkia, vaikka sitäkin syön välillä.
Ei tarvitse selitellä, pitää luuston kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi vegaanituotteet vasta jalostettuja ovat! Ja todella kaloripitoisia. En ymmärrä miksi sitten maito haukutaan..
Hmm, no nyt taas heitit vitsin. Soijamaidon, kauramaidon ja maidon kalorisisältö on aika samanlainen, 30-40. Eikä se maitokaan ilman käsittelyä siihen maitopurkkiin päädy.
En käytä maitoa enkä "maitoja", joten sinänsä ihan sama miten jalostettuja ovat.
Sekin on vain kosmeettista, että maito pöhöttää kaulanseutua, mutta atopia aiheuttaa jo ihan fyysistä kipua ja pahinta on sisäinen turvotus, kun ylähengitystiet ovat turvotuksesta ahtaat kuin lyttykuonoisella koiralla eikä happi kulje. Kun loppui maito, alkoi hapensaanti sekä kaikki keuhkoputkentulehdukset ja poskiontelontulehdukset loppuivat. Sivuvaikutuksena hampaista tuli ensimmäistä kertaa elämässä kauniit sekä ienturvotus hävisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi vegaanituotteet vasta jalostettuja ovat! Ja todella kaloripitoisia. En ymmärrä miksi sitten maito haukutaan..
No miten olisi vaikkapa ne maidon hormonit? Ja miksi asettelet jalostetut vegaanituotteet ja maidon vastakkain? Esim kotimaiset marjat ovat vegaanituotteita ja sisältävät takuulla vähemmän kaloreita kuin vaikkapa voi?
Miksi sinä asettelet täysin jalostamattoman marjan ja voin vastakkain? Harva vegaani pelkillä marjoilla tai muillakaan vain jalostamattomilla tuotteilla elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten olisi vaikkapa ne maidon hormonit? Ja miksi asettelet jalostetut vegaanituotteet ja maidon vastakkain? Esim kotimaiset marjat ovat vegaanituotteita ja sisältävät takuulla vähemmän kaloreita kuin vaikkapa voi?
Miksi sinä asettelet täysin jalostamattoman marjan ja voin vastakkain? Harva vegaani pelkillä marjoilla tai muillakaan vain jalostamattomilla tuotteilla elää.
Miksi taas moni asettaa vastakkain maidon ja vegaaniuden. En ole vegaani, mutta en voi käyttää maitoproteiinia tai edes maitorasvaa, en varmastikaan ole ainoa.
No ainakin jos yrittää pudottaa painoa, vähähiilarinen ja ketodieetti ovat tutkitusti tehokkaimmat. Nälkä tyydyttyy ja paino tippuu. Itse juuri aloitin ketoilun pari viikkoa sitten, ja viisi kiloa on lähtenyt. Nopeat hiilarit saavat aikaan hiilarikoukun, eli tekee mieli lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä Suomessa tuotetun ruoan etuna on se, että täällä pitkä talvi tappaa tuhohyönteisiä ja kasvitauteja. Viljelykasveja ei tarvitse "myrkytellä" niin paljon kuin ulkomailla. Toisekseen täällä on tiukempi sääntely mm. kasvinsuojeluaineiden=myrkkyjen käytössä. Meillä viljaa ei saa myrkyttää enää tähkävaiheessa. Keski-Euroopassakin vetävät myrkyt tähkän päälle. Meillä ei myöskään eläimille saa syöttää antibiootteja ennaltaehkäisevästi. Tanskassahan on ihan hirveästi MRSA:ta ja muita antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereja, koska antavat possuille, broilereille jne. antibiootteja ennakolta.
Mun tuttu vuokrasi peltonsa porkkanan viljelijälle. Viljeliä painoi myrkkyruiskujen kanssa siellä pellolla koko kesän. Sen jälkeen se mun tuttu lopetti porkkanan syömisen. Mä ostan nykyisin vain luomuporkkanoita ja -perunoita.
Mun mielestä on järkkyä, että ihmiset syö ennemmin kaukana tuotettua ja pitkien matkojen päästä roudattua ruokaa kuin lähiruokaa. Mistä tiedätte minkälaisen myrkky- ja saastepilven alla se teidän soijanne, riisinne jne. on kasvanut? Minkälaisissa olosuhteissa se on tuotettu, lapsityövoima? Kuinka hyvin ne banaanit, avokadot ym. on kuorrutettu myrkyillä? Itse mietin myös sitä, kuinka paljon saasteita niiden kuljettaminen tänne kauas on tuottanut. Ärsyttää tämä täysin turha ruokahifistely ja pelleily yltäkyllyydessä. Samaan aikaan toisaalla ihmisiä kuolee nälkään. Olkaa tyytyväisiä, että meillä on ruokaa ja suosikaa kotimaisia tuottajia, jotta omavaraisuuteemme säilyy jatkossakin.
