Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syötkö ain vain ruokaa jota tekee mieli?

Vierailija
04.01.2021 |

Minä pystyn tarvittaessa syömään ruokaa, jota minun ei erityisesti tee mieli, mutta jota on tarjolla ja joka muuten menisi roskiin tms. Mies ei. Ja tämä ärsyttää minua.

Laittavatkon ihmiset siis mieluummin ruoan roskiin, kuin syövät sen? Tai syövätkö aina sitä parasta?
Esim. kotona on vanha leipäpussi ja tänään ostettu leipä. Kumpaa syöt?
Jääkaapissa on kaksi samanlaista jogurttia, toinen parasta ennen tänään, toinen viikon päästä. Kumman syöt?
Hedelmäkipossa on vähän tummunut banaani ja tuore banaani, kumpi menee ääntä kohti?
Muu perhe syö tonnikalasalaattia, jää yksi annos, joka ei huomenna enää ole parhaimmillaan. Syötkö salaatin vai otatko voileipää?
Kinkkukiusausta tehty iso vuoallinen. Syötkö sitä, vai teetkö kinkkuvoileivän?

Minusta aikuinen voisi lapsillekin näyttää mallia, että syödään sitä mitä on. Kiva lapsille sanoa, että te nyt syötte tätä ruokaa ja vettä, vaikka iskä syö joulutorttua cokisella.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna ihan normaalista kokkauksesta tulee aina monen päivän ruuat. Kieltämättä siinä parin kerran jälkeen tekee jo mieli muuta, ja yleensä teenkin, mutta sen jälkeen syön yleensä loppuun. Joissain poikkeustapauksissa saatan heittää loput mäkeen kun tursuaa jo korvista ulos, tai on ollut jääkaapissa niin pitkään etten tiedä onko vielä edes hyvää.

Vierailija
22/46 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei vahingossa ota jääkaapista uudempaa maitoa, vaan tietoisesti valitsee aina sen uudemman. Tuoreemman ja paremman.

Ap

Mua ärsyttäisi tuo ihan sairaasti. Olen sanonut perheelle, että järjestyksessä syödään, ettei tule hävikkiä. Meillä ei ruokaa roskiin menekään juuri koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies totesi, että hän ei ole jätemylly. Hän ostaa itse ruokansa ja syö sitä eikä häntä kiinnosta se, että eilistä kinkkukiusausta on vielä jäljellä.

Vierailija
24/46 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei tee mieli mitään, joten voin syödä mitä tahansa. Käytännöllistä.

Vierailija
25/46 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ruuan vain itselleni, joten syön.

Vierailija
26/46 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni harvoin jää mitään yli kun laitan sen minkä syömme. Ennemmin ottaa jotain huikopalaa illalla kuin että tekee enemmän kuin itä kuluu. Varsinkaan salaattia ei tehdä liikaa.

Vierailija
27/46 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni harvoin jää mitään yli kun laitan sen minkä syömme. Ennemmin ottaa jotain huikopalaa illalla kuin että tekee enemmän kuin itä kuluu. Varsinkaan salaattia ei tehdä liikaa.

Mistä tiedät kuinka paljon syötte? Minä en tiedä. Esim. laitan tonnikalasalaattia päivälliseksi 4 hengelle, mies toteaa, että syö mieluummin joulutorttua. Jää yksi annos.

T. Ap

Vierailija
28/46 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meillä tehdään vain hyvää ruokaa voisin sanoa että syömme sitä mitä tekee mieli. Mun ei ole koskaan tehnyt mieli pinaattikaittoa joten sitä en tee enkä syö.

Toisaalta kaapissa voi olla vähän vanhentunutta leipää jonka syön koska en viitsi heittää roskikseen tai tehdä krutongeiksi.

Pystyn ruuan suhteen suunnittelemaan mielitekoni n viikoksi eteenpäin ja pysymään duunnitelmassa

Vierailija
29/46 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehoni ei ole roskis. Yritän kyllä syödä niin ettei roskikseen mene turhaa kamaa, mutta en väkisin syö mitään mitä en todella halua. Muutenkin, jos mieleni tekee suklaata eikä salaattia niin syön suklaata. Painoa ei tarvi vahtia yhtään jos kuuntelee elimistöä.

Ja meillä koirat saa aika paljon jämiksiä.

