Koronahamstraajat aiheuttivat lääkkeiden saatavuuteen kuukausien vauriot – ”Jotkut ostivat reseptilääkkeitä jopa 1,5 vuoden tarpeisiin ilman Kela-korvausta”
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/koronahamstraajat-aiheuttivat-laakke…
Oletko itse hamstrannut koronan takia?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkööt lisää lääkkeitä jos on liian vähän. En selviä hengissä ilman ja jos kuolen lääkkeiden puutteeseen niin ei kukaan tule korvaamaan.
Senpä takia jotkut hamstrasi.
Suurin uhkakuva lienee ollut se, ettei niitä lääkkeisiin tarvittavia aineosia oltaisi saatu Kiinasta ja Intiasta, mitkä on merkittävimpiä valmistusmaita niillekin. Siinä olisi sitten ollut johtuu-turhaa raivota vaikkapa Orionille, että teidän on pakko valmistaa mun lääkettä ja heti!
Mutta siis ei, minä en hamstrannut. Toki katsoimme muuten lääkekaapin kuntoon kuten joka kevät.
Hullua, ettemme ole omavaraisempia.
Mitä tapahtuu, jos ajaudumme maailmansodassa eri puolelle kuin Kiina ja Intia. Tämä on täysin mahdollista.
Niinpä.
Puhumattakaan siitä, miten lähes koko maailma on tässä riippuvainen noista samoista hankintakanavista. Tai siis, suurin osa Suomessakin myytävistä valmislääkkeistä tulee ulkomaisista tehtaista.
Mutta eipä sitä vaan jokaista pientä lääkekomponenttiakaan kannata/pysty Suomen kokoisessa maassa valmistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Myydäänkö lääkkeitä muka ilman Kela-korvauksia? Itselle ainakin ovat apteekissa tosi tarkkoja. Joskus olin pari päivää liian aikaisessa, eivätkä antaneet lääkettä koska Kela-korvattavuus ei siis ollut vielä. Sanoin, että voin ostaa ilman sitäkin, koska isosta summasta ei ollut kyse, mutta eivät antaneet. Hain sitten parin päivän päästä ja sain.
Huoh.
Voithan ottaa lääkkeet ilman korvausta ja hakea itse korvauksen kelasta. Niin eikö silloin niitä myydä ilman korvauksia.
Kuka niitä vahtii haetko korvauksen vai et.
Kolmen kuukauden satseja olen aina normaalisti ostellut, kunnes sitten jäin ilman.
Parin viikon päästä pitäis muka lääkettä taas tulla, mut saas nähä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista? Mä en ainakaan ole saanut kuin parin-kolmen kk annoksen lääkkeitäni kerrallaan, samoin diabeetikkolapseni. Ei todellakaan onnistu hamstraaminen.
Reseptillä ei saakaan.
Nämä ostavat ilman reseptiä eivätkä saa korvausta. Tuossa pitäisi apteekin KIELTÄYTYÄ myymästä ja myydä korkeintaan 6kk.
Tottakai saa korvauksen jos vain hakee itse Kelalta, korona pätevä syy.
Apeteekit on tuossa tehneet hallaa asiakkailleen, sillä ei ollut ensimmäinen eikä toinenkaan kerta kun farmaseutti nauruaan pidätellen väitti ettei ole sitten kelakorvattava.
Vierailija kirjoitti:
Myydäänkö lääkkeitä muka ilman Kela-korvauksia? Itselle ainakin ovat apteekissa tosi tarkkoja. Joskus olin pari päivää liian aikaisessa, eivätkä antaneet lääkettä koska Kela-korvattavuus ei siis ollut vielä. Sanoin, että voin ostaa ilman sitäkin, koska isosta summasta ei ollut kyse, mutta eivät antaneet. Hain sitten parin päivän päästä ja sain.
Niin sä oletkin halunnut korvauksen.
Jos et halua niin myyvät vaikka hyllyn tyhjäksi.
Tuossa KELA on tarkka siitä 3kk - ei apteekki.
OLETTEKO TE NOIN SAA TA NAN TYHMIÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista? Mä en ainakaan ole saanut kuin parin-kolmen kk annoksen lääkkeitäni kerrallaan, samoin diabeetikkolapseni. Ei todellakaan onnistu hamstraaminen.
