Atopia=ruoka-aineallergia
Näin minulla. Kun jättää syömättä sellaista jolle on VÄHÄÄKÄÄN allerginen. Ei ihoa tarvitse rasvata lainkaan.
Kaikki ihottumat parani kun selvitin allergisoivat aineet.
On ihan turha hoitaa ihottumaa rasvalla ja kortisonilla kun syy on siinä mitä syöt.
Kommentit (61)
Vautsi, yhden ihmisen otannalla pitäisi kirjoittaa lääketieteen kirjat uusiksi?
No, mutta kiva juttu silti, että homma toimii sinulla.
Mitäs sitten tehdään, jos ei ole millekään allerginen, mutta talvella iskee atopia? Mitä ruokaa ei pidä syödä?
No miten sä lähdit oikein selvittämään niitä allergioitasi?
Olen yrittänyt terveyskeskuksessa saada lähetettä ihottumaiselle pojalleni, mutta eipä kuulu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Että mitenkä?!
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt0…
atopia
luontainen yliherkkyys; perinnöllinen taipumus reagoida anafylaktisesti ja sairastua atooppisiin tauteihin, joita ovat atooppinen ekseema (maitorupi), heinänuha ja allerginen astma; ks. anafylaksi1, anafylaktinen reaktiotyyppi2, taiveihottuma3, heinänuha4
"Suurella osalla atooppista ekseemaa sairastavista on myös allerginen nuha «Allerginen nuha ja muu yliherkkyysnuha»3 ja joillakin myös astma «Astma»4. Ruoka-aineallergialla on merkitystä ihottumaa pahentavana tekijänä alle vuoden ikäisillä lapsilla, harvoin sitä vanhemmilla."
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Mille olet allerginen ap?
Minulla alkoi iho-oireet muutama vuosi sitten ja todettiin atopiaksi. Nyt sitten kohta vuoden ollut ärsytystä kurkussa ja suussa, ja olen todennut että sen aiheuttaa tomaatti. Hitto kun sitä on tungettu niin moneen paikkaan, vasta opettelen välttämään. Pieni määrä ketsuppiakin aiheuttaa oireita. Nyt aloin miettimään onko näillä kurkku- ja iho-oireilla mitään yhteyttä. Elin lähes kolmekymppiseksi ilman mitään allergioita tai sairauksia, joten outoa että nyt ilmenee kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt terveyskeskuksessa saada lähetettä ihottumaiselle pojalleni, mutta eipä kuulu mitään.
Tämä. Minulla itsellänikin *joku* allergia aiheuttaa atopiaa, mutta lääkärin mielestä ei edes kannata yrittää selvittää, mistä se voisi johtua, kun se voi johtua ihan mistä tahansa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että mitenkä?!
atopia
luontainen yliherkkyys; perinnöllinen taipumus reagoida anafylaktisesti ja sairastua atooppisiin tauteihin, joita ovat atooppinen ekseema (maitorupi), heinänuha ja allerginen astma; ks. anafylaksi1, anafylaktinen reaktiotyyppi2, taiveihottuma3, heinänuha4
Ja missähän kohtaa tuossa sanotaan, että se on aina ja vain ruoka-aineallergia?
Kun nyt niin kovasti rupesit julistamaan, että turhaa on atoopikoiden rasvata ihoa.
Vai onko logiikkasi sellainen, että kesälläkin on ihan turhaa syödä allergialääkkeitä, kunhan jättää siitepölyn syömättä?
Eliminaatiodieetti jos ei testeihin pääse. Vähän niin kuin koirilla. Siitä minä aloitin.
Kaksiviikkoa ilman jotain tiettyä ruoka-ainetta.
Vierailija kirjoitti:
Mille olet allerginen ap?
