Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko verenpainettaan huijata alemmaksi?

Vierailija
04.01.2021 |

Mittaan verenpainettani kotona säännöllisesti, koska olen raskaana ja esikoista odottaessa se kohosi loppuraskaudessa. Minulla on myös sukurasite verenpainetautiin, jonka takia olen seurannut sitä jo ennen raskauksia.

Tuli nyt kuitenkin mieleeni, että esikoista odottaessa yksi lääkäri olisi kovasti halunnut aloittaa minulle verenpainelääkityksen, koska aina sairaalassa tai neuvolassa painetta mitattaessa yläpaine oli 140-160 ja alapaine 90-110. Kuitenkin kotona yläpaine oli aina maksimissaan 138 ja alapaine 90. Muiden lääkärien mielipiteen takia ei lääkitystä aloitettu, koska he pelkäsivät sen vaikutuksia, jos kotona oli kuitenkin vain lievästi koholla.

Tämä lääkäri sanoi minulle kerran, että jotkut ihmiset osaavat rauhoittaa itsensä mittauksen ajaksi niin, että laite antaa valheellisesti liian alhaiset lukemat, kun sitten sairaalassa saadaan oikeat lukemat esiin. Tuli tänään paineita mitattaessa mieleen, että pitääkö tuo paikkaansa? Pystyykö laitetta oikeasti huijaamaan rauhoittumalla tarpeeksi ja oikeasti paineet huitelevat ties missä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on pikemminkin päinvastoin; vastaanotolla mitattaessa saa usein korkeamman lukeman, kuin mitä paineet oikeasti olevat. Ilmiötä kutsutaan valkotakkisyndroomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan ainakin pulssin alemmas halutessani.

Vierailija
5/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotettavammat lukemat kotona tulee. Sairaalassa tulee ns valkotakkilukemat jotka lähes poikkeuksetta on korkeammat kuin kotioloissa.

Onko kotona pitkään ollut tuota 90 alapainetta? En halua pelotella, mutta riski raskausmyrkytykseen on koholla ja saattaa olla ensi oire. Kannattaa mainita neuvolassa ja seurata tilannetta.

T: esikoista odottava raskausmyrkytysriskiläinen

Vierailija
7/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, kannattaa jutella sille mukavia ja rauhoittavia asioita. Toimii kaikkeen huijaamiseen.

Vierailija
8/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Minulla lukeekin tiedoissa, että on taipumusta valkotakkihypertensioon, se kirjattiin esikoista odottaessa, että on tiedossa kyllä terveydenhuollossa. Mietinkin, että voisiko painetta saada laskettua, pulssia saa tietysti rauhoiteltua, mutta että painetta. Minulla on aikaa seuraavaan neuvolaan, siksi kysyin täältä kun jäi mietityttämään kun tuli yhtäkkiä nyt mieleen.

Minulla oli siis tuo alapaine 90 lukemissa esikoista odottaessa, nyt toista odottaessa on vielä alapaine pysynyt alle 80. Esikoisen synnytys käynnistettiin, kun verenpaine oli koholla, aloin turvota ja paino nousi yhtäkkiä liki 10kg vähän reilussa viikossa. Olossa ei ollut mitään outoa, nuo olivat ainoat oireet. Viikkojakin tosin oli jo 39+2 kun käynnistettiin, että aika pitkälle pääsin kuitenkin.

Ja juuri tuon aiemman verenpaineen kohoamisen ja sukurasitteen takia säännöllisesti tarkkailen verenpainetta.

Ap

Vierailija
9/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, minä osaan tuon, että rauhoittaa itsensä mittaukseen. Tosin mulla on muutenkin alhainen verenpaine. Mutta kun kerran osaa rauhoittaa itsensä siihen, niin pystyy sen tekemään muulloinkin. Pitää vaan tehdä.

Ongelma on tosin siinä, että koko verenpaine ei tule henkisestä stressistä tai rauhoittumisesta, vaan siihen vaikuttaa nestetasapaino ja fyysinen stressi kuten unettomuus tai liikunta tai tulehdukset tai... eli jos ja kun sun paineet on rauhoituttuakin ylärajoilla, niin jotain olisi hyvä tehdä, tuo ei ole terveellistä vauvalle eikä sulle. Mitä voisit tehdä?

Vierailija
10/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa tämä

Sincc

.

.

Tässä kerrotaan vähän aiheesta ..

Sukeltajat kyllä tietää nämä asiat muutenkin. 

Vierailija
11/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä että kirjoitinko kauhean epäselvästi. Mutta siis nyt paineet ovat normaalit, kun odotan toista lastani. Seuraan paineita siksi, että minulla on sukurasite verenpainetautiin ja esikoista odottaessa paineet olivat lievästi koholla kotona, sairaalassa reilusti koholla.

Nyt mittaillessa paineet ovat olleet maksimissaan 128/78. Kun paineet viime raskaudessa kohosivat, lääkärit olivat aika sormi suussa, kun noudatin kaikkia suosituksia liikunnan ja ravinnon suhteen, mutta lääkitystäkään ei voitu aloittaa, koska kotona paineet olivat vain lievästi koholla.

Ap

Vierailija
12/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lääkityksen vaikutusta pelättiin? Monet syö verenpainelääkkeitä raskauden ajan ja itsekin söin. Eikä noilla sun lukemilla edes kovin isoa annosta tarvitse.

Toki siis aina parempi jos ilman lääkkeitä voi olla. Mutta ihmetyttää, että jos niitä lääkärin mielestä tarvitsee niin miks ei otettu.

Vierailija
13/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005092549.html

Tuossa juttua palleahengityksestä.

Vierailija
14/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Ymmärsin siis vähän väärin. Et syönyt lääkettä koska pelättiin, että kotona paineet menee liian alas.

Olin siis tuo 12

Vierailija
15/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kun pössyttelet kukkaa ennen paineen mittausta niin on alhaiset lukemat. Se tiputtaa vähintään 30% verenpainetta.

Vierailija
16/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lääkityksen vaikutusta pelättiin? Monet syö verenpainelääkkeitä raskauden ajan ja itsekin söin. Eikä noilla sun lukemilla edes kovin isoa annosta tarvitse.

Toki siis aina parempi jos ilman lääkkeitä voi olla. Mutta ihmetyttää, että jos niitä lääkärin mielestä tarvitsee niin miks ei otettu.

Yksi lääkäri halusi aloittaa lääkityksen, kaksi muuta ei, koska paineet olivat sen verran lievästi koholla kotona. Alapaine oli välillä myös lähellä 80, se oli yksi syy sille, että annostuksen laskeminen oli todella haastavaa, kun sitä mietittiin. Eikä sitten turhaan haluttu aloittaa, kun muuten minulla ei mitään lääkityksiä ollut ja raskaus oli jo aika pitkällä.

Ap

Vierailija
17/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saanut ohjeita ruokavalioon?

Vierailija
18/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se 90 mikään paha vielä ole.

Rauhallinen palleahengitys. Älä stressaa.

Vierailija
19/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni todella suuria ongelmia verenpaineen kanssa raskauden aikana ja tyytyväisiä oltiin jos pysyi alle 150/90.

Vierailija
20/22 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi saada hengittelemällä oikein alenemaan. Mutta mulle yks lääkäri sanoi juuri toisinpäin kuin valkotakkisyndroomasta muistutelleet: Voin saada paineen kotona mittaustilanteessa alas, mutta onko muu elämä niin rauhallista ja hengittelevää sitten? Usein olen töissä stressaantunut, ja kotonakin on aika usein kiire. Eli ylirauhallinen tilanne ei ole mikään normaali sekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä