Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronahamstraajat aiheuttivat lääkkeiden saatavuuteen kuukausien vauriot – ”Jotkut ostivat reseptilääkkeitä jopa 1,5 vuoden tarpeisiin ilman Kela-korvausta”

Vierailija
04.01.2021 |

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hamstrannut korkelaatuisia lisäravinteita ja luontaistuotteita

Vierailija
2/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamstrasin kilpirauhaslääkettä. Minulta on poistettu koko kilpirauhanen joten en säily hengissä ilman lääkettä. En luota Suomen terveydenhuoltoon lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä edes tiedä onko hengissäkään noin pitkään. En hamstraa.

Vierailija
4/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista? Mä en ainakaan ole saanut kuin parin-kolmen kk annoksen lääkkeitäni kerrallaan, samoin diabeetikkolapseni. Ei todellakaan onnistu hamstraaminen. 

Vierailija
5/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä pitäisi hamstrata lääkkeitä. 

Vierailija
6/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkööt lisää lääkkeitä jos on liian vähän. En selviä hengissä ilman ja jos kuolen lääkkeiden puutteeseen niin ei kukaan tule korvaamaan.

Vierailija
7/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myydäänkö lääkkeitä muka ilman Kela-korvauksia? Itselle ainakin ovat apteekissa tosi tarkkoja. Joskus olin pari päivää liian aikaisessa, eivätkä antaneet lääkettä koska Kela-korvattavuus ei siis ollut vielä. Sanoin, että voin ostaa ilman sitäkin, koska isosta summasta ei ollut kyse, mutta eivät antaneet. Hain sitten parin päivän päästä ja sain.

Vierailija
8/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos noiden hamstereiden, omat astmalääkkeeni olleet välillä loppu. 

Vierailija
9/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia niitä kannattaa ostaa, kun on saatavilla.

Vierailija
10/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan lopetetaan hullu hamstraaminen, että kaikille tarvitseville riittää.

Vierailija
11/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkööt lisää lääkkeitä jos on liian vähän. En selviä hengissä ilman ja jos kuolen lääkkeiden puutteeseen niin ei kukaan tule korvaamaan.

Senpä takia jotkut hamstrasi.

Suurin uhkakuva lienee ollut se, ettei niitä lääkkeisiin tarvittavia aineosia oltaisi saatu Kiinasta ja Intiasta, mitkä on merkittävimpiä valmistusmaita niillekin. Siinä olisi sitten ollut johtuu-turhaa raivota vaikkapa Orionille, että teidän on pakko valmistaa mun lääkettä ja heti!

Mutta siis ei, minä en hamstrannut. Toki katsoimme muuten lääkekaapin kuntoon kuten joka kevät.

Vierailija
12/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä nyt hamstraamiseksi voi sanoa. Meillä on riittävästi särkylääkettä jos korona iskee.

Vierailija
13/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaan toimintaan voi vaikuttaa, muiden ei. Siksi kannattaa ajatella lääkeasioissa ensin itseään.

Vierailija
14/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ollut iloinen, jos olisin pystynyt "hamstraamaan". Reseptilääkkeitä ei saa kuin kolmen kuukauden satsin. En haluaisi käydä apteekissa nyt niin usein, mutta on pakko. Tai voihan lääkkeet kotiinkin tilata.

Vierailija
15/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan lopetetaan hullu hamstraaminen, että kaikille tarvitseville riittää.

Tuo olisi järkevää.

Suuri pelko taitaa vain olla, että jos/kun muut kuitenkin hamstraa...

Eikö tätä edes voi Suomessa ratkaista, koska se lääkesaatavuus voi olla globaalisti ongelmallinen jos olisi vaikeuksia saada niitä ainesosia (sieltä Kiinasta esim) JA muissa maissa kuitenkin joku hamstraa.

Jos on joku oikeasti elintärkeä troppi niin ehkä sen pieni hamstraaminen on jossain tilanteissa järkevää?

Vierailija
16/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senpä takia jotkut hamstrasi.

Suurin uhkakuva lienee ollut se, ettei niitä lääkkeisiin tarvittavia aineosia oltaisi saatu Kiinasta ja Intiasta, mitkä on merkittävimpiä valmistusmaita niillekin. Siinä olisi sitten ollut johtuu-turhaa raivota vaikkapa Orionille, että teidän on pakko valmistaa mun lääkettä ja heti!

Mutta siis ei, minä en hamstrannut. Toki katsoimme muuten lääkekaapin kuntoon kuten joka kevät.

Hullua, ettemme ole omavaraisempia.

Mitä tapahtuu, jos ajaudumme maailmansodassa eri puolelle kuin Kiina ja Intia. Tämä on täysin mahdollista.

Vierailija
17/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Saatavuushäiriöilmoitusten määrän kasvu johtuu puhtaasti siitä, että kysyntä kasvoi merkittävästi ja hyvin äkillisesti ihmisten ryhtyessä hamstraamaan lääkkeitä. Jotkut ostivat reseptilääkkeitä jopa 1,5 vuoden tarpeisiin ilman Kela-korvausta”, Nystedt sanoo.

........

Miten tämä sallitaan. Miksei apteekki kieltäydy.

Rec - max 3kk

Ilman rec - Max 6kk

Eihän särkylääkkeitäkään saa ostaa ilman reseptiä kuin tietty määrä (2 pkt?), ja reseptin kanssa 3kk. Nyt koronan aikaa myytiin käsikauppana Buranaa ilmeisesti vain 1 pkt/asiakas.

Apteekin tekemä ongelma tai ainakin mahdollistavat sen!

Vierailija
18/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamstrasin viime keväänä, mutta hain sille Kelalta korvauksen jälkikäteen ja sen myös sain kun ilmoitin perusteluksi koronan aiheuttamat ostamisvaikeudet. 

Vierailija
19/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin ollut iloinen, jos olisin pystynyt "hamstraamaan". Reseptilääkkeitä ei saa kuin kolmen kuukauden satsin. En haluaisi käydä apteekissa nyt niin usein, mutta on pakko. Tai voihan lääkkeet kotiinkin tilata.

Niissä varmaan eroja, varsinkin jos on jotain 'huumaavaa'.

Itsellä oli aikanaan aina mahdollista hankkia 3kk satsi (syöpälääke) - kun olin lähdössä pidemmälle matkalle juuri epäsopivasti ennen kuin uusi ostosloti aukesi, pystyin ostamaan aiemmin kunhan maksoin lääkkeen kokonaan itse. Kelan osuuden pystyi sitten riittävän ajan kuluttua anomaan erikseen takaisin. Ja se uusi 3kk alkoi siitä omasta ostosta taas eteenpäin, vaikkei siitä tosiaan heti -Kelakorvausta saanutkaan.

Vierailija
20/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla mahdollista? Mä en ainakaan ole saanut kuin parin-kolmen kk annoksen lääkkeitäni kerrallaan, samoin diabeetikkolapseni. Ei todellakaan onnistu hamstraaminen. 

Reseptillä ei saakaan.

Nämä ostavat ilman reseptiä eivätkä saa korvausta. Tuossa pitäisi apteekin KIELTÄYTYÄ myymästä ja myydä korkeintaan 6kk.