Voiko verenpainettaan huijata alemmaksi?
Mittaan verenpainettani kotona säännöllisesti, koska olen raskaana ja esikoista odottaessa se kohosi loppuraskaudessa. Minulla on myös sukurasite verenpainetautiin, jonka takia olen seurannut sitä jo ennen raskauksia.
Tuli nyt kuitenkin mieleeni, että esikoista odottaessa yksi lääkäri olisi kovasti halunnut aloittaa minulle verenpainelääkityksen, koska aina sairaalassa tai neuvolassa painetta mitattaessa yläpaine oli 140-160 ja alapaine 90-110. Kuitenkin kotona yläpaine oli aina maksimissaan 138 ja alapaine 90. Muiden lääkärien mielipiteen takia ei lääkitystä aloitettu, koska he pelkäsivät sen vaikutuksia, jos kotona oli kuitenkin vain lievästi koholla.
Tämä lääkäri sanoi minulle kerran, että jotkut ihmiset osaavat rauhoittaa itsensä mittauksen ajaksi niin, että laite antaa valheellisesti liian alhaiset lukemat, kun sitten sairaalassa saadaan oikeat lukemat esiin. Tuli tänään paineita mitattaessa mieleen, että pitääkö tuo paikkaansa? Pystyykö laitetta oikeasti huijaamaan rauhoittumalla tarpeeksi ja oikeasti paineet huitelevat ties missä?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
235/150 pulssi 105. Kolme kk lääkettä nykyisin keskimäärin 130-150 yläpaineet ja alapaine 80-90. Pulssi 70-80- Vaihtelee kaikki,mutta tuolla suunnalla.
En ymmärrä miten tämä liittyy asiaan. Jäikö jotain pois?
235/150 pulssi 105. Kolme kk lääkettä nykyisin keskimäärin 130-150 yläpaineet ja alapaine 80-90. Pulssi 70-80- Vaihtelee kaikki,mutta tuolla suunnalla.