Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimiiko itsetehdyt ekologiset siivousaineet?

Puhtaus
05.01.2021 |

Mua ahdistaa tämä, että konetiskitabletit, pyykinpesuaine yms siivouksissa käytetyt pesuaineet ovat myrkkyjä jotka ovat tulleet jo aikoja sitten normaaliksi osaksi arkea.

Koska myrkyt ahdistaa, haluan kokeilla näitä DIY ekologiset pesuaineet, mutta toisaalta en halua ottaa riskiä, että nämä vaurioittaisi jollakin tavalla tiski- tai pesukonetta tai jotain muuta vastaavaa

Joten te joilla on kokemusta tai muuten vaan tietämystä niin onko näistä oikeaa hyötyä?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaa pelkällä vedellä pestä, niin saa kyllä joka päivä olla pesemässä lattioita. Muuten lika pinttyy eikä se enää pelkällä vedellä lähde. Itse pyrin jättämään ne kaikista tujuimmat kemikaalit välistä, ainakin säännöllisessä käytössä. Etikan hajusta tulee huono olo enkä sitä kotonani tai vaatteissa halua haistella. Mielestäni kodin eikä vaatteiden kuulu haista millekään- siitä tietää että on puhdasta.

Vierailija
22/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä tehokkaita kuin vesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu liasta, etikka toimii moneenkin.

Mäntysuopa on tehokas ja täysin turvallinen.

Pyykinpesuun voi koittaa pyykipähkinöitä.

Älä riko tiskikonetta millään omalla tekelleellä, löytyy myös turvallisia tuotteita esim ecover.

Pesupähkinöitä on tutkittu ja tuloksissa todettiin niillä pestyjen vaatteiden olevan yhtä likaisia kuin pelkällä vedellä pestyjen vaatteiden. Täysin turhia siis.

Pesupähkinöitten laatu vaihtelee ja tutkijalle on ilmeisesti sattunut huono erä. Itsekin käytän niitä vähintään 60-asteisessa pesussa. 

Entisaikaan tärkeintä oli vesi, lämpö, hankaus, aika ja kemikaali. Esimerkiksi matot pestiin järvessä tai joessa, jossa oli tuhansia litroja vettä. Lämpöä oli parhaimmillaan 20 astetta, hankausta kovasti ja aikaakin riitti, mutta kemikaalina oli vain mäntysuopaa.

Vaatteiden puhtautta tutkittiin mikrobiologisesti. Pesupähkinöiden jälkeen pyykissä oli jäljellä bakteereja yms yhtä paljon kuin pelkällä vedellä pestyissä.

Vierailija
24/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uunin puhdistuksessa käytän seosta etikkaa,sitruunaa ja soodaa. Levitetään uuniin (kylmä) ja annetaan vaikutta 2 - 5 tuntia, liasta riippuen, sitten kosteella pyyhkäistään, kunnes uuni ok puhdas. Keittoevyt, sama homma. Toimii,

En voisi laittaa niitä kaupan myrkkyjä omaan uuniin.

Ikkunan pesuun, tippa fairia,etikkaa ja huuhtelu.

Ei valmiita ikkunapesusuihkeita. Silikonia, joka iskostuu lasiin.

Kahvipannu, kupit soodaa ja etikkaa. Kirkastaa

Kahvinkeitin puhdistus etikka sooda. Toimii.

Fairy on täynnä kemikaaleja. Ei mitenkään ekologinen valinta.

Vierailija
25/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä riko tiskikonetta millään omalla tekelleellä, löytyy myös turvallisia tuotteita esim ecover.

Pesupähkinöitä on tutkittu ja tuloksissa todettiin niillä pestyjen vaatteiden olevan yhtä likaisia kuin pelkällä vedellä pestyjen vaatteiden. Täysin turhia siis.

Mä muistelen että joku ruotsalaistutkimus oli todennut, että pähkinöiden jäljiltä pyykki oli likaisempaa kuin pelkällä vedellä pesty pyykki.

Vierailija
26/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosiaan liasta, etikka-vesiseos suihkepullossa auttaa moneen, mutta ei kokemukseni mukaan läheskään kaikkeen, ja tosiaan, kannattaa olla tarkkana, sillä etikka ei sovi kaikille pinnoille.