Reseptillä ei saakaan.
Nämä ostavat ilman reseptiä eivätkä saa korvausta. Tuossa pitäisi apteekin KIELTÄYTYÄ myymästä ja myydä korkeintaan 6kk.
Ei vaan ostavat toki reseptillä, mutta eivät saa Kelakorvausta suoraan apteekissa.
Onnistuu osan lääkkeistä kanssa.
Jos ei ole mitään ylemmän tahon rajoitusta voimassa, ei apteekki oikeastaan voi mielivaltaisesti toimia valtakunnallisten toimintaohjeiden mukaankaan.
En hamstrannut, lääkkeeni ovat sen verran kalliit eikä säilyvyys kovin hyvä, ei kannata ottaa kuin Kelan korvaama 3kk/kerta. Hyvin on riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sä oletkin halunnut korvauksen.
Jos et halua niin myyvät vaikka hyllyn tyhjäksi.
Tuossa KELA on tarkka siitä 3kk - ei apteekki.
OLETTEKO TE NOIN SAA TA NAN TYHMIÄ.
Minun reseptilääkkeeni ei ole kela korvattava ja en sitä silti saa kuin 3 kk kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos noiden hamstereiden, omat astmalääkkeeni olleet välillä loppu.
Tämän takia niitä kannattaa ostaa, kun on saatavilla.
V tut.
Te hamstraajat aiheutatte tämä lääkkeen loppumisen.
Muuten ne ei olisi loppu. Eivät ole ennenkään olleet loppu.
Ihmiset on nii v tun ty hm iä.
Te yritätte VÄLTTÄÄ lääkkeen loppumisen hamstraamalla ja näin te AIHEUTATTE sen loppumisen.
Teille: syy = seuraus.
Toisille on on eri asioita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun ÄO mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V tut.
Te yritätte VÄLTTÄÄ lääkkeen loppumisen hamstraamalla ja näin te AIHEUTATTE sen loppumisen.
Tämä.
Kun on lusikalla saanut ei voi kauhalla antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V tut.
Hölmölän kansa hamstraa arvottomia koululääkkeitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V tut.
Lääkkeissä oli aika paljon saatavuusongelmia jo ennen pandemiaakin. Jo ennen kuin ihmiset alkoivat hamstrata. Omat lääkkeeni ovat olleet loppu usein ennenkin.
Kuuluuko Kauppalehti tähän samaan konserniin kuin vauva ja is? Toimittajatko näitä aloituksia tekee että tulis klikkauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan toimintaan voi vaikuttaa, muiden ei. Siksi kannattaa ajatella lääkeasioissa ensin itseään.
Näin toimimalla SINÄ luot sen ongelman, siis sen mitä SINÄ pelkäät ja yrität välttää.
Et taida olla pensseleiden parhaimpia valioyksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reseptillä ei saakaan.
Huoh.
Et saa korvausta kuin max 3kk kerrallaan. Nämä ostavat 1.5 VUOTTA kerralla.
Oletko tyh mä.
Tässä se taas nähdään miten asiat menee, jos valtio ei ole omavarainen ravinnon, lääkkeiden ja käyttöhyödykkeiden suhteen. Jotkut jopa väläyttäneet, että ei Suomessa elintarvikkeita kannata tuottaa kun ulkomailta saa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa luopua hamstereista jos on paha astma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reseptillä ei saakaan.
Ei vaan ostavat toki reseptillä, mutta eivät saa Kelakorvausta suoraan apteekissa.
Onnistuu osan lääkkeistä kanssa.
Jos ei ole mitään ylemmän tahon rajoitusta voimassa, ei apteekki oikeastaan voi mielivaltaisesti toimia valtakunnallisten toimintaohjeiden mukaankaan.
Höpöhöpö.
Kela ei korvaa kuin 3kk kerrallaan. Ei voi hakea sitä korvausta itsekään kuin 3kk kerrallaan.
3kk ajanjakso = 3kk lääkkeet = 3kk korvaus
(Otat korvauksen heti apteekissa tai haet korvauksen kelasta itse.)
Eikö teillä muilla pala hihat näin saa ta nan tyh miin ihmisiin.