Miten tilanteessa, jossa olet lapsiperheen kanssa syömässä. Ruoaksi on laitettu ruokaa x (jota periaatteessa syöt, ei siis mitään inhokkiruokaa). Sinun tekee mieli suklaata. Tuletko pöytään syömään suklaata kun muut syövät sitä ruokaa? Jos lapsetkin haluavat suklaata, sanotko perheen lapsille, että hekin voivat syödä suklaata sen ruoan sijaan?

T. Ap

Vierailija
30/46 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen normaali ihminen syö kaikkea ruokaa, mistään ei sanota yök! Ei se silti tarkoita, että kaikesta tykkää. Eikä ruokaa laiteta roskikseen. Toki sitä pitää ostaa järjen kanssa eikä turhaan ylimääräistä. Jogurtti säilyy hyvin 2kk parasta ennen päivästä, rahka vielä kauemmin. Lapsille kannattaa opettaa jo pienestä pitäen järkevää ostamista ja totuttaa kaikkeen ruokaan. Ja tommosta ukkoa ei kannata alunperinkään ottaa, joka ei osaa käyttäytyä.

Mielestäni ruokaa ei saa turhaan heittää roskiin, mutta ketään ei saa pakottaa syömään jotain mistä ne ei tykkää vain siksi että "on menossa vanhaksi". Pitää kuunnella elimistöä ja syödä mitä tekee edes yhtään mieli eikä väkisin jotain viis päivää vanhaa lanttulaatikkoa.

Vierailija
31/46 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehoni ei ole roskis. Yritän kyllä syödä niin ettei roskikseen mene turhaa kamaa, mutta en väkisin syö mitään mitä en todella halua. Muutenkin, jos mieleni tekee suklaata eikä salaattia niin syön suklaata. Painoa ei tarvi vahtia yhtään jos kuuntelee elimistöä.

Miten tilanteessa, jossa olet lapsiperheen kanssa syömässä. Ruoaksi on laitettu ruokaa x (jota periaatteessa syöt, ei siis mitään inhokkiruokaa). Sinun tekee mieli suklaata. Tuletko pöytään syömään suklaata kun muut syövät sitä ruokaa? Jos lapsetkin haluavat suklaata, sanotko perheen lapsille, että hekin voivat syödä suklaata sen ruoan sijaan?

T. Ap

Lasten kanssa syödessä yritin opettaa hyvät tavat, kaikkea pitää maistaa mutta pakolla ei pidä syödä. Ei ole pakko syödä hirveästi jos ei ole nälkä, mutta mitään sokerivälipaloja ei tipu eikä välipaloja hirveästi muutenkaan. Ja syön suklaani lapsilta näkymättömissä ja jos on pakko istua siinä pöydässä, syön sitä ruokaa seuran vuoksi.

Lapseni ovat jo lähes aikuisia, eli nyt saan syödä just niinku tykkään.

Vierailija
32/46 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkuna ihan normaalista kokkauksesta tulee aina monen päivän ruuat. Kieltämättä siinä parin kerran jälkeen tekee jo mieli muuta, ja yleensä teenkin, mutta sen jälkeen syön yleensä loppuun. Joissain poikkeustapauksissa saatan heittää loput mäkeen kun tursuaa jo korvista ulos, tai on ollut jääkaapissa niin pitkään etten tiedä onko vielä edes hyvää.

Eikö sulla ole pakastinta? 

Vierailija
33/46 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti teen sellaisia ruokia, joita minun tekee mieli syödäkin ja kun niitä tehdään, ne myös syödään. Ja ruokatarvikkeet pyritään käyttämään järkevässä järjestyksessä. Jos tulee tehtyä pahaa ruokaa, sekin syödään, jollei se nyt ole aivan syömäkelvotonta, esim kaatunut purkki suolaa tms. Teen ruokaa nykyään vain kahdelle, eikä tule mieleen ruokia, joista puoliso pitäisi, mutta minä en. Mutta voisin kyllä tehdä hänen jotain lempparia, vaikken itse siitä erityisesti pitäisikään. 

Vierailija
34/46 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Vähän keinotekoiselta ongelmalta tai ylipäätään tilanteelta tuntuisi tuo ajatus, että aterian sijaan joku tulisi oikein pöytään syömään suklaata. 

Vierailija
35/46 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreen leivän söisin, muutenhan sitä söisi aina vanhaa leipää. 