Nykyään löytyy ainakin isommista marketeista paljon vaihtoehtoja pehmeämpiin siivousaineisiin. Jo mainitulta Ecoverilta löytyy aika monenlaisia puhdistusaineita. Lumme on kotimainen merkki, jolla ainakin keittiön puhdistussuihketta, itselleni se oli tosin liian voimakkaasti hajustettua eikä mielestäni yhtä hyvää kuin Ecoverin, enkä itse asiassa ole ihan varma kuinka ekologistakaan se on. Ole hyvällä myös monenlaisia tuotteita, olen tykännyt erityisesti heidän kylpyhuoneenpuhdistusaineestaan. En muista onko Ecoverilla konetiskiainetta, mielestäni on, mutta toinen mitä olen käyttänyt on Attendo (jos muistan oikein), ja Ole hyvällä taitaa olla sellaista jauhemaista konetiskiainetta. Käsitiskiaineessa tykkään eniten Ecoverista ja Nordic Ecocleanista, joskin jälkimmäinen ei ehkä ole ihan yhtä tehokas hyvin rasvaisten astioiden putsaamisessa.

Pyykinpesussa tykkään itse käyttää jauhemaisia aineita, joten käytän Erisania, joka on ainakin zeoliititon ja fosfaatiton ja allergia- ja astmaliiton kanssa yhteistyössä tehty, en muista olisiko jopa biohajoava. Ecoverilla on nestemäinen vaihtoehto. 

Sori, tiedän ettei tämä nyt ollut ihan mitä ap pyysi, mutta toivottavasti tästä on jollekulle hyötyä!

Vierailija
27/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uunin puhdistuksessa käytän seosta etikkaa,sitruunaa ja soodaa. Levitetään uuniin (kylmä) ja annetaan vaikutta 2 - 5 tuntia, liasta riippuen, sitten kosteella pyyhkäistään, kunnes uuni ok puhdas. Keittoevyt, sama homma. Toimii,

Fairy on täynnä kemikaaleja. Ei mitenkään ekologinen valinta.

Ehkä kommentoija vertaakin tuossa fairya tuollaiseen valmiiseen ikkunanpesusuihkeeseen, johon verrattuna se tässä tapauksessa varmaan onkin ekologinen valinta. Samaan kyllä pitäisi pystyä minkä tahansa ekologisemmankin tiskiaineen.

Vierailija
28/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etikka-sooda-yhdistelmässä ei ole järjen hiventäkään. Etikka on hapan ja sooda emäksinen, jolloin ne neutraloivat toisensa.

Yksistään molemmat ovat melkoista myrkkyä, tehoa kyllä löytyy.

Vierailija
29/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet etikka ja ruokasooda vinkit on hyviä. Ecower on hyvä ja voit aloittaa siitä, että katsot, että pasuaineet on biologisesti hajoavia (näitä löytyy jo perusmarketista)

Vierailija
30/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä muistelen että joku ruotsalaistutkimus oli todennut, että pähkinöiden jäljiltä pyykki oli likaisempaa kuin pelkällä vedellä pesty pyykki.

Tuossa tutkimuksessa tosiaan pesupähkinät eivät olleet poistaneet tahroja, vaan levittäneet niitä toisin kuin pelkkä vesi.

Vierailija
31/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etikka-sooda-yhdistelmässä ei ole järjen hiventäkään. Etikka on hapan ja sooda emäksinen, jolloin ne neutraloivat toisensa.

Yksistään molemmat ovat melkoista myrkkyä, tehoa kyllä löytyy.

Juuri tätä tulin kirjoittamaan. Molemmat aineet toimivat varmaan monissakin tilanteissa, mutta yhdistää niitä ei tosiaan pidä. Ellei sitten ole tarkoituksena vain ihastella siitä aiheutuvaa kuplintaa.

Vierailija
32/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesupähkinät ovat kyllä kaikkea muuta kuin ekologisia. Tehottomia turhakkeita rahdataan tänne maailman toiselta puolelta, vaikka sama lopputulos saadaan pelkällä vedellä.

Vierailija
33/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en enää voi käydä kylässä enkä olla lähellä (entisen) ekohippiystävän luona. Siellä haisee pinttynyt lika ja etikka. Pyykki (myös vauvan pissikakkakestovaipat) pestään pesupähkinöillä etikka huuhteluaineena. Astiat on pinttyneet rasvasta. No-poo metodi, pestään pelkällä vedellä tai ajoittain suolaliuoksella.

