Toimiiko itsetehdyt ekologiset siivousaineet?
Mua ahdistaa tämä, että konetiskitabletit, pyykinpesuaine yms siivouksissa käytetyt pesuaineet ovat myrkkyjä jotka ovat tulleet jo aikoja sitten normaaliksi osaksi arkea.
Koska myrkyt ahdistaa, haluan kokeilla näitä DIY ekologiset pesuaineet, mutta toisaalta en halua ottaa riskiä, että nämä vaurioittaisi jollakin tavalla tiski- tai pesukonetta tai jotain muuta vastaavaa
Joten te joilla on kokemusta tai muuten vaan tietämystä niin onko näistä oikeaa hyötyä?
Kommentit (54)
Riippuu liasta, etikka toimii moneenkin.
Mäntysuopa on tehokas ja täysin turvallinen.
Pyykinpesuun voi koittaa pyykipähkinöitä.
Älä riko tiskikonetta millään omalla tekelleellä, löytyy myös turvallisia tuotteita esim ecover.
Löysin ohjeen, jossa pyykinpesukonetta voi pyörittää seoksella, jossa on oliiviöljysaippuaa ja soodaa. Onko tää koneelle turvallinen?
Vierailija kirjoitti:
No jos sä haluat lähteä pehmeästi liikkeelle, niin osta jotain ekohippipesuainetta esim Ruohonjuuresta. Mä pesen peilit ihan vaan vesi-etikkaseoksella ja se toimii ihan hyvin. En ole huomannut, että peili siitä jotenkin kärsisi. Lisäksi mun wc-pesuaine on ihan vaan tavallista mäntysuopaa, jossa on vettä ja teepuuöljyä.
Ja mä pesen oikeastaan ihan kaiken vesi-etikkaseoksella. Hyvin toimii
Mä en enää voi käydä kylässä enkä olla lähellä (entisen) ekohippiystävän luona. Siellä haisee pinttynyt lika ja etikka. Pyykki (myös vauvan pissikakkakestovaipat) pestään pesupähkinöillä etikka huuhteluaineena. Astiat on pinttyneet rasvasta. No-poo metodi, pestään pelkällä vedellä tai ajoittain suolaliuoksella.
Mikäs siinä. Luonnollistahan tuo sinänsä on, mutta ei ehkä enää nykyaikaa.
Pesukoneissa pesuaineen tehtävä on myös pitää se kone ja putket puhtaana. Nuo itsetehdyt kannattaa säästää käsipesuille. Monet aidot saippuat on pitkälti rasvaa ja voivat kasaantua putkiin.
Muuten kyllä tosiaan mäntysuopa, marseillesaippua, sappisaippua, etikka ja ruokasooda auttaa pitkälle kaikessa kodin putsauksessa. Oma lemppari erittäin likaisiin ja öljyisiin putsauksiin on myös pellavaöljysuopa.
Mä käytän etikkaa pyykinhuuhteluaineena. Ei tuoksu miltään ja pyykit tuntuu ihan samalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sä haluat lähteä pehmeästi liikkeelle, niin osta jotain ekohippipesuainetta esim Ruohonjuuresta. Mä pesen peilit ihan vaan vesi-etikkaseoksella ja se toimii ihan hyvin. En ole huomannut, että peili siitä jotenkin kärsisi. Lisäksi mun wc-pesuaine on ihan vaan tavallista mäntysuopaa, jossa on vettä ja teepuuöljyä.
Ja mä pesen oikeastaan ihan kaiken vesi-etikkaseoksella. Hyvin toimii
Veden ja etikan liuos toimii hyvin, jos on tarve happamalle pesuaineelle. Esim. rasvalikaan kuitenkin tepsii miedosti emäksinen aine.
Vierailija kirjoitti:
Älä riko tiskikonetta millään omalla tekelleellä, löytyy myös turvallisia tuotteita esim ecover.
Pesupähkinöitä on tutkittu ja tuloksissa todettiin niillä pestyjen vaatteiden olevan yhtä likaisia kuin pelkällä vedellä pestyjen vaatteiden. Täysin turhia siis.
Etikkaa sisältävä pesuaine ei sovi seuraaville pinnoille
Emali
Alumiini
Polyakrylaattitekstiilit
Marmori, graniitti, kalkkikivi
Kylpyhuoneen kaakeli- tai silikonisaumat. Jos kaakeleita puhdistaa etikalla, kaakelit tulee ensin kostuttaa ja lopuksi huuhtoa huolellisesti. Etikkaa ei saa jättää vaikuttamaan kaakeleille, sillä se vahingoittaa saumoja.
Liekö monikaan itse sävelletty pesuaine niin ekologinen kuin tekijä kuvittelee?
Vierailija kirjoitti:
Liekö monikaan itse sävelletty pesuaine niin ekologinen kuin tekijä kuvittelee?
Tätä pointtia kannattaa muuten miettiä ihan tosissaan. Teollisesti valmistettu pesuaine kuluttaa ympäristöä, mutta teollinen valmistus on myös tehokasta. Päästään hyvin helposti samaan tilanteeseen kuin kangaskassien kanssa: muovikassi on niin tehokas valmistaa, että kangaskassia pitää käyttää tuhansia kertoja jotta se tulee ekologisemmaksi.
Varsinainen ekoteko käyttää huonoja aineita ja tärvätä moninkertainen määrä lämminta vettä.
Itse ostan pesuaineet ecokoti.fi. Osa noista on kyllä semmoisia, että voi ihan itekin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä riko tiskikonetta millään omalla tekelleellä, löytyy myös turvallisia tuotteita esim ecover.Pesupähkinöitä on tutkittu ja tuloksissa todettiin niillä pestyjen vaatteiden olevan yhtä likaisia kuin pelkällä vedellä pestyjen vaatteiden. Täysin turhia siis.
Pesupähkinöitten laatu vaihtelee ja tutkijalle on ilmeisesti sattunut huono erä. Itsekin käytän niitä vähintään 60-asteisessa pesussa.
Entisaikaan tärkeintä oli vesi, lämpö, hankaus, aika ja kemikaali. Esimerkiksi matot pestiin järvessä tai joessa, jossa oli tuhansia litroja vettä. Lämpöä oli parhaimmillaan 20 astetta, hankausta kovasti ja aikaakin riitti, mutta kemikaalina oli vain mäntysuopaa.
Uunin puhdistuksessa käytän seosta etikkaa,sitruunaa ja soodaa. Levitetään uuniin (kylmä) ja annetaan vaikutta 2 - 5 tuntia, liasta riippuen, sitten kosteella pyyhkäistään, kunnes uuni ok puhdas. Keittoevyt, sama homma. Toimii,
En voisi laittaa niitä kaupan myrkkyjä omaan uuniin.
Ikkunan pesuun, tippa fairia,etikkaa ja huuhtelu.
Ei valmiita ikkunapesusuihkeita. Silikonia, joka iskostuu lasiin.
Kahvipannu, kupit soodaa ja etikkaa. Kirkastaa
Kahvinkeitin puhdistus etikka sooda. Toimii.