Vähemmän ne banaanit saastuttavat ympäristöäkin kuin vaikkapa lihan- ja maidontuotanto. Vaikka lasketaan rahti mukaan.
Kyllä kotimainen lihan- ja maidontuotanto on paljon ympäristöystöystävällisempää ja kestävämpää kuin baanin viljely. Valitsisin sen ennemmin koska tahansa.
Banaaniplantaasien tieltä hakataan pois sademetsää. Ne vaativat tasaisen kosteuden, joten
plantaaseja keinokastellaan jatkuvasti. Viljelyn aiheuttama maaperän tiivistyminen
johtaa pintaeroosioon ja ravinteiden huuhtoutumiseen, tämän seurauksena joudutaan lisäämään kemiallisia lannoitteita, jotta viljely olisi tuottavaa. Kun se ei ole enää tuottavaa, hakataan taas lisää sademetsää uuden viljelmän tieltä. Ja taas sama toistuu yhä uudelleen ja uudelleen.
Tähän vielä ne kaikki rahtikulut ym. päälle. Sitäpaitsi banaanin viljely ei edes ole paikallisille kovinkaan kannattavaa, hyvä että saavat kulunsa katettua.
Minä kyllä syön sekä että, silti olen normaalipainoinen, aina ollut. En jaksa reagoida muiden ihmisten turhiin kommentteihin.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin jos yrittää pudottaa painoa, vähähiilarinen ja ketodieetti ovat tutkitusti tehokkaimmat. Nälkä tyydyttyy ja paino tippuu. Itse juuri aloitin ketoilun pari viikkoa sitten, ja viisi kiloa on lähtenyt. Nopeat hiilarit saavat aikaan hiilarikoukun, eli tekee mieli lisää.
Tämä on kyllä tehokas tapa. Itse jaksan tuota jokusen kuukauden, mutta lopulta ketoruokavalio alkaa tuntua liian yksipuoliselta. Pidemmän päälle minulle sopii hieman sallivampi ruokavalio, jossa saan syödä monipuolisesti marjoja, kaikkia kasviksia sekä juureksia ja hieman hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi taas moni asettaa vastakkain maidon ja vegaaniuden. En ole vegaani, mutta en voi käyttää maitoproteiinia tai edes maitorasvaa, en varmastikaan ole ainoa.
Varmaan siksi, koska vegaanius on lisääntynyt osana tätä ilmastotrendiä. Useampi nykypäivän vegaani perustelee valintaansa juuri sillä, että se on heidän mielestään niin terveellistä ja muka ympäristöystävällistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä tehokas tapa. Itse jaksan tuota jokusen kuukauden, mutta lopulta ketoruokavalio alkaa tuntua liian yksipuoliselta. Pidemmän päälle minulle sopii hieman sallivampi ruokavalio, jossa saan syödä monipuolisesti marjoja, kaikkia kasviksia sekä juureksia ja hieman hedelmiä.
Joo olet oikeassa, itsekin aion syödä marjoja ja täysviljaa välillä ja varsinkin tavoitepainoon päästyäni. Vielä kuitenkin 20 kg normaalin painoindeksin ylärajaan, joten nopea startti lisää motivaatiota. Täytyy kyllä sanoa, että naudanliha yhdistettynä vaikka pitkiin papuihin, zucchiniin ja pinaattisalaattiin on erittäin täyttävä ja tyydyttävä ateria vielä toistaiseksi. Ennen pitkää se alkaa varmaan tökkiä, ja pitää hakea vaikka kengurua Lidlistä. Yleensäkin liha on kyllä oikeaa superruokaa, kaikki aminohapot yms.
mitä tiedät banaanien kasvatuksesta? Oletko ollut seuraamassa paikan paällä kasvukauden?
Mulla on pakastimessa peuraa ja luomukanoja. Uskallan väittää että ei saastuta. Lisäksi on ihan parasta ravintoa, banaanin sijaan, Ei tule vatsavaivoja eikä naamakaan rypisty (kanakeitossa on paljon kollageenia).