Mikäs siinä. Luonnollistahan tuo sinänsä on, mutta ei ehkä enää nykyaikaa.

mitä pesuainetta sinä suosittelet ? 

millä saat parhaiten paskan hajun pois. Etikkahan tunnetusti poistaa esim. hien hajun

Vierailija
34/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiillon suihkutettavaan astianpesuaineeseen vaihdoin vuosi sitte, lempparituoksu on omena. Hävisi agressiivinen atopia siittä 1kk. Oon aina käyttäny kiillon yleispesuainetta kaikkeen, ei paljoa mitään myrkkyjä. Lemppari se Mangon tuoksuinen. Veteen lantratulla etikalla pesee kokokämpän jos jotain pahempia tahroja jossain tai tahtoo syväpuhdistaa sairastelun jälkeen, ei jää haisemaan kun se kuivuu. Pyykki etikkaa käytän myös. Värit kirkastu ekalla pesulla ja lähti paidoista hikitahrat, mitä parilla voimakkaammallakin tökötillä koitin saada pois.

Oon kokeillu tosipaljon kaikkea. Markettien "ihoystävälliset" tuotteet olen kokenut enemmänkin huonoiksi vitseiksi. Luomu tai mahdollisimman luonnonmukainen toimii huomattavasti paremmin.

Vierailija
35/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en enää voi käydä kylässä enkä olla lähellä (entisen) ekohippiystävän luona. Siellä haisee pinttynyt lika ja etikka. Pyykki (myös vauvan pissikakkakestovaipat) pestään pesupähkinöillä etikka huuhteluaineena. Astiat on pinttyneet rasvasta. No-poo metodi, pestään pelkällä vedellä tai ajoittain suolaliuoksella.

millä saat parhaiten paskan hajun pois. Etikkahan tunnetusti poistaa esim. hien hajun

Paskalla käynnin jälkeen suihkuttaa takapuolen. Ei meillä ainakaan paska haise, vaikka hetken olisikin siivoamatta.

Vierailija
36/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiillon suihkutettavaan astianpesuaineeseen vaihdoin vuosi sitte, lempparituoksu on omena. Hävisi agressiivinen atopia siittä 1kk. Oon aina käyttäny kiillon yleispesuainetta kaikkeen, ei paljoa mitään myrkkyjä. Lemppari se Mangon tuoksuinen. Veteen lantratulla etikalla pesee kokokämpän jos jotain pahempia tahroja jossain tai tahtoo syväpuhdistaa sairastelun jälkeen, ei jää haisemaan kun se kuivuu. Pyykki etikkaa käytän myös. Värit kirkastu ekalla pesulla ja lähti paidoista hikitahrat, mitä parilla voimakkaammallakin tökötillä koitin saada pois.

Oon kokeillu tosipaljon kaikkea. Markettien "ihoystävälliset" tuotteet olen kokenut enemmänkin huonoiksi vitseiksi. Luomu tai mahdollisimman luonnonmukainen toimii huomattavasti paremmin.

Onko Kiilto-tuotteet ekologisia?

Vierailija
37/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Kiilto-tuotteet ekologisia?

Näin mä olen ymmärtänyt. Löytyy joutsenmerkki ainakin joissain tuotteissa.

Vierailija
38/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologisuudesta puheen ollen, kuinka toimivina pidätte höyrypuhdistimia? Nimittäin silloin kun olin lapsi, minun outo harrastukseni oli katsella vkl/lomapäivinä ostos-tv.

No koska koska twins:in vakio tuotteita oli mm H2O-höyrymoppi jota mainostettiin...

"laboratorio tulokset osoittavat kuuman höyryn tuhoavan jopa 99% kaikista bakteereista",...miten rehellisenä väittämänä te pidätte tuota 99%?

Sehän on tietysti puhdas fakta, että bakteerit eivät kestä kuumuutta minkä vuoksi haluan uskoa höyrymoppiin, mutta tuo, että tuhoaisi 99% kuulostaa liioittelulta.

No jos tuon höyry mopin teho on totta, ainakin säästyisi kemikaaleja (paitsi pyykinpesussa, mikrokuituliinat on pestävä käytön jälkeen)

Vierailija
39/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskalla käynnin jälkeen suihkuttaa takapuolen. Ei meillä ainakaan paska haise, vaikka hetken olisikin siivoamatta.

Heh, nauratti tämä vitsailusi. Taidat olla oikea sanaseppo :D 

Vierailija
40/54 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ýp

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan