Mitä tarkoittaa "teen kaiken ruuan itse" ?
Jos sanoo, että tekee kaiken ruuan itse, niin saako käyttää jotakin puolivalmisteita? Voiko syödä esim. valmista hummustahnaa vai pitääkö se tehdä itse aina ? Saako koskaan syödä kaupan euron maksalaatikkoa ? Entä leipä, myös ruisleipäkö on leivottava itse ?
Miten teillä kaiken ruuan itse tekevillä aika riittää ? Käyttekö töissä vai täyttääkö koko päivän perheelle itse tehtävien aterioiden valmistaminen?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketsupin ostan valmiina, ja näkkileivän. Kaiken muun teen itse.
Teen töitä kotitoimistossa, joten säästän työmatka-ajan ja teen valmisteluja ns taukojumppana.
Yleensä laitan isoja määriä kerralla, joten osa menee aina pakkaseen.
Teetkö siis omatekoista sinappia tai majoneesia että ei tarvitse ostaa kaupan valmiiita tuotteita?
Emme syö kumpaakaan.
Mulle se on sitä etten osta mitään valmisruokia. Kohta alan valmistaa kalakeittoa.
Ei kyllä kannata ostaa valmista hummustahnaa, kun se on niin helppo tehdä itse ja tulee paljon parempaa. Samoin guacamole.
Vierailija kirjoitti:
V##tu mitä kysymyksiä.
Älä kiroile, se on huonoa ja aggressivistä käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä kotitoimistossa, joten säästän työmatka-ajan ja teen valmisteluja ns taukojumppana.
Teetkö siis omatekoista sinappia tai majoneesia että ei tarvitse ostaa kaupan valmiiita tuotteita?
Emme syö kumpaakaan.
Entäs kelpaako kaupan valmisjäätelöt vai pitääkö nekin tehdä itse?
https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/arki/kesan-halutuin-herkku--itse-teht…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme syö kumpaakaan.
Teemme jäätelön itse.
No kyllä minä saan syödä eineksiä, en vain yleensä halua.
Hummusta en ostaisi valmiina. Teen itse salaatinkastikkeet, majoneesin, perunasalaatit yms. Ja tietysti lähes kaiken lämpimän ruoan.
Valmiina ostan makkarat ja leikkeleet, tosin en syö niitä usein. Leivän ostan myös yleensä kaupasta.
Useimmiten teen ruokaa pariksi päiväksi kerrallaan. Myös pakastimessa on valmista ruokaa, joten jos on kiire, voi ottaa välillä sieltä. Joka päivä ei tarvitse häärätä keittiössä, kun vähän suunnittelee.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kannata ostaa valmista hummustahnaa, kun se on niin helppo tehdä itse ja tulee paljon parempaa. Samoin guacamole.
Tulee vaan paljon kalliimmaksi kuin valmis. Ainakin Lidlin hummustahna on tosi hyvää. Monet ruuat ovat itse tehtyinä kyllä paljon parempia kuin kaupan valmiit, mutta yhdelle tai kahdelle tehtyinä ei kyllä halvempia kuin valmiina ostetut.
Vierailija kirjoitti:
En tee leipää (kovin usein), en palvaa kinkkua, kirnua voita enkä valmista juustoja. Mutta ruuat teen yleensä raaka-aineista itse. Toki voin käyttää liemifondeja ja joskus valmista currytahnaa, ja toki hedelmäsäilykkeitä ja tomaattisäilykkeitä. Mutta muuten yleensä itsetehtyä, ei valmiskastikkeita, marinoituja lihoja, eineksiä, makkaroita, pakastettuja taikinoita, pakastevihanneksia, pakastettuja ruoka-annoksia yms. Teen joskus itse myös kala- ja kanaliemiä, mutta nyt ei mahdu pakastimeen. Keittojen kanssa teen itse leipää usein.
Pakastevihannekset ovat vihanneksia ihan kuten pakastamattomatkin, et tee niitä pakastamattomia sen enempää itse.
Niillä on molemmilla omat käyttötarkoituksensa.
Jännä, että kaupan kassajonossa en muista koskaan nähneeni ketään, jolla olisi kärryssä vain jauhopusseja, juuressäkkejä, lihapaketteja yms. ilman mitään eineksiä tai puolivalmisteita.
En sano, että teen kaiken ruoan itse, vaikka paljon teenkin raaka-aineista ja keräilenkin sienet, marjat, yrtit. En kuitenkaan metsästä enkä teurastakaan, hyvin harvoin olen nylkenyt.
Mainituista oudostelluista teen aina itse majoneesin - kaupan on kamalaa, useimmiten ruisleivän ja sinapin, toisinaan näkkileivän ja ketsupin ja muutaman kerran koemielessä olen tehnyt makkaroita, kirnunnut voita ja kokeillut jugurtteja niin oikeasta kuin kasvismaidoista. Kasvismaitoja olen myös tehnyt itse eri pähkinöistä ja siemenistä. Perunajauhon teko on vielä kokeilematta.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että kaupan kassajonossa en muista koskaan nähneeni ketään, jolla olisi kärryssä vain jauhopusseja, juuressäkkejä, lihapaketteja yms. ilman mitään eineksiä tai puolivalmisteita.
Moni ostaakin ne tilapuodeista ja ruokapiireistä. Varsinkin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa sitä, että kerran viidessä vuodessa tehdään sunnuntaiateria perheelle keittokirjan mukaan, muut päivät lämmitellään eineksia tai jos hurjana ollaan, niin tehdään puolivalmisteista ruokaa. Kuitenkin aina nettikeskusteluissa kerrotaan tekevänsä kaiken itse.
Näin se yleensä menee.
Joo. Itsetehty ruoka=hunajamarinoituja kanasuikaleita, herne-maissi-paprika -pussi, koskenlaskija-juustoa, näistä keitto. Nams vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin teen majoneesin itse. Kaupan majoneeseissa on jokin outo vastenmielinen sivumaku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän on helppo tehdä! Meillä tehdään itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme syö kumpaakaan.
Mun tytär tekee järjettömän hyvää jäätelöä itse eikä tarvita edes jäätelökonetta.
Jouluksi teki piparkakku- karpalojäätelöä. Myös suolakaramellijäätelö ja passionjäätelö on ollut ihania
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa, ettei osta valmisruokia eli eineksiä. Keittää perunat, paistaa jauhelihaa, keittää riisiä tai pastaa. Tekee itse lasagnen ei osta valmiina.
Entä jos teen lasagnen lasagneaineksista? Eli paistan itse jauhelihan, sekoitan ainekset siihen + vettä ja ladon levyt ja täytteen päällekkäin. Onko se itsetehtyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa, ettei osta valmisruokia eli eineksiä. Keittää perunat, paistaa jauhelihaa, keittää riisiä tai pastaa. Tekee itse lasagnen ei osta valmiina.
Entä jos teen lasagnen lasagneaineksista? Eli paistan itse jauhelihan, sekoitan ainekset siihen + vettä ja ladon levyt ja täytteen päällekkäin. Onko se itsetehtyä?
Ei ole itsetehtyä. Pasta olisi hyvä kyllä tehdä itse, pastantekokoneen käyttö on kuitenkin sallittua. Jauhelihan mausteet eivät saa olla yhdessä pussissa, vaan ne pitää ottaa kukin omasta maustepurkistaan.
Tomaattikastike keitetään itse tuoreista tomaateista.