Toimiiko itsetehdyt ekologiset siivousaineet?
Mua ahdistaa tämä, että konetiskitabletit, pyykinpesuaine yms siivouksissa käytetyt pesuaineet ovat myrkkyjä jotka ovat tulleet jo aikoja sitten normaaliksi osaksi arkea.
Koska myrkyt ahdistaa, haluan kokeilla näitä DIY ekologiset pesuaineet, mutta toisaalta en halua ottaa riskiä, että nämä vaurioittaisi jollakin tavalla tiski- tai pesukonetta tai jotain muuta vastaavaa
Joten te joilla on kokemusta tai muuten vaan tietämystä niin onko näistä oikeaa hyötyä?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Uppelis
Huppelis
Aika harva ihan oikeasti tekee siivousaineitaan itse. Osa kyllä luulee tekevänsä, kun ovat koulun kemiantunneilla nukkuneet ja siten "tekevät pesuainetta" jonka ainesosat happo ja emäs kumoavat toistensa vaikutukset! Järkevä käyttää vaikkapa etikkaa ensin, huuhtelee vedellä ja soodaa seuraavaksi.
Tsekkasin kerran Fairyn ja jonkin ekohippikaupasta ostetun (lahjaksi saatu) astianpesuaineen sisällysluettelon. Samat aineet molemmissa, mutta ekoversio laimeampaa. Eli joko laitat vähemmän Fairya, sama tulos, tai enemmän ekolitkua, sama tulos. Tosin sitä kuluu sitten enemmän. Mitä auttaa hinkata miedolla litkulla rasvaisia astioita? Kunnon lian räjäytys se olla pitää ettei jää limaiseksi.
Näihin tuotteisiin pitää oikeasti perehtyä, jos haluaisi oikeasti tehdä ympäristölle hyvää ja käyttää rehellisesti ekologista vaihtoehtoa. Ei riitä joku ekokaupan leima. Arvostan jos joku jaksaa, itse en.
Vesi vanhin voitehista. Mutta pois turha hihhulointi.
Aina testijumbona oikeisiin puhdistusaineisiin verrattuna.
Kodin puhdistamiseen etikkaa.
Pyykinpesuun esim
https://gaarna.fi/tuote/hajusteeton-pyykinpesujauhe-1-kg/
konetiskiin
https://www.olehyvaluonnontuote.fi/product/142/konetiskijauhe--sitruuna…
Vierailija kirjoitti:
Vesi vanhin voitehista. Mutta pois turha hihhulointi.
Kun laittaa sekaisin soodaa ja etikkaa, saa pahanhajuista vettä. Sananlasku pitänee siis paikkansa monen tee-se-itse -pesuaineen käyttäjänkin mielestä.
Sun kanssas katson maailmaa ja samaa unta nään
Uppelis