Minulla alkoi iho-oireet muutama vuosi sitten ja todettiin atopiaksi. Nyt sitten kohta vuoden ollut ärsytystä kurkussa ja suussa, ja olen todennut että sen aiheuttaa tomaatti. Hitto kun sitä on tungettu niin moneen paikkaan, vasta opettelen välttämään. Pieni määrä ketsuppiakin aiheuttaa oireita. Nyt aloin miettimään onko näillä kurkku- ja iho-oireilla mitään yhteyttä. Elin lähes kolmekymppiseksi ilman mitään allergioita tai sairauksia, joten outoa että nyt ilmenee kaikkea.
Ehkä outo kysymys mutta otitko rokotetta silloin kun allergia puhkesi?
Ja ihan klassiset allergiaoireet on sulla.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten tehdään, jos ei ole millekään allerginen, mutta talvella iskee atopia? Mitä ruokaa ei pidä syödä?
Pitää varmaan syödä vähemmän lunta 😾
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että mitenkä?!
atopia
Kun nyt niin kovasti rupesit julistamaan, että turhaa on atoopikoiden rasvata ihoa.
Vai onko logiikkasi sellainen, että kesälläkin on ihan turhaa syödä allergialääkkeitä, kunhan jättää siitepölyn syömättä?
Eräällä tutulla kissa laukaisi allergian, joka ilmeni atopiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Minulla itsellänikin *joku* allergia aiheuttaa atopiaa, mutta lääkärin mielestä ei edes kannata yrittää selvittää, mistä se voisi johtua, kun se voi johtua ihan mistä tahansa!
Meillä selviteltiin lapsella noi kaikki. Mikään ei ollut se allergisoiva aine. Sitten googlasin tätä itse, linkki toi tälle palstalle, jossa joku kertoi oman lapsensa kohdalla syyllisen olleen oma hiki. Aamuin, illoin suihku ja uusi pyjama joka ilta, vaatteet vaihtoon päivittäin, ei tarvinnut edes rasvaa.. ja kas, sama toimi meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että mitenkä?!
atopia
Ehe ehe. Nyt kun ruokavaliosta on pois allergisoivat aineet kestän paremmin myös siitepölykaudet. En tarvitse siitepölykautena enää allergialääkkeitä. Ja kädet kestää saippuapesua paremmin kun ihon kunto on parempi.
Hyvä kun joku sanoi tomaatin. Jos tässä jutussa on mitään perää, niin voisitteko ystävällisesti luetella lisää mahdollisia aiheuttajia.
Tulis kunnon nälänhätä, niin johan "ruoka-aineallergiat" unohtuisivat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä selviteltiin lapsella noi kaikki. Mikään ei ollut se allergisoiva aine. Sitten googlasin tätä itse, linkki toi tälle palstalle, jossa joku kertoi oman lapsensa kohdalla syyllisen olleen oma hiki. Aamuin, illoin suihku ja uusi pyjama joka ilta, vaatteet vaihtoon päivittäin, ei tarvinnut edes rasvaa.. ja kas, sama toimi meillä.
"- oma hiki ja muutkin eritteet jos on syönyt jotain jolle allerginen"
https://www.vauva.fi/keskustelu/3937888/mille-olette-allergisia-etsitaa…
Vierailija kirjoitti:
Eliminaatiodieetti jos ei testeihin pääse. Vähän niin kuin koirilla. Siitä minä aloitin.
Kaksiviikkoa ilman jotain tiettyä ruoka-ainetta.
2 viikkoa ilman vettä niin eiköhän allergianoireet poistu.
Vierailija kirjoitti:
Tulis kunnon nälänhätä, niin johan "ruoka-aineallergiat" unohtuisivat!
Niin? Sitten allergiset/yliherkät kuolisivat nopeammin kun kaikkea ei voi lappaa kurkusta alas.
Ja se allergia ei vaikuta ainoastaan ihoon vaan myös limakalvoihin ja silmiin.
En edes uskalla ajatella mitä tekee suolistolle jos vuosia syö sellaista jolle on allerginen.