Vierailija
36/46 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kysymys on miten sen ottaa. Meillä syödään kaikkea, mitä on tarjolla. Mutta toisaalta ei myöskään tehdä sellaista ruokaa, josta tiedetään, ettei se maistu tai ole mieleistä. Varmasti jos ei huomioitaisi mieltymyksiä, niin tulisi tilanteita, joissa ruoka jäisi syömättä. Kaikki ruoka ei vaan sovi kaikille.

Vierailija
37/46 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luonnollisestikaan oleta, että sellaisia ruokia mies söisi, joita ei muutenkaan syö, mutta esim. sitä kinkkukiusausta tehdään miehen ja pojan toiveesta. Minä en pidä siitä koskaan, mutta syön kyllä jos sitä ruokana on. Miehen ei kuitenkaan juuri silloin välttämättä tee sitä mieli.

Minä laitan leivät pakkaseen. Mies ottaa ne sieltä pois tai ostaa uutta. Mies ei syö pakasteessa ollutta ruokaa. Itse saan siis syödä usein vanhoja jämiä ja vielä niistä ruoista, joista en alunperinkään pidä (kuten se kinkkukiusaus).

Ap

Meillä ihan sama homma. Toisaalta mies ostaa omilla rahoillaan ne uudet ruuat niin ostakoon, enemmän juurikin harmittaa lasten puolesta, miten selittää heille että isi nyt tilasi pitsaa mutta me syödään tätä eilistä..

Vierailija
38/46 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Vähän keinotekoiselta ongelmalta tai ylipäätään tilanteelta tuntuisi tuo ajatus, että aterian sijaan joku tulisi oikein pöytään syömään suklaata. 

Meillä siis mies esim. tuli pöytään syömään joulutorttua ja cocacolaa, kun ei tehnyt mieli sitä ruokaa, vaan makeaa.

Ap

Vierailija
39/46 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään aina vanhemmat ruuat pois ennen kuin saa ottaa uutta (ei tietenkään mitään homeista leipää tms. tarvitse syödä). Oon opettanut tämän lapsille pienestä pitäen, eikä ole ongelma. Yleensä vanhoja jämiä on jäljellä sen verran, että niistä riittää mulle yksi annos, ja lapset saakin sitten uudempaa sapuskaa.

Meillä tulee erittäin vähän ruokahävikkiä, koska oon tosi suunnitelmallinen (ja pihi) ruokien kanssa. Lisäksi harrastan itse kestävyysurheilua ja pitkän lenkin jälkeen syön hyvällä ruokahalulla lähes mitä tahansa, jopa aamulla hellalle kattilaan unohtuneet kylmät kaurapuuronjämät :-D

Miestä ei tässä talossa ole, mutta ajoittain kyläilevä miesystäväni on myös kaikkiruokainen ja syö hyvällä ruokahalulla mitä tahansa.

Vierailija
40/46 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuminen ruokaan kertoo ihmisestä paljon. Pyrkiminen mahdollisimman pieneen hävikkiin on ihan ydinasia. Onneksi yksin asuva saa toimia tässä niin kuin itse parhaimmaksi näkee, koska 1) maksaa ruuat itse 2) voi määrätä ruokajätteen määrän ihan grammalleen 3)voi itse valita ruokavalionsa sellaiseksi kuin näkee parhaaksi. Ruokahuolto tuottaa mielihyvää monin tavoin.

Voin käydä kaupassa silloin kun katson sen välttämättömäksi, ei esim tarvi lähteä, jos maito/leikkele/jugurtti loppu. Voin valmistaa yksinkertaisia ruokia vihanneksista (joista pidän), syödä samaa ruokaa vaikka 3 pvää, pakastaa loppuja ja syödä myöhemmin. Tykkään leipomisesta.

On ollut sekin aika, jolloin piti ottaa muita huomioon ja ruokaa meni haaskeelle. Olin silloin itsekin sekasyöjä, täytynee sanoa että onneksi, sillä lapseni todella tykkäsi melkein kaikista ruuista joita valmistin. Nyt kun katson lapsia jotka nyreissään syövät tavallisia arkiruokia ja jättävät lautaselle loppuja...en tiedä mitä ajattelisin. Syömisen pitäisi olla ilo ja nautinto, ei ikävyys ja pakkopulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme