Atopia=ruoka-aineallergia
Näin minulla. Kun jättää syömättä sellaista jolle on VÄHÄÄKÄÄN allerginen. Ei ihoa tarvitse rasvata lainkaan.
Kaikki ihottumat parani kun selvitin allergisoivat aineet.
On ihan turha hoitaa ihottumaa rasvalla ja kortisonilla kun syy on siinä mitä syöt.
Kommentit (61)
Tämä olikin kiinnostava:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31687153/
High-risk human papilloma virus infection and cervical neoplasm in female inflammatory bowel disease patients: a cross-sectional study
Female IBD patients are at increased risk of high-risk HPV infection and cervical neoplasia, which may be associated with immunosuppressants. Education and routine follow-up with HPV-DNA testing and TCT are recommended, especially in female Chinese IBD patients.
Mutta. Minun IBD parani kun jätin syömästä kaiken sellaisen jolle olin allerginen.
Mitä jos IBD onkin ruoka-aineyliherkkyys ja se vaikuttaa suoliston lisäksi myös muihin limakalvoihin.
Jos haava ei parane kunnolla silloinhan on todennäköistä että siihen kehittyy syöpä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulis kunnon nälänhätä, niin johan "ruoka-aineallergiat" unohtuisivat!
Niin? Sitten allergiset/yliherkät kuolisivat nopeammin kun kaikkea ei voi lappaa kurkusta alas.
Miten niiden "allergisten" geenit ovat edeltävinä vuosisatoina tuon tuostakin jyllänneistä nälänhädistä selvinneet? Ovatko silloin kaikki "allergiset" kuolleet pois?
Jos olisin elänyt sata vuotta aikaisemmin, olisin kuollut jo vauvana pois. Allergian geenit säilyvät, koska allergia ei välttämättä puhkea kaikilla. Esimerkiksi loismatotartunta ehkäisee allergian puhkeamista.
Itse olen saanut allergiaan geenit molemmilta vanhemmilta. Tällä kombolla on oikeastaan mahdotonta olla sairastumatta allergiaan ja atopiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vautsi, yhden ihmisen otannalla pitäisi kirjoittaa lääketieteen kirjat uusiksi?
No, mutta kiva juttu silti, että homma toimii sinulla.
Että mitenkä?!
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt0…
atopia
luontainen yliherkkyys; perinnöllinen taipumus reagoida anafylaktisesti ja sairastua atooppisiin tauteihin, joita ovat atooppinen ekseema (maitorupi), heinänuha ja allerginen astma; ks. anafylaksi1, anafylaktinen reaktiotyyppi2, taiveihottuma3, heinänuha4
Ja missähän kohtaa tuossa sanotaan, että se on aina ja vain ruoka-aineallergia?
Kun nyt niin kovasti rupesit julistamaan, että turhaa on atoopikoiden rasvata ihoa.
Vai onko logiikkasi sellainen, että kesälläkin on ihan turhaa syödä allergialääkkeitä, kunhan jättää siitepölyn syömättä?
Ehe ehe. Nyt kun ruokavaliosta on pois allergisoivat aineet kestän paremmin myös siitepölykaudet. En tarvitse siitepölykautena enää allergialääkkeitä. Ja kädet kestää saippuapesua paremmin kun ihon kunto on parempi.
Minulla sama. Pärjään nyt 95-prosenttisesti ilman antihistamiinia siitepölykaudet ja käsien iho kestää ihan eri tavalla saippuaa ja muita aineita.
Omat allergisoivat ruoka-aineeni olivat maito, kananmuna ja gluteeni. Nämä löytyivät IgG-vasta-aineista, ei normaalisti allergiatestissä katsottavilla IgE-vasta-aineista, jotka aiheuttavat välittömät allergiset reaktiot.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun joku sanoi tomaatin. Jos tässä jutussa on mitään perää, niin voisitteko ystävällisesti luetella lisää mahdollisia aiheuttajia.
Omena ja ihokosketus nikkeliin
Mulla on diagnosoitu atopia, mutta ihottuma on pysynyt poissa kun vaihdoin tavallisen pyykinpesuaineen ekokaupan Attitude-merkkiseen herkälle iholle tarkoitettuun pesuaineeseen. Pyykinpesuaineen ärsyttävä vaikutus selvisi, kun eräs pyykinpesuaine aiheutti yhtäkkiä niin pahat kirvelyt että aloin epäilemään että onkohan nuo muutkaan mulle sopivia. Ärsyttävää ainesosaa en tiedä.
Lisäksi lanoliini ärsyttää ihoani, olen huomannut tämän siitä että Bepanthen saa ihon suorastaan raivostumaan. Mikään lanoliinia sisältävä ihovoide tai huulirasva ei sovi.
Minulla pahiten allergisoivat ovat soija, maissi, vehnä, riisi. Listaanpa vähän oireita: Poskien sisäpuolien turvotus joka aiheutti sen että purin jatkuvasti syödessä poskeeni, pieni haava nenänpielessä jota kirveli jos siihen valui vähääkään räkää, pienet haavat sormenpäissä, kuivat kämmenselät, krooninen toispuoleinen poskiontelotulehdus, taiveihottuma, kuivat ja halkeilevat kantapäät, "lihastikkuja" kynsien vieressä, varpaissa kuivia ihoriekaleita jotka tarttui kipeästi sukkaan kävellessä.
Kuinka kauan niitä ruoka-aineita pitää siedättää. Jos se ei vielä 30 vuotiaanakaan ole siedättynyt niin milloin se tapahtuu? Eikö olisi parempi että jättäisi allergisoivat aineet jo lapsena pois. Pääsee paljon helpommalla. Minua ihmetyttää että miksei IBDtä tai Crohnia edes yritetä hoitaa ruokavaliolla vaan ensimmäisenä otetaan käyttöön lääkket. Ja jos ne ei toimi niin sitten biologisetlääkkeet.
On ap:n väittämässä perää. Kun jätin rypsi-ja rapsiöljyn pois, ihoni kunto parantui puolella!
Nyt kun vielä keksisin mikä aiheuttaa sen toisen puolen. Melkoista salapoliisin työtä se on kun ei ihan syömättäkään voi olla.
Sen tiedän kuitenkin jo myös, että lisäaineista ei elimistöni myöskään tykkää.
Allergiatestissä kävin parikymppisenä mutta niistä ajoista on jotakin voinut tulla lisääkin.
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/crohnin-taudin-kirurginen-h…
"Crohnin taudin kirurginen hoito vähenee
Crohnin taudin syyn on edelleen tuntematon."
Mitä jos vaikka kokeilis vaikka vehnätöntä ruokavaliota..
Atopia, suolisto-oireet ja limaisuus ovat kaikki allergian ilmenemismuotoja.
Mulle oireita aiheuttavat viljat, maitotuotteet, soija, sitrukset, sokeri, pähkinät, kosmetiikka ja hajusteet. Tätä on diagnosoitu astmaksi, refluksitaudiksi, atopiaksi ja fibromyalgiaksi. Allergiatestien mukaan mulla on vain laktoosi-intoleranssi. Silti ainoa millä pysyn terveenä on edellämainittujen välttely ja ruokavalio.
Kun suolisto on kunnossa, astmakin pysyy paremmin kurissa. Suoliston ja vatsan sain kuntoon siirtymällä raakaruokaan, mikä oli siinä vaiheessa viimeinen, epätoivoinen vaihtoehto johon ajauduin. Nyt olen aivan rakastunut uuteen elämäntapaani ja sen tuomaan hyvään oloon.
Atopic dermatitis is increased following vaccination for measles, mumps and rubella or measles infection
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14690341/
"The incidence of atopic dermatitis increased after measles, mumps and rubella vaccination and measles infection, which is surprising in view of the hygiene hypothesis. We suggest further study of the possible short-term and long-term effects of virus and bacteria on the immune responses and expression of atopic disease."
Nuorempana en ollut allerginen millekään.
Nykyisin menee vatsa kuralle vaikka mistä. Tomaatti on yksi. Viinirypäleet toinen.
Lisäksi vältän pikkukaloja, broilerin nahkaa, maksaa, katkarapuja kun niistä tulee kihtioireet.
Grillimakkaroihinkin lisätään kananrasvaa eli sehän on nahassa se rasva. Jäi grillimakkara syömättä.
Söin siis keittovihanneksia kirjolohisuikaleilla. Wokkivihanneksia ja possunkylkeä tänään. Lasin maitoa. Muuta en ole syönyt. Ihan vetenä tulee ulos aika tarkasti kolmen tunnin sisään.
Että mitä sitä ihminen enää syö, ettei menisi vatsa sekaisin.
Sukissa oleva joustava resori saa nilkat läikille ja kutisemaan ja kuivumaan.
Täällä myös yksi joka ei enää voi syödä just yhtään mitään... se vika on ruoassa - se on ala-arvoista myrkkyä kaikki...
Tosiaan silmätkin kuivuu ja kasvoihin tulee punoittavia kuivia läiskiä. Aiheuttaakohan säilöntäaineet jotain tällaista oireilua?
Hampaiden paikoissa on kuulemma sellaista pihkaa ja on sellakkakin yhdenlaista laccaa, joka ei sovi hartsiallergiselle. Kirvojen eritettä, E904.